Institut turismu přichází s novou interaktivní vizualizací dat
V posledních dvou letech se výrazně častěji vydávám do regionů České republiky na různé prezentace a pracovní workshopy. Vzhledem k svému zaměření potřebuji mít aktuální informace a data stále po ruce. Ideálně on-line, jednoduše, přehledně, atraktivně. Stohy papírů, tabulky v Excelu ani statická prezentace to moc neřeší. Před časem jsem objevila úžasný nástroj (MS software s názvem Power BI).
Byla to láska na první pohled. Situaci navíc nahrála nová kolegyně Tereza Kupčíková, která začala pracovat u mne v týmu a s tímto softwarem se velmi důvěrně zná. Namotivovat ostatní kolegy na našem odboru Institutu turismu pod vedením Markéty Vogelové už bylo velice snadné.
Náklady na tuto aplikaci jsou téměř nulové, efektivita ohromná. Základní verzi, která většině uživatelů stačí, si můžete nainstalovat zdarma. Jedná se o software společnosti Microsoft.
Návštěvnost turistických cílů
První sestava, která na našem oddělení vznikla pod rukama Terezy Kupčíkové, byla sestava Návštěvnosti turistických cílů. V tuto chvíli ve spolupráci s regiony finišujeme přípravu aktualizace dat za rok 2018, nicméně sestavu vytvořenou na datech z roku 2017 již můžete využívat.
Sestavu Návštěvnost turistických cílů najdete na tomto zde. |
V sestavě naleznete TOP 50 turistických cílů včetně samostatné kategorie Sdružených turistických cílů, jako je například Dolní oblast Vítkovic a Landek Park. Na čtvrtém slidu pak můžete interaktivně filtrovat data dle kraje či kategorie turistického cíle. ( viz Obr. 1)

Koncem června se můžete těšit na sestavu s aktualizovanými čísly za rok 2018. Zde již chystáme přehled včetně meziročních změn a možnosti filtrace až do úrovně oblastních destinací.
Návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení v ČR
Další sestavu jsme postavili na datech Českého statistického úřadu.
Sestavu Návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení v ČR najdete zde. |
V této sestavě naleznete data za poslední 3 roky. Hlavní filtry jsou nastaveny dle typu turisty (domácí či příjezdový cestovní ruch, konkrétní zdrojová země), časového hlediska (rok/kvartál/měsíc) a územního členění do úrovně krajů. Vysvětlím to lépe na dvou jednoduchých příkladech:
Jsem v roli destinačního manažera nebo podnikatele ve Středočeském kraji a zajímá mě současná návštěvnost, z jakých zdrojových zemí k nám přijíždějí turisté. Na třetím slidu si v mapě kliknu na Středočeský kraj, vyberu si rok 2018 a Příjezdový cestovní ruch. A hned vidím, že do Středočeského kraje jezdí nejvíce Němci, s odstupem Číňané a na třetím místě jsou to Slováci. V analýze mohu pokračovat mnohem dál, sledovat sezonalitu, průměrnou dobu pobytu aj. (viz Obr. 2)

Vžiji se do role zahraničního zastoupení v Německu, touroperátora či podnikatele, který se zaměřuje na německého turistu. Potřebuji znát přehled návštěvnosti německých turistů? Na slidu č. 4 si v levé liště zvolím „Německo“ a již vidím aktuální čísla, vývoj příjezdů, sezonalitu i regionální rozložení. (viz Obr. 3)

Tracking domácího a příjezdového cestovní ruchu
A do třetice vám nyní představím výstup z našeho výzkumu, jehož cílem je zjistit detailnější informace o chování výletníků i turistů v České republice.
Výstup z výzkumu domácího a příjezdového turismu najdete zde. |
Výzkum probíhá kontinuálně od konce roku 2017. Do sestavy jsme pro vás nachystali data za celý rok 2018. Dotazování je přímo v turisticky atraktivních lokalitách rozmístěných po celé České republice (míst dotazování je více než 80). Oproti datům z HUZ zde najdete také informace o jednodenních výletnících a turistech, kteří se ubytovávají v individuálních ubytovacích zařízeních. (viz Obr. 4)

V datech si tak můžete dohledat například informaci o průměrných útratách. Český turista utratil v roce 2018 v průměru na osobu a den kolem 850 Kč, zahraniční turista 1 960 Kč (během svého pobytu v Česku 900 Kč, před cestou 1 060 Kč). Nejvyšší útraty mají turisté ze vzdálených destinací, nicméně největší část výdajů připadne na útraty před cestou. Pokud pomineme nákupní turismus, pak k nám zahraniční návštěvníci míří zejména za kulturními památkami, gastronomií, společenským životem a zábavou a přírodními památkami. Opět si zde můžete data filtrovat až do úrovně krajů. Při interpretaci ovšem doporučuji být opatrný v případě, že velikost vzorku dotázaných klesne pod N = 100 (N je uvedeno v pravém rohu či u konkrétní otázky).
Vize
Cílem naší agentury je za pomoci partnerů v krajských a oblastních DMO vytvořit jednotné databáze. Navíc intenzivně s kolegy pracujeme na propojování dat, aby celý systém byl přehledný a uživatelsky jednoduchý nejen pro analytiky, ale také manažery a podnikatele, kteří nemají čas na složité listování v tabulkách.
Pokud je pro vás složité data interpretovat, můžete se na mne a moje kolegy obrátit. Rádi pro vás připravíme individuální výstupy, pomůžeme integrovat vaše datové zdroje a správně interpretovat výsledky.
Vyhrajte vstupenky na Fórum cestovního ruchu
Pro soutěživé čtenáře připravila redakce COT – Celý o turismu soutěž o 3 volné vstupenky na letošní Fórum cestovního ruchu.
- V databázi návštěvnosti turistických cílů jsou v „typu atraktivit“ s názvem Katakomby pouze 3 cíle. Dohledáte jejich názvy a návštěvnost v roce 2017?
- Jaká byla meziroční změna (18/17) v příjezdech zahraničních turistů do HUZ ve Zlínském kraji?
- Kolik procent zahraničních turistů se v roce 2018 ubytovalo v soukromém neplaceném ubytovacím zařízení (IUZ neplacené) v Jihomoravském kraji? (Využijte data z Trackingu domácího a příjezdového cestovního ruchu).
První tři čtenáři, kteří správně zodpovědí výše uvedené otázky a odpovědi zašlou na e-mail (petr.ulrych@cot.cz), získají volnou vstupenku na konferenci Fórum cestovního ruchu. Těšíme se na odpovědi!
|