
11. ročník veletrhu pro hotelnictví a gastronomii Horeca. Dle statistik slabší než ročníky předchozí, ale jak poznamenal Adam Weber, generální ředitel společnosti AC EXPO, která Horecu v pražském Veletržním paláci pořádá: Některé akce podobného druhu se letos nekonaly vůbec. Menší vítězství, taky vítězství.
Pružně reagovat na změnu chování spotřebitelů v době ekonomické krize je zásadním postojem pro všechny podnikatelské subjekty, oblast horeca nevyjímaje. Jedenáctý ročník veletrhu HORECA, který se konal ve dnech 20. – 22.října, byl proto pojat ve znamení nových přístupů k podnikání amožností rozvoje v době ekonomické recese. Na tiskové konferenci upříležitosti zahájení letošního ročníku HORECA pronesl několikzahajovacích slov také Jiří Koliba, náměstek pro legislativu a cestovní ruch MMR: „Jábych byl velmi rád optimistou a jsem přesvědčen, že rok 2009 je rokemtoho nejhoršího propadu, že to nejhorší už bychom v ekonomice mohli mítza sebou a že nás v příštím roce čeká oživení.“ Dostatečnou inspiraci návštěvníkům veletrhu poskytlo téměř 70 expozic,a byť se čtvrtinovým poklesem účastníků z řad vystavovatelů, itentokrát se objevily zajímavé novinky na trhu.


Díky podpoře a spolupráci právě například s ministerstvem promístní rozvoj či agenturou CzechTourism jsme měli možnost letošníročník připravit. Spotřebitelé i poskytovatelé služeb přehodnocují svéchování a toho je třeba využít. Proto je naší snahou přinést novépodněty na cestě k prosperitě celého odvětví,“ zhodnotil situaci Adam Weber. Poté bylo předáno slovo Martinu Randusovi z partnerské AgenturyCarolina, která připravuje doprovodný program. Její zástupce k nabídcedoprovodného programu letošního ročníku veletrhu sdělil: „Doprovodnýprogram je letos koncipován tak, aby to byla více zábava, aby to nebylojen o přednáškách či diskusních fórech. Letos tudíž nabídneme barmanskésoutěže HORECA TRUL CUP, představí se junioři i profesionálové a vneposlední řadě proběhnou také soutěže v přípravě kávy, které tuostatně i v dřívějších ročnících měly své místo.“

Již tradičně byl nabídnut seminář Svazu účetních, který se zaměřil naproblematiku DPH v hotelích a restauracích a aktuality v daních aúčetnictví. Stejně jako se stalo zvykem v předešlých ročnících, i letosse na veletrhu ustálilo trendové téma bio food. Prezentovat se takpřišla společnost Slow Food, jejíž produkci lze charakterizovat slovydobrý, čistý a fair – výrobky dobré chuti bez škodlivých přísad a za„férovou“ cenu. Kdy jindy využít tohoto potenciálu než právě v doběekonomické krize?


Vystavovatelé
Ačkoli vystavovatelská obec při letošním ročníku prořídla, i tak se mohli návštěvníci setkat s celou řadou zajímavých a inspirujících produktů. Vinařství letos nebylo jedním z klíčových témat, přesto zde početnou skupinou tvořili čeští vinaři či distributoři zahraničních vinařských značek. Dalšími oblastmi vystavovaných produktů byly interiérové a exteriérové vybavení, provozní vybavení hotelů, gastronomické vybavení a zařízení, fitness, wellness & spa (stejně jako loni měli návštěvníci možnost relaxovat v úžasných masážních křeslech) a se svou nabídkou přišly také subjekty z oblasti personalistiky a vzdělávání. Velmi zajímavý a široký sortiment tu představili například distributoři kuchyňského a gastro vybavení, zejména kvalitních nožů značky DICK, zaujala určitě také prezentace materiálů, rekonstrukčních a architektonických možností, které nabízí firma DESIGN.
Text a foto: Jan Holý
Výsledky soutěže Exponát HORECA:
Exponáty vyhodnotila porota složená z předních odborníků hotelnictví a gastronomie (zástupci Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství, Vysoké školy hotelové v Praze 8, Asociace hotelů a restaurací České republiky či Českého svazu pivovarů a sladoven). Hlavním kritériem při hodnocení byl přínos oboru horeca a parametry přihlášeného exponátu. Odborná porota za předsednictví doc. Ing. Věry Seifertové, CSc. – rektorky Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství v Praze – udělila ocenění EXPONÁT HORECA následujícím společnostem:
V kategorii softwarové a jiné technologické vybavení pro hotelnictví a gastronomii: Společnosti friendlyway ve spolupráci s virtual – zoom za Elektronické menu a terminál friendlyway LUMINIUM |
V kategorii potraviny a nápoje: Společnosti Alimpex Food za Philadelphi – jemný smetanový termizovaný sýr, nejprodávanější svého druhu na světě.
|
V kategorii provozní vybavení v hotelnictví a gastronomii: Společnosti Frigotherm za SANOMAT Euro-Cream-Star – automat na výrobu šlehačky pro kavárny, cukrárny a restaurace |