Celá řada z nás využívá sociální sítě nejenom pro osobní, ale také pro marketingové či obchodní aktivity. Přemýšleli jste již někdy nad tím, jak využívat tzv. hashtagy? Někomu se toto slovo může jevit spíše jako zaklínadlo nebo slovo prazvláštní. Má však celkem významnou roli právě ve zmiňovaném světě sociálních sítí, neboť hashtagy pomáhají utřídit zveřejňované informace.
Slovo „hashtag" se začalo používat nejdříve ve spojitosti se sociální sítí Twitter, kde si ho vymysleli sami uživatelé, a hlavním smyslem bylo setřídit zprávy dle témat. Na základě dohody mezi uživateli se na začátek vybraného klíčového slova začala přidávat „mřížka" (#), a tím se vykročilo směrem ke třídění velkého množství informací zveřejňovaných v té době na Twitteru. V roce 2007 se pak hashtagy začaly používat i pro označování skupin, komunit a témat v tweetech (příspěvky publikované na Twitteru). Velkou výhodou hashtagů bylo a je, že pomáhají utřídit velké množství dat a informací, které přes sociální síť Twitter procházejí, a také usnadňují lepší indexování obsahu a zjednodušují uživatelům cestu pro vyhledávání.
Hashtagy mohou tvořit buď pouze jednoslovné výrazy, např. #dovolena, nebo spojení víceslovná, kupř. #letnidovolena, které se pak přidají ke zveřejňovanému textu. Sociální síť Twitter a také Google+ automaticky převedou hashtag na klikací odkaz, přes který pak můžete nalézt další odkazy. Díky hashtagům tedy snadno dohledáte témata, která vás nebo vaše uživatele zajímají. Ideální situace samozřejmě nastane, když naleznou především tu vaši informaci. Slovo hashtag bylo American Dialect Society vyhlášeno slovem roku 2012.
Využití hashtagů mezi uživateli
Americká společnost RadiumOne představila na konci letošního března výsledky výzkumu, ve kterém se zaměřila na využívání hashtagů mezi uživateli. Výzkumu se zúčastnilo 494 účastníků, z nichž ženy byly zastoupeny 71 procenty a muži 29 procenty. Dle zveřejněných výsledků využívá 57,9 procenta dotázaných hashtagy pravidelně. Nejčastějším zařízením, které se používá, byly mobilní telefony (70,5 procenta), zbytek při práci na počítači.
Nejčastějším důvodem pro užívání uváděli vyjadřování svých myšlenek a názorů a hned druhým důvodem bylo vyhledávání, což bude pro marketéry příjemným zjištěním. Asi 41 procent respondentů také uvádělo, že na hashtagy kliknou z toho důvodu, že mají zájem o více informací. V závěru studie RadiumOne doporučil, aby se hashtagy staly součástí reklamních kampaní. Nejlepší využití je pak ve spojení s novými trendy, produkty, značkami nebo slevovými akcemi.
Hashtagy a sociální sítě
Díky celkovému pozitivnímu efektu využívání hashtagů, začaly postupně téměř všechny sociální sítě tuto funkci podporovat. Dnes ji máme možnost využívat kromě Twitteru také na Instagramu, Pinterestu, Googlu+, YouTube, Tumblr a nově i na Facebooku.
Ukázka kampaně Jekyll Island Club Hotel na Pinterestu
|
Hashtagy na Facebooku jsou aktuální novinkou. Doposud zde bylo možné využívat pouze tzv. emotikony (např. srdíčka), ale nově by měla být zpřístupněna i textová forma. Podle posledních informací budou hashtagy nejenom rozklikávací, ale budou také sloužit pro snadné vyhledávání, stejně jako u Twitteru nebo dalších sociálních sítí. Tuto novou funkci má možnost prozatím využívat přibližně jedna pětina uživatelů, ale očekává se rozšíření i pro zbývající uživatele. Facebook byl po dlouhou dobu vůči hashtagům celkem imunní, ale zvyšující se konkurenční prostředí, primárně v oblasti přitáhnutí inzerentů, ho přinutilo přistoupit i k tomuto kroku.
Hashtagy nemusejí sloužit jenom pro třídění textových sdělení, ale také například obrázků. Pracujete-li například s Pinterestem, o kterém jsme psali v minulém vydání časopisu COT business, pak máte možnost hashtagy také aktivně využívat. Někdy dostáváme dotazy, zda je u Pinterestu vhodné dávat hashtagy do názvu nástěnky (tematické roztřídění obrázků). To bohužel nemá žádný význam, protože je zde vše pouze v textové formě. Daleko důležitější je však popis obrázku, tzv. description, kde už bude text proklikávací a uživatelé mohou zobrazit obrázky označené stejným názvem. V případě, že uživatel na daný hashtag klikne, pak se mu zobrazí obrázky se stejným hashtagem včetně obrázků, které mají dané slovo v popisu (i přesto, že nepoužívají hashtag), ale obrázky s hashtagem se zobrazí na předních místech. Využití hashtagu na Pinterestu je určitě ideální – díky velkému přispění obrázků, které jsou u uživatelů velmi oblíbené, je zde silný předpoklad pro využití tohoto nástroje. Do hashtagu můžete samozřejmě dát jméno vaší firmy, název produktu, jméno destinace apod. Příkladem využití hashtagu na Pinterestu může být Jekyll Island Club Hotel (viz obrázek 1), který s hashtagy aktivně na Pinterestu pracuje.
Co dělat a nedělat
Pokud se rozhodnete, že budete hashtagy ve své komunikaci používat a hlavně vytvářet nové, pak nejdříve popřemýšlejte nad několika body. Stejně jako u většiny marketingových aktivit je na začátku dobré stanovit si konkrétní cíle, kterých chcete komunikací dosáhnout. V dalším kroku si jasně stanovte cílovou skupinu, pro kterou je komunikace určena. Není na škodu vzít v úvahu také věk uživatelů, pohlaví, místo pobytu, vzdělání anebo zájmy. Samotná příprava textů pro hashtagy se opírá o několik ověřených pravidel, která je dobré dodržovat, aby vaše hashtagy byly co nejefektivnější a uživatelé sociálních sítí s nimi rádi pracovali.
Buďte struční – pokud připravujete hashtagy bez ohledu na to, pro kterou je to sociální síť, pak buďte určitě struční. Není nic horšího než pročítat dlouhý hashtag. Zároveň nezapomínejte na to, že třeba na Twitteru mají uživatelé pro psaní stále k dispozici pouze 140 znaků. V případě, že jim připravíte dlouhý hashtag, pak už nebudou mít možnost k němu přidat nějaký komentář. A současně uživatele tímto demotivujete, aby s vaším hashtagem vůbec pracovali.
Kampaň Domino’s Pizza na Twitteru
|
Buďte konkrétní – snažte se být co nejvíce přesní a pokuste se vyhnout příliš obecným tématům zejména v případě, kdy chcete oslovit vybranou skupinu uživatelů. Chcete-li mít s hashtagy úspěch, zaměřte se na výrazy, které se běžně používají a jsou čtivé.
Zkratky – rozhodnete-li se do hashtagu zahrnout nějaké zkratky, pak se zaměřte na ty, které se na 100 procent v dané komunitě používají. Nejhorší by asi bylo komunikovat na uživatele zkratkami, které neznají.
Nezapomínejte na uživatele – při připravování hashtagů myslete na uživatele a vyhněte se opakování. Zároveň se vyhněte zveřejňování pojmů, které nemají s tématem vůbec nic společného. Tyto „nekalé" kroky pak povedou k tomu, že vás uživatelé označí jako spammera, a ublížíte tak i své dobré internetové pověsti.
Podpořte čtenost – potřebujete-li v hashtagu odkomunikovat víceslovné spojení, není to určitě žádný problém. V okamžiku, kdy máte víceslovné hashtagy, používejte malá a velká písmena pro odlišení např. #DovolenaPraha. Použití velkých a malých písmen nejenže vypadá dobře, ale také podpoříte orientaci uživatelů a usnadníte jim čtení vašeho hashtagu.
Nepoužívají se – při přípravě hashtagů se nepoužívají mezery v textu, dále pak speciální znaky, jako jsou „!, $, ^, &, +,%”. Současně můžete také zapomenout na hashtagy tvořené pouze čísly např. #123, protože ty vám nebudou fungovat. Stejně jako číslo hned na začátku hashtagu např. #123dovolená. Číslovky jsou však výborné jako doplněk textu např. #DovolenáPraha2013. Buďte také obezřetní při užívání slangových výrazů, které nemusí být vždy dobře pochopeny.
Prakticky na závěr
Říkáte si, že nevíte, jak by se daly hashtagy využít? Že je používají jen velké společnosti? Toto není určitě pravda, protože užití najdou skutečně všude. Hashtagy můžete používat jako tzv. buzz při marketingové kampani. Domino’s Pizza (viz obrázek 2) připravila ve Velké Británii pro uživatele Twitteru zajímavou akci v podobě levnější pizzy. Akce se konala 5. března 2013 od 9 do 11 hodin dopoledne. Cílem bylo získat co nejvíce tweetů a za každý zaslaný tweet s hashtagem #letsdolunch se cena pizzy snižovala o jednu peny. Po odeslání 85 000 tweetů, cena klesla z £ 15,99 na £ 7,74. Za tuto sníženou cenu byla pak pizza v tom samém dnu prodávána v době od 11 do 15 hodin. Toto je jen malá ukázka, jak je možné s hashtagy aktivně pracovat. Hashtagy snadno využijete při jakýchkoliv marketingových i obchodních akcích a vězte, že nápadům se meze určitě nekladou.
I když by se mohlo zdát, že hashtagy jako takové stojí na okraji marketingových aktivit, opak je pravdou. Mohou se z nich stát velmi dobří pomocníci při distribuci vašich zpráv a sdělení k cílovému publiku. Používáte-li v komunikaci k zákazníkům sociální sítě, pak by určitě stálo za úvahu zařadit hashtagy do marketingových aktivit.
Foto: Thinkstockphotos.com, montáž C.O.T. media
 Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu
|