
Sjezdem po nové a nejdelší adrenalinové lanovce v Česku zahájili v Hluboké nad Vltavou turistickou sezonu starosta a senátor Tomáš Jirsa s hejtmanem Jiřím Zimolou. Přítomnost obou politiků nebyla náhodná, turismus živí podstatnou část obyvatel města. Jenom zdejší slavný zámek v sezoně navštíví čtvrt milionu platících turistů.
„Hluboká nad Vltavou, nevelká aglomerace s necelými pěti tisíci obyvateli, investovala především do turistických služeb za posledních dvacet let zhruba 1,6 miliardy korun. Město se ovšem rozvíjí hlavně díky místním podnikatelům. O tom, že zde turisté nezůstávají jen na pár hodin, svědčí třeba to, že každým rokem roste počet hotelů a restaurací. Letos budeme otevírat další hotel v relaxačním a regeneračním centru,“ uvedl Jirsa. Obyvatelům města podle starosty letní nápor turistů nevadí, z turistického ruchu prostě žijí, služby pro návštěvníky jsou jedním z největších zaměstnavatelů. Místní lidé si podle něj přínos cestovního ruchu uvědomují, turistická infrastruktura navíc slouží i jim. „Chybí snad jen squashové kurty,“ řekl s úsměvem starosta.
Vedle zámku, zoologické zahrady a muzea je ve městě letní aquapark, zimní stadion, golfové hřiště, tenisové centrum, řada sportovních hřišť včetně dětského nebo třeba baseballového, a také jezdecký a vodácký klub, kilometry cyklostezek a cest pro in-line bruslaře. Všude je čilý ruch, který umocňují sportovci sjíždějící se sem z okolí, zejména z nedalekých Českých Budějovic. Loni na podzim byl ve sportovně-relaxačním centru otevřen adrenalinový park, letos v něm přibyly prvky za dalších 1,5 milionu korun. „Jde o houpačku, bungee trampolíny nebo třeba lanovku, která z osmnáctimetrové výšky jede 210 metrů,“ upřesnil generální manažer areálu David Šťastný. Celý sportovně-relaxační areál podle něj ročně navštíví až 200 000 lidí, do adrenalinového parku by mohlo letos přijít na 50 000 lidí. „Je finanční krize, lidé zůstávají doma a adrenalinové aktivity jsou vyhledávány čím dál víc nejen turisty, ale i školami a firmami,“ dodal Šťastný. O klienty se postará na dvacet instruktorů.
Do Hluboké se již dávno nejezdí jen kvůli zámku |
K Hluboké se výší investic dá v Jihočeském kraji přirovnat snad jen Lipno nad Vltavou, které podle Jirsy do rozvoje cestovního ruchu investovalo od revoluce asi 2,5 miliardy korun. Hluboká ze zmíněných 1,6 miliardy zaplatila „jen“ deset procent, zbytek byly dotace EU a soukromé investice. Město se snaží přilákat turisty i mimo hlavní sezonu, například na vinobraní nebo rybářské slavnosti. Významnou reklamou pro Hlubokou nad Vltavou bylo neformální setkání třiceti pěti evropských ministrů zahraničí, které se tu loni uskutečnilo v rámci českého předsednictví EU. Město dokázalo, že umí realizovat prestižní jednání, dovede jeho účastníky kvalitně ubytovat a nabídnout jim nadstandardní zázemí včetně doprovodných služeb.
Text: -čtk-; -japo-
Foto: CzechTourism