
36. ročník veletrhu C-B-R se konal ve dnech 19. – 23. února 2005 na novém výstavišti v Mnichově. Celých pět dní si přišli na své příznivci cestování, caravaningu a vodních sportů. Partnerskou zemí byla Itálie, tradiční země, kam jezdí němečtí turisté trávit svoji dovolenou.

C-B-R je velmi významný německý veletrh, který se koná na výstavišti „New Munich Trade Fair Centre, Trade Fair Grounds East“. Organizátorem celé akce je Messe München GmbH.
Význam veletrhu potvrzuje i jeho návštěvnost. I přes nepřízeň počasí (sněhová kalamita a náledí) a chřipkovou epidemii, která zasáhla nejen Českou republiku, ale také Bavorsko, přišlo tentokrát okolo 130 tisíc návštěvníků. Ve všech šesti halách vládla po celou dobu konání veletrhu skvělá nálada. Vystavovatelé byli tedy s účastí více než spokojeni. A nebylo jich málo. Na veletrhu C-B-R se prezentovalo 1237 vystavovatelů z 67 zemí (v roce 2004 1143 vystavovatelů z 62 zemí). Ani novináři nezůstali v návštěvnosti pozadu. Na vlastní kůži přišlo prožít veletrh okolo 1400 novinářů z 20 zemí, aby poté mohli ve svých zemích a médiích zasvěceně napsat o největším veletrhu cestovního ruchu v Bavorsku.
Návštěvníci veletrhu žádali jak všeobecné, tak detailní informace o turistické nabídce. Nejvíce se zajímali o kempování a aktivní dovolenou stejně tak jako o městskou turistiku a krátkodobé pobyty.
Podobně jako v loňském roce, probíhal veletrh od soboty do středy. Na tomto veletrhu se však nerozlišují dny pro odborníky a veřejnost. První čtyři dny zato můžete veletrh navštívit i ve večerních hodinách, protože otevírací doba je od 10 do 20 hodin. Poslední den (středa) je o dvě hodiny zkrácen, veletrh můžete navštívit tedy od 10 do 18 hodin.
Rovněž byla více využívána nabídka odborných akcí. Počet předregistrovaných zástupců odborné veřejnosti vzrostl o 3 %. Stěžejní akcí pro odborníky v oblasti turistiky byl workshop s tematikou turistické cesty luxusní lodí a 8. Tourismus-Symposium.
Jak jsem již v úvodu informovala, partnerskou zemí byla tento rok Itálie. Právě pro Itálii je Bavorsko velice důležitým regionem. Je vlastně jeho sousedem, a to je důvod, proč si bavorští turisté velice často vybírají Itálii jako cíl své dovolené. I proto se Itálie prezentovala na ploše o velikosti 2200 m2!
Česká expozice
Česká republika se veletrhu CBR v Mnichově účastní již třináctým rokem. V minulém roce jsem byla trochu zaskočena rozměry české expozice (zdála se mi příliš malá a ne zrovna hojně obsazená). Tento rok mne však byla prezentace České republiky nadchla. Stánek byl ostrovní a jeho velikost činila téměř 175 m2.
Na této ploše nabízelo své produkty 23 vystavovatelů. Jednalo se o prezentaci všech krajských úřadů s výjimkou Prahy, dále pak ze státní správy bylo možno najít město Plzeň, Jablonec nad Nisou, Český Krumlov a Krkonoše – svazek měst a obcí. Dále zde byly v hojném počtu zastoupeny lázně – Lázně Františkovy Lázně, Léčebné lázně Mariánské lázně, LS Royal Mariánské Lázně a Lázně Aurora (Třeboň). Z hotelů se prezentoval pouze hotel Maxant z Frymburku, který tu však vzhledem k poloze v jižních Čechách nemohl chybět. Pokud někdo sháněl incomingového partnera pro Českou republiku, mohl se obrátit na cestovní kancelář Čedok.
Agentura CzechTourism zajistila doprovodné akce jako hudební produkci na stánku (soubor Šajtar), velkoplošnou TV projekci, trojrozměrnou 3D prezentaci a ukázku opracování českého granátu. Poslední ze jmenovaných byla zpestřena ještě soutěží, která probíhala po celou dobu konání veletrhu. Jednalo se o vyhledávání českého granátu za určitý časový limit.
Zpestřením české expozice pro návštěvníky byla i soutěž v hledání českého granátu. |
Catering na českém stánku po celou dobu konání veletrhu zajišťovala firma JESTE. Ta měla také na stánku vyhrazené místo pro restauraci, kde se mohl občerstvit každý návštěvník veletrhu.
Jolana Bjelková
Foto: Jolana Bjelková, Messe München
www.c-b-r-muenchen.de