Největším lákadlem letošní cykloturistické sezony v Plzeňském kraji budou Brdy, které se po zrušení vojenského prostoru z větší části otevřely veřejnosti. Ještě tam ale zřejmě bude chybět značení. Lidé by proto měli mít navigaci a mapu. ČTK to řekla cyklistická průvodkyně Radka Žáková, která spolupracuje s krajem, městy i obcemi. Podobná situace je i ve středočeské části Brd, kde se aktuálně řeší, kdo cyklostezky vybuduje.
Na výlet raději s navigací
„Lidé, kteří tam jezdili dřív načerno, teď určitě budou jezdit více. Ale hlavně očekávám, že se Brdy stanou destinací, která přitáhne lidi z jiných krajů, a mohl by tam nastat problém, protože se asi letos nestihne udělat cyklistické značení,“ uvedla Radka Žáková.
Pokud to dobře dopadne, tak bude do začátku sezony značení pro pěší, které by občas mohlo pomoci. Ale orientace pro lidi, kteří nemají navigaci v mobilu, bude docela náročná, přestože v Brdech nyní Vojenské lesy a statky označily názvy jednotlivých cest, řekla Žáková. Nebude to snadné hlavně pro cykloturisty, kteří nejsou zvyklí odečítat křižovatky na mapách. Problémy by mohli mít zejména starší, kteří jsou zvyklí jezdit podle značek.

Pokud lidé pojedou na kolech do Brd z plzeňské strany poprvé, tak Žáková doporučuje už vyznačenou trasu kolem Padrťských rybníků, kde nezabloudí. Do loňska se tam smělo jen o víkendech a svátcích. Je dlouhá přes deset kilometrů a vede z Teslín přes rybníky na Trokavec. Možné je projet ještě pět až sedm kilometrů na Dobřív a Skořice. „Brdy nejsou příkré kopce, ale táhlé dlouhé. A když chce turista vyjet až na hřeben, tak pořád stoupá, kopec ho může utahat,“ podotkla Žáková.
Do Brd doporučuje výbavu na celodenní výlet, protože v oblasti není možné nic koupit. „Určitě musí mít s sebou dost vody, kterou mohou doplnit u studánek, jichž je tam relativně hodně,“ řekla. Dále doporučila dobrou mapu. Nejpodrobnější je s měřítkem 1 : 25 000.
Do Brd vyjel letos na konci dubna z Plzně první cyklobus. Jeho trasa vede přes Starý Plzenec, Spálené Poříčí, Míšov a Rožmitál do Příbrami. „Novinkou je přeprava kol i v pracovní dny v nosičích na zádi autobusu s kapacitou šest kol,“ uvedl Zdeněk Hupák z ČSAD autobusy Plzeň.
Střední Čechy: zatím jen kratší výlety
Nové cyklostezky vzniknou také ve středočeské části Brd, tedy na Příbramsku. Zatím se ovšem řeší, kdo je vybuduje. Jisté pouze je, že vzniknout tam mají desítky kilometrů cyklostezek a cyklotras, cyklisté zatím mohou využívat ty, co vznikly ještě před vyhlášením Chráněné krajinné oblasti.
Podle předsedy rady značení Klubu českých turistů Karla Markvarta nemá značení nových cyklostezek v tuto chvíli velký význam, protože kvůli pyrotechnické očistě nelze projíždět centrální částí Brd. Poukázal na to, že cyklisté potřebují větší prostor, aby mohli v CHKO strávit třeba celý den, což zpřístupněná území zatím neumožňují. Připomněl, že některé cyklostezky v Brdech vznikly už před lety při částe čném zpřístupnění újezdu a vedou třeba k Padrťským rybníkům. „Po nich se jezdit dá, takže ne že by tam žádné nebyly. Ale další by vedly do zakázaného pásma,“ upozornil Markvart.
Nové brdské cyklotrasy mají měřit asi 200 kilometrů. V minulosti se hovořilo o 450 až 500 kilometrech, podle vedoucího CHKO Brdy Bohumila Fišera půjde ale spíše o „cyklovýlety“ než o klasické cyklistické trasy. Markvart podotkl, že nemá cenu značit všechny silničky, které v Brdech jsou. „Samozřejmě, kdo bude chtít, tak po nich pojede, ale ne každá cesta, která v Brdech existuje, musí být označena jako cyklotrasa,“ dodal.
Podle Fišera zbývá vyřešit, kdo cyklostezky vybuduje. Obvykle to bývá nějaká regionální rozvojová agentura, která požádá o dotaci, svazek obcí či jiná organizace. Fišer ale zatím nemá informaci o tom, že by někdo o dotaci požádal.
Foto: Brdy – res publica / Wikimedia Commons