Desátým, a tudíž jubilejním ročníkem se letos mohl uvést v pražském Veletržním paláci mezinárodní veletrh cestovního ruchu, hotelnictví a gastronomie HORECA, probíhající ve dnech 4. až 6. 11. 2008.
Pořadatelem třídenní prezentace podnikatelských subjektů, ale i doprovodného pásma v podobě HORECA fóra a navazujících jednotlivých seminářů byl AC EXPO, s. r. o. Kromě vystavovatelské části veletrhu zaměřené na případné navazování obchodních kontraktů proběhly i doplňkové programy, například soutěž EXPONÁT HORECA či EXPONÁT HORECA Junior, soutěž studentů středních odborných škol v přípravě pokrmu s předem stanoveným časovým limitem. Objevilo se také několik programových novinek, například projekt Bio snídaně.
Uveďme ale veletrh patřičnými statistikami: na celkové ploše 1 768,5 m² se představilo celkem 95 vystavovatelů. Návštěvníků, kteří přišli do Veletržního paláce vystavené exponáty zhlédnout, dorazilo více než 4 800, registrovaných novinářů pak 72.
Prezentace společnosti Kronen |
Designové skvosty v podání firmy Sapeka |
Již na úvodní tiskové konferenci, které se ze strany organizátora zúčastnili projektový manažer Adam Weber a PR manažerka Magdalena Vlastiborová, zaznělo, že jakýmsi leitmotivem letošního ročníku by se měly stát prezentace aktivit z oblasti ekologie hotelového provozu, zdravé výživy, vinařství a v poslední době i velmi trendového wellness. A tak se také stalo. Zmíněná odvětví byla představena v rámci specializovaných koutků, které byly zvlášť nápadné u vinařů a obchodníků s biopotravinami a širším sortimentem.
Bio produkty mohli návštěvníci ochutnat u deseti výrobců či distributorů, víno pak bylo možné degustovat, popíjet i hodnotit dokonce u čtrnácti zástupců zúčastněných společností. Že se jednalo mnohdy o rozmanitý sortiment výrobků, koneckonců svou účastí potvrdili i samotní vystavovatelé, prostor pro oslovení nových klientů dostali zástupci rakouských, italských, australských nebo třeba chilských vinařů.
Vystavovatelé z oboru wellness, byť po prostorech areálu více roztroušeni, se navíc mohli pochlubit neotřelými a designově často „lahůdkovými“ exponáty. Firma SAPEKO například představila na našem trhu unikátní sortiment dřevěných van a koupelnových doplňků vzbuzujících hřejivou atmosféru horských chat či hotelů. U vedlejšího stánku zase probíhala názorná ukázka principu působení masážních a vířivých bazénů, o něco dále byly k prezentaci i případnému testování vystaveny rekondiční a fitness přístroje.
Bohaté zastoupení měla ale i jiná odvětví. K vidění byla nabídka produktů exteriérového a interiérového vybavení hotelů, penzionů i privátních bytů v podobě luxusního nábytku z teakového dřeva původem z Indonésie, svého distributora tu měla i společnost vyrábějící lůžka britského či francouzského typu z tradiční litiny.
Vítězové Horeca Junior 2008 ze střední školy hotelnictví a gastronomie hotelu International |
Víno, ženy (muži)… bude i zpěv? |
Mezi vystavovateli si své místo našli i výrobci či pouze dodavatelé různorodého hotelového a gastronomického vybavení, počínaje myčkami, varnou technikou a konvektomaty přes chladicí zařízení, mycí stroje a samoobslužné linky po kompletní vybavení hotelových i privátních kuchyní. Ideálním doplňkem pak byla nabídka profesních oděvů pro obsluhující personál, management i zaměstnance z oboru wellness.
Zkrátka nepřišli ani vyznavači moderní elektroniky. O inovace jihokorejského výrobce LCD elektroniky Kortec je mohl obohatit obchodní zástupce jeho distributora pro polský a český trh, společnosti Design Machine. Velkoplošný LCD monitor fungující na bázi „all in one“ se také nakonec stal vítězným produktem soutěže Exponát Horeca. Jen malou vadou na kráse tohoto výrobku pak byly neúspěšné pokusy o připojení na místní internetovou síť prostřednictvím Wi-Fi systému. I tento nedostatek byl ale poslední den veletrhu odstraněn.
S postupujícím večerem úvodního veletržního dne se schylovalo k oficiálnímu vyhlášení soutěže o nejlepší exponát HORECA, a tak se mohli vystavovatelé spolu s organizátory setkat při sklence sektu na příjemném doprovodném programu. Ten ovšem přišel až po vyhlášení úspěšných vystavovatelů a jejich výrobků:
Tak jako na loňském ročníku i letos byly oceněné exponáty vyhlášeny v několika kategoriích. V kategorii provozní vybavení v hotelnictví a gastronomii porota udělila hlavní cenu firmě Able Electric za osoušeč rukou Dyson Airblade. Důvodem ocenění byly zejména design, úspornost a nízké náklady na provoz výrobku. V kategorii potraviny a nápoje získala hlavní cenu firma S+M studio za olivový olej extra virgin s citronem, který porota posoudila jako mimořádně kvalitní, s příjemným aroma a chutí. V kategorii interiérové a exteriérové vybavení v hotelnictví a gastronomii byla udělena hlavní cena firmě TON za výrobek Lion, který vznikl jako mix klasické židle a křesla a poskytuje patřičný komfort sezení i potěchu pro oko. Následovalo vyhlášení posledního exponátu, v kategorii zvláštní cena poroty v oblasti horeca. Vítězství mohl slavit zástupce firmy Design Machine, který na veletrhu prezentoval již zmíněný LCD monitor jihokorejského výrobce KORTEK 42 typu „all in one“. Výrobek kombinuje technologickou inovaci, funkčnost a praktičnost.
Závěr večera okořenili barmani ze společnosti Red Bull, která je jedním z hlavních dodavatelů energy drinků na tuzemském trhu. Bylo vidno, že zruční showmani a baviči dodali svými koktejly hostům téměř křídla, vždyť ti poslední odcházeli až dlouho po půlnoci..
Text a foto: -jah-