Před několika týdny jsem narazil na zajímavý výzkum provedený společností Searchmetrics, týkající se hlavních faktorů ovlivňujících řazení stránek ve výsledcích vyhledávaní, zejména na Googlu. Průzkum identifikuje důležité faktory, které by měl hospitality sektor zohlednit s cílem zlepšit viditelnost ve vyhledávání především na Googlu.
Základní výsledek výzkumu je poměrně jednoznačný, byť může být překvapivý. Webové stránky by měly představovat svá témata komplexně s použitím více slov a větších obrázků, i když to znamená, že se stránky načítají o něco pomaleji. Výzkum má o to větší význam, jelikož Google je nyní lépe schopen uzpůsobit výsledky vyhledávání specifické pro daný sektor s pomocí technologií umělé inteligence a strojového učení.
Google umí nyní daleko přesněji určit záměry uživatelů analýzou klíčových slov a frází, která zadávají do vyhledávacího pole, a ví také, jaká je souvislost mezi jednotlivými vyhledáváními – včetně toho, zda se jedná o cestování, maloobchod nebo jiné vertikály. Zároveň zajišťuje, aby výsledky odrážely specifika, která odpovídají potřebám hledajících. To znamená, že se webové stránky už nemohou soustředit pouze na všeobecná obecně platná pravidla pro internetové vyhledávání. Musejí také vzít v úvahu specifické faktory, které jsou důležité v jejich konkrétním sektoru.
Z výzkumu vyplynulo několik závěrů, které jsou pro travel a hospitality sektor poměrně zajímavé při plánování strategie optimalizace vyhledávání a obsahu:
Vyhledatelnost je prioritou
Stránky s vyšším hodnocením mají tendenci být vyhledávatelnější. To znamená, že mají více interních vazeb, které umožňují vyhledávačům procházet související obsah na stejném webu. Studie zjistila, že stránky v oblasti travel/hospitality sektoru, které jsou ve výsledcích vyhledávání na prvních deseti místech, mají přibližně o 23 procent více vnitřních odkazů. Jinak řečeno, čím více interních odkazů na stránce, tím vyšší je pozice webové stránky. Nejde ovšem o počet odkazů, důležitější je spíše inteligentní vnitřní struktura odkazů – pomocí menu, odkazů z hlavního obsahu stránky nebo postranních panelů apod. –, která návštěvníky intuitivně provede stránkou.
Nebojte se zahrnout spoustu velkých obrázků
Stránky, které se nacházejí na deseti nejlepších pozicích ve výsledcích vyhledávání na Googlu pro dotazy z oblasti travel/hospitality sektoru, používají přibližně o 38 procent více obrázků přes 200 pixelů na stránku. Používání většího počtu větších obrázků může zpomalit čas načítání stránky. Analýza Searchmetrics naznačuje, že stránky uvedené v deseti nejlepších výsledcích mají o 40 procent větší velikost obrázků a jejich načtení trvá průměrně 10,6 sekundy, zatímco průměr všech odvětví je 7,8 sekundy. Zdá se tedy, že Google chápe, že uživatelé v sektoru travel/hospitality oceňují obrázky vyšší kvality oproti jednodušším, ale vizuálně méně kvalitnějším webům.
Buďte vyčerpávající
Stránky v sektoru cestovního ruchu, které docilují vyššího řazení ve vyhledávačích, mají zpravidla více textu než stránky s podobně vysokým hodnocením z jiných sektorů. Analýza navíc ukazuje, že travel stránky, které se dostanou do deseti nejlepších výsledků vyhledávání na Googlu, mají průměrně více než 2 500 slov na stránku, což je o 57 procent více, než je srovnávací báze Google Ranking Factors (průměr přes všechna odvětví je 1 633 slov na stránku pro výsledky, které se umístily mezi top 10). Z praktického hlediska je tedy lepší, pokud je každé relevantní téma na hotelovém webu zastoupeno v plné šíři, a ne pouze okrajově.
Používejte přehledy
Stránky, které se umístily v deseti nejlepších výsledcích vyhledávání, mají delší seznamy využívajících odrážek – téměř o čtyři další body než stránky ve všeobecných výsledcích publikovaných ve srovnávací studii. Stejně jako v případě potřeby delšího textu a interních odkazů, i toto zjištění naznačuje, že hotely se na svých webech musejí snažit uspokojit hlad uživatelů po informacích. Koneckonců, použití odrážek usnadňuje absorbování detailů – vše od popisu pokojů přes balíčky až po otevírací dobu wellness.
Ústup klíčových slov
Stránky v sektoru travel, které se objevují na prvních dvou stránkách výsledků vyhledávání na Googlu, používají vyhledávané klíčové slovo nebo frázi mnohem méně často než ostatní stránky. Studie zjistila, že travel stránky zahrnují vyhledávané klíčové slovo na stránce přibližně s poloviční frekvencí než stejně umísťované stránky z ostatních odvětví (weby o cestování uvádějí klíčové slovo v průměru třikrát oproti 7,4krát v případě srovnávací báze). Shoda klíčových slov je zjednodušující a zastaralá SEO technika a zdá se být ještě méně efektivní v oblasti travel, kde se značky musejí zaměřit na vytváření relevantního, informativního a komplexního obsahu, který reaguje na potřeby uživatele.
Tato studie dle mého názoru přináší poměrně zajímavé postřehy, které jsou důležité při současné tvorbě stránek. Vedle poklesu významu klíčových slov jako určujícího faktoru pro úspěšnou optimalizaci (což platí již několik let) však naznačuje, že obsáhlost stránek a velikost fotografií není na škodu, za předpokladu jejich kvality a relevantnosti.