Fly United: dnes kvalita, zítra úspěch

„Slogan, se kterým jsem se nedávno setkal v jedné firmě, které zajišťujeme cestovní servis. Až následně jsem si uvědomil, jak přesně právě toto heslo vystihuje i naše několikaleté snažení. Těší mne, že čím dál tím víc firem, kterým zabezpečujeme služební cesty, klade větší důraz na kvalitu poskytovaných služeb,“ říká dr. Jan Štilec, generální ředitel cestovní agentury Fly United. Ta v oboru cestovních služeb působí už 15 let, a protože je to výročí kulaté a dosti významné, nemohli jsme se nezeptat na bilanci uplynulých let, současný stav a také pohled do budoucna.

Fly United v roce 1993 začínala jako spousta cestovních agentur prodejem zájezdů na dovolenou, dnes se z velké části zabýváte hlavně prodejem letenek a business travel, je to tak?
Prodej zájezdů představuje dnes jen 1 % našeho obratu, přesto by byla škoda tuto službu zcela opustit. Pokud jde o business travel, tak stejně jako naše konkurence se staráme o komplexní zajištění cestovních služeb, tj. letenky, ubytování, rezervaci aut, cestovní pojištění, víza atd. V čem se cítíme být trošku odlišní a specifičtí oproti jiným agenturám, jsou naše technologické a odborné možnosti, které firmám nabízíme.

Co přesně máte na mysli?
Opět připomenu na prvním místě kvalitu, na kterou jsme od počátku našeho působení na trhu vsadili. Ne náhodou patříme k prvním subjektům v rámci cestovního ruchu, který získal již v roce 2002 certifikát kvality ISO 9001:2001. Jednoznačně mohu potvrdit fakt, že za kvalitou v našem oboru stojí vždy lidé. Jsem rád, že v našem kolektivu pracují velmi vzdělaní a zkušení lidé a že máme naprosto minimální fluktuaci zaměstnanců.
Vítanou pomocí pro řadu středních a velkých firem je náš systém sledování zakázek po internetu včetně objednávkového systému, který umožňuje prostřednictvím internetu podávat objednávky služebních cest a pomáhat při jejich schvalování a následné fakturaci. Zákazník má tak možnost okamžitého přístupu k potřebným informacím, jako je evidence služebních cest a jejich objednávek nebo analýzy vynaložených prostředků.
Těmito službami chceme firmě ulehčit život, zefektivnit činnost a napomáhat řešit její cestovní politiku a myslím si, že to posouvá Fly United v soutěži cestovních agentur o stupínek výš.

Tyto softwary jste si vyvinuli sami?
Ano, snažíme se vycházet z dobré znalosti podmínek, prostředí a potřeb firem a spolupracujeme s těmi, kteří umí naše myšlenky přenést do reálné podoby.

Předpokládám, že se jedná o uživatelsky přátelské prostředí…
Díky tomu, že jsem původním povoláním učitel, což se někdy říká, že je spíše diagnóza, tak se řídím tím, že pokud se vytváří software pro neodbornou skupinu uživatelů, musí být uživatelsky co nejjednodušší. Klasický uživatel nemusí být člověk, který je dokonale znalý výpočetní techniky. Zkrátka jsou to snadno obsluhovatelné programy, jejichž hlavním cílem je maximálně zefektivnit práci.

Zmínil jste měsíční analýzy a výsledky cestovní politiky za dané období, poskytujete tedy firmám i poradenství?
Ano, myslím si, že jedním z trendů v business travel je i měnící se úloha našich operátorů. Z prodejce do role poradce. Dnes si asistentky firem samy najdou na internetu nejen spoustu informací, ale i přímo koupí služby cestovního ruchu. Co však společnosti a firmy potřebují čím dál více, je stanovisko odborníka nebo konzultanta. Ten je provede a poradí jim, co a jak mají dělat. U velkých firem to platí dvojnásob. Potřebují poradit, jak nastavit cestovní politiku, a to nejenom směrem ven, ke svým dodavatelům, ale i dovnitř k zaměstnancům. Ne náhodou jsme založili společnost Travel Management Consulting, která se koncentruje právě na vytváření analýz nákladů na cestování a další poradenské aktivity. Jestliže se jedná o firmu, která ročně utratí 50 milionů, a my jí doporučíme, jak ušetřit 10 %, tak si toho cení a dbá našich rad. V tomto spatřuji jeden z dnešních trendů.

A jaké jsou podle vás další trendy v business travel?
Obecně si myslím, že se přestává tolik utrácet. Byla doba, kdy řada firem a institucí tolik neřešila úspory v cestovních výdajích, ale v poslední době se už tolik nehledí na okázalost, ale na užitečnost a efektivitu vynaložených prostředků. Využívá se speciálních cen od dopravců, létá se s nízkonákladovými společnostmi, uzavírají se trojstranné dohody. Na druhé straně si firemní zákazníci uvědomují, že úspora má svoji mez, a vědí, že za kvalitu se musí zaplatit.

Prozraďte, kdo jsou vaši klienti a kam nejčastěji za prací létají?
Máme poměrně rozsáhlou škálu klientů, od malých firem, které létají jednou za měsíc, až po firmy, které mají denně více jak padesát pracovníků na služebních cestách. Takových zákazníků není u nás mnoho a vyžadují speciální péči ve všech sférách. Dalšími klienty a doufám i spokojenými zákazníky jsou státní instituce a ministerstva. Snažíme se také soustředit na firmy podnikající v regionu Zlín a Olomouc, kde máme své pobočky. Díky velkému množství prosperujících firem v těchto krajích, je zde obrovský potenciál. A pokud jde o destinace, kam klienti létají, tak u nás je to jednoznačně Evropa, země bývalého Sovětského svazu a jihovýchodní Asie.

A jaké bude směřování business travel do budoucna?
Myslím si, že další vývoj budou ovlivňovat moderní technologie. Určitě čím dál více poroste množství rezervací přes internet. Nicméně si stojím za tím, že v našem oboru bude pořád zastávat nezastupitelné místo osobní komunikace. Najdou se lidé, kteří budou chtít slyšet lidské slovo, vidět lidskou tvář nebo přijmout osobní doporučení. Podle mého názoru také v tomto oboru vydrží jen vzdělaní lidé, kteří budou mít nejen dokonalé znalosti z tohoto oboru, ale i například z oblasti psychologie, informačních technologií, a třeba i managementu. Proto se u nás snažíme dávat maximum do vzdělání našich zaměstnanců, aby co nejlépe uspokojili potřeby zákazníků.

Pojďme se nyní zastavit u vašeho 15letého výročí, které letos slavíte. Čím vším jste si prošli?
Vedle veselých věcí nás potkali i nepříjemné záležitosti. Mohu však říci, že naše loď pořád pluje, a i když byla různá vychýlení ze směru, tak se nám podařilo udržet kormidlo a pokračovat dál stejným směrem. Velmi obtížné pro nás bylo období, kdy jsme se desetkrát stěhovali. Přestěhovat cestovní agenturu se všemi technologiemi a portfoliem zákazníků je nesmírně náročné, každý, kdo to zažil, ví, o čem mluvím. Třikrát jsme také měnili jméno, došlo i k majetkovým změnám. Ovšem za největší úspěch považuji, že se všechny tyto změny podařilo ustát, že nám zůstali klienti věrní a stále jsme rozvíjeli naše aktivity. Vždyť za dobu naší existence jsme neustále vykazovali meziroční nárůsty v obratu společnosti. A na tom má určitě největší zásluhu kolektiv našich pracovníků a všem jim za to touto cestou děkuji. Nebýt jejich kvalitní práce, nikdy by firma nedosáhla toho, kde je dnes.
V současné době, pokud znovu použiji přirovnání k lodi, plujeme stabilním, důstojným tempem. Nechceme se podbízet, chceme mít rozumné vztahy s našimi dodavateli a partnery. Mám na mysli především letecké společnosti, hotely, půjčovny aut, ale i další subjekty, se kterými spolupracujeme. Všichni si zaslouží obrovský dík za důvěru, kterou nám prokázali v obdobích pro nás ne zrovna jednoduchých.
I když jsou někdy vztahy mezi IATA cestovními agenturami ne zrovna přátelské a podléhají tvrdému konkurenčnímu boji, snažíme si zachovávat etiku podnikání a pracovat na všeobecném rozvoji tohoto oboru. Jsem rád, že mohu přednášet na vysokých školách a sdílet tak zkušenosti a názory s lidmi, kteří budou představovat budoucnost tohoto odvětví.

A pohled do budoucna? Počítám, že stále stejné tempo…
Na tuto otázku vám asi většina představitelů cestovních agentur odpoví stejně – důležité je přežít. Atmosféra v našem oboru je možnou příčinou. Jsou tu agresivní hráči, kteří se snaží na sebe maximálně upoutat pozornost a získat co největší podíl na trhu. Naší politikou není jít razantně a bezohledně nahoru, ale pracovat co nejkvalitněji. Možná to bude znít jako fráze, ale lidé, klienti, si své zkušenosti řeknou.
Největší podíl nových klientů tak získáváme na doporučení těch stávajících. Meziroční nárůsty obratu o 10 % a udržení stávající klientely je toho důkazem.

Moc bych si přál, aby tomu bylo stejně i v dalším období.

Text: Vlasta Holéciová
Foto: Fly United

FLY UNITED
Komárkova 17, 148 00 Praha 4
tel.: +420 271 096 360, fax: +420 271 096 321
e-mail: info@flyunited.cz
www.flyunited.cz , www.mujlet.cz

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více