Sociální sítě typu Facebook, Twitter, YouTube nebo Flickr v minulém roce doslova zaplavily všechna odborná i neodborná média a všichni jsme začali přemýšlet, jak tyto nové komunikační kanály zapojit do marketingové komunikace. Na jednu zajímavou síť, která nese jméno Foursquare, se někdy možná trochu zapomínalo. Jak tato komunikační platforma vůbec funguje a jak se dá využít v marketingové komunikaci? Má v cestovním ruchu vůbec uplatnění? I na tyto otázky se pokusíme v tomto příspěvku odpovědět.
Co to je vlastně Foursquare?
Foursquare (www.Foursquare.com) spatřil světlo světa v roce 2009 a od té doby si získal celosvětově velkou řadu příznivců zejména mezi mladší generací využívající „chytré telefony“ typu iPhone aj. Hlavní princip spočívá v tom, že se jedná o geolokační aplikaci, která aktivně využívá identifikaci polohy prostřednictví GPS, společně s přístupem k internetu. V okamžiku, kdy uživatel navštíví nějaké zajímavé místo (restauraci, hotel, památku), může pak prostřednictvím mobilního telefonu označit dané navštívené místo (prostřednictvím tzv. „check in“). Jakmile se uživatel přihlásí k danému místu, všichni jeho přátelé, kteří také využívají Foursquare, okamžitě vidí ve svém profilu navštívené místo (podobně jako je to u Facebook). Foursquare velmi dobře komunikuje s Facebookem nebo také Twitterem, kde je možné danou informaci o navštíveném místě virálně šířit na další přátele.
Jak to celé funguje?
Na úplném začátku je třeba podnik (restauraci, hotel) přidat do databáze. Vložení probíhá přes jednoduchý registrační formulář a vložení může provést i příznivce podniku. V okamžiku, kdy uživatel navštíví dané místo a přihlásí se na Foursquare, pak může pomocí GPS souřadnic nebo webového rozhraní, napsat, kde se nachází. Pokud uživatel navštěvuje určitý počet míst nebo navštěvuje pouze jedno, ale často, pak může získat virtuální odznáčky tzv. badges. Odznáčky nemají žádnou hodnotu, ale podporují soutěživého ducha mezi uživateli a většinou velmi dobře fungují. Naopak provozovatelé podniků pak mohou stejně jako na Facebooku zveřejňovat aktuality, informace o zvýhodněných akcích. V okamžiku, kdy někdo navštíví třeba vaši restauraci nebo hotel a zanese tuto informaci přes Foursquare, pak se o navštíveném místě dozví všichni přátelé v ostatních sítích (Facebook, Twitter).
Foursquare je vytvořena jako primárně mobilní aplikace a její uživatelé se na ni dívají trochu jinak než na klasický Facebook nebo Twitter. Oficiálně se uvádí, že Foursquare je z 50 procent využíván jako vyhledávač přátel, z 30 procent sociální průvodce městem nebo regionem a z 20 procent je to zábavná hra, prostřednictvím níž je možné rychle reagovat na zveřejněné tipy a zajímavé nebo zvýhodněné akce.
Jak využít Foursquare k propagaci?
V poslední době začaly společnosti síť Foursquare intenzivněji využívat pro oslovení nových a také stávajících (loajálních) zákazníků. Pro podporu své značky mohou využívat zejména tzv. tipy a Foursquare API. Zveřejňování „tipů“ patří mezi nejrychlejší způsoby, jak se může značka na Foursquare prezentovat. Každý uživatel nebo značka může přidávat tipy do Foursquare databáze prostřednictvím jednoduchého standardního uživatelského účtu. Uživatelé pak mohou uvedené tipy vidět prostřednictvím svého telefonu nebo na webových stránkách Foursquare (www.Foursquare.com) , kde se zobrazují právě zveřejněné tipy.
Pro většinu značek jsou „tipy“ na Foursquare dobrým nástrojem pro zvýšení znalosti značky a zároveň zprostředkování nebo poskytnutí hodnotných informací uživatelům Foursquare. Stejně jako u ostatních marketingových aplikací a komunikačních kanálů i zde je potřeba uživatele oslovit s kreativním a zajímavým sdělením a vyniknout v porovnání s konkurencí.
V případě, že jsou vaše „tipy“ zajímavé a pro uživatele Foursquare přínosné, pak vám Foursquare může nabídnout pro vaši značku kompletní profil nebo vám nabídne tzv. sponzorovaný badge. Výše zmíněné „tipy“ jsou základním krokem pro vstup společnosti na Foursquare. Existuje nějaká další možnost jak se odlišit od konkurence? Ano v podobě tzv. API, které umožňují vytvořit pro vaše uživatele různé aplikace. Prezentaci na Foursquare mohou využívat nejenom subjekty s fyzickou provozovnou (restaurace, kavárny), ale také samotné značky (hotelové řetězce, regiony, destinace, města).
Foursquare má v porovnání se sociálními sítěmi jako je Facebook, Twitter nebo MySpace tu výhodu, že jde o vytváření lokální komunity (lidí, kteří rádi navštěvují restauraci nebo nějaké konkrétní místo). Díky tomuto získávají pracovníci marketingových oddělení výborný nástroj pro efektivní zacílení uživatelů. V okamžiku, kdy se uživatel přihlásí ve své oblíbené restauraci, pak máte jako její majitel úžasnou příležitost zaslat mu nějakou zvýhodněnou nabídku nebo nabídnout nějakou slevu. Obecně by se dalo říct, že je Foursquare obdobou zákaznických a slevových karet, které všichni velmi často a rádi využíváme. Foursquare vám dává jedinečnou příležitost nalákat do své restaurace nebo pobočky nové zákazníky a svým způsobem rozšiřuje možnost efektivního zacílení uživatelů nejenom z hlediska jejich aktuální polohy, ale z pohledu jejich zvyklostí.
Pomocí Foursquare se dá také velmi dobře podporovat loajalita zákazníků. Pokud se někdo do vaší restaurace nebo hotelu dostaví třeba podesáté, můžete mu poskytnout nějaký bonus nebo slevu na vaše nabízené služby. Foursquare je velmi dobrým nástrojem nejenom na podporu restaurací a dalších subjektů, ale také regionů a destinací. Neboť právě tyto subjekty mohou velmi efektivním způsobem informovat o zajímavých místech, připravovaných akcích a podobně. Další možností jak poděkovat za loajalitu zákazníků je využít titulu „mayor“ (starosta). V případě, že uživatel v průběhu posledních 60 dnů provede nejvíce přihlášení, pak získává titul „mayor“ neboli štamgast daného podniku. Tento titul ho k ničemu nezavazuje, ale celá komunita vidí, kdo je vaším nejvěrnějším zákazníkem. Vy pak můžete takového zákazníka ocenit nějakou poukázkou, slevou nebo službou zcela zdarma. Mayoři mohou pak díky svému „fanouškovství“ získat speciální slevy, přednostní obsloužení a podobně.
Všichni provozovatelé podniků nebo společnosti, kteří využívají Foursquare mají k dispozici komplexní statistiky. Stejně jako u ostatních sociálních sítí získáte statistiky o vašich uživatelích (procentuální zastoupení mužů a žen), čas přihlášení uživatelů, zda byla vaše zpráva přeposlána dále na Twitter nebo Facebook, kde se naskýtá možnost oslovení dalších uživatelů. Díky Foursquare můžete více poznat zájmy, preference, vkus a další údaje o vašich zákaznících a více přizpůsobit nabídku vašich služeb.
Jaká je současná pozice Foursquare v marketingové komunikaci? V zahraničí jsou geolokační aplikace oblíbené nejenom mezi uživateli, ale také společnostmi využívajícími všechny výhody a možnosti pro oslovení a komunikaci se zákazníky. Stejně jako u většiny mezinárodních sítí (Facebook, Twitter) má i Foursquare největší zastoupení v USA. Česká republika je ve využívání této aplikace stále ještě nováčkem, neboť uživatelská základna není příliš široká a společnosti zvažují jak tuto aplikaci co nejlépe a hlavně efektivně využít. Jedním z prvních a úspěšných průkopníků využívání této služby u nás je restaurace COMO na Václavském náměstí v Praze. Z pohledu uživatelské základny tuto službu využívají prozatím nejvíce cizinci přijíždějící do České republiky na návštěvu, ale i mezi obyvateli ČR má aplikace své velké fanoušky.
Do budoucna je možné počítat s tím, že geolokační aplikace si budou postupně získávat další nové fanoušky. Zároveň budou více využívány v marketingové komunikaci se zákazníky a pro oblast cestovního ruchu se mohou stát velmi kvalitním nástrojem a bude nutné se na novou „komunikační“ vlnu připravit.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA,
Destination Marketing – Tourism Communication Agency
www.destmark.eu