Přestože se to 16. října loňského roku mohlo zdát nemožné, na počátku tohoto února se to stalo realitou. Osmnáctý ročník veletrhu HOLIDAY WORLD proběhl přesně podle plánu – tedy v původně plánovaném termínu (5. – 8. února 2009), v tradičních prostorech a podle reakce vystavovatelů i návštěvníků také v očekávané kvalitě. Přehlídku turistických možností doplnil třetí ročník veletrhu TOP GASTRO a druhý ročník veletrhu GOLF WORLD PRAGUE.
Loňský požár levého křídla Průmyslového paláce na Výstavišti v Praze-Holešovicích byl pro pořadatele veletrhu, společnost Incheba Praha, prubířským kamenem. Jen málokoho nezajímalo, jakým způsobem se společnost postaví k organizaci veletrhů naplánovaných na příští měsíce, Holiday World nevyjímaje. To, čeho jsme byli svědky na počátku února, bylo ale důkazem toho, že buď má Incheba velmi schopné obchodníky s nadprůměrnými přesvědčovacími schopnostmi, nebo nadmíru loajální obchodní partnery. Ať tak nebo tak, objektivně je možné letošní ročník považovat za úspěšný. Stvrzují to koneckonců i oficiální veletržní statistiky.
Něco pro milovníky čísel
Počet vystavovatelů: 868 Výstavní plocha: 24 000 m2 Počet zastoupených zemí: 47 Počet zahraničních touristboardů: 33 Počet odborných návštěvníků: 7 052 Počet akreditovaných novinářů: 713 Počet návštěvníků: 31 447 Počet účastníků celkem: 32 160
Pozn.: Údaje jsou za všechny tři souběžně probíhající veletrhy
|
Veletrh se podržel zavedeného schématu, organizátoři však přistoupili i k některým novinkám. A dlužno podotknout, že většinou byly tyto inovace ku prospěchu věci. Hlavní veletržní dění se tradičně odehrávalo v Průmyslovém paláci. Střední hala byla opět vyhrazena především cestovním kancelářím. Pravé křídlo obsadily svými (leckdy skutečně velkolepými) expozicemi národní turistické centrály, v provizorní hale na místě někdejšího levého křídla se sešla tradiční směsice vystavovatelů z řad tuzemských regionů a návštěvníci mohli zavítat i na expozici agentury CzechTourism a jejích spoluvystavovatelů stejně jako na stánky slovenských krajů. Pokud měl někdo před veletrhem obavu, zda bude prostředí této haly přiměřenou náhradou za bývalé palácové křídlo, byl nejspíš pozitivně překvapen. Pravda, expozice musely být z technických a bezpečnostních důvodů umístěny dále od stěn haly, čímž někteří vystavovatelé přišli o nějaký ten metr výstavní plochy, návštěvník však nějaké snížení komfortu zaznamenat vůbec nemusel.
Zahájení veletrhu si nenechal ujít ani ministr Cyril Svoboda |
V hale předsunuté před Průmyslový palác našly útočiště další tuzemské regiony, menší a specializované cestovní kanceláře a nově také veletrh Golf World Prague. Největší tuzemští hráči na poli výjezdového cestovního ruchu na veletrhu opět chyběli. Novinkou byla další hala před pravým křídlem Průmyslového paláce, v níž se odehrávala podstatná část doprovodného programu a kde se mohli návštěvníci také občerstvit, odpočinout si či diskutovat.
Ročenku cestovního ruchu letos pokřtil také Jiří Paroubek |
Pokud jde o zahraniční účastníky, na Holiday World 2009 se představily země střední Evropy a téměř všechny středozemní destinace. Z exotických zemí lze zmínit třeba Dubaj (jejíž stánek svými věžemi architektonicky de facto navazoval na sousední expozici Středočeského kraje, čímž bylo názorně ilustrováno rčení o tom, že svět je malý), Thajsko, Indie či Tchaj-wan. Premiéru na Holiday World zažily Sýrie, Moldávie, Tanzánie, Bangladéš, Pákistán a Nepál, obnovenou premiéru pak Lucembursko. Partnerskou zemí se po šesti letech stalo Chorvatsko, což se projevilo mimo jiné v náplni doprovodného programu zahajovacího ceremoniálu či při galavečeru pro vystavovatele. Na chorvatské expozici v pravém křídle bylo možno potkat i řadu chorvatských hoteliérů, kteří se přijeli osobně seznámit se situací na českém trhu. Obchodní ředitel Vítkovice Tours Libor Šugárek to komentoval takto: „Je to dobré k tomu, aby nežili v bláhové naději, že je vše v pořádku a že turisté z Česka přijedou ve stejných statisících jako v minulých letech.“ Lidé nyní podle něj s nákupem dovolené vyčkávají a pečlivěji ji vybírají. Prodej zájezdů do Chorvatska pro nadcházející sezonu byl podle něj do konce minulého roku vyšší než v roce 2007, v lednu zákazníků kvůli finanční krizi zřetelně ubylo. Podle údajů Chorvatského turistického sdružení navštívilo Chorvatsko v loňském roce zhruba 630 000 registrovaných českých turistů, podle neoficiálních odhadů zamířilo na Jadran kolem 900 000 našinců. Ředitel tuzemského zastoupení chorvatského touristboardu Antun Plenkovič je oproti Liboru Šugárkovi optimističtější, pokud jde o výhled pro letošní sezonu. „Bez ohledu na celkovou ekonomickou krizi, která zasáhla celý svět, očekáváme letos mírný nárůst počtu turistů z ČR v Chorvatsku,“ uvedl pro ČTK.
Tradičně silné bylo zastoupení turistických centrál |
Výsledky soutěží pro vystavovatele
Kategorie – Nejlepší katalog
1. CK Adventura 2. CK China Tours 3. CK Kudrna
Kategorie – Nejlepší propagační materiál
1. Jihomoravský kraj 2. Lucembursko 3. Královéhradecký kraj
Kategorie – „Menší“ stánek (cca do 60 m2)
1. Sardegna Travel 2. Bratislava město 3. CK Globtour
Kategorie – „Větší“ stánek (nad 60 m2)
1. Španělsko 2. Plzeňský kraj 3. Město Piešťany
|
O turistice ve stínu globální krize se diskutovalo i v jiných expozicích. Představitelé tuzemských cestovních kanceláří se vesměs shodli na tom, že zájem o zahraniční dovolené letos poklesne – a to až o 20 procent. Kvůli dopadům finanční krize je patrný menší zájem o exotické dovolené a Češi se naopak zaměřují na osvědčené destinace. Podle marketingového ředitele NetTravel.cz Petra Staňka se letos turisté z Česka budou zajímat především o nabídky na poslední chvíli do tradičních destinací, jako jsou Bulharsko, Egypt, Tunisko nebo Řecko. Podle vyjádření marketingové ředitelky FIRO-tour Pav–líny Pešové pro ČTK je letošní rok ve znamení znatelného poklesu u nejlevnějších pobytů v tuzemsku a na Slovensku. U letních leteckých zájezdů pak roste podíl prodejů čtyř- a pětihvězdičkových hotelů na úkor hotelů tříhvězdičkových. „Tento trend pozorujeme například u Turecka, kde do hotelů nejvyšších kategorií na Turecké riviéře směřuje 90 procent našich klientů, ale i například u Řecka, kde nám prodej hotelů vyšších kategorií také meziročně roste,“ dodala Pešová. S enormním zájmem o zájezdy do USA se pak na veletrhu setkali například představitelé specializované cestovní kanceláře America Tours.
Střední halu Průmyslového paláce zaplnily především cestovní kanceláře |
Krize byla předmětem debat i během oficiálního doprovodného programu. Například Ministerstvo pro místní rozvoj ČR připravilo seminář, během kterého se hovořilo o tom, že jednou ze zbraní proti krizi může být úsilí o růst kvality ve všech oborech cestovního ruchu a s tím související certifikace služeb. O tomto a dalších bodech doprovodného programu, který byl možná ve srovnání s minulými ročníky poněkud chudší, se můžete podrobněji dočíst v samostatných materiálech publikovaných v tematicky odpovídajících rubrikách časopisu. Pro lepší orientaci jsou označeny symbolem Holiday World.
|
V rámci doprovodného programu pro vystavovatele a odborné návštěvníky bývá tradičně první den organizován galavečer. Letos prvně se toto společenské setkání uskutečnilo přímo na výstavišti, jeho dějištěm byl jeden z Křižíkových pavilonů. Po nablýskané nádheře Španělského sálu Pražského hradu či Obecního domu z minulých ročníků se tak letos organizátoři odvážili k zajímavému experimentu. A jejich odvaha se vyplatila – prostory pavilonu se –poda–řilo vyzdobit tak, že večer proběhl na důstojné úrovni. Většina účastníků navíc kromě neotřelého a velmi vydařeného programu s povděkem kvitovala také fakt, že nemuseli kvůli večeru nikam přejíždět.
Partnerskou zemí Holiday World bylo Chorvatsko |
Laická veřejnost si pak mohla vychutnat například filmovou přehlídku s názvem World Film. Novinkou veletrhu byly Ozvěny filmového festivalu Tourfilm 2008 v Karlových Varech. Návštěvníci se setkali s cestovateli, ale hlavně měli šanci zhlédnout nejlepší firmy ze 135 zemí se zaměřením na exotiku. Mezi největší zajímavosti letošního ročníku patřila autogramiáda Ondřeje Synka, který na olympijských hrách v Pekingu v roce 2008 získal stříbrnou medaili ve veslování na skifu.
Golf World Prague
Druhým rokem měli návštěvníci možnost zavítat na veletrh Golf World Prague. Letos byly jeho expozice umístěny na strategickém místě – hned u vstupu do haly předsunuté před Průmyslový palác. Návštěvníci měli možnost seznámit se s nabídkou některých tuzemských golfových hřišť a klubů, ale také třeba s tím, co milovníkům sportu gentlemanů skýtá španělská Andalusie.
Kdo chtěl, mohl se zapojit do soutěže v puttování nebo vyzkoušet hru na jednom ze simulátorů. V rámci doprovodného programu veletrhu zorganizovala Czech Golf Travel Association odborný diskusní panel o možnostech rozvoje golfu a golfového turismu u nás.
Top Gastro
Tři ze čtyř Křižíkových pavilonů byly letos dějištěm třetího ročníku gastronomického veletrhu Top Gastro. Ten byl příležitostí k setkání odborníků i těch, pro které je dobré jídlo a pití „pouhou“ zálibou. K vidění bylo prakticky vše, co s gastronomií souvisí – od technologie výroby potravin, obalové techniky, zařízení pro hotely a restaurace až po samotnou výrobu a distribuci potravin.
Divácky atraktivní vyřezávání z ovoce a zeleniny |
Samostatný pavilon byl vyhrazen nápojům, kde byli návštěvníci konfrontováni s pestrou nabídkou produktů pivovarů, vinařů a dalších producentů alkoholických i nealkoholických nápojů. Kromě jiného proběhla v rámci Top Gastro tradiční soutěž Mistr kávy, ve které se nejlepší tuzemští baristé utkali o možnost reprezentovat na mistrovství světa v Atlantě. V sobotu 7. února byl na Top Gastro navíc pokořen jeden světový rekord – 80 baristů vytvořilo největší šálek cappuccina na světě (2009 litrů), čímž se postarali o zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Atraktivní součástí programu byla prezentace firmy Czech Carving Studio – vyřezávání z ovoce a zeleniny.
Text: Petr Manuel Ulrych
Foto: Petr Manuel Ulrych a Jan Holý
www.holidayworld.cz