I přesto, že dánský veletrh Ferie Kodaň nepatří k velkým a hojně navštěvovaným akcím, dokázal za čtyři dny svého trvání přitáhnout necelých čtyřicet tisíc návštěvníků. Kongresové prostory Bella center, kde se fórum konalo, ještě poslední den, takřka před ukončením veletrhu, absorbovaly nové a nové budoucí cestovatele.
Na úvod zmiňme konečná čísla: veletrhu se zúčastnilo 750 vystavovatelů ze 48 zemí světa, celková výstavní plocha byla 48 tisíc m2, z čehož českému stánku patřilo skromných 45 m2. Asi si dovedete představit, že ve srovnání např. s nizozemským Vakantie Utrecht bylo české stanoviště skoro zanedbatelné. O co však byly menší prostory, o to víc návštěvníků se pořádající agentura CzechTourism a realizační firma Teris snažily přilákat. A propos, když se začaly nabízet karlovarské oplatky, točené pivo nebo navlékat korálky, fronty lačných turistů se vinuly celou halou. My Češi zkrátka víme, jak na Dány. Dokreslují to slova Jany Magdové z agentury CzechTourism: „Největší zájem z řad návštěvníků českého stánku byl především o Prahu a okolí, dále také o kempy a chatové osady v celé České republice. Mnoho návštěvníků vzneslo dotaz, zda bychom jim mohli navrhnout zajímavou trasu po České republice, pokud přijedou po dálnici z Drážďan. Asi 80 % Dánů už v minulosti Českou republiku několikrát navštívilo. Vracejí se, protože vědí, že jim stále máme co nabídnout.“ Podobně hovoří i Jana Mašková z krajského úřadu Jihočeského kraje, která se veletrhu taktéž zúčastnila: „Zájem o informace o Jihočeském kraji byl po celou dobu trvání veletrhu poměrně vysoký. Dotazům návštěvníků dominoval zájem o oblasti Lipenska a Šumavy, Českokrumlovska a Českobudějovicka. Největší zájem byl o informace o ubytování – v hotelích, penzionech, ale i v kempech. Následovala poptávka po mapách, zejména cyklistických, turistických, mapách památek a kempů a souhrnných informacích o Jihočeském kraji, o jednotlivých městech (Třeboň, Písek, Jindřichův Hradec, České Budějovice, Český Krumlov, Tábor, Prachatice). Mnozí návštěvníci již jižní Čechy navštívili, znali Český Krumlov, České Budějovice, Lipno. Mnozí z nich by rádi spojili plánovanou návštěvu Prahy s výletem do jižních Čech.“
Jana Magdová z oddělení veletrhu CzechTourism a Filip Remenec, tiskový mluvčí České centrály cestovního ruchu, dánské návštěvníky čile zásobovali prezentačními materiály propagujícími domácí atraktivity |
Škoda jen, že počet českých vystavovatelů byl, a teď se držte, slovy dva. Již zmíněný Jihočeský kraj a JAS-Lipno. Ano, současně s klasickým veletrhem probíhal ve vedlejším pavilonu veletrh golfový. Není se ani čemu divit, Dánové rádi vyjíždějí na cizokrajné greeny. Tam už byla účast českých subjektů o trochu pozitivnější. Filip Remenec, tiskový mluvčí CzechTourism, si nízkou účast vysvětluje takto: „Je zde několik možných příčin, jednou z těch hlavních je ekonomická recese, kdy podnikatelé škrtají přebytečné náklady. Dalším nezanedbatelným důvodem je fakt, že v dnešní době se veletrhy pomalu stávají zastaralou formou marketingu. Mnohé z nich lidé navštěvují pouze pro inspiraci a obchod na nich neuzavřete. Je tedy na zvážení subjektů, zda je daná akce pro ně přínosem, co se týká realizovaného obchodu, či nikoliv“. Možná vás přesvědčíme, možná nikoliv, ale perspektivy dánského incomingu do Česka nejsou zanedbatelné. Ferie Kodaň toho byla důkazem.
Text a foto: Vlasta Holéciová