Hoteliéři a destinační management
Fenomén destinačních společností je u nás stále tak trochu v plenkách, na rozdíl od našich jižních sousedů, kde funguje úspěšně řadu let. Problémem dnešních destinačních společností je financování, které je žene do začarovaného kruhu.
Aby mohly přežít, musí destinační společnosti dotovat stát, nebo musejí získat projekt z evropských peněz. Tím vznikají projekty, které se často míjejí původním účinkem, tedy propojením jednotlivých služeb cestovního ruchu v daném regionu a generováním dalších turistů. Je to nezřídka také jeden z důvodů, proč se do těchto aktivit zatím příliš nehrne podnikatelská sféra. Druhým důvodem může být neznalost a nízká míra povědomí o cílech jednotlivých destinačních společností, která by podnikatele motivovala usilovat společně o efektivní spolupráci. Přitom úlohou destinačního managementu je v první řadě vytvoření strategie pro spojení jednotlivých služeb v dané oblasti a koordinace jejich ucelené nabídky potenciálním zákazníkům.
Zeptali jsme se samotných hoteliérů, jak hodnotí práci destinačních společností v regionech a jaká je, nebo by případně byla, jejich ochota se do nich aktivně zapojit. Přibližně 60 procent respondentů potvrdilo, že mají povědomí o tom, že v jejich regionu existuje nějaká forma destinačního managementu. Celkem 48 procent z nich pak potvrzuje, že na těchto aktivitách spolupracují. To není zanedbatelné číslo a je to solidní základ pro postupné zvyšování spolupráce. To důležité je, že téměř 50 procent spolupracujících subjektů hodnotí činnost destinačního managementu ve svém regionu jako činnost, která nemá podstatný vliv na získání nových zákazníků. Pouze necelých 10 procent ji hodnotí jako velmi přínosnou. Zeptali jsme se našich členů, zda by byli ochotni se do smysluplných aktivit zapojit a podpořit je i finančně. Je, myslím, velmi pozitivním vzkazem, že 74 procent podnikatelů v anketě deklarovalo, že jsou připraveni do projektů přispět také finančně, samozřejmě za předpokladu, že budou mít možnost o těchto investicích spolurozhodovat a transparentně měřit jejich dopad do rozvoje podnikání v cestovním ruchu.
Co tedy dodat na téma destinační management v Čechách? Je pozitivní zjistit, že podnikatelé mají zájem participovat na projektech a podobné aktivity by přivítali. To, že se nedaří spolupráci vždy smysluplně rozvinout, můžeme přičíst několika okolnostem. Především je to problém financování těchto společností. Finanční prostředky, získané z evropských fondů jsou spíše přítěží, neboť znemožňují využít programy pouze těm, kteří jsou ochotni se do činnosti zapojit. Například pouze ubytovací zařízení, která splňují základní předpoklady klasifikace apod. V rámci zamezení veřejné podpory je prakticky nemožné je kombinovat s jakoukoli další komerční činností.
Osobně se domnívám, že je zde spíše prostor pro komerční firmy než státem zřizované organizace, které žijí hlavně z dotačních titulů. Pro destinační společnosti by v ideálním modelu měl být zdrojem financování turista, který přijede do dané oblasti, a to klidně na provizní bázi. Do společné „kasy" by měl přispívat každý, kdo z turisty prosperuje. Neochota, či ochota podnikatelů se do podobných aktivit zapojit pramení hlavně z nedostatečné informovanosti o tom, jaké jsou cíle destinačního managementu v regionu a s tím spojené některé projekty, které vznikají, aniž by bylo definováno a měřeno jak přispívají k získání nových zákazníků – turistů. Je třeba také konstatovat, že již existuje mnoho společností, zaměřených na destinační management, které jsou úspěšné a získávají si své jméno mezi zákazníky i poskytovateli služeb. A v neposlední řadě, pro poskytovatele služeb v cestovním ruchu jsou podobné aktivity stále velmi významnou formou zlepšení úspěšnosti jejich podnikání, neboť mohou přispět k nastavení smysluplné spolupráce, která u nás mnohde ještě zdaleka nefunguje tak, jako v rozvinutých turistických destinacích v Evropě.
Ing. Václav Stárek,
prezident AHR ČR
www.ahrcr.cz
Právě vychází nové DVD z kolekce Podnikatelské akademie AHR ČR
Dalším z DVD v rozrůstající se rodině odborných publikací AHR ČR je DVD Moderní gastronomie ve Vašem provozu. DVD je zaměřeno na přípravu pokrmů respektujících současné trendy jejich přípravy i úpravy za využití moderních technologií.
Materiál je záznamem z proběhnuvšího semináře. Cílem semináře je představit výhody práce s moderními technologiemi a nastínit případnou podobou menu restaurace, která tyto technologie využívá. Využijte jedinečnou možnost a objevte svět moderní gastronomie, která je však smysluplná i ve vašem provozu!
V rozsáhlé kolekci Podnikatelské akademie AHR ČR naleznete dále tato DVD:
- Moderní česká kuchyně
- Tajemství přípravy omáček
- Minutková kuchyně
- Ryby v moderním světě gastronomie
- Recepce, rauty, bankety
Cena 1 DVD:
- členská škola: 399 Kč
- člen / nečlenská škola: 599 Kč
- nečlen: 990 Kč
Kompletní seznam publikací vydaných AHR ČR včetně detailních informací a cen naleznete na
www.ahrcr.cz v sekci vzdělávání.
Ing. Alžběta Cedidlová, MBA
manažer vzdělávacích programů AHR ČR