Informační centra jsou nenahraditelná

Tištěné materiály, webové stránky a aplikace nejsou jediným zdrojem informací, se kterým přijdou turisté do kontaktu. Pokud to chtějí nebo si ve městě či regionu přijdou obzvlášť ztraceni, mohou se zastavit v místním turistickém informačním centru.

Plzeňský kraj již několik let podporuje činnost turistických informačních center (TIC) pomocí dotačního programu s poměrně všeříkajícím názvem Podpora činnosti TIC na území Plzeňského kraje. Většina turistických center, která se do programu zapojí, využívá finanční příspěvky na tvorbu tištěných propagačních materiálů, jako jsou trhací mapy, přehledy kulturních akcí a plánků či například na velkoformátové informační panely. Takové byli nejúspěšnější projekty, které díky dotacím vznikly v loňském roce. Na poněkud odlišné aktivity využívají infocentra finanční prostředky svých zřizovatelů a organizací, pod které spadají. Např. Turistické informační centrum města Plzně z těchto prostředků v loňském roce hradilo zaměstnancům jazykové vzdělávání a tematické školení určené především průvodcům. Seminář byl tentokrát zaměřen na rétoriku a zvládání stresových situací.

Plzeň centrem turistického zájmu

Jedním z nejnavštěvovanějších informačních center v kraji je již zmíněné Turistické informační centrum města Plzně, které funguje v každodenním režimu po celý rok včetně víkendů a svátků. Vzhledem k jeho strategické poloze na hlavním náměstí krajského města, je zde skutečně vysoká koncentrace turistů právě během víkendů a svátků. Přitom v tyto dny celá řada menších infocenter provoz zajistit nedokáže. „Často jsme jediným místem, kde je možné získat základní orientaci ve městě, zakoupit turistickou literaturu či jízdenky MHD. Tým našim pracovníků přitom tvoří jak stálí zaměstnanci, tak i brigádníci z řad vysokoškolských studentů, které využíváme během celého roku, a ne jen v letních měsících,“ uvedla vedoucí TIC města Plzně Irena Benešová.

Toto infocentrum je provozováno organizací Plzeň – TURISMUS, která má kromě něj na starost řízení a marketing města Plzeň jako turistické destinace. Díky tomu zajišťuje organizace komunikaci směrem k turistům nejen v on-line prostoru (více o tomto tématu na předchozích stranách), ale i v prostoru off-line. „Město Plzeň prostřednictvím své příspěvkové organizace podporuje turistické informační centrum jak v rovině finanční, tak metodické. Společně se podílíme na přípravě tiskovin a informačních materiálů,“ doplnila vedoucí TIC Plzeň. Díky této skutečnosti již řadu let výrazně stoupá jeho návštěvnost. Zřizovatel si může udělat i poměrně přesný obrázek o tom, kdo jej navštěvuje, protože zaměstnanci se snaží zaznamenávat i další ukazatele, jako je např. národnost či typ dotazu, se kterým návštěvník infocentrum navštívil. „Nejčastěji se turisté samozřejmě ptají na základní informace o městě, otevírací dobu turistických cílů, jaké se v Plzni konají akce, či tipy na to, kde se dobře najíst. Zahraniční turisté se navíc často zajímají o to, jak v Plzni funguje veřejná doprava. Domácí turisté chtějí vědět, jaké se zrovna v Plzni konají kulturní akce,“ uvedla Irena Benešová.

Za zahraničím nezaostávají

Informačním centrům v kraji se navíc poměrně dobře daří návštěvníky informovat o většině jejich nabízených služeb, a to především díky propojení s informačním webovým portálem, který spravuje zmíněná organizace Plzeň – TURISMUS. „Především zahraniční turisté se v naší nabídce dobře orientují. Domácí turisté přijíždějí připravenější a některé služby, jako je například zprostředkování ubytování, tak často nevyužívají. Pro oblast B2B a poskytovatele průvodcovských služeb máme navíc ještě speciální katalog s další nabídkou,“ uvedla vedoucí TIC Plzeň.

Právě předaný genius loci od přímého aktéra cestovního ruchu z dané destinace je ‚nevygooglovatelný’.

Velice populární službou, kterou plzeňské informační centrum nabízí, jsou tematické prohlídky města v několika jazycích. Novinkou loňské letní sezony přitom byly tyto prohlídky ve večerních hodinách. Průvodci v kostýmech prováděli návštěvníky například Plzní bájí a pověstí, Plzní v proměnách času nebo Plzeňskými osobnostmi. „Nový produkt byl natolik úspěšný, že jsme museli prohlídky přidávat, a přesto byly vyprodané,“ dodala Irena Benešová.

Genius loci regionu

Infocentra jsou dle zástupců kraje potřeba i dnes. „Dnešní doba umožňuje získávat nepřeberné množství informací on-line, ale osobní kontakt je důležitý a nenahraditelný. Právě předaný genius loci od přímého aktéra cestovního ruchu z dané destinace je ‚nevygooglovatelný’. TIC přispívají velkou měrou k propagaci a jejich kvalita je odvozena právě od lidí znalých místních poměrů. Protože nejen krásy přírodní a kulturně-historické, ale i vřelý a erudovaný přístup místních aktérů cestovního ruchu dělá danou lokalitu atraktivní,“ uvedla vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje Ilona Šnebergerová.

Hlavním úkolem informačních center je samozřejmě podávat relevantní turistické informace. To však dnes již není jejich jediným úkolem. „Současná infocentra se však dostávají do jiné roviny, obracejí se na nás klienti s různorodými dotazy a potřebami. Někdy jsme SOS místem, kdy si klient neví rady. Musíme si umět poradit dokonce i v případě, že k nám přijde klient, který se nalézá v těžké životní situaci. I v dnešní moderní době, kdy většina lidí má internet v mobilu, je třeba stále myslet na starší klientelu nebo na momentálního turistu, který s plánkem v ruce snadněji najde svůj cíl a při osobním kontaktu s námi a při komunikaci v jemu přístupném jazyce si pobyt ve městě může snadněji užít a odjíždí spokojen, což je pro nás ten nejlepší marketing,“ řekla Irena Benešová.

Krajské oddělení cestovního ruchu využívá informačních center především pro zisk statistik o návštěvnosti a konkrétním zájmu turistů. „I na jejich základě se rozhodujeme o obnově či doplnění informací v propagačních materiálech nebo vytvoření materiálu zcela nového, který poté bohatě a přitom věcně poskytne turistům potřebné informace z celého regionu,“ doplnila vedoucí krajského oddělení cestovního ruchu. Zároveň však dodává, že do samotného chodu center a jejich práce s informacemi kraj výrazně nezasahuje, protože věří schopnostem a znalostem jejich zaměstnanců o aktuální nabídce v cestovním ruchu a kulturních akcích.

Foto: TIC města Plzně (Plzeň – TURISMUS)

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více