
Máte touhu podnikat, ale chybí vám invence? Což takhle zkusit franchisu? Třeba právě ve vašem okolí existuje díra na trhu, kterou se vám podaří úspěšným konceptem, jenž funguje již léta někde jinde, zacpat. Ano, podobně jako u standardního businessu je třeba mnoho byrokratických úkonů, nicméně nastoupit do dobře rozjetého vlaku přeci láká. Koneckonců dle statistik, franchisingový systém fungování je daleko víc předurčen k slibné podnikatelské budoucnosti. U nás v poslední době vyrostlo franchisových konceptů jako hub po dešti, existuje České Asociace Franchisingu (ČAF), na toto téma se konají odborné konference. Vypadá to tedy, že tento obor se v místních podmínkách dobře zabydlel, ovšem tím to zdaleka nekončí. Dle slov Ivo Lamicha, prezidenta ČAF, nás v tomto ohledu teprve boom čeká. Budoucnost se tedy nabízí slibná, pojďme se alespoň pro začátek podívat, jak je to na domácím trhu s franchisou nyní.
Kromě toho, že jste členem vedení společnosti McDonald’s pro Českou republiku, kde máte na starosti řízení franchisingu pro území České republiky a Slovenska, tak jste také od roku 2005 prezidentem České Asociace Franchisingu (ČAF). Můžete organizaci představit?
Asociace je nezisková, profesní organizace, která sdružuje na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky zaměřující se na problematiku franchisingu, např. v oblasti práva a poradenství. ČAF vznikla v roce 1993 a jejím posláním je informovat laickou i odbornou veřejnost o podstatě, významu franchisingu a propagovat úspěšné představitele této formy podnikání. Spolupracujeme s profesními a odbornými svazy v ČR a s ostatními franchisovými svazy – Rakouska, Německa, Francie, Portugalska s cílem vytvořit synergické efekty a informovat členy těchto institucí o aktivitách ČAF a také představit Českou republiku jako vhodnou oblast, kde mohou expandovat se svými franchisovými systémy. Česká Asociace Franchisingu je také členem Evropské franchisové federace a World Franchise Council.
Kolik a jaké členy ČAF dnes sdružuje?
Členy jsou jednak velké, známé mezinárodní systémy, jako např. OBI, Yves Rocher, RE/MAX, McDonald s, ERA, Helen Doron, Dallmayr Kaffee, Telefónica O2, tak i tuzemské franchisové systémy jako např. Ambiente, Švejk Restaurant, Pivovary Staropramen s konceptem Potrefená husa, Paneria, Stavoodbyt Stavebniny, Tana realitní kancelář, Reality Škorcová nebo např. mezinárodní advokátní a poradenské kanceláře Nörr Stiefenhofer Lutz a CMS Cameron McKenna. V současné době má ČAF 28 členů.
Můžete popsat základní princip franchisy?
Franchisový systém poskytuje výhodu velkého podniku a zároveň zachovává výhody malého podniku co do blízkosti a přístupnosti zákazníkům a pružnosti reakce na změny.
Franchisor umožňuje franchisantům užití a realizaci na trhu ověřené obchodní koncepce. Po zaplacení franchisových poplatků dostane franchisant od franchisora obchodní koncepci „na klíč“ se všemi právy, s výhodami centrálního nákupu, školením, službami a podporou v řízení podniku, hospodaření, marketingu atd. Franchisor je zodpovědný za další rozvoj, uplatnění na trhu a kontrolu své koncepce. Tímto pro úspěch rozhodujícím rozdělením úkolů mezi franchisanta a franchisora profitují oba ze své spolupráce a zkušenosti.
Ambiente je zajímavý příklad konceptu vícero druhů restaurací fungujícího na bázi franchisingu, v tuto chvíli má čtyři základní koncepce: The Living Restaurants, Ristorante Pasta Fresca, PastaCaffé Ambiente (Tonino Lamborghini), Rudý Baron, Restaurante Brasileiro. |
A jak se vlastně český právní řád vypořádává s franchisingem jako způsobem podnikání?
Stejně jako v mnoha dalších evropských zemích, chybí i v České republice zákonná úprava franchisingu. Tuto skutečnost však není třeba vnímat negativně, neboť současně nenajdeme ani žádné ustanovení českého právního řádu, jež by franchising jako takový nebo některý z jeho prvků nedovolovalo či zásadním způsobem omezovalo. Základním právním předpisem pro franchising v ČR je tedy obchodní zákoník, dle kterého se řídí samotná franchisová smlouva, tak i další vztahy mezi franchisorem a franchisantem.
Může franchisa oproti standardnímu podnikání představovat nějakou nevýhodu?
Franchisor nemůže řídit provozovny, které patří franchisantům, jako své vlastní pobočky. Řízení franchisových provozoven je založeno na motivaci, toleranci a empatii každého franchisového partnera. Aby byla dodržena kvalita a nedošlo k ohrožení poškození značky sítě na trhu, kontroluje franchisor pravidelně, zda jednotliví franchisoví partneři dodržují stanovené standardy, což se nemusí některým franchisantům líbit, nicméně poškodilo by to celou síť. Někteří franchisanti mohou po určité době partnerství nabýt dojmu, že již franchisora pro další spolupráci nepotřebují, a snaží se osamostatnit.
Franchisové podnikání obecně skýtá obrovskou dynamiku rozvoje. Je něco, co by jej mohlo brzdit?
Musím říct, že je to vše, co brzdí obecně podnikání jako takové.
Kdy Česká republika po roce 1989 zažívala největší boom franchisingu? Dá se tvrdit, že to bylo se vstupem nadnárodních společností provozujících fast foody, anebo nás nejmasivnější příliv teprve čeká?
Určitě nás teprve čeká „boom“, mnoho podnikatelů spěje do fáze, jak expandovat a multiplikovat svůj model podnikání.
Originálním franchisovým gastronomickým konceptem je u nás úspěšná síť Švejk Restaurantů. První Švejk Restaurant byl otevřen v roce 1997 v Táboře, šestačtyřicátý Švejk restaurant byl slavnostně otevřen v prosinci 2007 v Praze U Karla, v Křemencově ulici. |
Můžete vyčíslit, kolik franchisových konceptů u nás v současné době funguje? A jak se franchisingu daří v bývalých komunistických zemích v Polsku, v Maďarsku či na Slovensku?
ČAF eviduje zhruba 130 konceptů, fungujících na bázi franchisingu nebo vykazujících jeho určité znaky. Poměr mezi domácími a zahraničními je zhruba 50/50. V minulém období převažovaly zahraniční franchisové koncepty nad domácími, v současné době vzrůstá naopak počet českých franchisových konceptů a nejvíce se franchising uplatňuje, obdobně jako v ostatních zemích, v oblasti obchodu, služeb (velmi silné zastoupení mají např. realitní kanceláře) a gastronomie.
Zhruba stejný počet cca 300 franchisových systémů působí v Polsku a Maďarsku.
Řekl jste, že franchisu lze aplikovat na různé obory podnikání. Přesto, existují nějaká specifika pro gastronomii?
Ne, obecně je to o síle značky.
Co je z pohledu franchisora při výběru správného franchisanta nejdůležitější a naopak?
Kritérií je celá řada a vydala by na samostatný článek, důležité pro obě strany je, že se musí jednat o dlouhodobý „win–win“ model.
Jaké finanční a všeobecné podmínky musí franchisant splnit, aby se mohl zapojit do konkrétního franchisového projektu?
Každý poskytovatel franchisy, franchisor, má specifické podmínky, obecně se dá říct, čím kapitálově silnější a zkušenější uchazeč o franchisu je, tím větší šanci na úspěch má.
A jak jsou rozděleny kompetence mezi franchisorem a franchisantem? Co který může a musí?
Opět to závisí na konkrétním projektu, značce. Tyto kompetence by měla upravovat franchisová smlouva, která je tím kvalitnější, čím konkrétnější je. Musí jasně definovat role a odpovědnost franchisora a povinnosti franchisanta.
Koncem ledna zahájila v Praze provoz kavárna společnosti Starbucks Coffee. Ta ji zde otevřela spolu s firmou AmRest, která je zodpovědná za její rozvoj u nás v Polsku a v Maďarsku. Víte v současné době o nějaké další významné společnosti, která zvažuje vstup na náš trh?
Například gastronomický koncept CUP & CINO, síť malých kaváren a barů. Z dalších oborů jsou to například: Baby One (maloobchod se zbožím pro malé děti), Pronto Wash (systém pro praktické a ekologické mytí aut). Z francouzských konceptů má zájem expandovat do ČR firma Midas (systém rychlých autoservisů), Guy Degrenne (koncept butiků s veškerým sortimentem nádobí a příborů), květinářský koncept Monceau Fleurs, koncept nábytku a dekorací Bois & Chiffons nebo např. Sergent Major, koncept dětského oblečení. Ze Singapuru je to např. Charles & Keith, koncept s obuví a módními doplňky.
Co byste poradil potenciálnímu zájemci o franchisové podnikání?
Aby velmi pečlivě vážil všechna pro a proti a svá očekávání hodnotil ne v horizontu měsíců, ale let.
Na své zkušenosti s provozováním franchisy v gastronomii jsme se zeptali hlavních představitelů na našem trhu. 1. Představte prosím stručně váš franchisový koncept a v čem spatřujete jeho výjimečnost? 2. S franchisingem máte dlouholetou zkušenost, co tvoří gró dobře fungující franchisy? Existují popř. nějaké nevýhody? 3. Kdo byl váš první franchisant? A nakolik se v současné době vaše síť rozrůstá? 4. Plánujete s vaším konceptem vstoupit i na jiný trh než český? 5. Kdo je pro vás ideální franchisant? A koho z eventuálního businessu vylučujete? 6. Jaké obecné a finanční podmínky musí splnit zájemce o franchisovou spolupráci s vámi? 7. Jaké jsou ve vztahu franchisor – franchisant nejkritičtější momenty, kdy může celý projekt ztroskotat? 8. Můžete heslovitě uvést 3 základní výhody franchisy, na kterých lze stavět budoucí úspěch oproti standardnímu podnikání? |

Pivovary Staropramen
Bc. David Petřík, Branded Pubs Concept Manager
1. Myšlenka budovat vlastní síť restaurací pod značkou Staropramen vznikla v roce 1998. První Potrefená husa byla otevřena o rok později na Vinohradech. Pivovary Staropramen v současné době provozují 3 typy značkového konceptu Potrefená husa:
Potrefená husa Restaurace
Kosmopolitní moderní restaurace, která je obvykle situována do center velkých měst s počtem obyvatel nad 50 000.
Potrefená husa Sport Bar
Záměrem tohoto typu je přinést styl Potrefené husy do sídlišť a menších měst s přidanou hodnotou sportovního vyžití v podobě bowlingu.
Potrefená husa Beerpoint
Tento typ byl vyvinut speciálně jako koncept s nabídkou piv a kvalitních pokrmů do obchodních center ve velkých městech.
Výjimečnost konceptu Potrefená husa spatřuji ve spojení kvalitního piva s nabídkou domácí kuchyně v zajímavém a netradičním pojetí interiéru. Provozovny Potrefená husa se vyznačují prvky typickými pro tento koncept – barevné ladění, uspořádání interiéru, vyvýšené sezení hostů – zároveň je ale každá provozovna odlišná, má určité dispoziční a interiérové pojetí, také nabídka pokrmů není identická. Každá Potrefená husa je originál, ale zároveň je pro spotřebitele určitou zárukou vysoké úrovně kvality gastronomické i pivní nabídky, na kterou klademe velký důraz. O úspěchu Potrefených hus svědčí také jejich návštěvnost – ročně zaznamenají Potrefené husy více než 2 miliony návštěv.
2. Dle mého názoru existuje mnoho pohledů na základ dobře fungující franchisy – mohl bych uvést, že meritem je dobře vymyšlený koncept se všemi náležitostmi, které jsou dány v Projektu a Manuálu, to ale považuji za naprostou samozřejmost fungujícího franchisingového systému. Za nejdůležitější proto považuji kontinuální spolupráci mezi franchisantem a franchisorem po celé období smluvního vztahu, ze strany franchisora pak neustálou podporu a dohled na kvalitu dané provozovny. Základem je správný výběr budoucího partnera a nastavení komunikace obou stran.
3. První projekt, který jsme realizovali v roce 1999, byla Potrefená husa v Praze na Vinohradech. V současné době máme již 24 Potrefených hus v České republice, jedna z nich je na Slovensku v Bratislavě. V letošním roce plánujeme otevřít další čtyři provozovny.
4. V současné době je jedna Potrefená husa v Bratislavě na Slovensku, další plánujeme v tomto městě otevřít letos na podzim. Zaznamenáváme zájem franchisantů i z dalších okolních zemí, ale v současné době neplánujeme vstup na tyto trhy.
5. Ideální je spojení investora a člověka s gastronomickou zkušeností. Partner musí respektovat všechny náležitosti smluvní spolupráce. Také ale oceňuji, když franchisanti rozpoznají případné nedostatky a upozorňují na ně – i to posouvá franchisový koncept dál. Pro franchisora je důležité dostávat zpětnou vazbu a podněty ke zlepšení.
Kdo pro nás není vhodným partnerem, je zájemce, který nás nedokáže přesvědčit svým postojem ke gastronomii, nezná prostředí provozu restaurací, případně jediné, co ho zajímá, je investice ze strany franchisora. Dále jsme nuceni odmítnout zájemce, kteří by rádi podnikali v lokalitách nebo objektech, které nejsou v souladu s charakterem našeho konceptu a jeho strategií.
6. Obecné podmínky jsou, jak jsem již zmiňoval, prokazatelná gastronomická zkušenost, případně garance odpovědné osoby. Potenciální zájemce také musí doložit, že má dostatečné finanční zdroje na pokrytí předpokládané výše investice.
7. Těch momentů je několik – na začátku je určitou zkouškou vzájemné objasnění pohledů obou stran na spolupráci definovanou ve franchisové smlouvě, která je poměrně přísná za účelem ochrany konceptu. Z mé zkušenosti nastává další kritický moment po dvou letech spolupráce, kdy je provoz restaurace již poměrně stabilizován, franchisant chápe všechny souvislosti spolupráce a snaží se vnést do ní svůj pohled a inovace, které často není možné realizovat, neboť se neslučují s charakterem konceptu.
8. Dle mého názoru je to optimalizace investice a nastavení kontrolních a provozních nákladů, povědomí vyzkoušeného konceptu u veřejnosti (všeobecná známost), osvědčené standardy vyplývající z know-how franchisora.

McDonald’s
Ivo Lamich, Franchising/QA Manager McDonald s Česká republika, je člen boardu společnosti, zodpovědný za řízení oblasti franchisingu pro území ČR a Slovenska a také za oblast Řízení nákupu a kvality pro McDonald s ČR a Slovensko.
1. Franchising je moderní způsob prodeje a koupě zboží a služeb. Jedná se o smluvně podložený dlouhodobý vztah mezi právně nezávislými partnery: mezi tím, kdo franchisu uděluje (McDonald’s), a tím, kdo se stává jejím držitelem (franchisant). McDonald’s na základě svých bohatých zkušeností a studií vybere lokalitu, ve které na vlastní náklady zbuduje restauraci podle těch nejnáročnějších standardů. Franchisant si kupuje vybavení restaurace (viz financování) a zároveň samotnou franchisu, která ho opravňuje po dobu 20 let používat obchodní známku a další práva společnosti McDonald’s. Stává se zároveň součástí systému McDonald’s, který mu umožňuje využít veškerých výhod z toho plynoucích, např. centrálního nákupu, marketingových kampaní McDonald’s a veškerého dalšího know how spojeného se značkou McDonald’s. Na druhé straně je povinen dodržovat standardy společnosti v oblasti kvality, servisu a čistoty a odvádět poplatky z pronájmu prostor a za poskytnutí franchisy, které odpovídají určitému procentu z obratu restaurace.
|
2. Provozování restaurace McDonald’s nabízí franchisantovi možnost podnikatelské seberealizace. Franchisa se navíc stává hodnotou, která se dědí z generace na generaci. Od franchisanta se zároveň očekává osobní zapojení do řízení restaurace nebo restaurací, současně to znamená určitou ztrátu podnikatelské svobody a nabytí určité kolektivní odpovědnosti za pověst McDonald s.
3. Náš první franchisant byl pan Karel Suk, který v současnosti provozuje 2 restaurace. V současné době máme celkem 74 restaurací a z toho 41 restaurací provozuje 20 franchisantů.
4. Náš první franchisant byl pan Karel Suk, který nyní provozuje 2 restaurace. V současné době máme celkem 74 restaurací a z toho 41 restaurací provozuje 20 franchisantů.
5. McDonald s je zastoupen v téměř celém světě.
6. Mezi jinými kvalitami klademe důraz na manažerské schopnosti s důrazem na vedení lidí a finanční řízení, připravenost osobně vést restauraci a věnovat veškeré úsilí každodennímu řízení restaurace jako vlastník/provozovatel, pružnost při výběru nového místa působení a schopnost reprezentovat McDonald’s, podnikatelský duch a touhu po úspěchu podpořenou vysokým nasazením; ochotu zúčastnit se deseti až čtrnáctiměsíčního zaškolení, schopnost vyhovět finančním požadavkům McDonald s
7. Pro přímou franchisu jsou finanční podmínky následující:
Jednorázová investice
1) 360 000,- Kč (ekvivalent USD 15 000) kauce (bezúročný vklad)
2) 1 080 000,- Kč (ekvivalent USD 45 000) vstupní franchisový poplatek na 20 let
3) 12 500 000,- Kč* vybavení restaurace – kuchyň, jídelna, dekorace, hračky, dětský koutek a vybavení parkoviště
cca 13 940 000 Kč – celková vstupní investice
* tato část investice se může lišit od restaurace k restauraci a závisí na aktuálním stavu investic
McDonald s ČR požaduje minimálně 40 % v hotovosti, zbytek je možno dofinancovat bankovním úvěrem.
Důležitým momentem je budování rovnocenného vztahu mezi franchisorem a franchisantem, být transparentní a nalézat win win řešení.
8. Vyzkoušený, úspěšný model podnikání
– značka
– transfer know-how a následná starostlivost o rozvoj sítě.

FORNETTI CAFFÉ a PONT
Marek Cagášek, ředitel firmy JP Servis, která provozuje franchisové koncepty.
1. Naše společnost JPServis, a. s. provozuje dva obchodní koncepty. Jeden koncept se zaměřuje na provoz obchodních středisek MARKET PONT CENTER a druhý koncept se zaměřuje na občerstvení FORNETTI CAFFÉ. Tyto oba koncepty jsme se rozhodli nadále rozvíjet nejen vlastními zaměstnanci, ale i pomocí franchisingu. Obchodní střediska PONT jsou prodejny typu convenience store. Jsou určeny pro impulsivní nákupy pro cestující veřejnost. Zákazníci zde mají možnost vybrat si z tří tisíc položek zboží od základních potravin, nápojů, baget, tiskovin, cukrovinek až po přidané služby, jako je terminál on-line SAZKA. Druhý koncept FORNETTI CAFFÉ je zaměřen na balené občerstvení na cestu. Zde spolupracujeme s hlavními dodavateli Fornetti a Segafredo. Tento koncept je finančně nenáročný a velmi efektivní.
|
2. Naše společnost provozuje prodejny PONT již od roku 1995. Pro FORNETTI CAFFÉ jsme se rozhodli před několika lety, abychom rozšířili naši nabídku pro zákazníky. Teprve před dvěma lety jsme začali uvažovat o dalším rozšiřování i pomocí franchisového konceptu. V dnešní době máme připraveny oba koncepty i pro případné franchisové zájemce. Je pravda, že každá mince má dvě strany. Dle mého názoru zatím výhody přesahují nevýhody. Teprve určitý čas nám ukáže, zda to tak zůstane nebo ne.
3. Prvním franchisantem se stal pan Sczendi pro FORNETTI CAFFÉ v železniční stanici Ostrava-Hlavní nádraží. Druhého franchisanta v současné době hledáme pro prodejnu PONT Praha Karlovo náměstí.
4. Zatím to je jen v úvahách. Budeme chtít plně využít potenciál České republiky. Do budoucna plánujeme v první etapě vstup na slovenský trh.
5. Ideální franchisant je pro nás člověk, který má chuť podnikat, má peníze nebo vhodné prostory, ale nechce rozjíždět něco na zelené louce. Další výhodou je případná zkušenost z oblasti obchodu.
6. Zájemcem by měla být fyzická osoba, bezúhonná, s živnostenským listem, chutí podnikat a případně mít zkušenosti s obchodním prodejem.
7. Dle mého názoru to je ve špatné komunikaci. V tomto případě se jedná o vztah dvou podnikatelských subjektů. Už nejde o nadřízené a podřízené, kdy něco nařídím a dotyčný to vykoná. Zde je to na dohodě k oboustranné spokojenosti.
8. Osvědčený projekt, minimální riziko, rychlejší expanze, lepší vyjednávací pozice na trhu.
Text: Vlasta Holéciová
Foto: ČAF
www.czech-franchise.cz