Fórum cestovního ruchu

Slavnostní ceremoniál honorování vítězů Cen Kudy z nudy zabalili organizátoři z agentury CzechTourism do vcelku úhledného balíčku v podobě Fóra cestovního ruchu. Během dvoudenního setkání v TOP HOTELu Praha se mohli účastníci seznámit s projekty agentury CzechTourism, Ministerstva pro místní rozvoj a dalších subjektů tuzemského cestovního ruchu a během pracovních workshopů nahlédnout do kuchyní jednotlivých oddělení tuzemské turistické centrály.

Jednání fóra zahájil krátkým příspěvkem ministr pro místní rozvoj České republiky Rostislav Vondruška, který na základě statistických dat vysvětlil, proč je v současné době tak žádoucí podporovat domácí cestovní ruch. Na rozdíl od příjezdové turistiky tento segment neklesá, dokonce mírně roste a pro tuzemské podnikatele v cestovním ruchu má ještě další potenciál, který je třeba podpořit. To je jeden z hlavních důvodů, proč se ministerstvo a agentura CzechTourism nyní tolik zaměřují na podporu projektů typu Kudyznudy.cz. Ministr také ocenil spolupráci se všemi odbornými asociacemi v cestovním ruchu a s Celostátním kolegiem cestovního ruchu.

Fórum cestovního ruchu zahájil ministr Vondruška Fórum cestovního ruchu zahájil ministr Vondruška

Domácí cestovní ruch se realizuje především v regionech, mezi účastníky fóra proto nesměli chybět jejich zástupci. Asociaci krajů České republiky zastupoval Josef Novotný, hejtman Karlovarského kraje, který hned v úvodu svého vystoupení přednesl důležité poselství: Všichni krajští hejtmani jsou podle něj připraveni se subjekty cestovního ruchu spolupracovat a podílet se na podpoře tohoto oboru v současné nelehké době. I hejtmani podle Novotného vnímají krizi jako příležitost pro domácí turistiku. Podpora krajů se může odehrávat v oblasti tuzemských veletrhů cestovního ruchu, ve finanční rovině či formou společných projektů – Novotný zmínil třeba cyklostezky nebo vodácké cesty. Za perspektivní počin v domácím cestovním ruchu označil rodinné pasy či rodinné karty, na kterých mohou efektivně spolupracovat sousední kraje. Kraje prý dále chtějí podporovat vzájemnou informovanost svých obyvatel o turistickém potenciálu ostatních krajů.

O tom, jak může vypadat podpora domácí turistiky v regionu, se účastníci fóra dozvěděli od ředitelky Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dany Daňové. Ta informovala o loňském propadu v počtu příjezdů do regionu i o prognózách, podle kterých se situace v cestovním ruchu České republiky zlepší nejdříve v roce 2011, spíše však až o rok či dva později. Domácí turistika si podle Daňové udržuje relativně silnou úroveň spotřeby, sázka na tuzemský turistický potenciál proto musí být první volbou. Pro tuzemské turisty byly vytvořeny čtyři hlavní turistické produkty a od poloviny loňského roku pracuje CCRVM na příslušné kampani. Její slogan zní „Letos se jezdí k nám“ a je postavena jako kontaktní. Nosným materiálem je Mapa zážitků spolu s Mapou akcí. Nyní probíhá i kampaň billboardová, Východní Morava o sobě dává vědět také v laickém i odborném tisku. Daňová hovořila i o rekonstrukci webu Vychodni-morava.cz, který byl úspěšně doplněn o on-line rezervační systém. Destinační management spolupracuje s podnikateli na tvorbě turistických balíčků, pokračuje projekt Moravská jantarová stezka a pro podporu příjezdové turistiky je připravován projekt Evropská jantarová stezka.

Dana Daňová popsala, jak je na východní Moravě podporována domácí turistika Dana Daňová popsala, jak je na východní Moravě podporována domácí turistika

Také náměstek ministra pro místní rozvoj odpovědný za problematiku strukturálních fondů a cestovního ruchu Jiří Koliba přednesl několikero neveselých příjezdových statistik a dále se věnoval hlavně projektům ministerstva podpořeným ze strukturálních fondů Evropské unie, které by měly českému cestovnímu ruchu pomoci. Řeč byla především o projektech v oblasti kvality služeb v různých oblastech cestovního ruchu, jejichž výsledkem by v budoucnu měl být Národní systém kvality služeb, Koliba ale nezapomněl ani na projekty v oblasti statistiky či další možnosti využití strukturálních fondů v cestovním ruchu. V závěru se zmínil o aktivitách MMR realizovaných v minulosti na podporu vzdělávání v oboru. S konkrétním příkladem těchto vzdělávacích aktivit realizovaných v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů pak účastníky seznámila ředitelka odboru cestovního ruchu MMR Blažena Křížová. Hovořila o „osvětových“ televizních pořadech pro odbornou i laickou veřejnost, které bude v průběhu tohoto roku vysílat Česká televize, účastníci Fóra mohli rovněž zhlédnout tři krátké spoty, které televizní diváky na tento seriál lákaly.

O kvalitě služeb pak přednášela manažerka Asociace hotelů a restaurací ČR Klára Zachariášová. Nejprve se ovšem pozastavila nad častou dvoukolejností v českém cestovním ruchu – jako příklad uvedla certifikaci ubytovacích zařízení v Libereckém kraji, která je podle ní „okleštěnou oficiální jednotnou klasifikací“ a s kvalitou prý nemá nic společného. Podobným věcem by mohla zabránit účinnější spolupráce subjektů v cestovním ruchu. Zachariášová také představila novinky v oficiální jednotné klasifikaci ubytovacích zařízení na léta 2010 – 2012, čtenářům COT business dobře známém projektu. Stejně tak s marketingovými aktivitami agentury CzechTourism na podporu domácí turistiky, o kterých mluvil tiskový mluvčí této agentury Filip Remenec, je čtenářská obec pravidelně seznamována, čtenáře si proto dovolujeme odkázat na řadu článků v tomto či předchozích vydáních časopisu. Totéž platí i o projektu Czech Specials, kterým CzechTourism spolu s Asociací hotelů a restaurací ČR a Asociací kuchařů a cukrářů hodlají navázat na tradiční českou kuchyni a podpořit propagaci České republiky i jejích gastronomických zařízení – obšírně jsme o něm informovali například v dubnovém vydání. Dodejme proto jen, že Pavel Klicpera, vedoucí oddělení marketingových projektů agentury CzechTourism, na Fóru cestovního ruchu účastníky seznámil s tím, jak bude projekt propagován, a poprvé jim ukázal webové stránky projektu www.ochutnejtecr.eu a nově vydaný katalog regionálních specialit.

Tomáš Jindříšek upozornil na úskalí číhající na turistu v digitálním věku Tomáš Jindříšek upozornil na úskalí číhající na turistu v digitálním věku

Po přestávce promluvil Vladimír Dohnal, člen představenstva Hospodářské komory ČR, o některých úskalích podnikání v cestovním ruchu. Upozornil na podbízení se zahraničním hostům a přetrvávající nedůvěru k tuzemským klientům. Podle Dohnala náš turismus trpí nesourodou a pofiderní propagací České republiky v zahraničí a častou neochotou kooperace na bázi asociací, komor nebo sdružení. Dále vyjádřil znepokojení nad současnou situací, kdy našinec kupuje pouze zahraniční zboží, pokud žádá kvalitu. Česká značka má (a často neprávem) podle něj stále špatnou pověst. Závěrem naopak pochválil kvalitní propagační činnost krajů v posledních letech a kvitoval rozvoj regionálního cestovního ruchu. Turista jako člověk v digitálním věku – to bylo téma přednášky Tomáše Jindříška ze společnosti Ogilvy Interactive. V ní její autor akcentoval fakt, že internet a on-line rezervace již dávno nejsou výhodou v podnikání, protože je dnes má zkrátka každý. Internet se svým obrovským množstvím dat dnes, podle Jindříška, spíše „deformuje“ cestu zákazníka za nákupem a vytváří neuvěřitelně velké konkurenční prostředí. Aby dnes projekt ve sféře internetových nabídek uspěl, je potřeba prezentovat ho zajímavě, neotřele a odlišně s tím, že je dobré „být tam, kde jsou lidé“, tzn. například v sociálních sítích typu facebook.

Kateřina Holcmanová uvedla několik zajímavých statistických údajů Kateřina Holcmanová uvedla několik zajímavých statistických údajů

Pavel Hacker ze společnosti Neo@Ogilvy seznámil auditorium s aspekty psychologie zákazníka v oblasti virtuální komunikace. V úvodu připomněl dominanci fatické komunikace nad konativní. Dále na příkladech vysvětlil skutečnost, že největší překážkou přesunu služeb do on-line prostředí jsme my sami, jelikož celá řada těchto on-line služeb se chová tak, aby nedovolila uživateli dokončit proces toho, co chce realizovat. Internetový blok doplnila Kateřina Holcmanová z firmy Google ČR, která představila „svou“ společnost a uvedla některá zajímavá čísla. Například že v průměru trvá zákazníkovi rozhodování o koupi zájezdu 29 dní nebo že 57 % lidí si vyhledá cíl zahraniční cesty pomocí internetového vyhledávače (a 38 % z nich si ho nakonec koupí). Také uvedla, že 87 % uživatelů navštíví konkrétní webové stránky prostřednictvím vyhledávače.

Text a foto: Petr Manuel Ulrych a Jan Pomykal


Degustace nakonec

Závěr jednání prvního dne obohatila ochutnávka vín v sálu Praha, doplněná o krátkou prezentaci Pavla Kršky, ředitele Národního vinařského centra. Ten přítomné seznámil jak se základní charakteristikou společnosti a jejím posláním, tak například s aspekty certifikace, systémem školení a seminářů pro odborníky i veřejnost nebo vinařskou turistikou v praxi.

Pavel Krška zahajuje degustaci Pavel Krška zahajuje degustaci

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více