Hájí A.T.I.C. ČR zájmy svých členů?

Asociaceturistických informačních center ČR vznikla v říjnu 1994. Bylo to v období,kdy kromě turistických informačních center, která se seriózně věnovalapodávání informací našim i zahraničním turistům, vznikala celá řada dalšíchtzv. informačních center, která se prezentovala vyvěšenou tabulí s písmenem„i“ a často turistům podávala zkreslené a neprofesionální informace. Protožecestovní ruch se po roce 1989 začal nebývalou měrou rozvíjet, objevil sedoslova „velký hlad“ po kvalitních informacích.
Z tohoto důvodu se začalo připravovat založení profesní asociace.Od té doby uplynulo téměř osm let. V jejich průběhu asociace prošla určitýmvývojem, ale čas ukázal, že tehdejší rozhodnutí bylo správné.
O činnosti turistických informačních center jsem hovořila s Mgr.Naděždou Jahodovou, manažerem asociace.

Jakby se dala asociace stručně charakterizovat?
V úvodu našich stanov je napsáno, že jsme nezávislou organizací cechovníhotypu, která hájí zájmy svých členů za účelem zajišťování činnosti informačníchcenter cestovního ruchu na území naší republiky. Pro nás je podstatné právěslůvko cechovního typu. V prvních stanovách, které byly schválenyna ustavujícím členském fóru v říjnu 1994, tento pojem nebyl. Tehdy nikdonepředpokládal, že asociace bude jednou tak životaschopná, že si bude mocidovolit vložit toto konstatování do stanov.
Turistická informační centra jsou často chápána jen jako místa, kdepracovníci podávají stále dokola stejné informace o ubytování, zajímavostech,přírodních památkách, jízdních řádech apod., které jim někdo dodá. To jeobrovský omyl. Jsou to místa, kde si turista při své návštěvě ve městěvytváří první dojem o lidech, jejich ochotě, profesionalitě. A turistickáinformační centra by měla být určitě, jak já říkám, první nárazníkovouzónou.
Práce v informačních centrech je psychicky náročná, zejména v hlavníturistické sezoně. Zkuste si představit, že by do vaší kanceláře přišlonajednou také třicet nebo čtyřicet lidí a všichni chtěli něco koupit, všichnise na něco ptali. Přitom budete v kanceláři sama, ve větších centrech ještěs jedním pracovníkem. Určitě v tom momentu nebudete vědět co dříve.
Proto se snažíme, abychom alespoň malým dílem přispěli k relaxaci svýchčlenů. Po oficiálním jednání členského fóra a po odborném semináři se vždykoná malý společenský večer. Je to výborná možnost, jak se navzájem lépepoznat, jak navázat nové pracovní i osobní kontakty.

Kdo se může stát členem asociace?
Členem se může stát fyzická či právnická osoba splňující podmínky stanov,která si podá písemnou žádost. Před 2 lety jsme na jednání členského fóraschválili půlroční čekatelskou lhůtu. Následující období ukázalo, že tobylo správné rozhodnutí. Doba však pokročila dál a my uvažujeme o dalšímzpřísnění podmínek pro vstup do asociace. Jsme asociací cechovního typu,a proto máme zájem, aby byli mezi námi členové, za které se potom, díkykvalitě jejich práce, můžeme postavit. Byli bychom neradi, kdyby si někdomyslel, že budeme dělat nějakou selekci, ale pokud chceme, aby se činnostasociace i nadále zkvalitňovala, musíme stanovit náročnější kritéria provstup do asociace. Navíc budeme projednávat i doplnění stanov tak, abytento základní dokument odpovídal více současným potřebám.

Myslíte si, že jste schopni opravdu hájit zájmy svých členů?
Ano, jsme. Je celá řada měst a obcí, kde jejich představitelé chápou,jak je užitečné mít ve svém městě nebo obci dobře fungující turistickéinformační centrum, a vytvářejí výborné podmínky pro jejich provoz. Jsouvšak i města, kde jejich zastupitelé rozhodují o tom, zda ho podpoří nebone, aniž ho vůbec někteří členové zastupitelstev někdy navštívili.
Nemyslíme si, že turistická informační centra nemohou fungovat beznaší asociace. Nejsme všelékem a stále máme co zlepšovat. Ale podíváme-lise o několik let zpět, tak o asociaci věděl málokdo, a pokud ano, nebylijsme partnerem, kterého by někdo bral vážně. Brali nás spíše jako jednuz asociací, která u nás v republice existuje.
Jenže díky lidem, kteří v čele asociace stáli a stojí, díky nadšenépráci pracovníků v turistických informačních centrech jsme se propracovaliskutečně daleko. Pracovníkům v íčkách je třeba opravdu poděkovat, protožeto jsou v převážné většině doslova a do písmene nadšenci. Tím nechci říci,že nemáme v činnosti asociace co zlepšovat.

Když se řekne turistické informační centrum, mnozí si představí kancelář,kde obdrží nejrůznější turistické informace o ubytování, památkách, zajímavostech,jízdních řádech.
Mnozí návštěvníci si spojují toto centrum s pouhou kanceláří, kde sepouze podávají informace. To je jen jedna dílčí část náplně práce. Informacemusí prakticky neustále někdo doplňovat, ověřovat, aby databáze byla aktuální.Podstatou je, aby informace byly správné, úplné, jinými slovy, aby bylygarantované. Podtrhuji slovo garantované. Osobně jsem se několikrát v informačníchcentrech, která nebyla členy naší asociace, setkala s tím, že mi poskytliinformace o ubytování, ale jakmile jsem se zeptala například na otevíracídobu zámku, který byl necelých dvacet kilometrů od města, kde se informačnícentrum nacházelo, dostala jsem odpověď: my to nevíme přesně, ale na tabuliu vchodu to mají napsáno. Tím však nechci říci, že v turistických informačníchcentrech, která jsou našimi členy, nemůže dojít k pochybení. Všechno záležína lidech a jejich přístupu k práci.
A kromě toho se pracovníci výraznou měrou podílejí na vzniku a přípravěkoncepčních materiálů o cestovním ruchu v regionu, jednotlivých propagačníchmateriálů. Velmi často jsou společně s městem spoluorganizátory nejrůznějšíchspolečenských a kulturních akcí, mnohá informační centra vydávají z pověřeníměsta noviny, časopisy atd.

Teď jste mi nahrála na otázku. Říkáte, že všechno záleží na lidecha jejich přístupu k práci. Vzpomínám si na to, když před dvěma lety probíhalau vás diskuse na základě materiálu otištěného v našem časopise v březnu2000, str. 20 – 21, ve kterém byl mimo jiné vysloven požadavek na vysokoškolskévzdělání a k tomu ještě se zaměřením na cestovní ruch.
Je to tak, proběhla k tomu veliká diskuse a nelze se divit. V turistickýchinformačních centrech také dochází k obměně pracovníků, někde více, někdeméně, což je důsledek nízkých platů. Často na těchto místech zůstávajílidé, kteří jsou již s prací v turistickém informačním centru srostlí,kteří ji mají doslova jako koníčka. Oprávněně hovoří o tom, že za těchtoplatových podmínek pracují v „íčku“ lidé, kteří jsou opravdovými nadšenci.Když pomineme skutečnost, že mnozí z nich, ač třeba vysokoškoláci, nemělimožnost obor turistického ruchu vystudovat, protože to tehdy neexistovalo,tak výsledkem naší diskuse bylo přesvědčení lidí zodpovídajících za provozcentra, že až tak dalece nezáleží na vysokoškolském vzdělání (nikdo hosamozřejmě neodmítá), ale že v praktickém provozu informačního centra záležína jazykových schopnostech, umění co nejrychleji se orientovat v obrovskémmnožství informací, které jsou v databázi. A v neposlední řadě, a na toklademe důraz, záleží na schopnostech běžné komunikace s návštěvníky turistickéhoinformačního centra, na vystupování vůči klientům.

Hovořila jste o tom, že běžnou náplní pracovníků turistických informačníchcenter je stálé získávání a aktualizace databáze, kde máte shromážděnoskutečně velké množství informací. V této souvislosti mě nutně napadá otázka,jak se vaše asociace podílí na projektu informačního systému cestovníhoruchu ČR czechtourservice.
To souhlasí. V databázích jednotlivých turistických informačních centerjsou za léta jejich existence shromážděny, a to podtrhuji, desítky tisícověřených a garantovaných informací všeho druhu – od ubytovacích zařízení,přes zajímavosti, přírodní památky, databáze podnikatelů apod. Jen ten,kdo se stálým sběrem informací a jejich ověřováním zabývá, vám potvrdí,co to je za obrovskou, časově a finančně náročnou, často i velmi nevděčnoupráci.
S firmou BEDY jsme poprvé byli v kontaktu v květnu roku 2001, kdy námpan ředitel Bedřich Šetena na jednání členského fóra poprvé představiltento projekt. Jeho vystoupení se tehdy setkalo mezi členy s rozpaky, cožse odrazilo v diskusi, která se především týkala způsobu získávání informacívšeho druhu pro tento projekt. Členové na základě tohoto vystoupení nabylidojmu, že jejich úkolem bude do tohoto projektu pokud možno bezplatně předatco nejvíce informací. Na dalším členském fóru, které se konalo na podzimroku 2001, někteří členové vystoupili se svými negativními zkušenostmize sběru dat, které firma BEDY zabezpečovala prostřednictvím svých smluvněsjednaných pracovníků. Tehdy členské fórum konstatovalo, že asociace nebylapísemně vyzvána firmou BEDY k oboustranně vzájemné výhodné spolupráci.
V dubnu letošního roku se uskutečnilo jednání ředitele BEDY pana Šetenys představiteli celostátní rady asociace, jež mělo konstruktivní ráz. Protožeasociace zastupuje zájmy informačních center u nás sdružených, hájíme samozřejmějejich zájmy. Naší snahou je, aby jejich dlouholetá práce při sběru datbyla i finančně oceněna, protože informace jako takové jsou dneska na trhuzbožím, za které se mnohdy draze platí. A navíc, není uměním vložit dalšídata do databáze, ale je nesmírně důležité, aby tato data byla nadále funkčnía aby byla pravidelně aktualizována. Tuto činnost může dělat jen to turistickéinformační centrum, které informace do databáze vložilo. Na jednání celostátnírady byl stanoven konkrétní postup další spolupráce mezi oběma stranami.

www.atic.cz

Rozmlouvala Marta Koksová

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více