Google a hlasové rezervace

Minulý měsíc se společnost TravelClick stala jedním z prvních poskytovatelů booking engine technologie, která je integrovaná do platformy Google Assistant, díky níž lze rezervovat hotely pomocí hlasové technologie.

Foto: Shutterstock.com
 

Hotely využívající booking engine od společnosti TravelClick mohou proto získat rezervaci prostřednictvím svého booking enginu na stránkách, aniž by host musel cokoli někam psát. Stačí jen zadat pokyn přes Google hlasového asistenta s požadavkem na rezervaci hotelu a hlasem ji potvrdit. V tuto chvíli Google tuto funkcionalitu testuje pro hosty pohybující se na území USA, kteří však tímto způsobem mohou rezervovat jakýkoli hotel na světě.

Předchozí diskuse týkající se distribuce hotelů podle různých zařízení se soustřeďovaly především na přístroje jako takové, např. mobilní telefon, tablet apod., ale technologie podporující hlasové rezervace byla zatím upozaděna. Hlasová (voice) technologie odkazuje na schopnost produktů, jako je počítač, smartphone nebo reproduktor, přijímat, chápat a jednat dle řeči jedince, jako kdybyste konverzovali s jiným člověkem. Odpovědi zařízení se mohou pohybovat od sdílení počasí, vyprávění vtipu až po nákup. Hlasová technologie se rychle dostává do módy a nedávný výzkum společnosti Gartner předpokládá, že se v roce 2020 dočká masového přijetí. Pokroky v rozeznávání řeči (tj. toho, co je řečeno bez ohledu na nářečí) a hlasu (tj. kdo mluví) a dalších odvětvích umělé inteligence se totiž rychle rozšiřují. Portál The Information dokonce předpovídá, že trh ovlivněný hlasovými technologiemi by mohl do roku 2022 dosáhnout hodnoty 40 mld. USD. 

Podle společnosti Deloitte by do roku 2020 mohlo být 50 % všech vyhledávacích dotazů založeno na hlasu.

Spotřebitelé používají stolní počítače, tablety a mobilní zařízení jinak, a to platí i pro hlasovou technologii. Údaje o použití naznačují, že hlasová technologie se nejčastěji používá k odpovědi na jednoduché otázky o počasí, času a přehrávání hudby. Již v roce 2016 Google oznámil, že 20 procent mobilních dotazů bylo provedeno hlasem. Stejně jako jsme viděli, že mobilní uživatelé obecně mají oproti uživatelům desktopů spíše tendenci „hledat, nikoli však rezervovat“, zdá se, že podobný trend platí též pro hlasovou technologii. Amazon nedávno oznámil, že pouze 2 procenta zařízení Amazon Echo využívalo nákupní funkce, přičemž pouze 10 procent zařízení uskutečnilo druhý nákup.

Mohlo by se proto zdát, že statistiky hovoří v neprospěch hlasové technologie: zákazníci ji nikdy nepoužívají, případně jen zřídka pro nekomoditní, jednorázové zboží s vysokou hodnotou, jako jsou hotelové pokoje, které si zaslouží hlubší výzkum recenzí, obrázků, cen a vybavení.

 Ukázka hlasové rezervace na Googlu

Ukázka hlasové rezervace na Googlu; Zdroj: TravelClick 
 

Z pohledu bezpečnosti je též na místě určitá nedůvěra a obavy z nových technologií: „Jsem již ve virtuální realitě, nebo pořád v reálném životě? Co si o mně budou ostatní myslet, když se budu nahlas na ulici ptát, kdy je příští koncert skupiny ABCD?“ Spotřebitelské chování se však postupně vyvíjí. Spotřebitelé kdysi váhali zadat informace o platební kartě na internetové stránky a nyní je mají uložené na mnoha nákupních webových stránkách, webových prohlížečích a zařízeních. Hlasová technologie se dnes používá především pro získávání informací, ale je velmi pravděpodobné, že její sféra vlivu se v mysli spotřebitele bude rozšiřovat s tím, jak porostou její výhody.

Hoteliéři nicméně mohou být obezřetně optimističtí ohledně potenciálu kanálů spojených s hlasovou technologií. Z krátkodobého hlediska je největší příležitostí pro hotely investovat do voice technologie jako dalšího digitálního mediálního kanálu – podle společnosti Deloitte by do roku 2020 mohlo být 50 procent všech vyhledávacích dotazů založeno na hlasu.

Předpovídaný rozmach hlasové technologie ovlivní též tvorbu webových stránek a digitální marketing. V tradičním desktopovém nebo mobilním vyhledávání spotřebitelé zadávají krátké dotazy a podle předchozích vyhledávání mohou vidět automatické návrhy hledaných výrazů. Hlasové dotazy budou však více hovorové. Hotely by měly očekávat delší, nezkrácené vyhledávací dotazy, které budou více konverzační. Zatímco většina hlasových dotazů je motivována získáváním znalostí, existují nejméně dva případy použití, při kterých lze očekávat rezervaci prostřednictvím hlasové technologie. Prvním případem jsou věrní zákazníci, kteří si vždy rezervují určitý hotel napřímo. Druhým případem použití je rezervace last minute. Hlasové vyhledávání cen a dostupnosti pro hotely v geografické blízkosti je typicky rychlejší než jiné možnosti.

Pro rok 2019 by hoteliéři měli počítat s relativně malým objemem rezervací podporovaných hlasovou technologií. Jak však poroste adopce voice technologie na straně spotřebitelů, lze očekávat, že hotely připravené na nástup hlasové technologie získají proporcionálně větší počet rezervací oproti těm, které tento trend nezachytí.

foto
Ing. Jan Kameníček MBAregionální viceprezident společnosti TravelClick
jkamenicek@travelclick.com
Tel: +420 604 817 317
 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více