Prostředí sociálních sítí se neustále rozvíjí a pravidelně se objevují nové funkce, které mají ještě více vylepšit dobře cílenou komunikaci. Kterých novinek bychom si měli všimnout? Nabízím vám čtyři, které za pozornost rozhodně stojí.
1. Facebook a skupiny
Vytvoření skupiny na Facebooku, kde mohou být značky autentičtější a při komunikaci i hodně otevřené, je jedním z trendů pro letošní rok. Snahou Facebooku je tento směr samozřejmě co nejvíce podpořit, hlavně z důvodu budoucího rozšíření reklamních možností, o kterém se stále více hovoří. Na letošním Facebook Community Summitu byly představeny novinky, které mají správcům skupin výrazně usnadnit a zefektivnit práci. Které to jsou?
Obr. 1 – Ukázka formátování textu
|
První novinkou je možnost formátování textů. Nově se objeví změna velikosti písma, odrážky nebo uvozovky pro psaní citací. Vše má správcům pomoci vytvářet zajímavější příspěvky, které přitáhnou pozornost členů skupiny a podpoří jejich zájem o interakce.
Další zlepšení přichází do přímé komunikace se členy. Občas členové skupiny nerespektují pravidla a jejich příspěvek musíte smazat. To samozřejmě někdy roznítí vzájemnou diskusi o tom, proč administrátor příspěvek smazal. Nově dostanou administrátoři skupin nástroj pro přímou ukázku toho, které pravidlo členové porušili. Osobně se mi tato funkce líbí, protože pak bude komunikace pro obě strany jasná a časově úsporná. Pokud „neposlušný“ člen nebude pravidla i nadále respektovat, může správce na nějakou dobu ztišit jeho příspěvky, a ty se ostatním členům skupiny nebudou zobrazovat. Rozmezí je od 12 hodin až do 7 dnů a uživatel dostane zprávu, která pravidla porušil.
Dále by se měla také objevit příležitost pro větší propojení značek a jednotlivých skupin. Hovoříme-li o větším propojení, pak by se ve skupinách mohly zveřejnovat přímé nabídky značek, což bude pro obě strany určitě výhodné.
Chcete-li se o jednotlivých novinkách dozvědět ještě více, pak doporučuji podívat na záznam z Facebook Summitu (http://bit.ly/fbcomsumm), kde byly všechny výše uvedené novinky představeny.
Když jsem psala o skupinách, možná si říkáte, že již máte na Facebooku stránku a další aktivitu nepotřebujete. Nabídnu vám proto navíc několik důvodů, proč nad skupinami začít přemýšlet. Skupina je rozhodně další příležitost, jak být v ještě větším kontaktu se svým publikem. Ke skupinám se přidávají uživatelé, kteří mají s daným tématem své osobní propojení a mají zájem o něm více komunikovat. Může to být také jenom koníček (cestování) nebo přímo zaměstnání, pro které se chtějí dozvědět něco dalšího. Komunikace s takovým publikem může být pro vás velkým plusem. Snadněji ještě více poznáte potřeby své cílové skupiny a dobře zvolená „komunikační strategie“ vám do budoucna přinese úrodu v podobě skalních fanoušků a mnohdy také ambasadorů značky.
Na závěr upozorním na mylnou „představu“ o zásobení publika co největším množstvím informací s různými nabídkami společnosti. K tomu by představa velkého počtů zástupců cílového publika mohla trochu svádět, ale na toto využijte jiné marketingové kanály, kde vám to přinese potřebné výsledky. Členy skupiny tímto jinak odradíte a o členství u vás ztratí zájem.
2. Více účtů na Instagramu
Od Facebooku se nyní přesuneme o kousek dál – k Instagramu a k jedné z jeho celkem praktických novinek. Tuto funkci ocení zejména ti, kdo komunikují na více profilech, kde na nich čas od času potřebují najednou sdílet stejný obsah. Ještě do nedávna to bylo nepředstavitelné. Nově to jde. Tato funkce je zatím aktivována pouze pro běžné posty na profilu, nikoliv pro funkci Stories, u které se obliba rapidně zvyšuje.
Obr. 2 – Nástroje pro komunikaci
|
Při správě více účtů je vždy samozřejmě lepší mít unikátní obsah pro každý z nich. Jsou však situace, kdy sdílení stejného obsahu ničemu neuškodí. Máte-li dva účty, kde komunikujete, pak tuto funkci určitě využijete. Jako příklad mohou být dvojjazyčné profily, kde na jednom komunikujete v českém jazyce a na druhém v angličtině. Nebo máte odlišné cílové skupiny a témata normálně potřebujete oddělit.
V případě, že pro správu svých profilů využíváte nějaký software, pak pro vás tato funkce nemusí být zase až tolik přínosná. Naopak, když Instagram teprve testujete nebo šetříte rozpočet pro jiné cíle, pak se funkce sdílení obsahu na několik profilech může hodit. Malou nevýhodou je prozatím dostupnost pouze na zařízeních se systémem iOS. Uživatelé Androidu si budou muset nějakou chvíli počkat.
3. WhatsApp Business
Další novinkou, kterou zmíním, je WhatsApp Business. Aplikaci pro rychlé sdílení zpráv není nutné nijak zvlášť představovat, protože je již celkem známá. Každý měsíc ji využije přes 1,5 mld. aktivních uživatelů ze 180 zemí světa. Proč o ní mluvím? Minulý rok se WhatsApp rozšířil o business profily, s komunikací pouze na telefonech. Hlavní změnou je, že od letošního roku je možné na WhatsAppu komunikovat i přímo z počítače (aplikaci si stáhnete do svého počítače nebo lze komunikovat i přes webovou stránku WhatsAppu). Zásadní výhoda: ušetříte čas, který byste strávili vyťukáváním zpráv na svém mobilním telefonu.
Obr. 3 – Propojení skupin a firem
|
U business profilů je v počítačové verzi hned několik nových a užitečných funkcí. První z nich je nastavení odpovědí, které využijete při opakovaných dotazech. Nastavíte, zvolíte tu správnou a odesíláte. Druhou jsou pak štítky, které slouží pro jednoduché vyhledávání a třídění chatů nebo kontaktů. Poslední novinkou je pak filtrování seznamu chatů, díky kterým budete snadno třídit své konverzace podle nepřečtené zprávy, skupiny nebo chatů. Jak sám WhatsApp uvádí na svém blogu, novými funkcemi chce pomoci podnikatelům a firmám ušetřit čas při odpovídání na dotazy zákazníků.
4. Brand Collabs Manager
Úplně poslední novinkou, kterou v tomto článku představím, je Brand Collabs Manager. Proč? Je to nástroj pro vzájemné propojení tvůrců obsahu a značek, který nově vstupuje na evropský trh. Vytváření kvalitního obsahu je dnes již alfou a omegou úspěšné komunikace na Facebooku i jinde a denně se publikuje obrovské množství zajímavého obsahu.
Obr. 4 – Propojení účtů na Instagramu
|
Facebook se tak snaží hledat možnosti, jak propojit tvůrce tohoto obsahu se značkami a dát jim příležitost pro vzájemnou spolupráci. V prostředí Brand Collabs Manageru mají tvůrci příležitost představit svoji práci a okruh uživatelů. Značky na druhé straně dostanou prostor, kde snadněji hledat influencery pro vzájemnou spolupráci. Prostředí Brand Collabs Manageru zobrazí základní data jednotlivých profilů, jako jsou věk, pohlaví, zájmy či dosah. Demografická data se budou zobrazovat u influencerů, jejichž profil sleduje alespoň 25 000 fanoušků. Jak již zaznělo v úvodu, nyní poprvé vstupuje do Evropy a prozatím jsou vybrány dvě země: Velká Británie a Německo. Budeme doufat, že se brzy rozšíří o další země a Česká republika bude mezi nimi, abychom mohli i my výhody Brand Collabs Manageru začít využívat.
Všechny výše zmíněné novinky mají velkou šanci, že se při běžné marketingové komunikaci dobře zavedou a zúročí své výhody. Zalíbila se vám některá tak, že ji vyzkoušíte? Na všechny vaše názory se těším na katerina.rotterova@destmark.eu.