Incomingový event roku tentokrát v Liberci

Letošní Travel Trade Day se konal v libereckém Clarion Grandhotelu Zlatý Lev

Liberecký Clarion Grandhotel Zlatý Lev byl v uplynulých dvou dnech dějištěm Czech Republic Travel Trade Day 2018, nejvýznamnější letošní akce na podporu příjezdového turismu. Dvoudenního eventu se zúčastnilo přes osm desítek nákupčích z Evropy, Asie či Ameriky, své produkty a služby jim nabídnul zhruba stejný počet tuzemských subjektů.

Monika Palatková

Ambicí agentury CzechTourism coby hlavního pořadatele je, aby Travel Trade Day (TTD) přispěl k rozvoji obchodních aktivit českých podnikatelů. „Kýženým výsledkem je umístit Českou republiku do komerčních nabídek zahraničních cestovních kanceláří. Naši republiku představujeme jako celoročně atraktivní destinaci, jejíž nabídky jsou pravidelně aktualizovány,“ říká Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism. 

Neméně významným cílem akce je přispět k propagaci bohaté turistické nabídky v regionech. I proto ostatně tato akce rotuje po tuzemských regionech – po Plzni a Olomouci přišla tentokrát řada na Liberec. Dvoudenní workshop proběhl ve spolupráci s Libereckým krajem a za podpory města Liberec. „Chceme Liberecký kraj představit jako region, kde mohou klienti cestovních kanceláří strávit velmi pestrou dovolenou. Představíme se jednak jako region skla, bižuterie a kamenářství, a to přímo návštěvami u výrobců, ale také obchodníkům ukážeme možnosti kulturního a volnočasového vyžití jejich klientů,“ komentovala před začátkem akce záměry kraje Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch. Liberecký kraj má rok od roku stoupající návštěvnost jak z tuzemska, tak také ze zahraničí. Největší podíl na návštěvnosti mají turisté z Německa, Polska, Slovenska, Holandska a Izraele. Travel Trade Day 2018 tak bude další příležitostí, jak ukázat to nejlepší nejen z Libereckého kraje přímo těm, kteří turisty do České republiky vozí.

Formátem se akce přidržela schématu osvědčeného již v posledních letech. Čeští podnikatelé, zástupci krajů, regionů a institucí činných v cestovním ruchu během předem sjednaných dvanáctiminutových schůzek nabízeli své služby a produkty zahraničním nákupčím, kteří letos přijeli z Německa, Rakouska, Beneluxu, Francie, Itálie, Španělska, Skandinávie, Velké Británie, Polska, Lotyšska, USA, Jižní Koreje, Japonska, Ruska a Latinské Ameriky. Celkem během dvoudenního programu proběhlo přes tisíc individuálních jednání. Workshopu předcházela série famtripů po vybraných regionech.

První den byl završen galavečeří v běžně nepřístupné Kavárně Pošta

První den se zahraniční účastníci seznámili s činností naší národní turistické centrály a jejích zahraničních zastoupení. Tato prezentace proběhla mj. formou krátkých videí a my s povděkem kvitujeme lehkost a vtip, s jakým CzechTourism k tomuto úkolu přistoupil. Z úst ředitelky agentury Moniky Palatkové si rovněž vyslechli informace o ústředním marketingovém tématu pro příští rok, kdy si budeme připomínat výročí Sametové revoluce, a seznámili se s novým destinačním manuálem. Celé odpoledne pak bylo zasvěceno již zmiňovaným individuálním jednáním. Večer se poté všichni účastnici setkali u galavečeře podávané ve skvostných neorokokových interiérech liberecké Kavárny Pošta a obohacené o módní přehlídku, v níž prim hrál tradiční produkt Libereckého kraje, totiž bižuterie. Z úst nejednoho tuzemského účastníka přitom v průběhu večera zazněl povzdech nad tím, že Kavárna Pošta (dnes v majetku Policie ČR) není běžně veřejně přístupná…

 

Zaostřeno na zdrojové trhy

Druhý den pak u stolů v hlavním sále zahraniční nákupčí vystřídali ředitelé zahraničních zastoupení, s kterými mohli tuzemští poskytovatelé služeb prodiskutovat aktuální situaci na jednotlivých trzích, možnosti prezentace a další otázky. „Kromě těchto obchodních setkání nabízíme možnost naplánovat vlastní aktivity na zahraničních trzích – s využitím zázemí i know how naší sítě. Ta v současnosti obsluhuje více než 40 zemí světa,“ uvedla k možnostem spolupráce ředitelka zahraničních zastoupení CzechTourism Klára Vysloužilová.

 

USA a Kanada

Vybraná zastoupení dostala v Liberci prostor k prezentaci svých současných a plánovaných aktivit a k seznámení účastníků se specifiky tamních turistů. My se v tomto článku zastavíme jen u vybraných informací, jež v průběhu dopoledne zazněly.

Michaela Claudino

Dáma má přednost, jako první se t edy mikrofonu chopila ředitelka zastupení pro Severní Ameriku Michaela Claudino. Od té se účastníci mimo jiné dozvěděli, že Američanů cestujících do zahraničí je relativně málo – z 325milionové populace jen necelá polovina disponuje cestovním pasem a jen 75 milionů reálně cestuje. A z těch, kteří cestují, jen cca 18 procent míří do Evropy. Aktivity evropských turistických centrál se tak zaměřují na cca 12 mil. potenciálních turistů. A to turistů movitých, neboť transkontinentální cesty nejsou pro Američany levnou záležitostí.

Američané, kteří se rozhodnou pro cestu do Česka rozhodnou (loni jich bylo asi 539 tisíc) jsou nároční a vyžadují perfektní služby, za které jsou ochotni utratit nadprůměrné částky. Průměrný výdaj amerického turisty při návštěvě ČR je asi 4 700 Kč za den. To svádí k myšlence na co největší prodlužování průměrné délky pobytu u nás, jenže to se snáze řekne, než udělá. Američané mají relativně krátkou (obvykle dvoutýdenní) dovolenou a je tedy logické, že toho při ní chtějí stihnout co nejvíce. Česko je tak většinou jen jednou z několika zemí, do kterých při cestách po Evropě zamíří. Průměrná délka pobytu amerického turisty v Česku je 3,4 dne. Při pobytu v Česku rádi navštěvují restaurace, nakupují a poznávají historické památky. Osmdesát procent z nich navštěvuje pouze Prahu, CzechTourism se ale snaží tento trend změnit a aktivně propaguje třeba možnosti pro cyklistiku či pěší výlety v regionech, což jsou v americkém pojetí luxusnější produkty. Michaela Claudino rovněž informovala o tom, že americkým turistům již nestačí klasické pobyty, vyhledávají zážitky. Úspěch u nich mají třeba kurzy vaření, degustace vín, návštěvy domácností apod. Bez zajímavosti nebyla ani informace o tom, že ačkoli drtivá většina amerických turistů spadá do kategorie mileniálů (tedy spíše nezávislých cestovatelů žijících ve světě moderních technologií), velká část z nich své cesty do Evropy pořizuje přes cestovní agentury, jejichž role v posledních letech sílí (aktuálně jim patří asi třetina trhu). Dalším významným segmentem je starší generace, která velmi často vyráží do světa s vnoučaty.

 

Latinská Amerika

Petr Lutter

Latinskoamerický trh poté prezentoval Petr Lutter, ředitel zastoupení pro Mexiko a státy Latinské Ameriky. Tato část světa je podle něj pro český incoming zajímavá mj. tím, že je v posledních letech ekonomicky relativně stabilní a příjezdy z něj rostou – loni k nám z Latinské Ameriky zavítalo asi 206 tisíc turistů. Nejčastěji šlo o lidi vevěku mezi 30 a 60 lety a s relativně vysokými příjmy. Početná latinskoamerická VIP klientela při svých cestách vyžaduje luxusní ubytování a privátní služby. Specifickým segmentem jsou pak jihoamerické rodiny – výjimkou není podle Petra Luttera „dědeček, který pravidelně celé dvacetičlenné rodině zaplatí dovolenou v Evropě“. Cesty po Evropě trvají podle Petra Luttera 10-14 dnů a klienti z Latinské Ameriky při nich obvykle navštíví několik zemí. Nejčastěji do Evropy cestují od dubna do října a na konci roku.

Petr Lutter přispěl českým touroperátorům a hoteliérům řadou praktických rad, kterých by se měli držet, chtějí-li získat a udržet klientelu z Latinské Ameriky. Předně doporučil nezaměřovat se na jednu zemi, ale v rámci eleminace rizik usilovat o klienty z více zdrojových trhů. Spolupráce s partnery z této části světa je postavena na osobních kontaktech, bez kterých nelze vybudovat důvěru. Uspěje spíše ten, kdo může nabídnout komunikaci ve španělštině či portugalštině, angličtina je krajním případem. Ideální je mít v oblasti lokálního zástupce. Počítat je také třeba s častými změnami před cestou i v jejím průběhu. Co se týká cen, je třeba prezentovat stejné ceny koncovým klientům i cestovním kancelářím a počítat s prostorem pro provize. Co se týká tržních segmentů dobré je zaměřit se na individuální klientelu, skupiny, MICE segment a VIP klientelu. Nabídka by měla obsahovat klasické produkty, ale i něco navíc. Obvyklá délka pobytu v Česku je u této klientely 3-5 dní. Většina turistů z této části světa zná z České republiky pouze Prahu a je logické, že ji chtějí při svých evropských cestách navštívit. Regiony jsou pak obvykle cílem pouze jednodenních výletů z Prahy, případně z Vídně či z lodních zájezdů pod Dunaji. 

 

Jihovýchodní Asie

Jan Urban

Tuto část světa si vzal na paškál ředitel zastoupení CzechTourism pro Hongkong a jihovýchodní Asii Jan Urban. Hovořil o Tchaj-wanu, Singapuru, Malajsii, Thajsku a Indonésii, tedy o trzích, z kterých k nám ročně přijíždí víc jak čtvrt milionu turistů. Podnikatelům doporučil vybrat si jednu ze strategií – buď se zaměřit na jednu zemi a v ní nabízet širší spektrum produktů pro různé tržní segmenty, nebo se naopak soustředit na jeden niche produkt a ten nabízet ve všech zmiňovaných zemích. Detailně pak ve své prezentaci hovořil o Thajsku a Malajsii, tedy o trzích, z kterých letos na Travel Trade Day přijeli nákupčí.

Thajských turistů k nám ročně přijíždí asi 50 tisíc a jejich hlavní motivací je vyzkoušet u nás tradiční zážitky, které si nemohou dopřát doma. Podobně jako turisté z ostatních zemí tohoto regionu milují nákupy a jsou fascinováni značkami. Jedná se často o movité klienty, kteří nakupují luxusní zboží, pokud u něj kladně vyhodnotí poměr ceny a kvality. Cestují obvykle ve větších skupinách, s rodinami či přáteli. Své cesty plánují s větším časovým předstihem, zhruba 1-3 měsíce před odletem, což je dáno mj. tím, že pro návštěvu Česka potřebují víza. Podobně jako v dalších zemích regionu je i v Thajsku vysoká penetrace internetu a sociálních médií. Pro účely cestovního ruchu z toho vyplývá mimo jiné to, že Thajci hledají informace právě na webu a že se rádi dělí o své cestovatelské zážitky na sociálních sítích. To je na jednu stranu příležitost, na druhou je třeba počítat s tím, že se jedná o klienty informované, kteří sice věří průvodcům, ale informace od nich si ověřují. A případná ztráta renomé či dokonce obchodního partnera z důvodu nepoctivosti je v dnešním virtuálními technologiemi ovládaném světě otázkou chvilky…

Řada zmíněných charakteristik platí i v případě klientů z Malajsie, ta je ale zároveň trhem komplikovanějším. To souvisí mj. s tím, že se jedná o multikulturní společnost, v které se setkávají specifika čínské, malajské a indické kultury. Malajsie se vyznačuje vysokým podílem muslimského obyvatelstva. Turisté z Malajsie, kterých k nám ročně zamíří asi 35 tisíc, jsou při svých cestách motivováni touhou opustit stereotyp moderních měst, potkat nové kultury a poznat novou gastronomii. I oni během svých dvoutýdenních dovolených navštěvují více zemí. Jedná se o aktivní a zvídavé turisty vyznačující se láskou k výhodnému nakupování. Cestují obvykle ve větších skupinách. Je třeba počítat s tím, že většina turistů z Malajsie bude muslimského vyznání a během cest bude vyžadovat modlitebny a zejména halal jídlo. Turisté z Malajsie na něm trvají často striktněji než muslimové z oblasti Blízkého východu.

 

Indie

Arzan Khambatta

S přednáškou o specifických rysech indických turistů v Liberci vystoupil ředitel CzechTourism India Arzan Khambatta. A dlužno podotknout, že v jeho přednášce zazněla řada překvapivých informací. Hned v úvodu možná některé účastníky zaskočil tím, že jen 5,5 procenta Indů vlastní cestovní pas. V absolutních číslech jde o 75 milionů potenciálních cestovatelů (Indie má 1,3 mld. obyvatel). Jak známo, Indie je zemí propastných sociálních rozdílů, zároveň ale platí, že zde rychle roste střední třída, která při svých zahraničních cestách utrácí nemalé peníze (v průměru 1 200 USD na osobu). Asi dvě třetiny indických turistů vyrážejících do světa pocházejí z Nového Dillí a z Bombaje. Z dálkových destinací mají zájem o Francii, Švýcarsko, Velkou Británii, USA a Itálii. Exponenciálně ale roste zájem i o další destinace včetně České republiky. Tu loni navštívilo asi 85 tisíc Indů, průměrně se zde zdrželi 3-4 dny. Cílem indického zastoupení agentury CzechTourism je do roku 2020 překročit stotisícovou hranici počtu příjezdů. Česko je pro indické turisty cenově výhodnější destinací než řada dalších evropských cílů a lákavé je rozmanitostí své nabídky. Výhodou je popularita Prahy, která souvisí mj. s tím, že se zde natáčela řada indických filmů a seriálů. Zvuk mají v Indii i tradiční české značky jako Škoda nebo Baťa, čehož CzechTourism využívá při svých marketingových aktivitách. K dalšímu rozvoji příjezdového turismu z Indie by pomohlo zjednodušení, resp. zrychlení vízových procedur a také větší zapojení soukromé sféry do marketingových aktivit. Obecně pak na adresu indických turistů Arzan Khambatta poznamenal, že velmi dbají na bezpečnostní aspekty cestování, rádi nakupují (a opět vyhledávají příhodný poměr ceny a kvality), oceňují přírodní krásy a unikátní zážitky, pokud nejsou příliš fyzicky náročné. Je třeba pamatovat na to, že mezi Indy je velké množství vegetariánů, kterýžto výraz si ovšem každý vykládá po svém. Vždy je lépe si detaily stravování vyjasnit předem. Další specifika souvisejí s náboženstvím. Většinová populace je v Indii hinduistická, řada Indů se ale hlásí i k jiným náboženstvím. Šokující mohla být pro některé účastníky Travel Trade Day informace o tom, že Indové věří v asi 330 milionů bohů! A co je pro cestovní kanceláře mnohem podstatnější, své cestovní aranžmá nechávají indičtí turisté často na poslední chvíli. I proto by pomohlo, pokud by se podařilo současnou dvoutýdenní lhůtu pro vydání schengenských víz zkrátit…

 

Čína

Štěpán Pavlík (vlevo) a Lukáš Pokorný

Mezi klíčové trhy českého incomingu patří pochopitelně ten čínský. Jeho velikosti a významu odpovídá i pozornost, kterou mu věnuje agentura CzechTourism. V Číně má hned dvě plnohodnotná zastoupení – v Pekingu a v Šanghaji. Jejich ředitelé Lukáš Pokorný (Peking) a Štěpán Pavlík (Šanghaj) byli posledními prezentujícími letošního Travel Trade Day. Vystoupili se společnou přednáškou, v níž upozornili na některé specifika práce s lukrativním, ale v řadě ohledů také složitým či záludným trhem.

 V úvodu se účastníci dozvěděli, že loni k nám zavítalo asi 490 tisíc čínských turistů, což představuje zhruba 30procentní meziroční nárůst. A zájem nadále roste – jen v Pekingu je denně podáno asi 250 žádostí o víza pro cesty do Česka. Mírně prý přitom ale roste i podíl žádostí zamítnutých… Méně pozitivní už je skutečnost, že se lehce snižuje průměrná délka pobytu čínských turistů v Česku – aktuálně se jedná o 2,4 dne. CzechTourism se snaží tento trend zvrátit, nejde ale o jednoduchý úkol. Situaci komplikuje mj. fakt, že cestování je v Číně stále ještě vnímáno jako prostředek ke zvyšování sociálního statusu. To se v praxi projevuje tím, že Číňané sice hojně cestují, ne vždy si ale cestu opravdu užijí. Klíčové je ukázat, že na cestování do destinací, které jsou jim doporučeny a aktuálně jsou vnímány jako „trendy“, mají. Sociální sítě tak plní svými snímky z navštěvovaných destinací, přitom často ani pořádně nevědí, do kterých zemí zavítali. Na druhou stranu je dobré si uvědomit, že čínské sociální sítě mají díky počtu uživatelů až neskutečnou sílu.

Podobně jako jejich předřečníci, i Lukáš Pokorný s Štěpánem Pavlíkem účastníkům přispěli řadou praktických rad. Mimo jiné nabádali, aby se zájemci o spolupráci s čínskými partnery obrnili trpělivostí a nebáli se tvrdě vyjednávat. Trvat je třeba také na platbách předem. K úspěchu pomohou materiály v čínštině, kvalitní průvodci a služby šité na míru konkrétním partnerům. Snahy o průnik na čínský trh komplikuje fakt, že internet a sociální sítě v Číně podléhají cenzuře. Přístup k mnoha zahraničním serverům je v Číně blokován. Informace, které jsou určeny čínskému publiku, je proto vždy lépe umístit na některých čínských serverů. Výhodou pro zájemce o čínskou klientelu je skutečnost, že informací o České republice je na čínském internetu málo a tak ten, kdo tuto mezeru vyplní, získá konkurenční výhodu. Ředitelé zahraniční zastoupení v Číně rovněž varovali před některými negativními průvodními jevy spojenými s turistickým boomem. Jedním z nich jsou falešné veletrhy cestovního ruchu. Veletrhů zaměřených na turismus se dnes v Číně koná tolik, že už mají pořadatelé problém získat pro ně relevantní vystavovatele. Ty v některých případech nahrazuje „komparz“ vybavený falešnými vizitkami a propagačními materiály. A účastníci pak bývají překvapeni, že kontakty získané na takovýchto akcích nefungují a že se předjednané kontrakty rozplývají jak pára nad hrncem s čínskými rýžovými knedlíčky… Jedinou cestou, jak se těchto problémů vyvarovat, je konzultovat vstup na čínský trh se zkušenými odborníky, například s těmi ze zahraničních zastoupení agentury CzechTourism. Co se týká marketingových aktivit těchto zastoupení, shodují se oba ředitelé na tom, že se zaměřují spíše na kvalitu než kvantitu. Namísto produktů a destinací, které čínští turisté již dávno objevili (Karlovy Vary, Český Krumlov), se CzechTourism soustředí na propagaci tuzemského lázeňství, piva, příběhů českého skla, hradů a zámků či vína.

 

Příště v Budějovicích

Letošní ročník Travel Trade Day opět potvrdil, že se jedná o event žádaný a užitečný jak pro regiony, tak pro zástupce komerční sféry. Hovoří-li  CzechTourism o Travel Trade Day jako o „nejvýznamnější akci příjezdového cestovního ruchu“, nejde o prázdnou proklamaci. Dobrá zpráva je, že již dnes se ví datum a místo příštího ročníku. Máte-li zájem o navázání spolupráce se zahraničními nákupčími či načerpání aktuálních informací z hlavních zdrojových trhů, poznamenejte si do svých diářů datum 8. – 9. dubna 2019. Na příštím Czech Republic Travel Trade Day se potkáme v Českých Budějovicích.

Foto: -pmu-

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více