Aktuálně patří mezi nejrychleji rostoucí sociální sítě na světě. Počet uživatelů se během posledních dvanácti měsíců zvýšil z 600 milionů na 800 milionů. Jeho funkce Stories denně využívá až 300 milionů lidí. O čem je řeč? O sociální síti Instagram. Jak může tento mediální prostor ve své komunikaci využít třeba malý hotel?
Občas se setkávám s tím, že hlavně menší hotely si stěžují na malé rozpočty, nedostatek času nebo nápadů pro svoji prezentaci na Instagramu. Domnívám se, že i malý hotel zde může být velmi úspěšný. Co je potřeba udělat, aby to tak bylo? Dnes vám představím několik tipů, které mohou pomoci a jsou využitelné pro jakýkoliv hotel, nehledě na velikost.
Stanovte si cíle
Než se s plnou vervou pustíte do komunikace na Instagramu, stanovte si cíle, kterých chcete pomocí této sítě dosáhnout. Bez nich hrozí riziko, že komunikaci budete věnovat spoustu času a bez pozitivního výsledku. Pak se stává, že se celá aktivita ukončí závěrem „nefunguje to“, což bývá často ovlivněno chybějícími cíli. Jaké cíle to mohou být? Nabízí se jich hned několik – od zvýšení povědomí o značce přes zvýšení zaujetí příspěvky, růst komunity a získávání nových leadů až po zvýšení návštěvnosti stránek. Po tomto výčtu vás může napadnout, s čím začít nejdříve. Ideální je začít s budováním povědomí o značce, protože pokud se vrhnete rovnou na získávání nových leadů, pak můžete investovat více času, financí a s horším výsledkem.

Přímé zaměření
Co udělat po určení cílů? V dalším kroku si stanovte cílovou skupinu, na kterou se budete v komunikaci zaměřovat. Pro co nejlepší pochopení si připravte tzv. persony, které detailně charakterizují zástupce vaší cílové skupiny. Každé personě dejte konkrétní jméno a přiřaďte všechny potřebné charaktery, zvyky a vlastnosti.
Hovoříme-li o Instagramu, pak jsou ideální 2–3 persony. Cílíte-li svoji komunikaci do zahraničí, pak jich bude o něco více. Své persony průběžně aktualizujte a sledujte, která má pro vás největší význam a na ni se v komunikaci dále zaměřte.
Poznejte svoji konkurenci
Podívejte se, jak komunikuje vaše konkurence. Ale ne proto, abyste ji kopírovali, to v žádném případě. Možná dostanete pár zajímavých nápadů, které vás inspirují. Navíc třeba odhalíte slabiny konkurentů, které proměníte ve své silné stránky. Při své analýze si dělejte poznámky o typu vizuálů, které konkurenti sdílejí, jaké hashtagy používají, jakou mají odezvu na své příspěvky, a podívejte se také, s jakou pravidelností publikují a jakou mají komunikační linku. To vám přesně ukáže, co funguje, a naopak.
Plánujte
Než začnete svůj obsah zveřejňovat, vytvořte si redakční plán. Ušetří vám spoustu výše zmíněného chybějícího času a také nervů. Později nebudete muset přemýšlet, co který den publikovat. Zároveň si tak udržíte i pravidelnost, kterou má Instagram rád. S přípravou redakčního plánu si snadno zodpovíte i otázky, kterými mohou být: čas publikování, jaké hashtagy přidat, kdo bude na komentáře od ostatních followerů reagovat a hlavně jakým tónem. Toto je jenom malý výčet klíčových otázek, na které je dobré si před startem nebo i v průběhu odpovědět.
Nezapomínejte na CTA
Zajímavý post by neměl zapomínat také na výzvu k akci, která může být v různých podobách. Cílem je zvýšit pozornost publika. Pokládejte různé otázky, vyžádejte si zpětnou vazbu a nebojte se být trochu zvědaví. Když na Instagramu občas procházím profily českých hotelů, velmi často vídám jen krátké věty v duchu „Velikonoce v našem hotelu“. Někdy dokonce bez hashtagů. Pak se není čemu moc divit, že dané posty mají minimální odezvu.
Přidejte hashtagy
Proč využívat hashtagy? Jejich nejvýznamnějším přínosem je, že zvyšují dosah (reach) vašeho sdělení. K příspěvku jich můžete dát až 30. Navíc od prosince minulého roku mohou uživatelé lajkovat vybraný hashtag a posty takto označené pravidelně sledovat. Instagram zatím nezobrazuje, jaký počet uživatelů vybraný hashtag sleduje, ale můžete zjistit kdo daný hashtag sleduje. Vyhledávání samozřejmě zabere o něco více práce, ale snadno si takto vytvoříte seznam hashtagů a rozšíříte svoji znalost o své cílové skupině na této sociální síti.

Zapojte své hosty
Když dnes někam cestujeme, velmi často fotografujeme téměř každý okamžik své dovolené. Na letišti, v letadle, na pláži a samozřejmě v hotelu. Instagram je plný podobných snímků a vy fotografické nadšení můžete využít pro svou značku. Pro svůj hotel vymyslete originální hashtag, který bude snadno zapamatovatelný, a podpořte uživatele, aby ho ke svým fotografiím z vašeho hotelu přidávali. Proč toto udělat? Nejenom kvůli tomu, že se informace o vašem hotelu zobrazí jejich followerům, ale vy můžete jejich obsah nasdílet třeba v Instagram stories.
Využijte místo svého hotelu
Hosté vám dali přednost před konkurencí z nějakého důvodu nebo kvůli zážitku, který jinde nezažijí. Je proto dobré na vašem profilu ukázat, co všechno mohou ve vašem okolí zažít. Ukažte restaurace, bary a atrakce, kam mohou vyrazit. Pokud máte v okolí krásnou přírodu nebo místo s dalšími záživnými aktivitami, pak je to vaše „želízko v ohni“, pomocí kterého můžete přitáhnout pozornost, zároveň ale i pobavit a edukovat. Navíc určitě znáte různá „tajemství nebo tajná místa“, na která průvodci zapomínají a vy je můžete doporučit. Takto si vaše publikum udělá skvělou představu o tom, co všechno se u vás dá zažít a výborně zapadne mezi místní. Když doporučíte místa v okolí, zároveň tak dáváte špetku publicity svým obchodním partnerům, což nemusí být pro vzájemnou podporu rozhodně špatné.
Bavte „live“
Tvorba live videí je pro letošní rok jedním z hlavních komunikačních trendů. Pro hotely je to možnost, jak ukázat živé festivaly nebo hotelové akce. Je to příjemné zpestření nejen pro vaše příznivce, ale zejména pro potenciální zákazníky, kteří váš hotel uvidí zase z jiného úhlu pohledu. Zvýšíte také důvěru a při rozhodování o výběru hotelu budete pro ně tou nejlepší variantou.
Dva ověřené tipy na závěr
Business account – při zakládání profilu na Instagramu se často zakládá jen osobní profil. Přepněte raději na verzi business. Ta má hned několik výhod, z nichž podstatné jsou třeba detailní statistiky pro vyhodnocení komunikace.
Přitažlivé bio – dává představu o tom, o čem je daný profil. Z tohoto důvodu je více než nutné, aby zde byly všechny důležité informace. Které to jsou: e-mail, telefonní číslo, adresa hotelu. Přidejte i odkaz na web, protože je to příležitost objednat ubytování přímo. Při přípravě bia nezapomeňte na silné CTA (call to action) a vyzvěte uživatele, aby vás kontaktovali. Velmi často se stává, že bio se připraví při zakládání profilu a již se tolik neaktualizuje. Testujte, co vám bude fungovat, protože se tento krátký text může stát klíčovým hráčem při získávání nových objednávek.
Při dobře zvolené celkové strategii a komunikaci se Instagram může stát vaším důležitým marketingovým nástrojem. Všechny aktivity průběžně vyhodnocujte, sledujte odezvu na své příspěvky a počet přímých zpráv. Stejně jako na ostatních sítích i zde platí, že čím vyšší je zaujetí vašimi příspěvky, tím vyšší máte šanci oslovit cílové publikum. Přeji vám v komunikaci na Instagramu úspěch a v případě dotazů mne kdykoliv kontaktujte.
Foto: Shutterstock.com