Přesně před rokem dostalo pardubické letiště novou ředitelku a s ní i naději zvednout se z červených čísel. Úkol zněl jasně – postavit nový terminál a přilákat na letiště nové zákazníky. Stavba terminálu úspěšně pokračuje. Co jeho výstavba pro letiště znamená a jaké má pardubický vzdušný přístav další plány? O tom jsme hovořili s ředitelkou společnosti East Bohemian Airport Hanou Šmejkalovou.
Stavba terminálu je velký projekt. Jaký máte výhled na nejbližší roky?
Myslím si, že v nejbližších deseti letech se tady dá budovat a rozvíjet. Nejenom samotný terminál, ale i všechno, co s ním souvisí. Vybudování hangáru pro malá letadla, vybudování cargo terminálu, rozvoj spolupráce s armádou České republiky, která je vlastníkem letiště. Těch úkolů, které před námi leží, je opravdu mnoho.
Co předcházelo zahájení stavby terminálu?
Předcházela tomu léta příprav, která jsem nezažila a která znám jenom zprostředkovaně z vyprávění. To znamená, kdy se vytvořil první projekt a kdy proběhlo výběrové řízení. To bylo následně staženo a znovu se uvažovalo, jestli stavět, nebo ne. Někteří lidé jsou bohužel stále přesvědčeni o tom, že terminál není pro region důležitý.
A váš názor?
Já dopředu říkám, že s tímto názorem nesouhlasím. Z mého pohledu patří letecká přeprava do dopravního uzlu města Pardubic a má strategický význam. Zvláště z hlediska dopravního, z hlediska nových pracovních míst a samozřejmě v neposlední řadě také pro přilákání nových investorů. Může zde přistát třeba letadlo se sportovci, máme tady hokejový klub a konají se zde také plavecké závody. Máme tady Velkou pardubickou. Těch možností využití je zkrátka mnoho.
Jaké největší letadlo tady může přistát?
Největším typem z letadel, která zde přistávají, jsou Boeing 737 a Airbusy 319 a 320. Čili letadla s dopravní kapacitou okolo 200 lidí. Co se týká carga, několikrát u nás přistál i Ruslan, což je velké nákladní letadlo.
Myslíte si, že se dá do budoucna počítat s návratem ruské klientely do Pardubic?
Co se týká ruské klientely, pevně věřím, že se situace zklidní a že se určitá část navrátí. V ruské otázce existují tři základní momenty, které způsobily propad. Prvním bylo uvolnění mezinárodní letecké dohody mezi ruskou a českou stranou. To znamenalo, že dopravce, který létal do Pardubic, se přesunul do Prahy. Pak přišla krize na Ukrajině a neutěšená hospodářská situace v Rusku. Následovala dvojitá devalvace rublu a ruští klienti, kteří byli zvyklí létat častěji, jsou najednou rádi, když si mohou dovolit jednou za rok odletět do České republiky.
Přesto všechno je Česká republika pořád středem zájmu. Praha je krásná a Rusové ji mají rádi. Navíc je to typ klientely, který se rád vrací na místo, které zná a kde je spokojený. Na druhou stranu neočekávám, že by se vrátilo takové množství cestujících jako před krizí.
Populární téma je Čína. Budou Pardubice umět nalákat čínské turisty?
Turisté z Číny létají velkými typy letadel, pro které my zatím nemáme podmínky. Myslím, že nyní na začátku, bude největší zájem samozřejmě o Prahu a pak už bude záležet na cestovních kancelářích a na Destinační společnosti Východní Čechy, aby se zapojily do hry a ukázaly Číňanům, že Česká republika není jenom Praha. Mým cílem je nejenom propagovat naše pardubické letiště, ale nabízet i to, co je tady možné k vidění.
Budete se orientovat i na cestující z jiných destinací?
Ano, naším cílem je ročně odbavit okolo dvou set tisíc cestujících. Terminál je plánovaný až na kapacitu 250 000 a my tu klientelu musíme nějak poskládat. To znamená, nemůžeme se spoléhat pouze na rusky mluvící, ale také na cestující z jiných zemí západní Evropy. Základem je pravidelný provoz, to znamená, mít pravidelné linky mezi Pardubicemi a nějakou další zemí. Dalším krokem je charterová přeprava – dovolenková. Tady bychom se chtěli dále rozvíjet a cestujícím nabídnout něco nového, aby to nebylo jen Bulharsko, Rhodos a Černá Hora. Letos nám navíc vypadlo z pochopitelných důvodů Turecko, takže bychom rádi přinesli nějakou novou destinaci.
V čem je pro českého turistu výhoda odletět na dovolenou z Pardubic?
Výhodné je to převážně pro lidi z okolí Pardubic a v oblasti dosažitelné osobním vozem či autobusem do 1,5 hodiny. Cestující mají možnost přijet osobním autem, zdarma zaparkovat vůz a po návratu se opět svým vozem vrátit domů. Jsme asi jediné mezinárodní letiště v České republice, které tuto možnost zatím nabízí. To je bezesporu argument pro i pro lidi z jiných regionů. Třeba i pro Pražáky, kteří žijí v okrajových částech Prahy, jako jsou například Horní Počernice. Ti sednou do auta a za hodinu jsou v Pardubicích na letišti. A opět platí vše, co jsem již řekla. Navíc nabízíme rodinné prostředí, s Wi-Fi zdarma, koutkem pro děti, občerstvením a plně vybaveným obchodem Duty Free. Jsem Pražák, a tak moc dobře vím, co znamená cestovat přes celou Prahu v plném provozu a s těžkými kufry v rukou.
Foto: Petr Machota