Jak organizace městských slavností a akcí pomáhá budovat pozitivní image města
Město Frankfurt nad Mohanem se snaží prezentovat nejen jako finanční centrum Evropy, ale i jako atraktivní turistická destinace s vysoce kvalitní kulturní a uměleckou nabídkou. Z turistického hlediska zaujme Frankfurt nad Mohanem svoji rozmanitostí. Nejen milovníci kultury, historie, gastronomie a nákupní turistiky, ale i příznivci aktivních forem cestovního ruchu si zde přijdou na své.

Příjmy z cestovního ruchu hrají v rozpočtu města Frankfurt nad Mohanem stále důležitější roli. Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main, organizace zodpovědná za propagaci města jako atraktivní turistické destinace, svojí aktivní marketingovou politikou přispívá k razantnímu navýšení počtu turistů. Jen za posledních deset let došlo k nárůstu z původních 3,3 až na současných 5,9 milionu (+77 procent). Statistiky počtu přenocování jsou ještě impozantnější. V roce 2018 překročil jejich počet poprvé hodnotu 10 milionů (10,15 mil.), což je o 88 procent více než v roce 2008. Velký podíl na takovém extrémním nárůstu počtu turistů má mimo jiné perfektně propracovaná organizace městských slavností a eventů.
Dle studie Deutschen Wirtschaftswissenschaftlichen Instituts für Fremdenverkehr (DWIF) je jejich návštěva jedním z nejdůležitějších motivačních faktorů v rozhodovacím procesu domácích a zahraničních turistů přijíždějících do Frankfurtu nad Mohanem. S generovaným ziskem souvisejícím s organizací těchto akcí počítá i rozpočet Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main. Jejich rozpočet je z 61 procent tvořen vlastním financováním a částka ve výši 5,4 mil. eur pochází právě z činnosti Frankfurt Services a organizace lidových slavností a eventů. Jejich pořádání má v rámci propagace Frankfurtu nad Mohanem výrazně multiplikační efekt. Profitují z nich nejen ubytovací, gastronomická a kulturní zařízení a jednotliví prodejci, ale celý subdodavatelský řetězec. Dochází k vytváření nových pracovních míst a k aktivnímu udržování lidových tradic a obyčejů. Rezidenti se těsněji identifikují se svým městem. V střednědobé perspektivě přispívá jejich organizace k zvýšení kvality života místních obyvatel.
Kromě turistů, kteří stráví ve Frankfurtu v průměru 1,71 noci, je v rámci marketingové strategie věnována stále větší pozornost jednodenním návštěvníkům. Jejich důležitost každým rokem vzrůstá. To potvrzuje také již zmiňovaná studie DWIF. Podle ní jednodenní návštěvníci generovali ve Frankfurtu v loňském roce více než 65 milionů pobytových dní. Ve srovnání s jinými německými městy přijíždí z výrazně delších vzdáleností. Mají také vyšší výdaje. Jejich cestovatelské chování je pečlivé analyzováno a jakékoliv změny motivů a trendů jsou operativně zabudovány do aktuálních marketingových plánů. Výsledkem jsou speciální nabídky, které jsou přímo šité na míru jednotlivým cílovým skupinám. Mezi prioritní slavnosti mezinárodního významu patří frankfurtské vánoční trhy a Museumuferfest.
 |
 |
Frankfurtské slavnosti vína nabízejí jedinečnou možnost ochutnat více než 600 druhů vín
|
Apfelweinfestival oslavuje místní nápoj –
jablečný cider
|
Frankfurtské vánoční trhy patří k největším a nejstarším trhům v celém Německu. Každoročně jsou magnetem pro více než 3 miliony návštěvníků nejen z Německa, ale i zahraničí. Po rozsáhlé rekonstrukci centra města, která byla ukončena v loňském roce, se jejich atraktivita ještě zvýšila. Více než 230 stánků s rozmanitými regionálními produkty, vánočními dekoracemi a gastronomickými specialitami přímo láká k zastavení a vychutnání si této jedinečné atmosféry adventního času. Vánoční trhy ve Frankfurtu nad Mohanem jsou nejen opravdovým fenoménem v Německu, ale jsou také skutečným exportním artiklem. Od roku 1997 pořádá Tourism & Congress GmbH Frankfurt am Main na základě svého originálu a know-how také podobné vánoční trhy ve Velké Británii. Původně to začalo pouze jako partnerský projekt mezi městy Frankfurt nad Mohanem a Birminghamem. Výsledek ovšem předčil veškerá očekávání. Od roku 2001 se proto frankfurtské vánoční trhy pořádají v Birminghamu každoročně. Akce, která přitahuje více než pět milionů turistů z celé Velké Británie, je nedílnou součástí marketingové strategie Tourism & Congress GmbH Frankfurt am Main a výrazně napomáhá budovat pozitivní image města na jednom z klíčových trhů. Zvyšující se počet britských turistů je toho nejlepším důkazem. Jen v loňském roce došlo k navýšení počtu jejich přenocování ve Frankfurtu nad Mohanem o 10,5 procenta.
Podobné popularitě jako vánoční trhy se těší Museumuferfest, který patří s více než 2 mil. návštěvníky mezi největší evropské kulturní festivaly. Jeho součástí je více než 500 akcí zahrnujících živá hudební a divadelní vystoupení, koncerty a workshopy odehrávající se na 16 pódiích podél řeky Mohanu. Atraktivními expozicemi připravenými speciálně pro tento festival láká více než 23 muzeí a galerií. To vše doprovází široká paleta prodejních stánků z nejrůznějšími suvenýry a gastronomickými specialitami.
Frankfurtské vánoční trhy každoročně přivítají více než 3 miliony návštěvníků
|
Kromě stěžejních slavností, jako jsou frankfurtské vánoční trhy a Museumuferfest, doplňují kalendář akcí i rozmanité akce celoněmeckého a regionálního významu, které názorně prezentují místní tradice a obyčeje. Sezona lidových slavností tradičně začíná svátkem nazývaným Dippemess. Jeho kořeny sahají až do dávného středověku. Dnes je Dippemess vyhledávanou lidovou veselicí pro celou rodinu. Na své si zde přijdou především děti, pro něž je připravena celá řada atrakcí od kolotočů přes ruské kolo a soutěže až po nabídku nejrůznějších sladkostí.
Stejně rozmanitý jako Frankfurt nad Mohanem je i jeho regionální nápoj – místní „jablečný cider“. Na frankfurtském Apfelweinfestivalu, konajícím se vždy v srpnu, můžete ochutnat nepřeberné množství rozmanitých druhů místně ekologicky vyrobených jablečných ciderů, moštů a produktů z jablek. Frankfurt nad Mohanem, nacházející se ve východní části regionu Rheingau, je také nedílnou součástí světoznámé německé vinařské oblasti. Z tohoto důvodu se ve městě každoročně koná i tzv. Rheingauer Weinmarkt. Na jedné z nejpopulárnějších promenádních zón – Fressgas – prezentují vinaři z Rheingau více než 600 druhů rozmanitých vín a sektů z celého regionu. Obyvatelé a návštěvníci města mají v rámci tohoto svátku unikátní možnost dostat se do přímého kontaktu s místními vinaři a ochutnat jedinečnou kolekci výtečných vín regionu.
I příznivci hudby si přijdou ve Frankfurtu na své. Na přelomu července a srpna se u majestátní budovy Frankfurtské opery koná Opernplatzfest zahrnující nejrozmanitější hudební žánry od klavírních koncertů až po pop a rock. Kromě toho je Frankfurt nad Mohanem místem konání dalších zajímavých kulturních a sportovních slavností a festivalů. Nelze opomenout např. populární Mainfest. Lákadlem pro sportovní fanoušky jsou každoročně Mistrovství Evropy v triatlonu IRONMAN a Frankfurtský maraton. Všechny tyto akce přitahují zvýšenou pozornost médií a napomáhají budovat pozitivní image Frankfurtu nad Mohanem. Jejich organizací zdůrazňuje město své priority a zvyšuje atraktivitu svého kulturního dědictví. Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main se jejich prostřednictvím daří oslovovat nové cílové skupiny. Počet turistů toužících navštívit Frankfurt nad Mohanem výrazně vzrůstá. I v příštích letech zůstane organizace slavností a eventů jednou z priorit v marketingové strategii města.
Článek vznikl na základě podkladů Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main (www.frankfurt-tourismus.de).; Foto: ©#visitfrankfurt_Holger Ullmann a © Tourismus+Congress GmbH Frankfurt am Main
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články