Globální distribuční systémy (GDS) jsou často považovány za přežitek doby kamenné a za distribuční kanál, jehož význam postupně upadá. Navíc není z pohledu inovativnosti nikterak zajímavý, a proto je často v hotelích odsouván na druhou kolej.
Přesto se od roku 1994 počet hotelových rezervací přes GDS více než ztrojnásobil z 20 na 76 milionů v roce 2018 (zdroj: TravelClick). Nárůst GDS produkce lze dobře vidět též v nejsilnějších destinacích v ČR, v Praze a Brně, kde roční tržby prostřednictvím GDS narostly v Praze o 10 procent na 40 mil. USD a o 10 procent na 4 mil. USD v Brně. I přes neoddiskutovatelný nárůst počtu rezervací přes GDS hotely často obhajují nízký zájem o GDS nemožností jeho produkci ovlivnit. Možností je několik, důležité je dodržet základní pravidla práce s GDS.
1. Aktualizovaný listing na GDS
Ačkoli se to může zdát paradoxní, jsou nepřesné a zastaralé informace na GDS nejčastějším problémem u většiny hotelů, které tento kanál využívají. Příčinou je nízká váha, kterou jim hotely přisuzují, a z toho plynoucí neaktuální ceny, informace o placení provizí atd. Těžko lze očekávat rezervace přes GDS, pokud hotel prodává na OTAs za 80 eur a na GDS za 150 eur nebo je systém GDS dokonce pro prodej uzavřen. Jelikož GDS je B2B kanál a využívají jej primárně agenti, očekává se, že hotel vyplatí určitou provizi.
Obr. 1 – informace o službách zahrnutých v ceně na GDS; Pozn.: BI = cena zahrnuje snídani, COM = výše provize, CXL = nejpozdější datum, kdy lze rezervaci stornovat; Zdroj: Amadeus
|
Tato informace musí být viditelně u každé ceny zmíněna a pro placení provizí se doporučuje využít některé ze společností poskytujících konsolidované platby provizí agentům, což vede u agenta k větší jistotě, že provizi dostane, a tudíž bude pro rezervace preferovat hotely, které s některou z takových společností spolupracují. Popis ceny na GDS by pak měl obsahovat též informace o možnosti storna a zda cena zahrnuje snídani (na obr. 1 je ukázka informace o službách zahrnutých v ceně na GDS).
2. Reklama na GDS
Hotely se na GDS zobrazují náhodným výběrem, nemají proto garantované konkrétní místo a zobrazují se při každém hledání na různých pozicích. Jednotlivé GDS však nabízejí hotelům možnost zakoupit si tzv. prioritní listing a vždy být zobrazen na předních stránkách (pokud však bude např. Consortia agent vyhledávat podle preferovaného statusu, uvidí nejprve své preferované hotely).
Obr. 2 – Ukázka inzerce na GDS; Zdroj: Sabre
|
Vedle preferovaného umístění je nutné, aby měl agent motivaci konkrétní hotel zarezervovat. Neznají-li agenti hotel, bude trvat poměrně dlouhou dobu, než provedou první rezervaci, a celkově bude nárůst rezervací v důsledku prioritního listingu pozvolný. Proto lze doporučit jako doplněk reklamu na GDS. Spočívá v krátkých zprávách, které se objevují v horní nebo spodní části obrazovky, jejímž rámci provádí agent první výběr hotelu, anebo v podobě bannerů (viz obr. 2).
3. Aktivní spolupráce s firmami
GDS je považován primárně za firemní rezervační kanál. Proto je spolupráce s firemní klientelou na lokální úrovni pro nárůst produkce GDS klíčová. Dojednání spolupráce s nadnárodní firmou na lokální úrovni může hotelu zajistit akceptaci do globálního hotelového programu konkrétní firmy, a tím výrazně navýšit počet firemních rezervací, jelikož pak všechny pobočky společnosti budou moci provést v hotelu rezervace přes GDS. I když je korporátní segment globálně hlavním zdrojem rezervací přes GDS, leisure klientela má v mnoha destinacích také silné zastoupení – např. v Praze odhaduji podíl leisure klientely na cca 40 procent produkce GDS. Jde však především o pětihvězdičkové hotely.
4. Partnerství s tzv. konsorcií
Konsorcia (někdy také travel management společnosti) jsou globální uskupení travel agentů pod hlavičkou jedné společnosti. Tímto spojením pak docilují marketingových a obchodních výhod v podobě známosti a možnosti vyjednat lepší ceny od dodavatelů – hotelů, leteckých společností atd. Mezi nejznámější konsorcia patří American Express, Carlson WagonLit, BCD Travel, HRG a další. Z pohledu GDS tkví jejich význam v objemu rezervací, které prostřednictvím tohoto kanálu realizují – bývá to zhruba 70 procent veškerých reze<rvací GDS. Díky této tržní síle nabízejí hotelům za poplatek (v řádu stovek až tisíců eur za rok dle společnosti) možnost získat status preferovaného partnera. Pro hotel má toto preferované členství podstatnou výhodu (přestože je placené) v podobě přednostního umístění ve vyhledávání. Konsorcia agenti totiž vždy nejprve vyhledávají hotely podle preferovaného statusu, takže hotely, které jej nemají, se umísťují až za hotely s preferovaným statusem. Jelikož hotely za partnerství platí, konsorcia se maximálně snaží rezervace provádět v těchto hotelech. Hotely bez účasti v partnerském programu pak mají šanci rezervace získat jen tehdy, pokud je koncový klient vyžádá.
Možností podpory GDS jako distribučního kanálu je tedy několik a jsou v zásadě dostupné každému hotelu. Nicméně stejně jako u jiných zdrojů rezervací jsou spojené s investicemi – ať již časovými, nebo finančními. Bez nich nelze od GDS (ani žádného jiného kanálu) očekávat zázraky.