Asociace proti cenovému dumpingu
AHR ČR vyzvala kraje k vyhodnocení podnikání dotovaných zařízení z důvodu možného cenového dumpingu. Dopis přetiskujeme v plném znění.
Vážení,
obracíme se na vás jakožto profesní organizace sdružující majitele a provozovatele ubytovacích zařízení, restaurací a škol na území České republiky. Asociace hotelů a restaurací České republiky, o. s., má v souladu se svými stanovami zejména:
- zastupovat, prosazovat, obhajovat a ochraňovat na národní i mezinárodní úrovni zájmy členů AHR ČR, to vše ve styku a v jednání s vládními, nevládními a jinými organizacemi a ve vazbě na tvorbu zákonných norem a standardů;
- usilovat o vytváření vhodných vnějších ekonomických podmínek pro rozvoj konkurenceschopnosti oboru;
- shromažďovat, analyzovat, zpracovávat a zpřístupňovat svým členům informace, doporučení, důležité poznatky a zkušenosti z oboru pohostinství a domácího i mezinárodního cestovního ruchu a popularizovat a rozšiřovat je tak, aby mohly být účelně využívány v praxi;
- poskytovat informační, analytické, konzultační, právní, poradenské a další služby v rámci možností AHR ČR a stanoveného rozsahu;
- zajišťování informačního servisu a hájení práv našich členů. A právě proto se na vás obracíme s žádostí o spolupráci a poskytnutí níže specifikovaných informací atd.
S ohledem na uvedené vymezení naší činnosti jsme od některých našich členů obdrželi informace o tom, že podle jejich názoru může docházet k souběhu podnikatelské činnosti, zejména k provozování hostinské činnosti a ubytovacích služeb jakožto tzv. doplňkové činnosti se samotným hlavním účelem příspěvkové organizace tak, jak je definován zřizovací listinou zřizovatele, tj. kraje. Jsme si vědomi toho, že doplňková činnost a její provozování je zcela v pořádku, zejména za plnění všech podmínek stanovených zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
Výhradně za účelem zmapování a vyhodnocení obdobných situací si vás tímto dovolujeme ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, požádat o některé níže uvedené informace.
V této souvislosti vás především žádáme o
zaslání seznamu školských a obdobných zařízení na území vašeho kraje, která byla zřízena krajem nebo jednotlivými obcemi na území kraje a která mají ubytovací či stravovací kapacitu;
informaci o tom, která z těchto zařízení mají ve své zřizovací listině povolenu doplňkovou činnost odpovídající hostinské činnosti a/
/nebo ubytovacím službám a která z těchto zařízení takovou činnost skutečně provozují a poskytují ubytovací či pohostinské služby široké veřejnosti včetně kapacity lůžek a míst;
sdělení výsledků hospodaření těchto zařízení, jejichž kontrolu kraj ve smyslu ust. § 15 odst. 2 zák. č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, v platném znění, provádí. V této souvislosti žádáme především o informace týkající se použití event. zisků školských zařízení získaných z doplňkových činností povolených ve zřizovacích listinách;
informaci o tom, zdali byla vůči některým ze zařízení provedena kontrola z hlediska souladu s právními předpisy, hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti při nakládání s veřejnoprávními prostředky, ať už byly organizaci poskytnuty z jeho rozpočtu či jiných veřejných zdrojů a případně shledáno porušení zákona o rozpočtových pravidlech nebo zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebo zřizovací listiny s ohledem na nedostatky ve vedení odděleného účetnictví, v nakládání s finančními prostředky zřizovatele apod.
Výše uvedené informace budou využity výlučně za účelem zmapování možné konkurence na trhu hostinských a ubytovacích služeb a analýzy stavu ubytovacích zařízení ve vašem kraji.
Pokud shledáte vhodným celou záležitost, resp. tuto naši žádost, blíže prodiskutovat, nebráníme se samozřejmě jakékoliv komunikaci či osobnímu setkání.
Předem děkuji za spolupráci.
S pozdravem Ing. Václav Stárek,
prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky, o. s.
www.ahrcr.cz
DPH pro restaurace
Asociace hotelů a restaurací České republiky již několik let prosazuje převedení pokrmů restaurací do snížené sazby DHP. Jedním z důvodů je fakt, že pokrmy v restauracích jsou zatíženy základní sazbou (v současné době 21%), zatímco na vstupu jsou potraviny daněny sazbou sníženou (15%).
Provozovatelé restaurací jsou tedy penalizováni za poskytování pracovních příležitostí svým zaměstnancům, kteří přidáním lidské práce vytvářejí pokrmy. Nejedná se přitom o žádnou novinku, neboť až do roku 2004 byla sazba DPH pro pokrmy v restauracích v České republice ve snížené sazbě (5%). V současné době jsou přitom pokrmy v režimu take-away (jídlo s sebou) ve snížené sazbě, zatímco konzumací v restauraci je zákazník zatížen sazbou základní. Vzhledem k tomu, že vláda opět otevírá otázku struktury DPH, apeluje asociace na politiky, aby součástí změn bylo také odstranění těchto rozdílů a zavedení snížené sazby pro pokrmy v zařízeních veřejného stravování všeobecně.
Snížená sazba DPH pro pokrmy v pohostinství není v Evropské unii ojedinělým jevem. Celkem ve 14 z 27 zemí EU je pohostinství zdaněno sníženou sazbou. Naproti tomu v České republice jsou pokrmy v zařízeních veřejného stravování již od vstupu do Evropské unie v roce 2004 daněny základní sazbou, která se navíc již několikrát zvyšovala.
Foto: -ahr-
Foto: Thinkstockphotos.com
www.ahrcr.cz
