Ve čtvrtek 19. února ráno už před branami pražského Výstaviště čekali první nedočkavci, aby mohli navštívit 24. ročník veletrhu cestovního ruchu Holiday World. První dva veletržní dny patřily tradičně odborníkům, o víkendu pak zaplavili Průmyslový palác a přilehlou halu zájemci o dovolenou z řad veřejnosti.
Letos na Holiday World zamířilo téměř 800 vystavovatelů ze 46 zemí. Podle pořadatelské společnosti Incheba Expo Praha zaujímá výstavní plocha 18 800 m2. Z veletržní haly před Průmyslovým palácem letos zmizela tradiční golfová výstava a na návštěvníky zde čekala směsice stánků některých krajů, měst, lázní, muzeí a dalších subjektů českého cestovního ruchu, doplněná o expozice vybraných cestovních kanceláří a agentur. Opravdu nepřehlédnutelnou dominantou hned u vstupu do haly byla „husitská“ prezentace Jihočeské centrály cestovního ruchu či společný stánek měst Děčín, Chomutov, Teplice a Ústí nad Labem nedaleko vstupu do Průmyslového paláce.

Ve Střední hale nešlo přehlédnout novou veletržní expozici agentury CzechTourism či stánky Egypta a Maroka v těsném sousedství. Nejvíce byla slyšet pro změnu stylová cimbálovka od stánku Jihomoravského kraje. Hojně se odborníci zastavovali i v expozici našeho vydavatelství, která byla letos věnována zejména zpravodajskému portálu www.icot.cz, který denně přináší aktuální zpravodajství. Naši redaktoři a fotografové se samozřejmě činili i během veletrhu.
 |
 |
Pravé křídlo Průmyslového paláce pak hýřilo barvami, hudbou i tancem z bližších i vzdálenějších zahraničních regionů. Kromě inspirace od našich blízkých sousedů a ze Středomoří se mohli odborníci i laická veřejnost seznámit i s nabídkou služeb v oblasti cestovního ruchu i ze vzdálených zemí. K vidění byly expozice Thajska, Malajsie, Indonésie, Dominikánské republiky, Kuby, Taiwanu, Jamajky, Salvadoru, Etiopie či Indie. Svoji veletržní premiéru má za sebou vystavovatel reprezentující dalekou exotickou Kostariku a poprvé se v Praze představila i v posledních letech velmi oblíbená a zajímavá Albánie. K největším zahraničním vystavovatelům patřily opět Slovensko a Turecko, atraktivní expozici představilo například Sasko nebo Itálie.
Top Gastro & Hotel
Levé křídlo Průmyslového paláce patřilo souběžnému 9. ročníku veletrhu Top Gastro & Hotel, který lákal především odborníky z gastronomických provozů. Vystavovatelé pro ně pořádali nejrůznější ochutnávky a předváděcí akce. Na pódiu pak jako každoročně probíhala řada soutěží mladých barmanů, baristů i jejich zkušených kolegů.

Výsledky soutěží pro vystavovatele
Nejhezčí stánek do 60 m2
- India Tourism
- Flydubai
- Česká Třebová
Nejhezčí stánek nad 60 m2
- Türkische Botschaft Informationsabteilung für Kultur und Fremdenverkehr
- Ústecký kraj
- Královéhradecký kraj
Nejlepší katalog
- CK ALVAREZ
- CK China Tours + CK ADVENTURA (2 druhá místa)
- Pangeo Tours
Nejlepší propagační materiál
- ESO travel
- Vysočina Tourism
- Liberecký kraj
|
Ve znamení slavnostních okamžiků
Mezinárodní veletrh Holiday World ve čtvrtek 19. února slavnostně zahájila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová, vzácným hostem byl výkonný předseda Světové organizace pro cestovní ruch (UNWTO) Carlos Vogeler. Zahajovací ceremoniál byl již tradičně příležitostí pro slavnostní předání ocenění Osobnost cestovního ruchu 2014 – Holiday World Award. Letos tuto prestižní cenu převzala ředitelka Prague City Tourism Nora Dolanská. Podrobnosti o letošním ročníku ankety si přečtete na str. 6. O slavnostní momenty ale nebyla nouze ani v průběhu veletrhu. Například na čtvrtečním slavnostním galavečeru byli vyhlášeni vítězové soutěže pro vystavovatele, v sobotu i v neděli pak několikrát proběhlo losování soutěže „Zájezdy za mi-lion“, o kterou měla zájem hlavně laická veřejnost. Mapcentrum vyhlásilo 4. ročník „Měsíce věží a rozhleden ČR“.
 |
 |
Atraktivní a oblíbenou součástí veletrhu byla i letos víkendová přehlídka autogramiád, vystoupení cestovatelů a prezentace jejich nových dobrodružství, premiér nových filmů i cestovatelských výstav fotografií pod tradičním názvem WorldFilm. Letošní novinkou pak byl Biograf WorldFilm, v jehož rámci mohli zájemci zhlédnout nejnavštěvovanější dokument roku 2014 a zároveň nejsledovanější původní pořad na Prima ZOOM, dokumentární film nominovaný na Českého lva – Století Miroslava Zikmunda režiséra Petra Horkého.
Dominikánská republika, Slovensko i Kutná Hora
Značnému zájmu odborné veřejnosti se těšil i zajímavý doprovodný program, byť nebyl tak bohatý jako v minulosti. Absolutně nejvíc návštěvníků přišlo okusit chutě a barvy Dominikánské republiky. Zájemci mohli opravdu netradičním způsobem na vlastní kůži poznat tuto ostrovní zemi. Zněly zde bachata a merengue, do jejichž rytmů se vlnili nejen tanečníci, ale i návštěvníci a v sále voněl dominikánský rum, káva a kakao. Zajímavá byla i ukázka ruční výroby dominikánských doutníků. Nabito bylo i u stánku Slovenské agentury pro cestovní ruch, když představovala řadu kulturních a sportovních akcí, které se na Slovensku letos konají. Zástupci města Kutné Hory zase návštěvníkům veletrhu připomněli, že letos to bude už dvacet let, co bylo historické jádro města s chrámem sv. Barbory a katedrálou Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci zařazeno na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zájem, především mezi pracovníky cestovních kanceláří a agentur, pak vzbudily hodnotný seminář o problematice autorského práva z dílny Asociace cestovních kanceláří a agentur a advokátní kanceláří Holubová advokáti či prezentace nového zprostředkovatele ubytování a nejrůznějších aktivit v destinacích, portálu Bedsonline.
 |
 |
35 000 návštěvníků
Podle odhadů pořadatelů zavítalo na letošní veletrh Holiday World na 35 000 návštěvníků. Hlavně o víkendových dnech byly některé expozice plné zájemců o letní dovolenou. Zdá se tedy, že ani přes silný dolar a oslabení české koruny vůči euru na začátku letošního roku Češi v zájmu o zahraniční dovolenou nikterak nepolevují. Cestovní kanceláře a agentury mohou jen doufat, že to tak zůstane i dlouho po skončení letošního ročníku veletrhu Holiday World.
Foto: -pmu- a -jch-