Hotelové řetězce v Praze

Pojďme si odpovědět na otázku, kolik hotelů operují mezinárodní řetězce. A jak jsou na tom řetězce české. Jaký je rozdíl v tom, když hotel vlastní a provozuje lokální majitel. Jako případovou studii jsme vybrali destinaci Praha.

V Praze je dneska 806 ubytovacích zařízení (dle ČSÚ), a to nemluvíme o bytech pronajímaných formou sdíleného ubytování jako například Airbnb. Nárůst hotelové kapacity je masivní – například v roce 2000 bylo v Praze 502 hotelů, to je o 60 % více. A pro zajímavost, v roce 1989 byste v celém Česku našli 2 863 hotelů, v roce 2017 je to 9 007 (ale v roce 2012 to bylo 10 000 ubytovacích zařízení; zdroj ČSÚ).

Tab. 1: Mezinárodní hotelové řetězce operující Praze

Řetězec Značka
A&O Hotels and Hostels A&O Hotels & Hostels
Accor Hotels Ibis
MGallery by Sofitel
Novotel
Mama Shelter
B&B Hotels B&B Hotels
Barcelo Hotel Group Barcelo Occitane
Best Western Best Western
Buddha-Bar Hotel Collection (CPI Hotels) Buddha-Bar Hotel Collection
Corinthia Hotels International Corinthia Hotels International
Dorint Hotels & Resorts Dorint Hotels & Resorts
Eurostars Hotels Eurostars Hotels
Falkensteiner Hotels & Residences Falkensteiner Hotels & Residences
Four Seasons Hotels And Resorts Four Seasons Hotels And Resorts
Gerstner Hotels & Residences Gerstner Hotels & Residences
Hilton Hotels & Resorts Hilton Hotels & Resorts
Choice hotels (CPI Hotels) Clarion Hotels Fortuna Hotels
InterContinental Hotels Group Holiday Inn Hotels & Resorts Intercontinental Hotels & Resorts
Jurys Inns Jurys Inns
K+K Hotels K+K Hotels
Leonardo Hotels Leonardo Hotels
Lindner Hotels & Resorts Lindner Hotels & Resorts
Mamaison Hotels & Residences Mamaison Hotels & Residences
Mandarin Oriental Hotels Mandarin Oriental Hotels
Marriott Hotels & Resorts Sheraton
Marriott Hotels & Resorts
Autograph Collection
The Luxury Collection By Starwood
Boscolo Luxury Hotels
Courtyard by Marriott
Motel One Hotels Motel One
Mozart Hotel Group Mozart Hotel Group
NH Hotel Group NH Hotels
Novum Hotels Novum Hotels
Rosewood Hotel Group Pentahotels
The Rezidor Hotel Group Park Inn By Radisson
Radisson Blu
Vienna House Vienna House
Wyndham Hotel Group Ramada Hotels

 

Je více než zajímavé, že ačkoliv má Praha tolik hotelů, celkem nízké procento provozují mezinárodní hotelové řetězce. V Praze operuje zhruba 40 mezinárodních značek, které spadají pod 31 mezinárodních hotelových řetězců. Dohromady provozují na 82 hotelů, tedy 10 % celkové kapacity.

Ale pozor, nesmíme zapomenout na původně české hotelové řetězce. V Praze jich operuje 19 a do jejich sítě patří 123 hotelů, což činí zhruba 15 % z celkové hotelové kapacity v Praze.

Tab. 2: České hotelové řetězce

Jméno řetězce Počet hotelů
Praha Regiony
Asten Hotels 2 2
Aureli Hotels 9 0
Ave Hotels 14 0
Axxos Hotels & Resorts 3 7
CPI Property Group 11 11
Czech Inn Hotels 18 1
EuroAgentur Hotels & Travel 17 23
Garzzoto Hotels & Resorts 4 2
H&Hotels 7 2
Jan Hotels 2 2
Le Hotels 7 0
Michael Hotels 3 1
Old Town Hotels 6 0
Orea Hotels 1 13
Pytloun Hotels 1 9
Sivek Hotels 5 0
Small Charming Hotels 4 1
Your Prague Hotels 5 0
Mosaic & Mooo Hotels 4 0
Celkem 123 74

 

Lokální a mezinárodní řetězce společně mají v Praze 205 hotelů, což činí pouhou čtvrtinu celkové kapacity.

Praha je specifická tím, že tu výrazně převládají jednotliví vlastníci, kteří si velmi často sami hotel také provozují. Je to dané historií. Vždyť je to teprve necelých třicet let, kdy máme svobodný trh a podnikání, kdy mohou hotel provozovat ti, kdo na to mají schopnosti, peníze na investice i na provoz a jasnou představu, kdo jsou jejich hosté, a na koho cílí.

Spolu s rozvojem hotelnictví a s přibývající kapacitou pokojů a lůžek se začaly rozvíjet také hotelové řetězce působící v Česku. Je to přirozené. Každý řetězec potřebuje být přítomen v top destinacích, kam Praha patří.

Řetězce s sebou přinesly definici toho, jak má vypadat standardní kvalitní služba v oblasti ubytování. Od pohodlných postelí přes internet na pokojích až po špičkové snídaně a konferenční služby. Zároveň s sebou ale také přinesly unifikovanost – všechny Novotely nebo Clariony vypadají velmi podobně.

Tab. 3: Výhody a nevýhody mezinárodních značek

VÝHODY NEVÝHODY
  • Obvykle vyšší průměrná cena za pokojonoc
  • Jednotný styl vybavení pokojů i marketingu
  • V případě ekonomické recese nižší pokles tržeb
  • Schopnost dodat více hostů v málo obsazených termínech
  • Úspora nákladů při pořizování nového vybavení hotelu (úspory z rozsahu)
  • Nižší náklady na komise pro Booking.com apod.
  • Majitel má menší flexibilitu, musí respektovat manuály značky
  • Někteří hoteliéři se domnívají, že mezinárodní značka je sama spasí, ale není to tak – je potřeba být aktivní a neustále pracovat na rozvoji hotelu a obchodních příležitostí
  • Unifikovanost nabídky
  • Náklady na propůjčení značky, platby za rezervace přes systém značky

 
Pro samotné majitele hotelů je provoz hotelu pod mezinárodním brandem jednou z možností, jak hotel vést. Výhody a nevýhody mezinárodní značky najdete v tab. 3. Na pokračování se můžete těšit v příštím vydání COT.

foto
Jan Adámekmanaging director realitní a poradenské společnosti JAN Hospitality
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více