Firmy šetří, a to je pro nás výzva

Na nové akvizice se chce nyní, víc než kdy jindy, soustředit místní pobočka celosvětové společnosti Carlson Wagonlit Travel (CWT), která se zaměřuje na zajištění služebních cest pro korporátní klientelu. „Současné oživení v ekonomice bereme jako výzvu, prioritou je nyní pro nás oblast malých a středních podniků,“ říká šéf českého zastoupení Jiří Homolka.

Jiří Homolka Česká ekonomika se pomalu ozdravuje, obecně jsou predikce do budoucna spíše optimistické. Lze v podobných intencích hovořit i o vývoji v oblasti služebního cestování?

V našem oboru se krize projevila se zpožděním. Ještě rok 2008 až do posledního kvartálu byl velice dobrý. Poté jsme i my zaznamenali dost značný pokles. Já osobně si ale myslím, že se u nás celkově krize neprojevila nijak výrazně. Tragédie podle mě vypadá jinak. Ale v každém případě rok 2009 pro nás znamenal propad a byl vůbec nejhorší v naší historii. Bylo to dáno hlavně tím, že z 80 procent spolupracujeme s nadnárodními firmami, jejichž centrály jsou právě v těch zemích, kde se důsledky krize ukázaly mnohem dramatičtěji. Naštěstí od podzimu loňského roku opět zaznamenáváme oživení a dokonce jsme oproti roku 2009 o více než 10 procent překročili celkové tržby.

Před nástupem krize ekonomika dlouhodobě rostla, nic nebylo problém. S nadsázkou lze říct, že se létalo tam, kam bylo možné dojít pěšky, říká Jiří Homolka

Před nástupem krize ekonomika dlouhodobě rostla, nic nebylo problém. S nadsázkou lze říct, že se létalo tam, kam bylo možné dojít pěšky, říká Jiří Homolka

Vrátí se oblast služebního cestování do starých kolejí, kdy firmy vydávaly velké náklady na cesty svých zaměstnanců?

Myslím si, že se podobná situace už nebude opakovat. Samozřejmě velký vliv na to, jak firmy cestují má to, v jakém segmentu podnikají. Např. farmaceutické společnosti krize de facto nezasáhla vůbec. Naopak poradenské společnosti náklady na cestování ořezaly celkem významně. Víte, firmy si uvědomily, že se spousta věcí dá dělat jinak. Dnes vědí, že není třeba za každou cenu do Budapešti letět, když tam mohou jet vlakem. Jejich přístup se změnil i v tom, že meetingy pořádají jiným způsobem, např. využívají videokonferencí. Před tím ekonomika dlouhodobě rostla, nic nebylo problém. S nadsázkou lze říct, že se létalo tam, kam bylo možné dojít pěšky.

Co ta současná situace znamená pro vás? Ohrožuje vás nynější stav nějak?

Nemáme jinou možnost, než se dané situaci na trhu přizpůsobit. Nyní víc než kdy jindy nabízíme to, co si klient žádá. Jsou to komplexní služby, šité na míru každému klientovi.

Vás nemrzí, že ten ekonomický boom, jehož jsme byli všichni účastníky pravděpodobně nějaký čas nenastane?

Musíme nynější situaci respektovat. Přizpůsobili jsme se mimo jiné i tím, že i my šetříme. To je trend, který je dnes všude a ještě nějaký čas bude trvat. Je pravdou, že před pár lety šlo všechno samo. Nikdo nemusel obracet každou korunu. A já se přece nemohu na klienta zlobit, jediné, co mi zbývá je se přizpůsobit a hledat nové příležitosti. Snažit se klientům vyjít maximálně vstříc. Vyhledávat akvizice, zaměřit více se na MICE segment a mít zájem na tom, aby naše služby měly další přidanou hodnotu.

Váš kolega Marko Vidic z BCD Travel kdysi prohlásil, že bez služební cesty byznys neuděláte. Jak se k tomu stavíte vy? Má vůbec byznys travel budoucnost v době elektronických médií a dalších technologií?

S Markem souhlasím. Se svým obchodním partnerem si můžete vyměnit stovky e-mailů, denně si telefonovat, ale není to takové, jako když si s ním sednete ke stolu a popovídáte si s ním. Z vlastní zkušenosti vím, že není nad osobní kontakt.

Poptávka po vašich službách je barometrem toho, kam čeští obchodníci nejčastěji cestují. Jaké jsou to země?

V návaznosti na recesi si firmy vytvořily určitý rádius a řekly, kam až jsou ochotné dopravit se jinak než letecky. Tzn., dnes už se zdaleka tolik nelétá do Mnichova, Vídně nebo Bratislavy. Jednoznačně se ale cestuje po celé Evropě, přičemž vévodí země bývalého Sovětského svazu. Stálicí je také Severní Amerika, v poslední době stoupá oblíbenost Dálného východu. Je patrné, že české firmy čím dál víc směřují do Číny. A roste také návštěvnost Indie. Velmi populární je Dubaj, kterou ovšem vnímám spíš jako trendovou záležitost. Firmy si jsou moc dobře vědomy toho, že mít tam např. filiálku je dnes módní.

Trendem poslední doby je nákup letenek, v jejichž ceně je obsažen také poplatek na likvidaci emisí. Nemají s tímto nákladem některé firmy problém?

V žádném případě. Stále víc a víc naše zákazníky zajímá, kolik na určitém letu proletí CO2. My jsme schopni jim dodat i takové informace, kolik např. ušetří životní prostředí, když si vyberou jiný způsob, než se původně nabízí. Jsem velmi rád, že se lidstvo obecně začalo konečně zamýšlet nad tím, co se děje s naší planetou.

Povězte, jak je na tom CWT a golf? Platí stále to, že čas od času připravíte nějaký golfový produkt klientovi přímo na míru? Neplánujete vstoupit na trh se standardní golfovou nabídkou?

Ano, počítáme s tím, že rozšíříme nabídku golfu a současně se začneme více věnovat MICE segmentu. V minulých letech se nám dařilo v této oblasti růst, ale stále to ještě není v takových číslech, jak bych si představoval. Myslím si, že je zde obrovský potenciál. Chceme v první řadě oslovit naše klienty, kteří nás využívají pro služební cesty, protože ti velmi často pořádají MICE akce. Mimochodem na nedávné konferenci CWT byly stanoveny priority a z nich vzešlo, že celosvětově se chce společnost stále více věnovat MICE oblasti. Je tedy stanoveno, že během tří let bychom na tomto měli zapracovat, ovšem s tím, že nás ve všech těch jednotlivých zemích podpoří mateřská společnost. A musím říct, že nám to velmi pomůže. Doteď jsme MICE dělali bez jakékoliv podpory a dařilo se nám, ovšem až nás podpoří „matka“, dostaneme se zase o něco dál.

Obecně šla oblast MICE v době krize dolů. Ovšem nyní je třeba zaměstnance a obchodní partnery motivovat, takže se předpokládá, že zájem o nejrůznější akce poroste.

Máte pravdu a je zvláštní, že v krizi šel trh MICE dolů a nám se paradoxně dařilo. Samozřejmě je to dáno tím, že před mým příchodem byla naše činnost v této oblasti nízká, byly to spíš jen doplňkové služby. Nicméně za poslední tři roky se nám dařilo a já doufám, že nyní to bude ještě lepší.

CWT u nás působí od roku 1992, jste součástí jedné z největších světových společností specializujících se na cestování korporátních klientů. Není pro vás někdy toto společenství handicapem?

Jsme velmi rádi, že jsme součástí společnosti, která má dobré jméno a tradici. V našem segmentu je dnes CWT skutečný pojem. V určitém smyslu nám to také pomáhá, protože když naši zahraniční kolegové získají nový kontrakt, tak to znamená, že i my máme nového klienta. Rozhodně to ale není tak, že sedíme se založenýma rukama. I my musíme profitovat a odvádět dividendy mateřské společnosti, jelikož ta nás nijak nedotuje. Navíc v našem oboru je velmi silná konkurence; pokud nebude klient spokojený, velmi snadno se může stát, že se rozhodne ukončit spolupráci. Není zde prostor pro chyby.

Co je dnes pro vás prioritou?

Prioritou je pro nás stále stoprocentní servis. Podnikáme ve službách, a pokud toto klientovi neposkytneme v takové míře, jak on očekává, tak nemůžeme uspět. Více bychom se také chtěli soustředit na akvizice. Využít stávající situace na trhu, kdy je cítit mírné oživení. Zajímají nás malé a střední podniky, které doposud našich služeb nevyužívaly, protože i těm máme co nabídnout.

 Vlasta Holéciová
Foto: Jan Holý

Carlson Wagonlit Travel
Karla Engliše 519/11,150 00 Praha 5
Tel.:+420 225 376 770
www.carlsonwagonlit.cz
 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více