Instagram: využívat v hotelovém marketingu, nebo ne?

Obrázky a jejich sdílení patří k trendům dneška a marketingovou komunikaci si bez nich nelze představit, zejména tu na poli sociálních sítí. Jak lze využívat stále rostoucí Instagram, který je pro sdílení obrázků určen, v marketingové komunikaci hotelu? Jsou zde ověřené tipy a triky?

Podle poslední studie společnosti ReviewPro, si Instagram získává mezi uživateli stále větší oblibu – aktuálně jich je přes 300 milionů. Denně je sdíleno na 70 mil. obrázků, které získávají celkem 2,5 mld. lajků. Současně doložil výzkum to, že přibližně 65 procent uživatelů preferuje vizuální stránku věci, a až 80 procent lidí ve většině případů objedná nebo koupí to, co vidí, zatímco se jen 20 procent rozhodne na základě toho, co čte. Z těchto údajů se dá soudit, že Instagram může hrát v rozhodovacím procesu významnou roli.

S ohledem na výše zmíněné i na aktuální trendy zahrnuje stále více hotelů Instagram mezi své hlavní komunikační nástroje. Na co je dobré se v komunikaci zaměřit?

Unikátní fotografie tvoří základ

Stejně jako u všech ostatních sociálních sítích i na Instagramu platí pravidlo zajímavých fotografií. A z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že tady to platí dvojnásobně. Co můžete jako hotel publikovat? Představte nejenom pokoje, kde si budou moci uživatelé dopřát kvalitní spánek, relaxaci a odpočinek po náročném dni, ale také jednotlivé úseky a služby hotelu.

 Obr. 1 – Místo pro selfie v hotelu 1888 (Zdroj: Instagram)

Obr. 1 – Místo pro selfie v hotelu 1888 (Zdroj: Instagram)

Jako lidé jsme strašně zvědaví, a vidět jednotlivé úseky může být zajímavé. Zaveďte své potenciální hosty do hotelové kuchyně, na recepci, ukažte jim sklep či půdu a představte netradičním způsobem i lidi, kteří se o ně v průběhu celé doby budou starat. U Instagramu je obzvláště vítána originalita, takže se nebojte popustit uzdu své fantazii a uživatele překvapte!

K obrázkům přidejte i výzvy „přidejte lajk“ nebo „přidejte komentář“, protože stejně jako u profilů na Facebooku příspěvky více zaujmou. Pobídněte uživatele také k dalšímu sdílení obrázků a ke komunikaci hashtagů. Při komunikaci na sociálních sítích nikdy moc nespoléhejte na to, že uživatele samotné napadne, co mají dělat. Pokud chcete akci, pak si o ni řekněte.

Vytvořte originální hashtag

S komunikací na Instagramu jsou spojené hashtagy (krátká fráze označená #), které uživateli napomáhají snadno dohledat a zaregistrovat snímky. Z tohoto důvodu je nezbytné připojit ke každému příspěvku zmiňovaný hashtag (např. #mujhotel). Účinné je vytvořit svůj vlastní a originální hashtag. Ptáte-li se proč, pak odpovědí je podpora popularity či reklama. Jakmile uživatelé začnou využívat váš hashtag, pak se jedná o reklamu na síti pro vaši značku zcela zdarma.

Při práci s hashtagy je také doporučováno k příspěvku připojit maximálně 3–4 hashtagy. Větší počet není vhodný. Ne z důvodu, že by nefungovaly, ale větší množství už působí jako spam. Na internetu lze také snadno dohledat populární instagramové hashtagy a jimi se třeba inspirovat.

Ukažte spokojené hosty

Je mi jasné, že získat fotografie s hotelovými hosty může být velmi těžké, ale za pokus to určitě stojí. Pokud to bude jen trochu možné, zveřejněte fotografie s hosty, jak se baví (samozřejmě s jejich svolením), jak vyzařují spokojenost atd. To je ta nejlepší reklama, kterou pro svůj hotel můžete na Instagramu zajistit. Obecně platí, že snímky s tvářemi, ať už s jednou nebo dvěma, mají na Instagramu větší úspěch než snímky bez lidí.

Fotografie uživatelů

Dostáváte snímky od svých hostů s poděkováním, jak si pobyt u vás užili? Pokud ano, pak si vyžádejte opět jejich svolení s publikováním a snímky určitě zveřejněte. Tímto způsobem nejen potěšíte autora a dáte základ zákaznické loajalitě, ale také motivujete ostatní ke komunikaci a sdílení a tím pádem k propagaci vašich výborných služeb.

 Obr. 2 – Obrázek uživatelů TabletHotels (Zdroj: Instagram)

Obr. 2 – Obrázek uživatelů TabletHotels (Zdroj: Instagram)

Nezaměřujte se jen na hotel

Budete-li komunikovat jen snímky hotelu, bude to za chvíli nuda a ohlas na vaše snímky bude nulový. Snažte se témata kombinovat. Ideální také je pokusit se prostřednictvím snímků vytvořit příběh, kterým uživatele nejenom napnete, vzbudíte špetku tajemna, ale také pobavíte. Ukažte zajímavé detaily v hotelu, kterých si třeba hosté nemusejí hned všimnout. Rozhodnete-li se také ukázat památky nebo zajímavosti v okolí hotelu, bude to pro vás jen velké plus.

 Obr. 3 – Využití recenze z TripAdvisoru hotelu Redbury (Zdroj: Instagram)

Obr. 3 – Využití recenze z TripAdvisoru hotelu Redbury (Zdroj: Instagram)

Komunikujte významné události

Připravujete-li ve svém hotelu nějakou významnou událost nebo se blíží tradiční svátky, jako jsou Velikonoce, Vánoce, Halloween a další, zapojte je do komunikace. Využijte pro komunikaci těchto dnů hashtagy, např. #christmas, #vanoce, #halloween a připojte obrázky svého krásně nazdobeného hotelu nebo detailů. Udělejte z těchto významných období své komunikační eso.

Filtry a barvy ano, či ne?

Instagram, jako jedna z mála sociálních sítí, nabízí pro úpravu snímků, které chcete na svůj profil přidat, různé filtry. Přestože některé zdroje uvádějí, že filtry je lepší nepoužívat, z osobní zkušenosti to mohu vyvrátit. V případě, že fotografie potřebuje malé vylepšení, jsou filtry ideální variantou a mohou snímek vylepšit. Je však dobré jednotlivé filtry na snímku vyzkoušet, a zvážit, co bude vypadat lépe. Zároveň se vyvarujte přílišné saturace snímků, protože ty nemají velkou oblibu. Někdy budou mít zcela přirozené snímky vyšší engagement (zaujetí) než ty upravené, a naopak.

U snímků někdy rozhoduje i barva. Z výzkumů vyplynulo, že zelená, šedá a modrá získávají více lajků než snímky s převažující žlutou, červenou nebo oranžovou. Určitě bude dobré otestovat, na co zareagují uživatelé nejlépe.

Neaktivní profil

Na závěr teoretických tipů jedno velké doporučení. Obdobně jako tomu bylo u Facebooku, nezakládejte pro svůj hotel profil jenom proto, aby existoval. V případě, že nebudete mít dostatek materiálu nebo nápadů pro publikování, raději od tohoto záměru upusťte. Vzhledem k tomu, že se profil na Instagramu ovládá prostřednictvím mobilního telefonu, je zde vhodné určit jednoho pracovníka, který se bude o profil starat.

A co na to praxe?

Teorie bylo již dost a nyní několik praktických ukázek. Australský boutique hotel 1888 je jedním z příkladů, jak je možné s Instagramem aktivně pracovat a propojit on-line a off-line prostředí. Při zařizování interiéru se majitelé snažili myslet na to, aby jednotlivé části hotelu motivovaly hosty k fotografování. Na recepci vytvořili tzv. selfie koutek, kde se hosté mohou vyfotografovat, jakmile se přihlásí nebo odhlásí z pobytu. Uživatelé zde mají také nápovědu, jaký hashtag při sdílení na Instagramu použít. A hádáte-li, že hashtagem je #1888hotel, pak máte na 100 procent pravdu.

Tento nápad je zdařilý a celkem snadno se realizuje. Kdekoliv v lobby na recepci stačí vytvořit malý prostor se zajímavým pozadím, které bude k fotografování vybízet. V místě pak stačí přidat informaci, jaký hashtag je třeba ke snímku na Instagramu přidat. A pokud bychom šli v nápadech dál, pak lze udělat z této aktivity i zajímavou soutěž (viz Obr. 1).

Zmiňovanou soutěž ze sdílených snímků na Instagramu realizuje TabletHotels, on-line služba pro vyhledávání luxusního ubytování. Ta ve své komunikaci motivuje uživatele ke sdílení snímků z kteréhokoliv hotelu z portfolia TabletHotels a přidáním hashtagu #TabletMoment. Autor nejlepšího snímku se může těšit na ubytování po dobu šesti dnů zcela zdarma (viz Obr. 2).

Poslední instagramovou ukázkou, kterou bych zde chtěla zmínit, je americký hotel The Redbury, který správu profilu svěřil profesionálnímu a uznávanému fotografovi Matthew Rolstonovi. Nejde zde však o to, kdo se o správu stará, ale o nápad propojení komunikačních nástrojů. Hotel ve svých postech na Instagramu využívá reference z TripAdvisoru, kterými uživatele přirozeným způsobem přesvědčuje o svých výborných kvalitách. Je to zajímavá ukázka toho, jak aktivně pracovat s referencemi, které má každý hotel na TripAdvisoru k dispozici a každý den s nimi pracuje (viz Obr. 3).

Stejně jako většina sociálních sítí i Instagram nabízí celou řadu možností, jak s uživateli zajímavě komunikovat. Velkou roli zde hrají vlastní nápady, kterými lze uživatele přesvědčit nejenom o vysoké kvalitě hotelových služeb, ale také o osobním přístupu, který je mnohdy pomyslnou třešinkou na dortu. Napište mi, jaké máte s Instagramem zkušenosti. Těším se na všechny vaše komentáře.

Foto: Instagram, Thinkstockphotos.com

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více