Sociální sítě Facebook a Instagram využívá na celém světě více než 3 mld. uživatelů a marketéři neustále hledají možnosti, jak je co nejlépe zužitkovat pro oslovení a získání nových zákazníků. Poslední trendy ukazují, že cestovatelé stráví pětkrát více času na Facebooku než v aplikacích a na stránkách se zaměřením na cestování. Inspiraci pro své další cesty pak hledá 96 % z nich na Instagramu.
S ohledem na výše uvedená data připravila americká společnost Sorejn rozsáhlou studii o tom, jak marketéři využívají Facebook a Instagram pro oslovení uživatelů na poli cestovního ruchu. Do studie bylo přizváno více než 600 marketérů ze 46 zemí.
Studie s názvem „2019 Report on Facebook and Instagram Advertising for Travel“ se zaměřila na několik oblastí a mezi hlavními byly: cíle pro prezentaci, rozdělení marketingového rozpočtu mezi Facebook a Instagram a porovnání efektivnosti jednotlivých reklamních formátů. Jaké přinesla studie výsledky?
Graf – Jaké jsou nejoblíbenější inzertní formáty

Zdroj: Sojern, 2019
V minulosti se hlavně Facebook, ale následně i Instagram, využívaly především pro zvyšování znalosti značky. Toto je již minulostí a studie tento trend jen potvrdila. Široký výběr reklamních formátů a také možnost velmi dobrého cílení umožnily využívat obě platformy pro jednotlivé úseky zákazníkovy cesty. Od prvního seznámení přes zaujetí či rozmýšlení nad nabídkou až ke konverzi (nákupu, leadu). Z výzkumu vyplynulo, že obě platformy jsou velmi efektivní pro získání nového publika. Facebook je však o něco úspěšnější na poli dosahu, budování znalosti značky a personalizace. Na druhé straně Instagram marketéři uváděli jako výborný nástroj pro vizuální představení hotelu nebo konkrétních zážitků.
Reklamní formáty
Další otázkou, na kterou studie hledala odpověď, byla oblíbenost jednotlivých reklamních formátů. V roce 2018 měla velký podíl klasická facebooková reklama (statické vizuální prvky). Tady prvenství obsadila videa a Stories. O Stories a jejich využití v komunikaci jste se mohli dočíst v minulém vydání COT – Celý o turismu.
Až 60 % dotázaných plánovalo pro rok 2019 aktivní využití videí na Facebooku, což je meziroční růst o 57 % (viz graf). S využitím videí i na Instagramu pro letošní rok počítalo o 57 % více marketérů než v roce 2018. V meziročním srovnání tak jde o 43% nárůst, což je velmi zajímavé číslo. Studie tak zase potvrzuje celosvětový trend, že videa získávají na stále větší oblibě. Jejich výroba může být samozřejmě o něco nákladnější než klasický vizuál, avšak výsledná efektivnost zase o mnoho vyšší. Stále častěji se navíc objevují různé nástroje pro usnadnění tvorby videí, které se určitě vyplatí využít.
Alokace rozpočtu
Cíle a formáty již známe, ale co na to rozpočet a jeho rozdělení mezi jednotlivé reklamní formáty? S ohledem na předchozí informaci o videích by se dalo očekávat, že videa zvítězí. Ne zcela tomu tak bylo, protože pánem situace je vždy velikost rozpočtu.
Malí inzerenti (s ročním rozpočtem pod 50 000 USD) plánovali zejména reklamu na Facebooku a Instagramu s využitím statických vizuálů. Teprve třetím nejsilnějším formátem byla videa na Facebooku. Až za nimi pak populární formát Stories. Ten na Instagramu plánovalo využít 36 % a na Facebooku 33 % marketérů.
U středních inzerentů (roční rozpočet v rozmezí 50 000 – 1 mil. USD) měla stejně jako u malých inzerentů velký podíl facebooková reklama, video reklama a dynamická reklama na Facebooku. Následně pak formát Stories na obou platformách.
Velcí inzerenti (rozpočet nad 1 mil. USD) plánovali na Facebooku využívat primárně video reklamu, dynamickou reklamu a video reklamu na Instagramu.
Ze studie vyplývá jasná důležitost obou platforem pro oslovení cílového publika a následnou komunikaci. Jak byste na otázky studie odpověděli vy? Byly by vaše odpovědi podobné těm, které uváděli oslovení pro danou studii? Napište mi!