ISO z jiného pohledu

Na stránkách COT Business se především v minulém roce poměrně intenzivně psalo o problematice implementace ISO norem do oblasti služeb cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství. Většina názorů pochází z pera jednotlivých certifikačních organizací event. poradenských firem, zabývajících se přípravou certifikovaných společností, a má tudíž spíše komerční zabarvení. Již méně se setkáváme s názory certifikovaných společností na přínos implementace ISO norem do jejich činnosti. Především chybí vyhodnocení od těch, kteří jsou certifikováni již delší dobu, mají více zkušeností, eventuálně již prošly procesem recertifikace. A úplně chybí ty názory, které nevyjadřují se zavedením ISO pouze spokojenost, ale vidí i problematické stránky certifikace.

Protože se již několik let věnuji problematice ISO z pozice odborného poradce (resp. technického experta pro společnosti CQS a TÜV International) a účastním se certifikačních auditů, rád bych se s Vámi podělil o své zkušenosti. V průběhu let jsem prošel při certifikacích celou řadou hotelových, gastronomických a lázeňských společností, stejně tak i cestovními kancelářemi. Kromě toho mám i celou řadu zprostředkovaných zkušeností, například z bakalářských a diplomových prací našich studentů.

Zlepšování kvality služeb a větší spokojenost zákazníků jsou evergreeny managementu všech společností, které chtějí na trhu uspět. Že se nejedná o jednoduchou problematiku, vyplývá již z marketingového pohledu na služby cestovního ruchu. Jednou z nejvýznamnějších vlastností je totiž jejich heterogenita (proměnlivost). Vzhledem k vázanosti služeb na jejich poskytovatele se může měnit jejich rozsah, struktura a kvalita. Tak například změnou fyzioterapeuta může být zákazníkem vnímána poskytovaná služba zcela odlišně od obdobné předchozí služby, přestože měřitelné parametry služby (délka masáže, použité prostředky, místo) se nezměnily. Na rozdíl od průmyslu se nám jen těžko daří dosahovat naprosto jednotné a standardizované kvality poskytovaných služeb.

K omezení negativního vlivu tohoto rysu služeb mohou společnosti využít tři nástroje:
•  výběr, výchova a vzdělávání kvalifikovaného personálu, jeho příprava tak, aby splňoval stejná kritéria na poskytování služeb;
•  další možností je standardizace procesu poskytování služeb. Jedním z nejúčinnějších nástrojů je implementace metod ISO 9001:2000 do organizací cestovního ruchu;
•  posledním z nástrojů je důsledné zkoumání spokojenosti zákazníka a nastavení takového kontrolního systému, který eliminuje vliv subjektivních faktorů na kvalitu poskytovaných služeb.

Žádný z uvedených nástrojů není samospásný a většinou fungují teprve ve společné kombinaci. Řada organizací cestovního ruchu, zlepšujících své služby na základě zdokonalování systémů řízení svých společností (ať už se jedná o intuitivní, nebo odborně vedené kroky, obojí mohou být úspěšné) s implementací ISO norem váhá. Pro vyřešení otázky, zda certifikovat, nebo ne, by těmto firmám mohlo pomoci nalezení odpovědi na čtyři základní otázky. Za těmito otázkami se neskrývá nic jiného, než formulace čtyř základních přínosů, které by zavedení ISO mělo do firmy přinést. Dle mého názoru lze přínosy shrnout do těchto bodů:

1.  Zlepšení kvality služeb pro zákazníky a zlepšování vztahů s nimi.
2.  Zlepšení systému řízení ve společnosti na všech úrovních.
3.  Zvýšení výkonnosti zaměstnanců, zlepšení kvality a množství jejich práce.
4.  Zlepšení tržního postavení firmy, jejich image a goodwillu.

Pořadí, ve kterém jsem jednotlivé přínosy stanovil zároveň, odpovídá dle mého názoru také pořadí jejich důležitosti. Řada společností však postupuje zcela obráceně, a pokud si nějaké pořadí priorit v přínosech stanovuje, je přesně opačné. Za nejdůležitější považuje mnoho společností především to, jak budou na trhu vidět, jak je budou vnímat jejich zákazníci, ale především jejich konkurence, zda budou mít „značku ISO“. Dalším očekávaným přínosem je zlepšení výkonnosti zaměstnanců (včetně zavedení efektivnějšího systému kontroly jejich práce) spolu se zlepšením systému řízení. A až na posledním místě se krčí zákazník, poskytované služby a úroveň a způsob komunikace s ním.

Když před několika lety byl mezi firmami hotelového průmyslu ve Velké Británii prováděn průzkum na obdobné téma u 34 hotelových společností, výsledky byly následující:

Druh užitku

Počet
respondentů

Provozní užitek

ovlivňuje systém provozu 30
zlevňuje systém provozu 25

Marketingový užitek

ovlivňuje spokojenost zákazníka 18
přispívá k převaze nad konkurencí 19
přináší celonárodní uznání 8

Užitek v oblasti lidských zdrojů

přispívá k větší angažovanosti zaměstnanců 18
zmenšuje fluktuaci 4

Z uvedeného přehledu je zřejmé, že přínosy certifikace nebyly ve všech případech vnímány stejně a že největší přínos je spojován s provozním užitkem. Vraťme se však k problematice priorit našich společností. Existují samozřejmě výjimky a některé firmy zcela prokazatelně preferují při implementaci ISO norem zákaznický přístup. Osobně považuji za nesmírně důležité výběr poradenské firmy, která společnost na certifikaci připraví. Nabídky typu: „Zaplaťte nám částku XY a my se již o vše postaráme, aniž budeme v procesu přípravy jakkoliv zatěžovat Váš management“ považuji za hodné odpadkového koše. Zavedení ISO norem je věcí nejenom všech řídících pracovníků firmy, ale především všech zaměstnanců. A věřte, že jestliže se Vám podaří všechny zaměstnance do tohoto procesu zapojit, přinese Vám to nečekaný a dlouhodobý efekt. Je radost sledovat v nejmenovaném malém hotelu činnost uklízeček, které na Vás působí spíše jako „manažerky úklidu“ než jako ztrápené pokojské. K dispozici mají permanentně počítač (tj. mohou se podívat a komunikovat s kolegyněmi i z domova!!!) s rozpisem služeb, aktuální situací o úklidu a další důležité informace. Jsou velmi dobře vybavené, proškolené, k práci přistupují iniciativně a na výsledcích je to vidět.

Někdy může být pro certifikované organizace stresující samotný audit a jeho průběh. Některé certifikační organizace mají sice velmi dobře zaběhlou „techniku“ auditu, chápou dobře systémy procesního řízení, ale chybí jim lepší cit pro posouzení jednotlivých fází procesu poskytovaných služeb v oblasti cestovního ruchu. „Bazírují“ pak i na některých maličkostech, které nejsou pro kvalitu poskytované služby a spokojenost zákazníka podstatné. Ale to už je úloha nás, odborných poradců, uvést takové jednání na pravou míru.

Jestliže tedy budete váhat se zavedením ISO do své společnosti, zvažte si jednotlivé klady a zápory, a především přínosy certifikace. ISO není všelék. Tam, kde je provedena implementace ISO norem pouze formálně, nejsou do ní zapojeni všichni zaměstnanci a nesleduje se jí to nejdůležitější, tj. zlepšení služeb pro zákazníky, jsou její výsledky zpravidla špatné. Při kvalitní přípravě a správném pochopení přínosů však mohu zavedení ISO do vaší společnosti doporučit. Je to účinný, celosvětově prověřený nástroj, který vám přinese další spokojené zákazníky.

Ing. Pavel Attl
prorektor pro pedagogiku
Vysoká škola hotelová v Praze 8

Literatura:
ATTL, P.: K pojetí lázeňství. In: Czech Hospitality and Tourism Papers, 1/2005, VŠH Praha 2005. ISSN 1801-1535
KOLLÁR, V.: Vízia ISO pre služby cestovného ruchu. In: Medzinárodný cestovný ruch v 21. storočí. EU Bratislava, 2000. ISBN 80-967910-6-0
SYSEL, J.: Koncepce managementu kvality a její uplatnění v cestovním ruchu. In: Czech Hospitality and Tourism Papers, 2/2005, VŠH Praha 2005. ISSN 1801-1535

Informace o přístupu na www.cot.cz od ledna 2006
Od ledna 2006 bude elektronická podoba časopisu C.O.T. business zpřístupněna pouze předplatitelům.
Specifický symbol – odběratelské číslo, které se nachází na zálohové faktuře, je váš unikátní kód pro vytvoření uživatelského účtu. Podrobnější informace najdete na www.cot.cz.

Autor

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Generic selectors
Exact matches only
Vyhledat v názvu
Vyhledat v obsahu
Pouze články
Pouze akce
Pouze číslo týdne
Pouze výrok týdne
Vybrat kategorie
Afrika
Asie
Asociace
Austrálie a Oceánie
Autobusová
Automobilová
Česko a jeho regiony
COTakhle snídani
Cyklistická
Data/Analýzy
Destinace
Doprava
Evropa
Expert
Finance
Finance
Gastro
HR
Incoming
Jihočeský kraj
Jihomoravský kraj
Jižní a Střední Amerika
Karlovarský kraj
Ke schválení
Kraj Vysočina
Královéhradecký kraj
Lanová
Lázně
Legislativa
Legislativa
Letecká
Liberecký kraj
Marketing
MICE
Moravskoslezský kraj
Multimédia
Nezařazené
Olomoucký kraj
Online
Outgoing
Pardubický kraj
Personalistika
Plzeňský kraj
Podcasty
Praha
Severní Amerika
Školy
Slovensko
Společnost
Statistiky
Středočeský kraj
Technologie
Trendy a inovace
Ubytování
Ubytování a gastro
Ústecký kraj
Veletrhy
Videa
Vodní
Zahraničí
Železniční
Zlínský kraj

Více výsledků...