Jedním z hlavních témat tohoto čísla je hotelové vybavení. Všichni víme, že základem dobrého byznysu je mimo jiné dlouhodobá a korektní spolupráce mezi hotelovým dodavatelem a odběratelem: hotelem, penzionem nebo restaurací. Než k takovéto obchodní harmonii dojde, může se bohužel stát spousta nepříjemných událostí, jako je nedodržená kvalita, pozdní dodání zboží a služeb, nedejbože neproplacení faktur a spousta dalších nechtěných překvapení. Dnes však v rámci dodavatelsko-odběratelských služeb existuje program, který může těmto nepříjemným momentům předejít. Již tři roky za ním stojí organizace v oboru nejpovolanější, Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR).
Proč garance?
Dodavatelé, jako jedni z klíčových partnerů všech hoteliérů a podnikatelů v gastronomických zařízeních, bezpochyby zasluhují pozornost AHR ČR. Ta se proto před třemi lety rozhodla vyjít jim vstříc a nabídla program Garantovaný hotelový dodavatel. Generální sekretář AHR ČR Václav Stárek objasňuje, jak se projekt zrodil: „Myšlenka vznikla v roce 2005, a to během semináře, který jsme tehdy pořádali. Seminář se zabýval otázkou dodavatelsko-odběratelských vztahů v našem oboru a možnostmi vzájemně výhodné spolupráce mezi dodavateli a provozovateli hotelů a restaurací. Během tohoto semináře byl přijat etický kodex pro dodavatelsko-odběratelské vztahy, jehož naplnění je až dodnes součástí programu Garantovaný dodavatel AHR ČR. Jedinou inspirací nám byla snaha spolupracovat s dodavateli i v rámci asociace a vzájemně využít možnosti propagace a podpory jejich kvalitních produktů s organizováním některých akcí, které AHR ČR jen v roce 2008 organizuje každý měsíc a vždy na jiném místě v České republice.“ Řeč je o putovních roadshow, na kterých se prezentují jednotliví dodavatelé hotelovým subjektům. Může tak na neformální půdě dojít k navázání nových obchodní vztahů.
Pojďme si ale nyní představit, co konkrétně si můžeme pod pojmem garantovaný dodavatel představit. Databáze Garantovaný dodavatel přináší hoteliérům a restauratérům výhody a garance kvality při využití služeb a produktů Garantovaného dodavatele. Dodavatelům dává jedinečnou příležitost oslovit jednoduchou cestou členy AHR ČR, nabídnout jim přímo své produkty a na základě referencí získat certifikát „Garantovaný dodavatel AHR ČR“, který mohou marketingově dále využít pro oslovení nejen členů asociace, ale i ostatních potenciálních zákazníků.
I gastronomické služby jsou součástí databáze Garantovaný dodavatel
|
Nechte si poradit od Garantovaného dodavatele… |
A jakým směrem se program za tři roky své existence vyvinul? Václav Stárek říká: „Z roviny databáze, která uživatelům přináší nejen doporučení, výhodné odběratelské podmínky, ale také potřebnou odbornou radu a konzultaci, se program posunul do roviny skutečně úzké spolupráce, založené na kvalitě a vzájemné důvěře. Vždyť k tomu, aby se dodavatel mohl ucházet o certifikát Garantovaný dodavatel musí mít reference minimálně pěti členů AHR ČR, kterým již svou službu nebo výrobek poskytl. Postupem času ale s našimi dodavateli upevňujeme vztah i jako organizace. Náš vztah je velmi korektní a založený na vzájemné podpoře a výhodnosti pro všechny strany. Bez našich dodavatelů bychom nebyli schopni organizovat některé naše akce za podmínek, za jakých to jsme schopni činit nyní. Na druhé straně během těchto akcí umožňujeme dodavatelům oslovit skutečně ty zástupce ubytovacích a stravovacích zařízení, kteří mají rozhodovací pravomoc. Pro dodavatele je tedy účast na našich akcích úzce cílenou propagací.“
Nejde o kvantitu
Zboží a služby spojené s F&B, Lidské zdroje, trénink, rozvoj, obchod, marketing, poradenství, relaxace, Security, Technické zabezpečení, Front office, housekeeping, developerství, IT správa systémů, to všechno jsou obory činnosti, které databáze nabízí. Nakolik se daří databázi rozšiřovat a o jakou oblast je největší zájem, opět vysvětluje Václav Stárek: „V současné době se databáze rozšiřuje pomaleji, ale zato neustále. Jsme přesvědčeni, že nám nemůže jít o množství, ale hlavně o kvalitu dodavatelů, kteří budou do této databáze zařazeni. V současné době jsme vytvořili také samostatnou sekci v rámci AHR ČR, která se bude zabývat spoluprací s dodavateli, a bude je zároveň sdružovat. Co se týká oblastí podnikání dodavatelů je skutečně široká a pestrá, tak jako náš obor. Jedná se o dodavatele služeb i produktů, a to jak pro odvětví veřejného stravování, ubytování i dalších oblastí. V současné době bude do databáze dokonce zařazena advokátní kancelář a daňoví poradci.“
Nástin, jak program funguje, jsme přinesli. Na závěr je třeba dodat, že AHR ČR v současné době připravuje nejen pro členy AHR ČR, ale také pro Garantované dodavatele nový produkt. Jedná se o poradenskou činnost, která bude zřízena v rámci webových stránek www.ahrcr.cz a také v pravidelném zpravodaji organizace.
Jak se stát Garantovaným dodavatelem
Pokud chce člen, dodavatel, obdržet certifikát Garantovaný dodavatel a nabídnout své služby nebo produkt prostřednictvím databáze Garantovaný dodavatel, vyplní podle pokynů elektronickou přihlášku která je automaticky odeslána na sekretariát AHR ČR. Žádost bude obsahovat nabídku zboží, popíše výhodu, kterou přináší a uvede 5 členských subjektů, které již využívají jeho produktů a je možnost se na ně obrátit s žádostí o reference.
Tyto informace budou předány komisi pro posouzení v elektronické podobě. Na základě rozhodnutí komise bude vydán dodavateli certifikát Garantovaný dodavatel AHR ČR.
Text: Vlasta Holéciová
Foto: ©iStockphoto.com/Joe Zlomek, Julia Freeman-Woolpert, ©isifa/Ablestock
www.ahrcr.cz
box:
Cíle projektu
• Usnadnit odběratelům výběr dodavatele a orientaci mezi produkty
• Usnadnit dodavatelům nabídku kvalitních produktů
• Zajistit kvalitu a spravedlivé dodavatelsko-odběratelské vztahy
• Nabídnout členům AHR ČR přidanou hodnotu při využití Garantovaného dodavatele
• Umožnit dodavatelům – členům AHR ČR více rozvíjet svou činnost v rámci federace
Kdo může být garantovaným dodavatelem?
• Dodavatel je řádným členem – v kategorii dodavatel (členství v klubu AHR ČR pro tento program nestačí)
• Dodavatel předkládá 5 doporučujících referencí od člena AHR ČR, který jeho produkt využívá
• Dodavatel nabízí exkluzivní výhodu pro členy AHR ČR, při využití své nabídky
• Dodavatel předloží doklady o způsobilosti k podnikání a právní subjektivitě
• Dodavatel deklaruje, že jeho výrobky splňují platné bezpečnostní a hygienické předpisy
• V databázi je u dodavatele informace, kolik členů AHR ČR je jeho zákazníky
Anketa
Ve snaze zjistit, jak program AHR ČR Garantovaný hotelový dodavatel hodnotí samotní účastníci, jsme jen malé části z nich položili následující dvě otázky. Z odpovědí je patrné, že za tříletou působnost se program v dodavatelsko-odběratelských vztazích zabydlel a ze strany dodavatelů je mu přisuzován nemalý respekt. 1. Co vás vedlo k tomu zapojit se do programu AHR ČR Garantovaný hotelový dodavatel? 2. Můžete jmenovat konkrétní výsledky, které vám program přinesl, a cítíte ze strany odběratelů výraznější důvěru oproti standardním dodavatelsko—odběratelským vztahům? |
Angelika Habardiková, Project Manager, Pivovary Staropramen
1. Spolupráce mezi akciovou společností Pivovary Staropramen a AHR ČR se netýká jenom programu Garantovaný hotelový dodavatel, ale jde o široké spektrum spolupráce v mnoha oblastech. Pivovary Staropramen jsou Generálním partnerem pro AHR ČR. Máme společný cíl – zvyšovat kvalitu a úroveň českého pohostinství a gastronomie. Chceme využít možnosti komunikace s členy AHR ČR v otázkách průzkumu jejich potřeb a očekávání ze spolupráce s dodavateli a zároveň se s nimi podělit o naše dosavadní zkušenosti s úspěšným konceptem značkových hospod „Potrefená husa“.
2. Zákazník vnímá značky, reklamu, může navázat obchodní spolupráci se společností, může mít osobní vztah s některými jejich zaměstnanci. Musím říct, že aktivních pivovarských skupin na českém trhu je více než dostatek.
Společnost Pivovary Staropramen však nenabízí pouze to co ostatní – cenu, servis, značku. My nabízíme partnerství se vším všudy. Znalosti získané provozováním našich značkových restaurací předáváme dál, snažíme se přispět našimi zkušenostmi při tvorbě vzdělávacích programů Podnikatelské akademie AHR ČR, spoluprací při pořádání společných odborných seminářů a konferencí. Nabízíme zákazníkům, jak pracovat se širokým portfoliem našich značek, jak je využít ve svůj prospěch a odlišit se tím od konkurence.
Jiří Kolařík, market segment manager, Philips Česká republika
1. Program Garantovaný dodavatel AHR ČR vidíme jako velice přínosný nástroj, který poskytuje zákazníkům snazší orientaci na trhu dodavatelů HoReCa segmentu. Naše společnost byla jedním z prvních zaregistrovaných Garantovaných dodavatelů. Konkrétně v oblastech hotelových televizí, drobných domácích spotřebičů a zejména osvětlení zaujímáme v této databázi čelní místa. Věříme, že program Garantovaný dodavatel přinese i do budoucna svým uživatelům z řad dodavatelů i odběratelů ucelené a přehledné informace na jednom místě se zárukou odbornosti a komplexnosti.
2. Společnost Philips díky databázi Garantovaný dodavatel ještě více posílila své výsadní postavení v rámci dodavatelů technologií pro segment HoReCa. S rostoucím počtem uživatelů této databáze roste logicky i počet těch, kterým není lhostejná kvalita nakupovaných výrobků a technologií a kteří si uvědomují, jak výrazně může poškodit image jejich provozovny třeba taková banalita, jako je nefunkční žárovka na pokoji.
Ing. Pavel Kotek, obchodní ředitel a ředitel Mefisto Software
1. Dlouhodobé členství a spolupráce s AHR. Z marketingového hlediska je také jistě zajímavé být Garantovaným dodavatelem.
2. Musím říci, že již několik klientů zmínilo, že náš statut Garantovaného dodavatele hrál v jejich rozhodování roli. Na druhou stranu je třeba zmínit, že žádný certifikát nenahradí kvalitu produktu a reference kolegů.
Ing. Attila Balogh, jednatel Vector International
1. Po sloučení HO.RE.KA a NFHR vznikl největší orgán v České republice pod názvem AHR ČR, který zastupuje nemalou část z naší klientely. Po našem členství ve sdružení HO.RE.KA bylo samozřejmé se účastnit i působení v AHR ČR.
Jejich program Garantovaný dodavatel se nám zdál zajímavý zejména z hlediska filozofie, která se snaží směrovat členy k spolehlivým dodavatelům. S našimi patnáctiletými zkušenostmi jsme se dovolili přihlásit k tomuto projektu. Najít referenci či doporučení od členů nám naštěstí vůbec nedělalo problém. Už dlouho patříme mezi přední dodavatele HoReCa byznysu a věřím, že členství ve skupině Garantovaných dodavatelů jenom zpevňuje naši pozici na trhu.
Noví členové AHR ČR bez zkušenosti z oboru často neví, jak řešit problémy při vybavování hotelu. Nabízíme jim poradenství při výběru správných produktů a upozorňujeme je na různé nebezpečí, které hrozí při nesprávném rozhodnutí. Takovou práci můžeme dělat jenom v tom případě, pokud nám klienti důvěřují. A myslím si, že důvěru nám zvýší i třeba naše obsáhlé reference z programu Garantovaný dodavatel.
2. Po roční praxi v členství Garantovaný dodavatel ještě nevidím žádné zásadní změny u našich zákazníků. Někteří z nich se ještě pořád nechají podvádět neseriózními dodavateli, ale naštěstí rozumná většina hledá firmy s jistotou zázemí a důvěryhodnou referencí. Možná k tomu, že dlouhodobá spolupráce se seriózním partnerem se vyplatí mnohem lépe než volba momentální cenové výhody bez záruky na kvalitu, bez servisu a veškerých dodatečných služeb, dojde časem každý.
Co si také přeji, je, aby někdo myslel i na firmy z naší strany a vytvořil databázi „Garantovaný odběratel“, která zaručuje serióznost ze strany odběratelů. Přestože je převážná většina našich odběratelů velmi korektní, čas od času najdeme zákazníky (spíš podvodníky) „z oboru“, kteří zneužívají dobrou víru dodavatele.
Pavel Rejtar, obchodní náměstek Frolen, Linex – Export
1. Jsme výrobci textilií se zaměřením i pro hotelové zákazníky. Jde nám o neustálý kontakt na tyto obchodní partnery. Byl by téměř hřích nevyužít prostoru, kde se jak z jednotlivých regionů, tak celostátně scházejí provozovatelé – ředitelé a provozní hotelů a penzionů. Tedy ideální místo k prezentaci.
2a. Asociace neslíbila a také nemá možnost za Garantované dodavatele jakkoliv obchodovat. Vytvořila resp. zorganizovala systém informací a prostor (roadshow, konference, setkání) pro prezentace dodavatelů. Tam vystavím zboží a oslovím plénum přítomných mou nabídkou. Především zde dochází k osobnímu jednání, a to je ta nejpřínosnější stránka.
2b. Co se týká garance, tak bohužel na ni je slyšeno jako na to, že jsme exportní firma s vývozem do USA, Kanady a EU. Důvěra jako taková se vyjednává nad zbožím, cenou a obchodními podmínkami. Zásadní otázkou pro zákazníka je cena.
Závěrem si nemohu odpustit, že pro naši textilní společnost a pro mne samotného je členství a zejména účast na akcích AHR ČR prospěšná a přínosná.