Koncem roku 2018 realizovala agentura CzechTourism ve spolupráci s agenturou NMS Market Research průzkum zaměřený na italské turisty, jejich cestovatelské zvyklosti a mediální chování. Níže shrnu pár zajímavých informací.
Statistika příjezdů
Podle statistik ČSÚ se v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) ročně ubytuje kolem 400 000 Italů. Z primárního výzkumu, který realizujeme v turisticky významných oblastech po celé České republice (Tracking příjezdového a domácího cestovního ruchu, CzT) se zhruba 80 % italských turistů ubytovává právě v HUZ, dále 8–10 % v soukromém placeném ubytovacím zařízení a dalších zhruba 10 % v soukromém neplaceném ubytovacím zařízení, tedy například u svých známých, příbuzných či přátel.
Po Praze je v oblibě Jihomoravský kraj
Nejnavštěvovanější je jednoznačně Praha, s odstupem je na druhém místě Jihomoravský kraj, kam ročně míří kolem 20 000 italských turistů. Návštěvě Jihomoravského kraje mimo jiné nahrává i přímé letecké spojení Brno – Milán Bergamo.
 |
 |
Obr. 1 + Obr. 2 – Statistiky týkající se příjezdů z Itálie v letech 2016–2018
|
„Italové většinou při své návštěvě nevynechají Lednicko-valtický areál, s oblibou navštěvují Mikulov, kde ochutnávají místní vína a milují vyhledávanou brněnskou gastronomii,“ uvádí Pavla Pelánová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Moravy.
Informace od Pavly Pelánové z Jižní Moravy mohu jen potvrdit. Z dostupných výzkumů je patrné, že Italové nejraději cestují za poznáním, navštěvují kulturní a historické památky včetně památek UNESCO, historická města a rádi poznávají regiony. Česká republika má díky své bohaté historii a koncentraci památek největší potenciál oslovit právě tyto cílové skupiny turistů.
Návštěva památek a charakteristika cílové skupiny
Téměř polovina Italů jezdí za památkami alespoň jednou za rok. Nejčastěji volí pobyt na 2–4 noci a v průměru je stojí dovolená 12 300 Kč na osobu. Preferovaným společníkem je partner, čtvrtina jezdí také s dětmi nebo se skupinou přátel.
Graf 1 – Potenciál produktových řad v populaci Itálie

V souvislosti s památkami si Italové nejčastěji vybavují Francii, svou vlast či Španělsko. Avšak 12 % z nich spontánně zmiňuje Českou republiku. Při vyhledávání informací před dovolenou velmi často využívají oficiální weby destinací, ale i neoficiální recenze jiných cestovatelů. Procházejí si také různé nabídky na internetu a více než polovina se ptá na názor známých a rodiny. V souvislosti s českými památkami Italové nejčastěji zaznamenali propagaci hradů, zámků a církevních pamětihodností.
Kromě návštěvy hradů a zámků jsme spolu s Rakouskem pro Italy dokonce top zemí vhodnou pro prohlídky zřícenin. Německo oproti tomu vede v nabídce památek UNESCO, muzeí, skanzenů, církevních a technických památek.
Regionální turismus – jak přilákat Italy do regionů
Nejprve je potřeba objasnit, co si Italové představí pod pojmem „regionální turismus“. Řadí sem návštěvu historických měst, gastronomické zážitky, místa spojená s folklorem a řemesly, ale i pivní slavnosti či farmářské trhy.
Tento typ aktivit je sám o sobě lákavý pro čtvrtinu Italů, navíc značná část italských turistů (84 %) se mu během svých dovolených věnuje alespoň částečně a kombinuje poznávání regionu s návštěvou památek či jinou aktivitou. Typickými destinacemi z tohoto pohledu je Itálie, Španělsko nebo Francie.
Graf 2 – Kdo navštívil Česko?

Při bližším dotazování jsme zjistili, že dvě třetiny Italů si dokážou představit právě spojení České republiky a regionálního turismu. Třetina u nás za tímto účelem dokonce reálně byla. Nejčastěji zde poznávali historická města (která jsou zároveň obecně nejatraktivnějším subproduktem), užívali si gastronomii a zaujala je místa spojená s tradičními řemesly.
Turisté věnující se regionálnímu turismu mají základní charakteristiku velmi podobnou cílové skupině navštěvující památky. Nejčastěji jezdí na 2–4 noci a průměrně na osobu utratí 12 300 Kč.
Co je ovšem pro tuto skupinu při výběru destinace podstatné, je šíře nabídky a možnost navštívit více míst v okolí. Tento parametr je důležitý pro tři čtvrtiny těchto turistů. Vysokou důležitost má i bezproblémová doprava a cenová dostupnost.
Zkušenosti s Českou republikou a potenciál návštěvy
Italové znají Českou republiku poměrně dobře, i když nejčastěji si ji spojí pouze s Prahou. Přímou osobní zkušenost s Českem mají zejména turisté, kteří jsou zvyklí hodně cestovat do zahraničí, tzv. heavy travellers, a lidé s vyššími příjmy. Hodnotí nás velmi pozitivně a rádi nás i doporučí svým známým a přátelům. Přesto, že většinou vybírají pro svoji dovolenou další nové země či regiony (rádi poznávají nové), pětina z nich uvedla, že si návštěvu u nás v budoucnu opět zopakuje.
Pokud bychom se chtěli zaměřit na nové potenciální návštěvníky, kteří u nás ještě nebyli, pak je vhodné cílit na mladé lidi do 24 let, kde je patrný poměrně značný zájem v budoucnu nás navštívit. Opět pro ně budou lákavá historická místa a návštěva památek propojena i s lehce odpočinkovými až rekreačními aktivitami. Pokud vše podpoří dobrá gastronomie a možnost večerního vyžití, zážitek pro tuto cílovou skupinu bude ideální. Navíc mladé Italy velmi snadno můžeme oslovit na internetu, kde významně častěji sledují servery pro sdílení videí, používají hudební streamovací služby či sledují seriály.
Ze sociálních sítí využívají Italové nejvíce Facebook a Instagram (účet na Facebooku má ¾ Italů, na Instagramu více než polovina). Z hlediska hledání inspirace pro cestování jsou nejdůležitější Facebook (29 %), Instagram (23 %) a na třetím místě to je Pinterest (13 %). Mladší ročníky také velmi často sdílejí své zážitky z dovolené na sociálních sítích.