Pojďme si odpovědět na otázku, kolik hotelů operují mezinárodní řetězce. A jak jsou na tom řetězce české. Jaký je rozdíl v tom, když hotel vlastní a provozuje lokální majitel. Jako případovou studii jsme vybrali destinaci Praha.
V Praze je dneska 806 ubytovacích zařízení (dle ČSÚ), a to nemluvíme o bytech pronajímaných formou sdíleného ubytování jako například Airbnb. Nárůst hotelové kapacity je masivní – například v roce 2000 bylo v Praze 502 hotelů, to je o 60 % více. A pro zajímavost, v roce 1989 byste v celém Česku našli 2 863 hotelů, v roce 2017 je to 9 007 (ale v roce 2012 to bylo 10 000 ubytovacích zařízení; zdroj ČSÚ).
Tab. 1: Mezinárodní hotelové řetězce operující Praze
Řetězec |
Značka |
A&O Hotels and Hostels |
A&O Hotels & Hostels |
Accor Hotels |
Ibis |
MGallery by Sofitel |
Novotel |
Mama Shelter |
B&B Hotels |
B&B Hotels |
Barcelo Hotel Group |
Barcelo Occitane |
Best Western |
Best Western |
Buddha-Bar Hotel Collection (CPI Hotels) |
Buddha-Bar Hotel Collection |
Corinthia Hotels International |
Corinthia Hotels International |
Dorint Hotels & Resorts |
Dorint Hotels & Resorts |
Eurostars Hotels |
Eurostars Hotels |
Falkensteiner Hotels & Residences |
Falkensteiner Hotels & Residences |
Four Seasons Hotels And Resorts |
Four Seasons Hotels And Resorts |
Gerstner Hotels & Residences |
Gerstner Hotels & Residences |
Hilton Hotels & Resorts |
Hilton Hotels & Resorts |
Choice hotels (CPI Hotels) |
Clarion Hotels Fortuna Hotels |
InterContinental Hotels Group |
Holiday Inn Hotels & Resorts Intercontinental Hotels & Resorts |
Jurys Inns |
Jurys Inns |
K+K Hotels |
K+K Hotels |
Leonardo Hotels |
Leonardo Hotels |
Lindner Hotels & Resorts |
Lindner Hotels & Resorts |
Mamaison Hotels & Residences |
Mamaison Hotels & Residences |
Mandarin Oriental Hotels |
Mandarin Oriental Hotels |
Marriott Hotels & Resorts |
Sheraton |
Marriott Hotels & Resorts |
Autograph Collection |
The Luxury Collection By Starwood |
Boscolo Luxury Hotels |
Courtyard by Marriott |
Motel One Hotels |
Motel One |
Mozart Hotel Group |
Mozart Hotel Group |
NH Hotel Group |
NH Hotels |
Novum Hotels |
Novum Hotels |
Rosewood Hotel Group |
Pentahotels |
The Rezidor Hotel Group |
Park Inn By Radisson |
Radisson Blu |
Vienna House |
Vienna House |
Wyndham Hotel Group |
Ramada Hotels |
Je více než zajímavé, že ačkoliv má Praha tolik hotelů, celkem nízké procento provozují mezinárodní hotelové řetězce. V Praze operuje zhruba 40 mezinárodních značek, které spadají pod 31 mezinárodních hotelových řetězců. Dohromady provozují na 82 hotelů, tedy 10 % celkové kapacity.
Ale pozor, nesmíme zapomenout na původně české hotelové řetězce. V Praze jich operuje 19 a do jejich sítě patří 123 hotelů, což činí zhruba 15 % z celkové hotelové kapacity v Praze.
Tab. 2: České hotelové řetězce
Jméno řetězce |
Počet hotelů |
Praha |
Regiony |
Asten Hotels |
2 |
2 |
Aureli Hotels |
9 |
0 |
Ave Hotels |
14 |
0 |
Axxos Hotels & Resorts |
3 |
7 |
CPI Property Group |
11 |
11 |
Czech Inn Hotels |
18 |
1 |
EuroAgentur Hotels & Travel |
17 |
23 |
Garzzoto Hotels & Resorts |
4 |
2 |
H&Hotels |
7 |
2 |
Jan Hotels |
2 |
2 |
Le Hotels |
7 |
0 |
Michael Hotels |
3 |
1 |
Old Town Hotels |
6 |
0 |
Orea Hotels |
1 |
13 |
Pytloun Hotels |
1 |
9 |
Sivek Hotels |
5 |
0 |
Small Charming Hotels |
4 |
1 |
Your Prague Hotels |
5 |
0 |
Mosaic & Mooo Hotels |
4 |
0 |
Celkem |
123 |
74 |
Lokální a mezinárodní řetězce společně mají v Praze 205 hotelů, což činí pouhou čtvrtinu celkové kapacity.
Praha je specifická tím, že tu výrazně převládají jednotliví vlastníci, kteří si velmi často sami hotel také provozují. Je to dané historií. Vždyť je to teprve necelých třicet let, kdy máme svobodný trh a podnikání, kdy mohou hotel provozovat ti, kdo na to mají schopnosti, peníze na investice i na provoz a jasnou představu, kdo jsou jejich hosté, a na koho cílí.
Spolu s rozvojem hotelnictví a s přibývající kapacitou pokojů a lůžek se začaly rozvíjet také hotelové řetězce působící v Česku. Je to přirozené. Každý řetězec potřebuje být přítomen v top destinacích, kam Praha patří.
Řetězce s sebou přinesly definici toho, jak má vypadat standardní kvalitní služba v oblasti ubytování. Od pohodlných postelí přes internet na pokojích až po špičkové snídaně a konferenční služby. Zároveň s sebou ale také přinesly unifikovanost – všechny Novotely nebo Clariony vypadají velmi podobně.
Tab. 3: Výhody a nevýhody mezinárodních značek
VÝHODY |
NEVÝHODY |
- Obvykle vyšší průměrná cena za pokojonoc
- Jednotný styl vybavení pokojů i marketingu
- V případě ekonomické recese nižší pokles tržeb
- Schopnost dodat více hostů v málo obsazených termínech
- Úspora nákladů při pořizování nového vybavení hotelu (úspory z rozsahu)
- Nižší náklady na komise pro Booking.com apod.
|
- Majitel má menší flexibilitu, musí respektovat manuály značky
- Někteří hoteliéři se domnívají, že mezinárodní značka je sama spasí, ale není to tak – je potřeba být aktivní a neustále pracovat na rozvoji hotelu a obchodních příležitostí
- Unifikovanost nabídky
- Náklady na propůjčení značky, platby za rezervace přes systém značky
|
Pro samotné majitele hotelů je provoz hotelu pod mezinárodním brandem jednou z možností, jak hotel vést. Výhody a nevýhody mezinárodní značky najdete v tab. 3. Na pokračování se můžete těšit v příštím vydání COT.