V průběhu minulého roku rozčeřila relativně klidné hladiny on-line marketingu nová sociální síť jménem Google+ (nebo také Google Plus), která, jak už sám název napovídá, vyšla z dílny společnosti Google. Co s sebou přinesla další sociální síť? Bude třeba opustit standardní sociální sítě, které si získaly svoji oblibu, anebo začít více tříštit komunikaci na sociálních sítích směrem k zákazníkům?
Jak to vše začalo
Na začátku si nejdříve vysvětlíme, co to vlastně Google+ je a co s sebou přinesl. Podíváme se na něho z pohledu standardního uživatele a pak se zaměříme na výhody či nevýhody, které může mít pro obchodní činnost společností.
Google+ je sociální síť, kterou v červenci 2011 představila společnost Google. V minulosti se Google snažil již několikrát vstoupit na pole sociálních sítí, ale velký úspěch zaznamenal až v roce minulém, kdy oficiálně spustil svoji síť Google+, a chtěl by se tak stát velkou konkurencí pro nejrozšířenější sociální síť Facebook. Během několika málo měsíců získala nová síť více než 40 milionů uživatelů z celého světa (stav k říjnu 2011) a její uživatelská základna se dál rozšiřuje.
Google Plus a osobní využití
Jak založit osobní účet na Google+? Tento proces je více než snadný. Pokud máte nějaký účet na Googlu (např. gmail.com) pak se stačí do služby pouze přihlásit, vepsat o sobě všechny potřebné údaje – vaše záliby, povolání, vzdělání aj. Služba vás sama jasně navede, co přesně byste měli nebo mohli udělat. Více informací jak postupovat naleznete také na přihlašovací stránce aplikacehttps://plus.google.com.
V rámci Google+ nefunguje standardní zasílání žádostí o přátelství, jak jsme zvyklí u Facebooku, protože tady si lidi můžete sami přidávat do svých kruhů, kde se jedná o vámi libovolně nazvané skupiny přátel, rodinných příslušníků nebo známých. Velkou výhodou kruhů je skutečnost, že takto můžete snadno od sebe oddělit věci pracovní i soukromé. Na každý kruh můžete zasílat zcela jiné informace a oni naopak vám. Pokud využíváte gmail pro komunikaci s přáteli, pak vám služba nabídne v prvním kroku propojení právě s nimi. Výhodou nové sociální sítě je i to, že má dobře fungující design stránek, velmi kvalitně zpracovanou fotogalerii, kde můžete fotografie on-line upravovat nebo dodatečně editovat příspěvky.
Google Plus a firemní komunikace
Na konci roku 2011 přišel Google s novinkou, která se týkala představní Google+ Pages, které jsou určené zejména pro prezentaci firem a jejich služeb nebo produktů. Při spuštění Google+ nebylo možné vytvořit firemní prezentaci. Někteří nedočkavci využívali pro firemní komunikaci osobní profily, ale tyto profily byly vzápětí deaktivovány nebo přímo mazány.
Jak již bylo zmíněno, na sociální síti Google+ můžete nyní snadno založit jak svůj osobní profil, tak také stránku pro vaši společnost (cestovní kancelář, hotel aj.). Stejně jako u sociální sítě Facebook můžete se svými fanoušky nebo uživateli vést živou diskusi. Na firemní stránky na Google+ je můžete snadno odkázat pomocí tzv. badge, který si v administraci profilu vytvoříte a umístíte na svoji webovou prezentaci. Velkou výhodou profilů Google+ bude bezpochyby i to, že budou snadno dohledatelné ve výsledcích přirozeného vyhledávání Googlu.
Stejně jako u jiných sociálních sítí i na Google+ můžete snadno šířit do světa všechny firemní novinky, aktuality, informace o zvýhodněných akcích a další informace, o kterých si myslíte, že budou pro uživatele zajímavé.
Majitelé Google+ Pages získali také jednu velkou výhodu v podobě pořádání videokonferencí se zákazníkem. Pokud zákazník napíše na vašem profilu nějaký dotaz, pak se s ním můžete obratem spojit a danou záležitost ihned vyřešit. Pro firemní komunikaci směrem k zákazníkům se může tato interaktivní forma komunikace jevit jako velká výhoda. Pokud bychom měli porovnat firemní a osobní profily, oba tyto typy stránek jsou si velmi podobné. Plusovými body zde může být skutečnost, že jakmile se naučíte používat osobní profil, hravě zvládnete i ovládání firemní prezentace. Google+ nezapomíná také na statistiky měření výkonu vašeho firemního profilu nebo jak aktivní máte uživatele.
Stejně jako u osobních profilů máte i u Google+ pages možnost řazení uživatelů do kruhů, což může být pro cílenou firemní komunikaci výhodou. Jednoduše takto můžete rozdělit své fanoušky do kategorií dle vlastního uvážení, např. VIP zákazníci, zákazníci, tým pracovníků atd. Velkou výhodou je, že můžete komunikovat pouze s vybraným kruhem. To může být velmi výhodné v okamžiku, kdy chcete „vaši novinku" komunikovat jen na určitý okruh svých zákazníků. Jak již bylo zmíněno na začátku článku, uživatele můžete do skupin nebo okruhů třídit dle svého vlastního uvážení obdobně jako u osobních profilů, a oni sami nikdy neuvidí, ve které skupině se nacházejí. Uživatele můžete zařadit i do několika kruhů zároveň. Což lze v marketingové komunikaci určitě dobře využít ve formě efektivnějšího zacílení sdělení.
Uživatelé si vaši stránku mohou také snadno přidat do svých okruhů a pravidelně sledovat vaši aktivitu nebo Vás pomocí tlačítka s označením +1 doporučit známým. Takto lze snadným způsobem podpořit růst zájemců o vaši stránku.
Výhody vs. nevýhody
Mezi nevýhody, na které na začátku kritici upozorňovali, byla zejména „nemožnost" přiřazení více administrátorů k jedné stránce jako na příklad u Facebooku. Přihlašovací údaje bylo nutné sdílet. To bylo krátce po podzimním spuštění odstraněno a nyní již je možné přiradit další správce stránky. Správce tak můžete různě měnit. Jediné co však změnit nelze, je vlastník stránky. Jakmile stránku jednou založíte, nemůžete prozatím oficiální vlastnictví převést na někoho jiného. Vlastníkem se stává uživatel, který stránku založil. Novému správci (v anglickém prostředí manager) přijde do emailu zpráva, že byl učiněn správce profilu a tento email je nutné kliknutím potvrdit včetně odsouhlasení pravidel využívání Google+. V případě, že stránku budete chtít smazat, pak tento krok může učinit pouze vlastník stránky nikoliv pouhý správce. V porovnání s Facebookem toto může být považováno za velkou výhodu, neboť tady může stránky smazat každý administrátor.
Jednou z malých výhod při práci s Google+ může být také to, že jasně vidíte, zda komunikujete za sebe (za osobní profil) nebo firemní. Tato funkce například u Facebooku dlouho chyběla. Mezi velké výhody bude určitě patřit také přímé propojení stránek Google+ s vyhledávačem Google díky funkci Direct Connect. A jak to funguje? Pokud při hledání ve vyhledávači Google zadáte před hledaný název „+", tzn. před hledaný výraz dáte plus, například „+youtube", pak vám Google automaticky jako první nabídne stránku v rámci sociální sítě Google+ (stránka musí být samozřejmě zadaná v rámci Direct Connect). Díky této funkcionalitě můžete vaše stávající nebo budoucí zákazníky lákat přímo na váš firemní profil a nabídnout jim aktuální informace. Pokud byste chtěli této funkce využívat, pak je nutné v rámci admin rozhraní vaši firemní stránku přidat (je možné tak učinit v sekci Get started). Vzhledem k tomu, že služba je nyní ještě v plenkách, ne každá stránka je ihned přidána.
A jak s Google+? Pustit se střemhlav do aktivního využívání? Na tuto otázku je a není snadné odpověď. Milovníci novinek tzv. early adopters určitě rádi vyzkouší všechny novinky, které Google+ nabízí. Pro firemní komunikaci, na kterou je navázána celá řada dalších aktivit, bude rozumnější s využíváním nové sociální sítě posečkat. Stejně jako u sociální sítě Facebook i v tomto případě bude lepší určitá míra trpělivosti. Google velmi aktivně a rychle propojuje jednotlivé služby ve svém portfoliu od YouTube, Gmail, Blogger až Picasa Web a toto propojení je někdy i přes nevoli uživatelů. Negativní reakce se objevily zejména z důvodu nutnosti změny stávajících uživatelských jmen u některých služeb. V současné době Google+ využívají hlavně technicky orientovaní lidé a je zde na zvážení, jak rychle poroste celková uživatelská základna i z řad běžných uživatelů.
Pokud byste chtěli vyzkoušet novou sociální síť Google+ a začít ji využívat pro své soukromé nebo firemní účely, můžete vše vyzkoušet na https://plus.google.com.
Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu Tel.: +420 605 376 527 www.destmark.eu
|