Videa publikovaná na sociální síti Facebook jsou pro zaujetí publika klíčová. Ale jak je to s Facebook Live? Má svůj potenciál? Jak jej efektivně používat a oslovit cílové publikum? Nabízím vám několik tipů.

Facebook Live je funkce v rámci sociální sítě Facebook, která umožňuje spustit živé vysílání na firemní stránce nebo osobním profilu a komunikovat s cílovým publikem. I přestože je funkce dostupná již od roku 2016, stále kolem ní marketéři „našlapují“ s určitou opatrností. Jaké jsou její hlavní výhody a proč ji začít využívat i ve firemní komunikaci?
Americké společnosti BuzzSumo a Buffer provedly rozsáhlou analýzu 777 milionů facebookových příspěvků za rok 2018 a zjistily, že Facebook Live videa mají mnohem vyšší úspěšnost než ostatní typy (např. obrázky, videa). V analýze uvedly, že průměrný počet interakcí u Facebook Live dosáhl 531. Toto je o 68 procent více než u nejoblíbenějšího a nejčastěji využívaného formátu, kterým jsou obrázky. Tady byl průměrný počet interakcí 316. Srovnání tak jenom dokládá oblíbenost živých videí mezi uživateli a jejich význam v komunikaci.
Po celkovém srovnání vás asi napadne, jak dlouhé vysílání na Facebook Live připravit. Data pro letošní rok ukazují, že nejvyššího zaujetí dosahují videa o délce 1–7 minut. Z dané skupiny mají nejvyšší skóre videa dlouhá 3–4 minuty. Optimální délka vašeho videa může být rozdílná, protože vždy záleží na tématu vysílání a samozřejmě na zájmu publika. Pro nalezení optimální délky vašeho videa doporučuji testování a na základě výsledků se rozhodnout. Pokud však s live videi teprve začínáte, určitě doporučuji nepřekračovat délku sedmi minut. První videa nemusí být na 100 procent podařená a je zbytečné své publikum odradit hned na začátku. Jak tedy připravit kvalitní živé vysílání a co by nemělo chybět?
Základní prvky živého vysílání
Buďte autentičtí – autenticita je základním klíčem úspěchu při vytváření živých videí. Tato forma videí dává značce lidskou podobu, a to je přesně to, co publikum v době vyšperkovaných a mnohdy i vyumělkovaných vizuálů hledá a o co má zájem. Důležitým prvkem při startu tvorby je zůstat co nejvíce v klidu a přidat špetku humoru.
Plánujte předem – než na svém zařízení zmáčknete tlačítko „play“, ujasněte si, co přesně chcete svému publiku prostřednictvím Facebook Live sdělit. Co je hlavní myšlenkou a cílem sdělení? K čemu chcete své publikum přesvědčit? Své vysílání ušijte publiku doslova na míru, aby vám přineslo co nejlepší výsledky. Abyste je mohli vyhodnotit, stanovte si metriky, na základě kterých úspěch videa zhodnotíte. Může to být: zvýšení zaujetí (engagement rate), získání nových leadů, návštěva stránky, instalace aplikace).
Graf 1 – Průměrné interakce vs. formát sdělení na Facebooku (Typ postu)

Testujte – i přestože Facebook Live není klasické video, u kterého je kladen větší důraz na to „být perfektní“, i na živé vysílání je nutné se připravit. Pamatujte na to, že živým vysíláním reprezentujete svoji značku. Máte stanovené cíle, a víte, o čem budete mluvit. Nyní je ta správná chvíle si vše vyzkoušet. Před samotným startem udělejte technickou zatěžkávací zkoušku. Jak to již bývá, velmi často nás právě technika umí dost dobře potrápit. Prověřte hlavně připojení k internetu, aby pak nedocházelo ke zbytečným výpadkům a předání vašeho sdělení bylo co nejlepší.
Atraktivní místo – promyslete, odkud budete vysílat, protože zajímavé místo vysílání dobře podpoří a opět motivuje k dalšímu sledování. Vyberte vhodný prostor ve svém hotelu nebo v jeho blízkém okolí.
Zapojte publikum – u Facebook Live budete určitě chtít, aby oslovil co nejvíce uživatelů a zaujetí (engagement) byl co nejlepší. Jak na to? V průběhu vysílání je motivujte ke komunikaci. Ideální je, aby sledující začali komunikovat také mezi sebou anebo vám kladli otázky. Na všechny příchozí dotazy určitě odpovězte. Pokud to nestihnete v průběhu vysílání, pak se k nim vraťte.
Inspirace z příběhů – stejně jako příběhy, i u Facebook Live je dobré mít určitý příběh pro zaujetí. Vyplatí se také počítat s tím, že ne všichni se připojí hned po startu. Kvůli tomu je dobré s hlavní myšlenkou svého vysílání počkat a komunikovat ji o něco později. V první části se zaměřte na získání co největší pozornosti, aby s vámi publikum zůstalo co nejdéle.
Graf 2 – Optimální délka videa (v min.)

Aktivity pro zpestření vysílání
Pro vysílání na Facebook Live máme již téměř vše připraveno. Čím publikum ještě zaujmout a přitáhnout pozornost?
Soutěže – ty už můžeme považovat za starou marketingovou taktiku, která však vždy zafunguje. Pokud již soutěže na Facebooku děláte, zkuste je rozšířit i na Facebook Live. Soutěž běží pouze po dobu vysílání, a tím pádem jsou sledující více motivováni k tomu, aby se zapojili. V průběhu vysílání sledující vyzvěte, aby přidávali své komentáře, které se stanou jejich hracím losem v soutěži.
Otázky a odpovědi (Q/A) – velmi účinným způsobem, jak publikum v průběhu vysílání zaujmout, jsou otázky a odpovědi. Je několik možností, jak s tím pracovat. První variantou je požádat fanoušky, aby vám zaslali své otázky předem. Druhou možností je zodpovídat otázky, položené přímo v průběhu vysílání. Třetí variantou je kombinace dvou předchozích, tj. otázky získané předem + přímé ve vysílání. To je dobré použít tehdy, pokud máte obavu, že otázek nebude dostatek.
Obecně varianta Q/A funguje velmi dobře, pokud již máte nějaký pravidelný počet sledujících. Pokud jste teprve na startu, pak je možné podpořit vysílání reklamou, ale ani zde nemáte stoprocentní jistotu, že publikum bude mít o formu této komunikace hned zájem.
Ze zákulisí – jedním z velmi oblíbených témat pro vysílání je „ze zákulisí“. Tady ukazujete, co běžně nemohou vaši fanoušci vidět. U hotelů to může být ukázka, jak se připravují pokrmy v hotelové restauraci, pozvánka do kanceláře managementu, na recepci nebo jak šikovné pokojské chystají pokoje pro nové hosty. Představte své kolegy, kteří mají jednotlivé úseky na starosti. Lidé doslova milují exkluzivní obsah a toto je jedna z výborných příležitostí, jak to udělat.
Akce – připravujete-li v hotelu zajímavou akci, je to šance pro živé odvysílání. Třeba pro ty, kdo nemají možnost se jí zúčastnit. Je to jedna z možností, jak oslovit i zahraniční publikum a motivovat je k návštěvě. Na akci pak můžete navázat tematickým webinářem, a rozšířit tak svůj zásah na vaši cílovou skupinu.
Závěrem
Facebook Live je výborným nástrojem, jak publikum pobavit a také edukovat. V zahraničí se ve spojitosti s tím objevuje pojem „edutain“. Jedná se o kombinaci slov „educate“ a „entertain“, tedy vzdělávat a bavit. Uživatelé sociálních sítí se chtějí dozvídat nové věci a zároveň se bavit. Původní myšlenka Facebooku byla zcela o přátelích. Někdy i my marketéři na to můžeme pod závojem zisku na chvilku zapomenout.
S živým vysíláním se objevuje často určitá nejistota, ale i tady platí, že spolu s praxí jde větší jistota. Zároveň, pokud se vám podaří v průběhu vysílání nějak „zaškobrtnout“ nebo udělat přebrept, nic si z toho nedělejte a pokračujte dál. Jsme lidé a postavit se před kameru a vysílat živě vyžaduje nutnou dávku odvahy, která se v případě Facebook Live mnohonásobně vrátí.
Foto: Shutterstock.com