Webové stránky jsou základní vizitkou každého hotelu a hlavním cílem je prostřednictvím jejich obsahu oslovit jejich návštěvníka, který se následně přemění v platícího hotelového hosta. Jak tedy web zejména z té obsahové stránky připravit, aby pomohl dosáhnout již zmíněného cíle?
Toto je jedna z nejčastějších otázek, s kterými se setkávám. A tak předprázdninový článek bude věnován nejenom tomuto tématu, ale hlavně praktickým tipům, jak se k tomuto problému co nejlépe postavit. Kde začneme?
Poznejte své publikum
Při přípravě obsahu pro webové stránky je důležité si na začátku zodpovědět jednu důležitou otázku. A to, pro jakou cílovou skupinu nebo publikum je obsah určen. Proto je před startem jakékoliv kreativní přípravy dobré vyčlenit si čas pro malou analýzu. Jak ale na to? Velkým pomocníkem v tomto směru jsou Google Analytics, kde snadno zjistíte základní demografii návštěvníků vašich aktuálních webových stránek. Nebudou to však jen základní demografická data, ale i zájmy publika a také klíčová slova, na základě kterých uživatelé na stránky přicházejí a následně, kam jejich on-line kroky u vás směřují.
Toto jsou jen výchozí údaje, které by v prvotní analýze neměly rozhodně chybět. Dalším pomocníkem jsou také sociální sítě, kde určitě aktivně komunikujete. Používáte-li Facebook, pak i zde máte k dispozici demografická data uživatelů, majících zájem s vaší značkou komunikovat. Tato data do úvodní analýzy přispějí svojí informační hodnotou. Z jednotlivých komunikačních kanálů tak snadno získáte data, která vás nasměrují při vylepšování nebo při kompletní aktualizaci obsahu.
Jedno téma a práce s textem
Příprava webových stránek by mohla svádět k tomu, dát uživatelům všechny informace na jednom místě. Je to určitě dobrá myšlenka, avšak s velkým „ale“. Ptáte se proč? Každá stránka by se měla zaměřovat na jedno konkrétní téma, např. popis ubytování. To je důležité nejenom z hlediska SEO (optimalizace stránek pro vyhledávače), ale hlavně pro snazší orientaci uživatelů.
V textech určitě nezapomeňte použít vybraná klíčová slova, na která jste se rozhodli danou stránku optimalizovat. U klíčových slov vás může napadnout, jaká je jejich optimální hustota na stránce. Na tuto odpověď existují různé odpovědi v podobě procent, ale ideální je zachovat přirozenost textu. Používejte klíčová slova tak, aby nenarušovala přirozené sdělení, které prostřednictvím textu chcete předat. Pokud byste se však chtěli řídit procenty, pak můžete využít různých analyzátorů klíčových slov, které jsou na internetu k dispozici, např. http://bit.ly/hustota-klicovych-slov.
U psaní textů je také dobré dodržet na všech stránkách jednotný styl, ať už jde o stylistiku, nebo fonty. Dle typu uživatelů, na které cílíte, zvolte vhodný styl jazyka a ten držte v pozitivním duchu. Uživatelům svých stránek usnadněte čtení a texty rozdělte do odstavců. Jednotlivé odstavce nepište příliš dlouhé, protože to může návštěvníky stránek od čtení odradit. Tučně zdůrazněte klíčová slova nebo důležité pojmy a při formátování textu použijte i odrážky, které text odlehčí. Na stránkách se vyhněte duplicitnímu obsahu. Za to by vás nejen penalizovaly vyhledávače, ale také byste ztratili uživatele, o které vám jde.
Tam kde to bude možné, přidejte výzvu k akci, tzv. call to action. Poté, co vyzdvihnete všechny přednosti vašeho ubytovacího zařízení a dotknete se emocí uživatelů, je nejlepší okamžik nabídnout jim možnost objednávky. Když se to nezdaří, pokuste se alespoň získat jejich e-mail pro další pravidelnou komunikaci. Nikde není napsáno, že příště by to s objednávkou nemohlo vyjít.
Vizuální stránka věci
Opět budeme hovořit o obrázcích a také videích, které jsou důležité pro zaujetí a také ideální pro dotknutí se emocí uživatelů. Prostřednictvím kvalitních a dobře zvolených obrázků můžeme cíleně ukázat unikátní atmosféru vašeho hotelu. Při výběru vizuálních prvků vždy myslete na příběh, který chcete „povyprávět“ a uživatelé ho u vás mohou zažít ve skutečnosti. To jim ukažte! Zajímavým příkladem, jak pracovat s obrázky a předat jimi potřebnou informaci, je Villa Armena (http://www.villaarmena.com) z italského Toskánska, která získala první místo v soutěži WebAwards 2015 za výborný webdesign (viz Obr. 1).
Dalším vizuálním prvkem, jenž by na stránkách hotelu určitě neměl chybět, je video, které můžete následně sdílet na sociálních sítích nebo umístit na YouTube. Aktuálně uživatelé stráví o 60 procent více času sledováním videí na YouTube, který také stále více upřednostňují před sledováním tradiční televize.
Připravovaná videa pro komunikaci na sociálních sítích by měla být co nejkratší a hlavně zajímavá. Vždy je dobré mít na paměti, že na získání pozornosti uživatelů máte pouze 3 vteřiny, pak kliká uživatel jinam.
Obr. 2 – Ukázka sledování videí uživateli; Zdroj: wishpond.com
|
Americká společnost Wishpond prováděla výzkum, jak uživatelé videa sledují. Pouze 25 procent uživatelů zhlédlo celé video a průměrná délka videa byla 14 vteřin (viz Obr. 2).
Zapojte originalitu
Při zpracovávání obsahu buďte opravdu originální, protože právě to se může stát pomyslným jazýčkem na vahách při rozhodování o nákupu. Zdůrazněte také, čím je váš hotel unikátní (výborné nebo netradiční služby, lokalita, kulturní akce atd.) a přidejte zajímavý vizuální prvek, který vaše slova nejenom potvrdí, ale také ujistí návštěvníka v jeho pozitivním rozhodnutí. Zajímavou ukázkou je video hotelu Ritz Carlton (viz Obr. 3), které představujte pokojové služby (http://bit.ly/ritzcarlton-video).
Bez mobilu to už nepůjde
Opravdu ne. Rok 2015 byl rokem, kdy došlo k velkému skoku v rámci komunikace na smartphonech a tabletech. Stále více a více uživatelů vyhledává informace na svých osobních zařízeních a je nutné, aby webové stránky hotelu byly optimalizovány pro prohlížení na mobilních telefonech a tabletech. Proto ani na toto při přípravě nebo aktualizaci vašich hotelových stránek není dobré zapomínat. V květnovém příspěvku jsem uváděla několik tipů, jak komunikaci na mobilních zařízeních uchopit tak, aby byla co nejlepší.
Obr. 3 – Videoukázka Ritz Carlton; Zdroj: Ritz Carlton
|
Pokud byste si chtěli vyzkoušet, jak si vaše stránky aktuálně stojí, pak doporučuji využít Google aplikaci Test použitelnosti v mobilech (http://bit.ly/google-pouzitelnost-mobily), která provede analýzu a zobrazí nakolik je stránka pro mobilní zařízení optimalizována (viz Obr. 4).
Obr. 4 – Test optimalizace stránek pro mobilní zařízení; Zdroj: Google
|
Jeden praktický tip na závěr
I když by se to na první pohled nemuselo zdát, při všech úpravách textů a obsahu, je důležité myslet také na optimalizaci stránek pro vyhledávače (známé spíše jako SEO), aby uživatelé vaše kvalitně připravené informace snadno za pomoci vyhledávačů jako je Google nebo Seznam našli. Podle statistik Googlu, přibližně 87 procent on-line konverzí v cestovním ruchu, začíná vyhledávání. A pokud hledáme konkrétní službu nebo produkt, pak se většinou do našeho zorného pole dostanou první odkazy, jak lze i vidět na obrázku č. 5, kde je zachycena pozornost uživatelů při vyhledávání.
Obr. 5 – Eye tracking internetového uživatele; Zdroj: eyetracking.com
|
Kromě již zmíněných klíčových slov budou do hry jednoznačně vstupovat ještě: titulek stránky, který jako první upoutá pozornost a z důvodu SEO by měl obsahovat vybrané klíčové slovo. Dále věnujte pozornost meta description. V minulosti se na ně kladl velký důraz, ale dnes jde hlavně o to, že zde můžeme uživatelům předat prvotní informaci a zaujmout je natolik, že vaši stránku navštíví. V textu využijte nadpisy a podnadpisy, do kterých (pokud to dle smyslu bude možné) opět zařaďte klíčové slovo, na které má být stránka optimalizována. V neposlední řadě jsou to pak alt texty (popisy obrázků, které se zobrazí po najetí myší) a určitě vnitřní odkazy. U odkazů vždy zkontrolujte jejich funkčnost, protože stále se stává, že se vloudí chyba a odkazy na další stránky nefungují. To se týká hlavně odkazů v textu.
Tipů pro další vylepšování webových stránek hotelu by mohla být ještě celá řada, ale výše uvedené patří k těm základním, ke kterým by měla směřovat pozornost při budování webové prezentace.