V roce 2017 přijelo do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v Česku celkem 10,2 milionu zahraničních turistů, což bylo o 9,2 % více než v roce předchozím. Příjezdový cestovní ruch tak zaznamenal další rekordní rok. Nejvíce rostly příjezdy turistů z Číny (+38 %), Ruska (+35 %) a Jižní Koreje (+28 %). Významný nárůst příjezdů zaznamenaly statistiky také u turistů z Nizozemska, Izraele, Indie, Tchaj-wanu či Švédska.
Do vývoje příjezdového cestovního ruchu se v roce 2017 vedle globálních trendů promítla hlavně rostoucí popularita České republiky jako bezpečné a konkurenceschopné destinace. Pozitivní vnímání Česka na jednotlivých trzích významně ovlivnily marketingové aktivity agentury CzechTourism. „Za velký úspěch považujeme založení našeho zahraničního zastoupení v Bombaji a Tel Avivu. K nárůstu počtu čínských turistů v minulém roce pak určitě přispělo další přímé letecké spojení – mezi Prahou a Si-anem. Ve spolupráci s China Eastern připravujeme projekty zacílené na turisty z této silné zdrojové provincie. Kromě historických měst a památek UNESCO chceme představit také české tradice či gastronomii,“ uvádí ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

Pro nárůst příjezdové turistiky jsou důležité i některé specifické faktory. V případě Číny hrálo významnou roli prohlubování zahraničněpolitických vztahů, u Ruska je zase zásadním faktorem kulturní blízkost a tradiční obliba českých lázní. Zejména na asijských trzích hrála významnou roli právě bezpečnostní problematika. Hodnocení České republiky jako velmi bezpečné země vyniklo jako výrazná strategická výhoda ve srovnání s některými konkurenčními destinacemi.
Podíl regionů roste
Důsledkem marketingových aktivit agentury CzechTourism a intenzivnější propagace mimopražských destinací bylo také mírné snížení podílu příjezdů turistů do Prahy a zvýšení návštěv regionů. S ohledem na výrazný nárůst počtu turistů ze zámoří to lze považovat za významný úspěch. Agentura propaguje kraje České republiky pomocí hlavního marketingového tématu, kterým je letos 100 let od založení Československa.
V roce 2017 dosáhl podíl mimopražských regionů na celkových příjezdech do hromadných ubytovacích zařízení necelých 36 procent. Návštěvnost rostla téměř ve všech krajích rychleji než v hlavním městě. V devíti krajích jsme se u procentuálního nárůstu dočkali dokonce dvouciferného čísla.
„I nadále usilujeme o to, aby se návštěvníci na svých cestách více zaměřovali na naše regiony. Velký význam spatřuji například v dalším rozvoji nabídky cestovního ruchu i ve zkvalitnění jeho řízení v regionech. Tuto oblast rozvíjíme společně s agenturou CzechTourism, a to prostřednictvím Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech nebo nově spuštěné Kategorizace organizací cestovního ruchu,“ uvádí ministryně MMR Klára Dostálová. „Věřím, že představení regionálních destinací a rozprostření návštěvnosti do regionů podpoří mimo dalších aktivit též program Ambassador. Jedná se o projekt, v němž významné osobnosti známé na zahraničních trzích, představují formou videopozvánky svá rodná místa,“ doplňuje.
Vzdálené trhy
Na nárůstu příjezdů do destinací mimo Prahu se kromě tradičních sousedních zemí podílely také vzdálené trhy. Například v Jihočeském kraji vzrostly příjezdy čínských turistů o 62 procent, což bylo dvakrát více než v průměru za celou Českou republiku. Do Jihomoravského kraje pak přijelo dokonce o 77 procent více jihokorejských turistů. Liberecký kraj přilákal asi 4 000 izraelských turistů. V předchozích letech jich přitom do kraje přijíždělo jen několik stovek.
„Spolupráce s asijskými zeměmi a vzdálenými trhy celkově je pro nás velmi důležitá. V loňském roce jsme například zorganizovali press trip pro korejské novináře, který směřoval mimo jiné do Jihomoravského kraje. Naši zástupci naopak absolvovali 4denní roadshow v Jižní Koreji, kde představili také významné vinařské oblasti. To se na příjezdu turistů z těchto zemí jednoznačně projevilo. Zaměřujeme se i na rozvoj komunikace na sociálních sítích. Ke spolupráci jsme přizvali blogery a influencery. A tato strategie se nám osvědčila právě v asijských zemích, kde mají tito lidé obrovskou sledovanost i u starších věkových skupin,“ říká Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism.
Regiony prioritou
Podpora mimopražských regionů v rozvoji turistiky je dlouhodobou prioritou agentury. „Každý rok se zaměřujeme na vybraná témata, jejichž prostřednictvím lákáme zahraniční turisty do regionů. Letos slavíme 100 let od založení samostatného Československa i další významná jubilea spojená s číslicí osm; loni jsme turistům představili krásy českého baroka. Roku 2016 vládlo 700. výročí narození Karla IV. Tato témata komunikujeme pod společnou značkou Česko, země příběhů,“ uvádí Monika Palatková. Letos propaguje agentura například brněnské funkcionalistické vily, plzeňské interiéry, lázeňské resorty, průmyslovou Mladou Boleslav s vyhlášenou značkou Škoda, Baťův Zlín nebo urbanisticky unikátní Hradec Králové.

Agentura CzechTourism s regiony aktivně komunikuje. „Organizujeme pravidelná setkání s regionálními partnery, kde diskutujeme aktuální témata a potřeby cestovního ruchu v daných oblastech. Vybíráme společné projekty a témata, jejichž realizace a propagace přímo podporuje stoupající počet domácích i zahraničních turistů,“ doplňuje Aleš Pangrác, ředitel odboru Regionální partnerství a vztahy B2B agentury CzechTourism.
Aktivity zahraničních zastoupení
Marketingové aktivity propojuje agentura také s činností svých zahraničních zastoupení, kterých je po světě momentálně 23. „Organizujeme press a fam tripy, účastníme se veletrhů, spoluvytváříme a distribuujeme on-line propagaci. Díky znalosti místních trhů dokážeme správně zacílit naše aktivity a doporučit turistům vhodné destinace i události,“ komentuje aktivity CzechTourism související s podporou regionů Klára Vysloužilová, ředitelka odboru Zahraniční zastoupení a on-line distribuce agentury CzechTourism.
„Každoročně organizujeme incomingový workshop Czech Republic Travel Trade Day. Pokaždé jej umisťujeme do jiného regionu, jehož turistickou nabídku zároveň představujeme detailněji prostřednictvím studijních cest pro zahraniční nákupčí – cestovní kanceláře. Tento koncept pravidelně vítají čeští i zahraniční účastníci. Aktuálně se zaměřujeme na zahraniční trhy v Indii a na Blízkém východě,“ vysvětluje Vysloužilová.
Foto: Shutterstock.com