Provozovatelé lyžařských středisek si letošní zimu většinou pochvalují. Délka sezony byla tentokrát spíše kratší, ale díky dostatku sněhu vyzněla pozitivně. Většina horských středisek zaznamenala mírně vyšší návštěvnost než v loňském roce. S optimismem vyhlížejí jejich provozovatelé i nadcházející letní sezonu.
Především díky příznivým sněhovým podmínkám, sílící české ekonomice a investicím do rozvoje skiareálů se návštěvnost českých hor každoročně zvedá. „Oproti loňské sezoně se sice návštěvnost zvedla jen o tři procenta, ale poslední tři zimy byly z dlouhodobého hlediska nadprůměrné,“ vysvětluje Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR (AHS). Na návštěvnost měl vliv dostatek sněhu v lednu a únoru, kdy se návštěvníci rozmělnili do více středisek po celé republice. Pozitivní trend je patrný i na tržbách, které se podařilo navýšit o 5 procent oproti loňské sezoně. Podle aktuálních analýz generují tuzemská horská střediska pro veřejné rozpočty roční přínosy ve výši 13 mld. Kč, přičemž vytvoří téměř 37 000 přepočtených plných ročních pracovních úvazků.

Letošní lyžařská sezona byla bohatá na přírodní sníh, ale kvůli vyšším teplotám poněkud kratší, trvala 109 dní. Většina středisek měla dostatek přírodního sněhu, což snížilo náklady na umělé zasněžování. V průměru se zasněžovalo po dobu 28 dnů a střediska využila jen asi dvě třetiny z maximálního objemu vody, který mají k dispozici na technický sníh.
Zimní pobyt si návštěvníci mohli užít i díky neustále se zvyšující úrovni poskytovaných služeb. Provozovatelé středisek investovali před letošní sezonou přibližně 650 mil. Kč, zejména do výstavby nových lanovek, zkvalitnění úpravy sjezdovek, moderních zasněžovacích systémů a rozšíření doprovodných služeb.
Investice vzrostou
Investovat se horská střediska chystají i do příští zimní sezony, předběžně se připravují na investice ve výši okolo 800 mil. korun. Chystá se například rozšíření areálů včetně nových sjezdovek, kdy největší investice připravují na Lipně a na Ještědu. O povolení ke stavbě šestisedačkové lanovky žádají v Peci pod Sněžkou, na několika místech (např. Špičák na Šumavě, Zadov nebo Deštné v Orlických horách) se chystají nové multifunkční obslužné objekty s restauracemi, službami a zázemím pro návštěvníky. Investiční prioritou středisek je také výstavba akumulačních nádrží. „Aby byla střediska schopna dobře a včas vysněžit sjezdovky a začít tak lyžařskou sezonu, na což jsou přímo navázány tisíce pracovních míst v celém segmentu horského cestovního ruchu, potřebují v areálech budovat akumulační nádrže s dostatečnou kapacitou. Ty umožní akumulovat vodu v době podzimních dešťů nebo oblevy, a naopak ‚vyrábět sníh‘ v době mrazů, což je také šetrné vůči vodním zdrojům a přírodě,“ říká Libor Knot.
Rozvoji českých hor by podle zástupců AHS napomohla větší aktivita státu. Horská střediska například už dlouho volají po vytvoření pravidel pro strukturu a financování cestovního ruchu, díky kterým mají jiné evropské země nespornou konkurenční výhodu.
Horská střediska jsou připravena na návštěvníky i v létě
„České hory teď čeká letní sezona. Meziroční nárůst návštěvnosti na našich horách, který dosahuje zhruba 5 procent, je do značné míry také výsledkem rostoucí nabídky aktivit. Podařená zimní sezona umožní rozšiřování a zkvalitňování služeb pro letní klienty. Areály letos hodlají investovat do letních atrakcí přes 230 milionů korun,“ říká Libor Knot.
Největší investice pro letošní léto plánuje Dolní Morava, která v srpnu otevře nejdelší bobovou dráhu v České republice a druhou nejdelší v Evropě – bude měřit tři kilometry. Novinkou bude také zážitková hra v podzemí s názvem Stamichmanova štola. Na Monínci vzniknou nové terasy s bazénem a dětským hřištěm, na Lipně rozšíří populární Stezku korunami stromů o nové ptačí hodiny, které doplní tematickou Ptačí stezku. Rozšiřování nabídky aktivit se ale chystá i na dalších místech. Kromě toho je pro letní návštěvníky našich hor k dispozici stávající velká nabídka nejen atrakcí, ale také půjčoven, dětských hřišť, možností k relaxaci atd. Na mnoha místech je navíc tato široká nabídka „zabalena“ do výhodných balíčků zahrnujících i jízdné na lanovkách či v cyklobusech.
Propagace českých hor a spolupráce s CzechTourism
S cílenou propagací českých hor začala agentura CzechTourism již v roce 2015 a od té doby ji pravidelně zařazuje do svých marketingových plánů i díky velmi dobře nastavené spolupráci s Asociací horských středisek. V roce 2018 realizovaná Analýza potenciálu horských středisek a bike resortů pro rozvoj turismu v Česku, založená na signalizačních datech mobilních operátorů, ukázala vzrůstající oblibu českých hor u zahraničních návštěvníků. Ve srovnání s obdobnou studií realizovanou v roce 2015 se podíl zahraničních návštěvníků zvýšil na 34 procent (10% nárůst). Vzrůstá i absolutní počet návštěvníků českých hor, konkrétně o 1,5 mil. návštěvníků oproti roku 2015 na celkových 11,9 mil. návštěvníků v roce 2018.
Libor Knot (AHS) a Jan Herget (CzechTourism)
|
„Získaná data z analýzy dokazují, že dlouhodobě realizované aktivity agentury CzechTourism na podporu návštěvnosti horských středisek mají reálný efekt a prostřednictvím sítě zahraničních zastoupení se tak daří české hory prezentovat jako vhodné místo pro rodinnou dovolenou mezi zahraničními návštěvníky,“ uvedl Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism. Tuzemská horská střediska propaguje agentura dlouhodobě. A od roku 2004 také prostřednictvím portálu Kudyznudy.cz. Oblíbené webové stránky zaměřené hlavně na atraktivity v regionech dosáhly v roce 2018 rekordní návštěvnosti. Portál navštívilo 16,3 milionu uživatelů, tedy o 3 miliony více než v roce 2017.
„V posledních čtyřech měsících jsme navíc české hory propagovali prostřednictvím on-line kampaně cílené na rodiny s dětmi a aktivní seniory 55+. Pro kampaň jsme využili webové portály www.ceskojede.cz, www.czechtrails.com a další jazykové mutace. Kampaň byla zaměřena na podporu domácího i příjezdového cestovního ruchu. Co se zahraničních turistů týká, oslovovali jsme hlavně okolní země. Během úspěšné kampaně jsme dosáhli více než 481 000 návštěv zmiňovaných webových stránek,“ uvádí Andrea Jirglová, marketingová ředitelka agentury CzechTourism.
Asociace horských středisek ČR a CzechTourism nadále pokračují ve své spolupráci i v rámci projektu Český systém kvality služeb, ve kterém je pro horská střediska zaveden samostatný technický standard.
Foto: -pmu- a Shutterstock.com