GO a REGIONTOUR 2011: česká gastronomie, moravská pospolitost, Dominik Duka a česko-slovenská spolupráce

Letošní ročník brněnských veletrhů GO a REGIONTOUR (13.–16. ledna), který proběhl na brněnském výstavišti pod heslem Dovolená pro každého, nebyl rekordní. Nebyl ani unikátní nebo v něčem revoluční. Přes absenci superlativů však rozhodně nebyl „obyčejný“. Čišelo z něj několik zásadních rysů, které nešly přehlédnout. Pokud máte zájem, ohlédněte se s námi zpět za veletržním děním a připomeňte si důležité události, které se v moravské metropoli odehrály.

 Čísla, čísla, čísla

Začněme statistikami. Podle odhadů navštívilo výstavní pavilony ve čtyřech veletržních dnech přes 30 000 lidí, což je zhruba stejný počet jako loni. Prezentovaly se zde firmy z 21 zemí na ploše 10 503 metrů čtverečních. Meziroční nárůst výstavní plochy tak představuje asi pět procent. „Největší nápor na pokladnách jsme překvapivě zaznamenali už první den veletrhu, kdy branami výstaviště prošlo téměř 11 000 profesionálů,“ uvedla mluvčí veletrhů Markéta Kamenická. Zahraniční návštěvníci přijeli z 18 zemí, především ze Slovenska, Polska a Německa. Zájemci však dorazili také z Albánie, Ukrajiny, Etiopie nebo Egypta. V press centru se akreditovalo 453 novinářů, mezi nimi 30 zahraničních z Polska, Ruska a Slovenska. Veletrhy proběhly ve dvou pavilonech. Tuzemské regiony se představily v pavilonu P, kde se jich sešlo celkem 400. Veletrh GO v pavilonu F byl tradičně zaměřen na výjezdovou turistiku. Vedle tuzemských cestovních kanceláří a agentur se ho zúčastnili poskytovatelé služeb cestovního ruchu v oblíbených zahraničních destinacích a zahraniční turistické centrály. Poprvé se tu otevřela dvě pódia s atraktivním doprovodným programem, který organizovaly Asociace cestovních kanceláří ČR a Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Deux ex machina

Význam veletrhů podtrhla přítomnost nejvyšších představitelů resortu a jednotlivých krajů i dalších významných hostů. Slavnostního přestřižení pásky se ujali ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský, státní tajemník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálního rozvoje Slovenské republiky Arpád Érsek, hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek, předseda Trnavského samosprávného kraje Tibor Mikuš, primátor města Brna Roman Onderka a generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jiří Kuliš. „Cestovníruch je pro naši zemi velice důležitý. Jako ministr pro místní rozvoj usiluji o to, aby z hlediska naší ekonomiky přestal být jakousi popelkoua začala skutečně systémová podpora cestovního ruchu,“ konstatoval při této příležitosti ministr Kamil Jankovský. Zároveň ocenil veletrh REGIONTOUR, který podle jeho slov přispívá k tomu, že lidé začínají objevovat také zajímavá místa v České republice.

V prvních dvou dnech proběhly na výstavišti významné schůzky krajských představitelů. Čtvrtečního jednání se zúčastnilo deset hejtmanů a pět županů, šlo o nejlépe obsazenou schůzku představitelů českých a slovenských krajů za několik let (tématem bylo zdravotnictví, protipovodňová opatření, dopravní infrastruktura nebo financování krajů). V pátek proběhlo zasedání Rady Asociace krajů ČR, jehož hosty byli ministr zdravotnictví Leoš Heger a arcibiskup Mons. Dominik Duka. Mezi hosty veletrhu byli také velvyslanec Izraele Yaakov Levy, Rakouska Ferdinand Trauttmansdorff, Chorvatska Frane Krnić a velvyslanec Slovenské republiky Peter Brňo. Aniž bychom se chtěli někoho z výše uvedených pánů dotknout, nejvyšší představitel české katolické církve byl v Brně za hvězdu a působil na veletrhu jako deux ex machina. Za velkého zájmu médií arcibiskup korzoval mezi stánky, živě se zajímal o regionální cestovní ruch, ale především jednal s představiteli profesních asociací (samostatný článek viz stranu 17). Tématem nemohlo být nic jiného než církevní turistika. Toto, budiž nám to tak dovoleno říci, brněnské „zesvětštění“ církve bylo jednoznačně pozitivním signálem do budoucna a důkazem, že by se sakrální památky mohly, v rámci kompromisních řešení, více otevřít veřejnosti.

Morava sobě

Druhým charakteristickým rysem veletrhu byla intenzivní moravská vzájemnost. Tedy ne, že by dříve nebyla znát, ale letos byla jaksi markantnější. Svědčí o ní mimo jiné nebývale velké množství nejrůznějších projektů, na kterých moravské kraje spolupracují – ať už jde o rozvoj Baťova kanálu, Cyklostezku Bečva, Moravskou jantarovou stezku, založení Asociace krajských organizací cestovního ruchu (zde se k Jihomoravské a Východomoravské centrále cestovního ruchu přidala Vysočina a Pardubický kraj) nebo o vydávání společných turistických materiálů (např. na veletrhu pokřtěný cykloprůvodce Moravou a Slezskem). „Zahraniční turisté totiž nerozlišují kraje ani regiony, ale vnímají Moravu jako celek. Proto je lépe sdružit prostředky na propagaci a postupovat společně,“ poznamenal k tomu hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák. V tomto směru není bez zajímavosti, že samotné moravské veletržní expozice působily opticky kompaktněji než ty české. Pro úplnost dodejme, že na letošním veletrhu REGIONTOUR vystavovaly všechny české a moravské kraje s výjimkou Pardubického.

ČR–SR

Další typickým jevem byla spolupráce česko-slovenská. Přestože je Slovensko partnerskou zemí únorového veletrhu Holiday World, již v Brně bylo cítit, že obě země k sobě mají blíže než kdykoliv předtím, alespoň na poli cestovního ruchu určitě. Přispěl k tomu bezesporu fakt, že se čeští turisté začínají na Slovensko vracet a prodlužují u východních sousedů svůj pobyt. Propad návštěvnosti z roku 2009 se zastavil. V prvních třech kvartálech loňského roku zavítalo na Slovensko 345 538 Čechů, což je sice mírný, leč velmi důležitý nárůst oproti stejnému období roku 2009. „Pokles zájmu způsobilo několik faktorů. Jedním z nich bylo zavedení eura. To způsobilo klamný dojem zdražení, což se negativně projevilo v počtu příjezdů. Dalším důvodem byla celosvětová hospodářská krize,“ vysvětlila Klára Badinková, ředitelka českého zastoupení Slovenské agentury pro cestovní ruch.

Hmatatelným důkazem česko-slovenské vzájemnosti bylo podepsání deklarace o rozvoji turistiky na Baťově kanále, kterou na veletrhu signovali hejtmani čtyř českých a předsedové čtyř slovenských krajů (Jihomoravského, Zlínského, Olomouckého, Moravskoslezského, Trnavského, Bratislavského, Trenčínského a Žilinského). Dokument má vybídnout vlády obou zemí, aby začaly mluvit o nedořešených majetkových otázkách na kanále, který prochází státní hranicí mezi oběma zeměmi. „Deklarace má sloužit jako silný impuls vůči vládám České republiky a Slovenska, aby umožnily z pohledu majetkového vypořádání budoucí investice,“ řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek. Teprve poté podle něj mohou následovat práce na dalším zprůchodnění unikátní vodní cesty. České i slovenské kraje se po­dle Haška budou snažit využít financí z evropských fondů. „Jsou tu také fondy přeshraniční spolupráce. Budeme v kontaktu jak s obcemi, tak městy a obecně prospěšnou společností Baťův kanál, která se o celý projekt stará,“ dodal hejtman.

Důležitou osobou, která zavítala do pavilonů výstaviště, byl generální ředitel Slovenské agentury pro cestovní ruch Peter Belinský. Ten mimo jiné jednal s ředitelem agentury CzechTourism Rostislavem Vondruškou. „Na veletrhu v Brně proběhla intenzivní rokování mezi mnou a panem Vondruškou. Jsem velmi rád, že jsme si porozuměli v pracovních záležitostech. Probírali jsme nejrůznější formy spolupráce a oba jsme se shodli na tom, že naše ko­operace v rámci zemí V4 je mimořádně přínosná a je potřebné v ní pokračovat. Oba si také uvědomujeme důležitost česko-slovenských vztahů, které chceme v rámci naší další spolupráce prohlubovat a hledat efektivnější možnosti vzájemné podpory. V Česku se vždy cítím jako doma a jsem rád, že mohu být v Brně. Naším posláním je, aby na Slovensko přijíždělo čím dál více hostů, a velmi mne těší, že Češi dlouhodobě projevují Slovensku náklonnost. Po velmi úspěšném roce 2008 a propadu v roce 2009 jsme v loňském roce opět zaznamenali nárůst počtu návštěvníků z České republiky, kterých přijelo více než 530 tisíc,“ poznamenal Belinský. Zvýšený zájem českých turistů o Slovensko je očekáván letos na přelomu dubna a května, kdy Bratislava a Košice hostí mistrovství světa v ledním hokeji. Hokejový šampionát byl ostatně důležitým tématem doprovodného programu, který se odehrával v prostoru slovenské expozice v Brně.

Podpora české kuchyni

Gastronomie a její přínos turistickému ruchu patřila rovněž k hlavním tématům letošní akce. Důkazem budiž Czech Specials show, která po celé čtyři dny probíhala v rozsáhlém stánku Asociace hotelů a restaurací ČR, jenž byl koncipován jako restaurace s profesionálním zázemím. Vařilo se třikrát denně a své umění zde představili skuteční mistři svého oboru. Projekt Czech Specials z dílny agentury CzechTourism, který propaguje českou kuchyni a její regionální speciality, se úspěšně rozběhl v roce 2009 a dnes se k němu hlásí již 146 restaurací v celé České republice. Poznáte je podle loga Czech Specials, které hostům zaručuje, že na jídelním lístku vždycky najdou minimálně jednu národní a jednu regionální specialitu. Často to jsou jednoduchá, ale přesto velmi chutná jídla, protože cílem celého projektu je vrátit se znovu ke kořenům a z několika kvalitních surovin vyčarovat delikatesy, které z českých i zahraničních hostů udělají zapálené kulinářské turisty. Více o celé akci se dočtete na straně 57.

GO – na velikosti (ne)záleží?

Mezinárodní veletrh cestovního ruchu GO se letos konal již po jednadvacáté. Cestovní kanceláře a agentury obsadily, stejně jako v loňském roce, prostory pavilonu F. Oficiální údaje účasti vystavovatelů zveřejněny nebyly, podle našeho odhadu (jezdíme do Brna už nějaký ten pátek) však jejich počet v této hale ve srovnání s loňskem stagnoval či mírně klesnul. Největší touroperátoři na GO opět chyběli, veletrh tak byl doménou cestovních kanceláří středních a malých, často úzce specializovaných. S ohledem na globální trendy by ale bylo nespravedlivé hovořit o degradaci veletrhu či o špatné práci obchodního oddělení BVV. V době internetu a ve stínu doznívající ekonomické recese prostě nikdo nemůže čekat, že by vystavovatelů z řad cestovních kanceláří a agentur přibývalo. Svůj význam veletrh přesto má, což ostatně potvrzují ti, kteří se vystavovat rozhodli. Za všechny citujme třeba Petra Krče, obchodního ředitele cestovní kanceláře ATIS: „Byli jsme na GO v Brně už jednadvacetkrát a stále má pro nás tento veletrh význam. Na stánku nás navštívilo stejně jako vloni téměř 300 partnerů a distribuce nových letních katalogů byla efektivní.“ Přesto si Petr Krč všimnul i drobných negativ. „Jako nevýhodu vidím skutečnost, že oba veletrhy nejsou v jednom pavilonu. Z REGIONTOURu v pavilonu P pokračuje do pavilonu F, kde je veletrh GO, sotva polovina návštěvníků. A to je jeden z důvodů, proč se nejen regionálním cestovním kancelářím již tolik nevyplácí na GO vystavovat. Proto cestovních kanceláří vystavujících na tomto veletrhu meziročně ubývá.“ Poklesu v počtu vystavovatelů si všimnul také ředitel prodeje cestovní kanceláře Periscope Skandinávie Miroslav Koňařík: „Již jsme si zvykli na to, že vystavovatelů z řad touroperátorů je mnohem méně, než tomu bývalo dříve, což kvalitě celé akce jistě neprospívá. Zřejmě i proto zájem veřejnosti o tento veletrh poněkud klesá. Zejména v neděli byl podle našeho mínění počet návštěvníků v hale F o něco menší.“ Jenže co člověk, to názor. Byli i tací, kteří měli dojem přesně opačný, tedy že návštěvníků přibylo. „Návštěvnost z řad veřejnosti byla o víkendu určitě větší než v loňském roce,“ popsala svůj pocit Renata Petříčková, jednatelka cestovní kanceláře Skalla.cz a členka prezidia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Možná také kvůli kvalitním přednáškám přicházejí ‚kvalitnější‘ návštěvníci, tedy lidé s jasnou představou, kam by chtěli jet, co by chtěli vidět a nikoliv sběrači katalogů,“ vysvětlila. Tento posun bylo podle jejího názoru znát hlavně v sobotu odpoledne, kdy na pódiu AČCKA probíhaly přednášky o Islandu, jižní Africe či národních parcích východní Afriky.

No, dvě dávky…

Touto oblíbenou hláškou z filmu Pelíšky by se dal popsat doprovodný program, který letos čekal návštěvníky veletrhu GO. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur si letos vzala příklad z loňského kroku „konkurenční“ Asociace cestovních kanceláří ČR a také ona do doprovodného programu veletrhu přispěla sérií přednášek a prezentací katalogů. Představily se cestovní kanceláře BON TON, Victoria, Monatour, Pangeo Tours, Living­stone, Alpina a Periscope Skandinávie, prostor dostaly také Španělská centrála cestovního ruchu Turespaňa, Kyperský národní úřad pro cestovní ruch a občanské sdružení M.O.S.T. Podle Renaty Petříčkové se tato „asociační premiéra“ osvědčila, přínos pro cestovní kanceláře se však ukáže až s odstupem. „Největší efekt určitě měl pro návštěvníka a pro organizátora veletrhu,“ uvedla. Až na dvě prezentace AČCKA měli podle jejích slov všichni zúčastnění velmi dobře připravený doprovodný program (témata přednášek, k tomu soutěže o ceny, ochutnávka vína). Pro příští ročníky doporučuje Renata Petříčková tento systém doprovodného programu a pódií nechat, respektive dále rozvíjet. „Přivede to klientelu a zatraktivní samotný veletrh,“ věří Petříčková.

Snaha o zpestření veletrhu doprovodným programem označil za chvályhodnou Miroslav Koňařík z CK Periscope Skandinávie. Všiml si ale toho, že zájem návštěvníků o program značně kolísal a to i logicky podle času uvedení toho kterého příspěvku. „Jelikož náš stánek přímo sousedil s pódiem, měl jsem možnost většinu programů shlédnout. Byly tam velmi zajímavé a atraktivní přednášky, které by si jistě zasloužily větší počet posluchačů,“ říká Koňařík. Bylo by prý dobré zamyslet se nad tím, jak na tento doprovodný program nalákat ještě více zájemců. „Osobně si myslím, že program by se měl skládat z co nejatraktivnějších příspěvků, nikoliv ze strohých prezentací cestovních kanceláří. Nabízí se také možnost pozvat některé známé cestovatele a trochu tak konkurovat vyhlášené GO kameře. Při velkém zájmu by pak bylo možno provést výběr za jediným cílem, a to přilákat návštěvníka veletrhu z REGIONTOURu do haly F,“ přidává námět pro organizátory.

Cestovní kancelář Periscope Skandinávie se do doprovodného programu zapojila velmi aktivně. Jednak představila novinky z katalogu svým prodejcům, o víkendu pak přispěla třemi přednáškami průvodce Patrika Dekana o Islandu a Norsku. A dlužno podotknout, že právě tyto přednášky patřily v rámci dění na pódiu AČCKA k hlavním tahákům. „Zejména na sobotní přednášce muselo spoustu lidí stát, neboť místa k sezení byla všechna obsazena. Předpokládáme-li, že příští rok bude program atraktivnější, budeme muset přidat místa k sezení,“ plánuje Koňařík. „Anebo se zamyslet nad jedním velkým pódiem, společným pro obě asociace?“ přidává námět k zamyšlení.

Ano, pódia s doprovodným programem byla letos v pavilonu F dvě. Také Asociace cestovních kanceláří ČR se pokusila navázat na úspěch loňské premiéry programu nazvaného Pod křídly ACK a i letos přispěla do „mlýna“ pořádnou porcí. Tajemník asociace Michal Veber se opět pořádně zapotil, když po celé čtyři dny neúnavně a s vtipem sobě vlastním moderoval program komponovaný z prezentací, přednášek i kulturních vložek. Ve srovnání s loňskem byl bohatší o nová témata a představil návštěvníkům více destinací. Do programu se zapojily cestovní kanceláře FIRO-tour, KOVOTOUR PLUS, ATIS, Kompas Praha, America Tours, Adventura, China Tours, Orbis Link, VTT, Neckermann, Dutch Masters či 101 CK Zemek (společně s Chorvatským turistickým sdružením). Z dalších subjektů zmiňme firmy Magic Ware a nexum Trilog, Slovenskou agenturu pro cestovní ruch, Vinařství Petr Skoupil, Památník Lidice, České muzeum stříbra a Národní turistický úřad Dominikánské republiky. Poprvé byl veřejně představen nový server Sdovolena.cz, který nabízí širokou paletu tuzemských i zahraničních zájezdů. Zpestřením programu bylo také vystoupení slovenského dívčího houslového tria G-strings, které doprovázelo prezentaci CK Ancora. „Tyto houslistky na pódiu vystoupily už loni v rámci prezentace Slovenska a měly obrovský úspěch. Vím o lidech, kteří letos přijeli na veletrh jen kvůli nim,“ tvrdí Michal Veber. Rádi věříme…

Doprovodný program sklidil opět velký úspěch, v některých momentech nebylo v okolí pódia prakticky k hnutí. „Rozhodně doporučuji a chválím,“ říká k filozofii doprovodného programu obchodní ředitel CK ATIS Petr Krč. Pro příští rok by však podle jeho slov bylo vhodné zamyslet se nad tím, jak zajistit ještě větší účast posluchačů. „Určitě je nezbytné otočit pódium tak, aby program s ozvučením nerušil jednání ve stáncích,“ přidává i on jedno doporučení organizátorům.

Nové talenty a nejhezčí pohlednice

Na stránkách 10–11 jste se mohli seznámit s výsledky prvního ročníku Velké ceny cestovního ruchu. Tato soutěž ale nebyla v rámci letošních veletrhů zdaleka jediným soutěžním kláním. Pod záštitou ministerstva pro místní rozvoj, agentury CzechTourism a Asociace krajů ČR proběhly v Brně například již tradiční soutěže REGION REGINA 2011, PROFI GO 2011 a TOP GUIDE junior 2011, v nichž náročné testy ze zeměpisu, historie, kultury či cizích jazyků pomohly odhalit mezi osmi desítkami soutěžících talentované adepty pro práci v cestovním ruchu.

Do soutěže PROFI GO se každý rok hlásí zájemci o tento obor do třiceti let věku. Vítězem letošního 17. ročníku se stala osmnáctiletá Jitka Říhová ze Ždírce nad Doubravou, studentka Školy ekonomiky a cestovního ruchu ve Žďáru nad Sázavou. Nejlepším mladým průvodcem – vítězem soutěže TOP GUIDE junior – se stal teprve sedmnáctiletý Jan Minařík z obce Vidče u Vsetína, student Střední školy hotelnictví a gastronomie ve Frenštátě pod Radhoštěm. Opět se vybírala také REGION REGINA čili dívka, která svými znalostmi a osobním šarmem nejlépe prezentuje svůj region. K disciplínám této soutěže patří pozvánka do regionu, předvedení typického krajového prvku a prezentace originálního receptu na krajové jídlo. Královnou českých a moravských regionů pro rok 2011 se stala šestnáctiletá Nela Klímová z Valašského Meziříčí, studentka Střední školy hotelnictví a gastronomie ve Frenštátě pod Radhoštěm. Druhé místo patří reprezentantce regionu Rýmařovsko a jako třetí skončila zástupkyně Blatenska, další speciální ceny patří dívkám z Lednicka, Ostravska, Svitavska a Luhačovicka.

Odborní návštěvníci veletrhu REGIONTOUR rozhodli také o výsledcích 14. Ročníku soutěže O nejhezčí turistickou pohlednici České republiky. Zvláštní ceny v této soutěži letos udělily také Aso­ciace turistických informačních center ČR a agentura CzechTourism.

Vítězná pohlednice znázorňuje kostel sv. Šebestiána na Svatém kopečku u Mikulova při západu slunce. Mystickou atmosféru místa skvěle zachytil Jan Miklín. Pomyslná stříbrná medaile letos patří Vladimíru Fukalovi a jeho komponované pohlednici z Českého Švýcarska, kde čtyři fotografie nejhezčích míst přecházejí jedna do druhé. Třetí v anonymním hlasování skončila širokoúhlá pohlednice Českého Krumlova autora Aleše Motejla. Tento snímek nejvíce zaujal odborníky z agentury CzechTourism, kteří mu udělili zvláštní cenu. Cenu ATIC ČR získala pohlednice Západ slunce z Děvína. „V Brně máme pro soutěž daleko lepší podmínky než v Praze, kde jsme pořádali prvních dvanáct ročníků,“ konstatoval organizátor Marcel Goetz z jihočeského občanského sdružení Pohádkové království. Ve čtrnáctém ročníku soutěže posuzovali návštěvníci veletrhu REGIONTOUR 114 pohlednic od 41 autorů.

Cílem soutěže O nejhezčí turistickou pohlednici České republiky je připomenout význam pohlednice jako fenoménu turistiky. „Pohlednicenekončí v koši tak jako jiné propagační materiály, ale trvale hlásají ‚tady je to hezké, sem přijeďte‘. Proto je důležité, aby neupadly v zapomnění, které jim při současných cenách poštovného hrozí,“ vysvětlil Marcel Goetz. Pohlednice, které v soutěži bodují, se podle jeho zkušeností stávají sběratelskými předměty a jejich prodejnost výrazně roste. Soutěžní panely letošního ročníku vytvoří putovní výstavuPohled české republiky 2011, která bude prezentována v sídle agentury CzechTourism a podle zájmu i v dalších turistických informačních centrech či jinde. „Zájemcům ji poskytneme za cenu dopravného,“ upřesnil Goetz. Všechny oceněné pohlednice si lze prohlédnout a zakoupitv Turistickém a mapovém centru v Českých Budějovicích, kde od roku 2002sídlí největší prodejní výstava turistických pohlednic v České republice.

Na veletrhu REGIONTOUR vyvrcholil celonárodní projekt Největší galerie znaků měst a obcí ČR. Přes 400 znaků vyrobených z recyklovatelných materiálů prezentovala pořádající agentura Dobrý den přímo v pavilonu P a potvrzen byl i nový český rekord. Nejvýznamnější událostí bohatého doprovodného programu pro veřejnost byl 14. festival filmů, fotografií a knih o cestování GO KAMERA 2011 s ústředním tématem „ledové extrémy“.

Příští ročník veletrhů GO a REGIONTOUR
se uskuteční 12.
15. ledna 2012.

Text: Jan Pomykal, Petr Manuel Ulrych a BVV
Foto: Petr Manuel Ulrych a Michaela Kulíšková, BVV

www.bvv.cz/go 

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více