Hotelový průmysl volá po nestrannosti rezervačních portálů

On-line distribuce nabývá rostoucí měrou na důležitosti pro evropské odvětví pohostinství. Konfederace HOTREC reprezentující hotely, restaurace a kavárny v Evropě si však na druhou stranu dělá starost ze sílícího dominantního postavení některých rezervačních portálů. Počet relevantních on-line travel agentur (OTA) se spíše snižuje a je zde dobře postřehnutelná tendence k vytváření těsných oligopolních spojení, což má dopad na stanovování kontraktačních podmínek. Z tohoto důvodu odsouhlasilo 62. valné shromáždění HOTREC dokument se stanoviskem obsahujícím „20 srovnávacích kritérií HOTREC pro čestné praktiky cestovních agentur obchodujících on-line (OTA)“.

„V dnešní době jsme svědky takových metod na poli internetového marketingu, které připomínají doby divokého západu v tom smyslu, že absolutně nenabízejí průhlednost či důvěryhodnost sazeb, jakožto ani čestné partnerské vztahy. Hoteliéři z celé Evropy mají stále větší obavy ze ztráty kontroly nad svými cenami, distribučními kanály a produkty,“ zdůraznil pan Kent Nyström, prezident konfederace HOTREC. „Ukazuje se, že v důsledku narůstajícího tlaku ze strany distribučních partnerů nyní odvětví pohostinství pociťuje zásadní nutnost opětovně připomínat byť jen ty nejzákladnější principy suverenity.“

„ Asociace hotelů a restaurací se jako člen HOTREC připojuje k tomuto stanovisku a principům, na nichž by měly OTA’s fungovat. Už jen skutečnost, kdy nás agentury obchodující on-line tlačí do cenových parit, omezuje provozovatele hotelů v samotném rozhodování nad vlastní cenovou politikou,“ zdůraznil prezident AHR ČR Václav Stárek.

Pohostinské trhy v Evropě čelí takovým praktikám, které stále více hoteliérů považuje za nevyvážené či nečestné. Konfederace HOTREC proto připravila dokument se stanoviskem obsahujícím 20 srovnávacích kritérií s cílem zachovat otevřenost a konkurenceschopnost trhů ku prospěchu hostů, zprostředkovatelů i hotelů.

Zdroj: Asociace hotelů a restaurací ČR


20 srovnávacích kritérií HOTREC pro čestné praktiky cestovních agentur obchodujících on-line (OTA)

  1. Suverenita v otázce sazeb, distribuce a produktu zůstává na straně hotelu.
  2. Žádné neautorizované využívání hotelových značek např. za účelem marketingu prováděného prostřednictvím vyhledávacího enginu (marketing ve vyhledavačích – SEM), názvů domén (grabbing) a dalších typů on-line marketingu.
  3. Alespoň měsíční aktualizace obrázků, log, obsahu, názvů a popisů na základě obsahu poskytnutého hotelem.
  4. Žádný povinný přístup ke všem nabídkám hotelu (žádný „úplný obsah“ – full content).
  5. Žádná LRA (last room availability – elektronický systém poskytující nejaktuálnější informace o dostupné kapacitě ubytování) ani žádná minimální dostupná kapacita (minimum availability).
  6. Žádná povinná parita dostupné kapacity (available parity – funkce parity sazby zajišťující všem OTA stejnou kapacitu a příležitost prodat pokoj).
  7. Žádná povinná parita sazeb (rate parity).
  8. Žádné neprůhledné aukční modely ovlivňující zveřejňované výsledky OTA ratingů (předpo­jatost).
  9. Žádné automatické doplňování mimo kontrolu hotelu.
  10. Zřetelnost a pravdivost sazeb v marketingu prostřednictvím vyhledávacího enginu (marketing ve vyhledavačích – SEM).
  11. Žádné ovlivňování hotelových produktů například prostřednictvím neautorizovaného zveřejňování na aukčních portálech (např. kopírování katalogů).
  12. Adekvátní čas na reakci umožňující kontrolu měsíčních záznamů o „nedojezdech“ (No show) a zrušených pobytech.
  13. Žádné provize z nedojezdů, zrušených rezervací, daní či předem nerezervovaných služeb.
  14. Vyhledávací enginy by měly shromažďovat informace o domovských stránkách hotelů a měly by je zobrazovat rovnocenně.
  15. Spolupráce s kvalifikovanými správci on-line cestovních agentur.
  16. Všechny distribuční kanály musí být závazně dohodnuty v okamžiku uzavření smlouvy.
  17. Žádné volné zobrazování sazeb touroperátorů („pouze pokoje“) za účelem sdružování na webu.
  18. Pokud je to možné, zobrazují se oficiální hotelové hvězdičky, je aktivována vyhledávací preference podle hvězdiček.
  19. Pokud jsou součástí portálů hotelové recenze, pak je uplatňováno „10 principů“ HOTREC.
  20. Terminologie používaných ubytovacích kategorií by se měla řídit standardem EN ISO 18513.

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více