Instagram, aplikace pro sdílení obrázků a videí, se díky své popularitě mezi běžnými uživateli stále více dostává do hledáčku firemní prezentace. A se zvyšujícím se zájmem o cílenou marketingovou komunikaci představil Instagram několik novinek, které se pro realizaci marketingové komunikace stanou velkým pomocníkem. S čím je možné nově pracovat a jak přicházející nástroje využít?
Ukázka umístění tlačítka „kontakt“
|
Jak již zaznělo v úvodu, popularita Instagramu neustále roste a důkazem tohoto tvrzení je celkový počet uživatelů, který celosvětově již překročil hranici 400 milionů. Jak si v oblibě stojí u společností, zejména v cestovním ruchu? Na tuto otázku částečně odpovídá jeden z výzkumů společnosti eMarketer, na jehož základě přibližně 60 procent z nich již Instagram zahrnuje do celkové marketingové strategie. Zároveň na 70 procent cestovních značek využívá tuto sociální síť, aby získaly obsah vytvořený uživateli a dále s ním pracovaly.
Zvyšující se hodnoty nejenom na straně běžných uživatelů, ale také na straně firem, hledající další možnosti pro prezentaci, přiměly Instagram, aby nám marketérům práci, po relativně delším čekání, usnadnil. A s posledními novinkami se tak objevuje možnost otevření firemního profilu, statistiky o uživatelích a možnost přímého promování příspěvků.
Profily pro firemní prezentaci
Založíte-li si na Instagramu firemní profil, na první pohled je od běžného profilu více méně k nerozeznání. Hlavním rozdílem je však tlačítko „kontakt“, jehož prostřednictvím je možné majitele profilu přímo kontaktovat. Tlačítko je umístěno pod základními informacemi o profilu (viz obrázek 1) a jako správci profilu zde máte možnost nastavit si, zda vás uživatelé mohou kontaktovat e-mailem nebo telefonicky.
Instagram vyslyšel volání firemních uživatelů, pro které je tato funkce velkou komunikační úlevou, protože již není nutné s fanoušky komunikovat pouze prostřednictvím komentářů pod příspěvky, ale lze vést přímou komunikaci a obratem jejich dotazy vyřídit.
Statistika nejenom uživatelů
Kromě aktivního tlačítka se u firemních profilů objevuje nově také základní statistika neboli insights (viz obrázek 2). Analytická data u postů na Instagramu zatím chyběla a všichni, kdo ho využívají, mi dají za pravdu, že to při práci často chybělo. Co zde lze očekávat? Obdobně jako u jiných platforem, i zde majitel profilu dostane informace o svých fanoušcích a úspěšnosti, či neúspěšnosti komunikovaných témat. Nově je tak možné více „proniknout“ do chování fanoušků profilu, protože data ukazují, kdy jsou naši fanoušci v průběhu jednotlivých dnů aktivní, kolikrát si naše příspěvky zobrazili a kolik uživatelů jsme zveřejněným sdělením zasáhli.
Ukázka statistiky profilů na Instagramu
|
A není to jenom toto. Z dat současně vyčteme základní demografické údaje, a to podíl mužů/žen, věk uživatelů a lokaci, odkud naši uživatelé jsou. Zároveň si zde snadno zobrazíte tzv. top post, neboli nejlepší příspěvky včetně celkových impresí a zásahu. Malou nevýhodou může být to, že se data nezobrazí na jedné stránce hromadně, ale je nutné se jimi postupně problikávat.
Inzertní podpora příspěvků
Posledním nástrojem, který se v novinkovém balíčku objevil, jsou sponzorované příspěvky. Opět obdoba toho, co již známe z Facebooku, kde lze v několika jednoduchých krocích nastavit pro zvýšení zásahu inzertní podporu. Stejně tak to funguje i na Instagramu. Pod zveřejněným příspěvkem se zobrazí odkaz „promote“ a obratem můžete začít s nastavováním, tj. celkový rozpočet, cílová skupina a čas, po který má být sdělení inzertně podporováno. U stanovení cílové skupiny máme k výběru dvě možnosti, a to vlastní určení, anebo můžeme nechat Instagram, aby toto učinil za nás.
Inspirativní projekty
Přemýšlíte nyní nad tím, jak byste mohli inzerci využít a jaké vizuály použít? Nebo jak uživatele zapojit do vytváření zajímavého obsahu? Pojďte se podívat na několik ukázek.
Zajímavým příkladem je hotel Cromwell Vegas (viz obrázek 3), který ve své inzerci využívá sílu barev. Do reklamních postů vždy zahrnuje obrázky, ve kterých je nějakým způsobem zakomponovaná červená barva (nebo její blízké odstíny). Ta velmi snadno přitáhne nebo povzbudí pozornost uživatelů.
Ukázka inzerce hotelu Cromwell Vegas
|
Na emoce a příjemné zážitky se pak v komunikaci zaměřuje letecká společnost Delta Airlines, která postupně ve svých vizuálech „láká“ na další a další (MORE:) příjemné chvíle v Brazílii (viz obrázek 4). Na konci uživatelé už jen stěží řeknou ne. A s kým nejlépe do Brazílie odletět? Jak jinak než s Delta Airlines.
Reklamní vizuály letecké společnosti Delta Airlines
|
K dalším, tentokrát již mimoinzertním možnostem, patří využívání Instagramu k tvorbě pomyslného katalogu nebo magazínu pro poutavé zveřejňování obrázků, což je mezi subjekty v cestovním ruchu oblíbené. Další možností, která se zde nabízí, je varianta zákaznické linky nebo vytvoření komunity. A zde opět několik praktických ukázek.
Zajímavým „komunitním“ příkladem je profil hotelového řetězce RitzCarlton (viz obrázek 5), který na svém profilu zveřejňuje zejména uživatelské fotografie. V horním nebo dolním rohu je obrázek vždy označen jménem fanouška a takto je na oficiálním profilu publikován. Už na samotném profilu se v bio (krátká informace o profilu) dočtete, že instagramová nástěnka je přehlídkou „vzpomínek“ hotelových hostů.
Ukázka profilu RitzCarlton
|
Další ukázkou je fungování profilu jako zákaznické linky, jejímž prostřednictvím lze rychle vyřešit dotazy zákazníků. Přesně takto svůj firemní profil využívá letecká společnost JetBlue. Na profilu v diskusích tak velmi často narazíte na žádosti o pomoc s vyhledáním zapomenutých věcí na palubě a další cestovatelské dotazy. Aktivní komunikace je pro uživatele velkým pomocníkem při řešení naléhavých problémů. Pro leteckou společnost to tak zároveň může být odlehčení pro klasickou zákaznickou linku (viz obrázek 6).
Instagramový profil společnosti JetBlue
|
Potřebujete-li zajímavé a neotřelé fotografie vašeho hotelu, pak se nechte inspirovat příkladem hotelového řetězce Conrad Hotels (viz obrázek 7), který díky svým uživatelům získal na 700 zajímavých snímků. Jak to udělali? V celé on-line komunikaci využívají hashtag #Conrad135 a žádají své fanoušky, aby sdíleli jejich hotelové příběhy (obdobně jako u RitzCarlton). Díky aktivní komunikaci se hotelovému řetězci takto podařilo od svých hostů získat na 700 vizuálů, které využívají v další marketingové komunikaci. Co myslíte, není to efektivní způsob, jak si obstarat kvalitní vizuály?
Profil hotelového řetězce Conrad Hotels
|
Závěrem
S novými funkcemi v podobě firemních profilů i statistik a také díky možnosti realizovat inzerci zveřejněných postů se z Instagramu stává zajímavé prostředí pro cílenou marketingovou komunikaci. Lze také očekávat, že celkový počet inzerentů, který nyní činí přibližně 200 000, se bude zvyšovat a s rostoucí poptávkou se objeví další nástroje, které práci na této sociální síti ještě více usnadní. Do budoucna lze očekávat další vzrůstající trend na straně uživatelů, kteří své vizuály zveřejňují s velkou oblibou. Bude pak na nás marketérech, jak se nám podaří tento materiál efektivně využít (samozřejmě při splnění všech legálních požadavků).
Zdroj ilustrací: Instagram