Svět sociálních sítí prochází neustálým procesem změn, jejichž snahou je zlepšit jednotlivé komunikační platformy a přilákat další publikum nejenom z řad jednotlivých uživatelů, ale také inzerentů (a těch zejména). Co nám mohou ti největší nově nabídnout?
V průběhu posledních několika málo měsíců představily Facebook, Pinterest a také Twitter celou řadu novinek, které mají nám inzerentů usnadnit zejména naši komunikaci směrem k uživatelům a pomyslně přinutit marketingové rozpočty vydat své finanční poklady. Pojďme se tedy na ně podívat!
Facebook a události s inzercí
Potřebujete-li inzertně podpořit připravovanou akci, pak právě pro tento účel Facebook vylepšil tzv. EventAds. Tento formát je určen primárně pro komunikaci nejrůznějších akcí a událostí. Původně se zobrazoval v pravém sloupci, ale nově se přesunula do hlavního news feedu, a je tak možné více oslovit požadované publikum. Zároveň jsou tak události promovány i na mobilních telefonech, kde se zobrazuje pouze news feed (viz obrázek 2).
Funkce pro přípravu eventů patří mezi oblíbené funkce a využívá ji více než 400 milionů uživatelů, z nichž téměř 30 % je tvořeno právě facebookovými stránkami. Jako správci stránek máte možnost připravit inzerci pro své eventy pomocí nástroje AdCreate anebo Power Editoru.
Obr. 1 – Statistiky eventu; Zdroj: Facebook
|
Pro administrátory stránek, kteří zveřejňují události, jsou pro každou vytvořenou událost připraveny tzv. insight dashbord, pomocí kterých mohou sledovat statistiku, kolik uživatelů událost vidělo, potvrdilo účast (viz obrázek 1) atd.
Pokud události na svém profilu zveřejňujete často, pak doporučením bude přidat na hlavní lištu (zde jsou umístěny záložky Timeline, About atd.) také záložku události. Uživatelé pak snadno při návštěvě vaše profilu najdou cestu k přehledu všech připravovaných akcí. Výhodou je opět i to, že tyto záložky si mohou uživatelé snadno zobrazit na svých mobilních telefonech.
News feed a zobrazování reklam
Mezi další novinky u reklamy na Facebooku patří úprava počtu jejího zobrazování v hlavním news feedu (hlavní komunikační kanál) v profilech fanoušků. V případě, že jsme svojí reklamou chtěli oslovit v news feedu také nefanoušky stránky, byla možnost zobrazit reklamu dané stránky pouze jedenkrát za den. Facebook vyšel vstříc inzertnímu hladu marketérů a nově je možné tuto reklamu v news feedu u nefanoušků zobrazit až dvakrát denně. U uživatelů, kteří již fanoušky stránky jsou, se objem zobrazování reklam dané stránky nezměnil a zůstává stále na čísle čtyři.
Opakování reklamy v news feedu bylo v minulosti nastaveno pouze na jedenkrát denně, ale nyní se počet zvýšil na dva. Tyto změny se týkají pouze reklam zobrazující se v news feedu, u reklam v pravém sloupci se počty zobrazování nemění.
|
Obr. 2 – Zobrazení EventAds v mobilním telefonu; Zdroj: Facebook
|
Obr. 3 –Facebook Ads na mobilním telefonu; Zdroj: Facebook
|
V průběhu léta došlo k úpravě počtu reklam v pravém sloupci, kde jsou nově pouze tři reklamní texty namísto původních sedmi. Snížení počtu inzertních míst bylo způsobeno klesajícím výkonem těchto formátů.
Praktickou věcí, která byla také představena, jsou Facebook Ads on the go v rámci Ads Manageru, kdy správci reklam mohou spravovat a upravovat své kampaně nově prostřednictvím mobilního telefonu. Pomocí telefonu je tak možné kampaně zastavit, upravovat rozpočty, nastavit timing, zobrazit statistiky a reagovat na upozornění (viz obrázek 3).
Pinterest a nové statistiky
Ani největší obrázková sociální síť Pinterest nezůstává, co se týká změn a vylepšení, pozadu. Poslední novinkou, kterou tato síť představila, je nový analytický nástroj pro měření organického obsahu a výkonnosti.
Prostřednictvím tohoto nástroje máte jako administrátoři svého profilu možnost sledovat, odkud na váš profil uživatelé přicházejí, v jakém počtu, co dalšího na této síti sledují nebo kdo má na svém webu tlačítko Pin it. Hlavní statistikou je zobrazení výkonnosti vašich jednotlivých pinů (příspěvků) za posledních třicet dní (viz obrázek 4). Výhodou statistiky je také možnost zjistit, která témata vaše followers (fanoušky) zajímají a zároveň, které další profily sledují. Takto jako správci profilu získáváte hodnotný nástroj pro přípravu dobře cílených příspěvků, které maximálním způsobem osloví vaše uživatele.
Obr. 4 – Statistika pinů; Zdroj: Pinterest
|
Ve snaze přitáhnout větší zájem mezi marketéry, nenechává Pinterest nic náhodě a v rámci statistik (statistiky jsou dostupné pouze pro business profily) dává doporučení, jak zvýšit imprese (zobrazení), počet kliků nebo repiny (počty sdílení) a zasáhnout více uživatelů. Statistiky určitě přivítáte také v okamžiku, pokud se rozhodnete využít reklamní prostředí na Pinterestu formou Promoted pins.
Za nákupy s Twitterem
Novinky neminuly ani druhou nejpopulárnější sociální síť Twitter. Na konci letošního léta spustila možnost placené reklamy také pro Českou republiku v rámci své reklamní platformy Twitter Ads. Společně s námi tuto možnost získalo také dalších 11 evropských zemí, a nyní tak můžeme pro inzertní komunikaci využívat i tuto sociální síť.
Obr. 5 – Tlačítko „Buy“ na Twitteru; Zdroj: Twitter
|
V září oznámil Twitter také oficiální testování funkce pro přímé nákupy prostřednictvím mobilních telefonů. V rámci tweetů (příspěvků) je uživateli zobrazeno tlačítko „Buy“, prostřednictvím kterého může okamžitě objednat výrobek, který je v tweetu nabízen (viz obrázek 5).
Poklepání na tlačítko „Buy“ se uživateli zobrazí detailnější informace o nabízeném produktu. Následně kliknutím na „Buy now“ je uživatel vybídnut k zadání platebních údajů a uvedení adresy a místa pro doručení. Po finálním potvrzení je objednávka odeslána obchodníkovi (v rámci testování Twitter spolupracuje zatím s Fancy (@fancy), Gumroad (@gumroad), Musictoday (@Musictoday) a Stripe (@stripe) a uživatel dostává rekapitulaci své objednávky do e-mailu. Aplikace je zpřístupněna uživatelům využívajícím chytré telefony s operačním systémem Android a iOS. Testovat prozatím mohou pouze uživatelé v USA a nakupovat lze pouze u vybraného segmentu – umělci, neziskové organizace a značky.
Závěrem
Jak již bylo předesláno v úvodu příspěvku, přináší internetové prostředí neustále velké množství novinek, z nichž některé budeme muset začít využívat, ať chceme, či nikoliv. Z mého pohledu se možnost intenzivnější komunikace a využití funkce událostí v rámci cestovního ruchu doslova nabízí. Zároveň je možnost častějšího zobrazení reklam i u nefanoušků profilu výhodou.
Statistiky Pinterestu najdou své uplatnění nejenom u zahraničních profilů, ale také již u těch českých, protože od konce roku 2013 komunikuje pracovní rozhraní Pinterestu také v českém jazyce. Novinka Twitteru a jeho nákupního tlačítka je pro náš trh prozatím budoucím příslibem. V případě, že cílíte na trh USA, pak by se do budoucna tato funkce dala využít pro objednání ubytování.