
Další ze série výzkumů, zabývajících se detailně potenciálem příjezdového cestovního ruchu, byl výzkum zaměřený na Izraelce a jejich cestovatelské zvyklosti.
Pár čísel na úvod
Izrael se z hlediska počtu příjezdů do HUZ v ČR nachází na 18. příčce. Izraelští turisté u nás ovšem tráví v průměru výrazně více dnů, a v počtu přenocování se tak vyšplhají až na 14. pozici, a přeskočí tak dokonce návštěvníky z Rakouska či Ukrajiny. Většina Izraelců zavítá do Prahy; dalším regionem je pak Karlovarský kraj, který si zároveň udržel v roce 2018 výši příjezdů na stejné úrovni jako v roce 2017 (celorepublikově došlo meziročně k poklesu o 11 %).
Z výzkumu, který realizujeme přímo na území České republiky, je pak patrná i bližší struktura turistů, kteří k nám zavítají. Výraznou skupinu zde tvoří turisté, kteří přijeli do ČR za obchodním účelem (28 %). Zároveň jsou nadprůměrné i útraty Izraelců, v průměru vycházejí na osobu a den na 2 500 Kč, přičemž 64 procent utratí před cestou. (Aktuální údaje za rok 2018; zdroj: ČSÚ – návštěvnost HUZ, CzechTourism – Tracking PCR, DCR)
Hrdý národ
Izrael je stát relativně malý rozlohou, zároveň ale hodně odlišný geograficky i společensky. Populaci tvoří přibližně ze tří čtvrtin Židé, 20 procent Arabové a 4 procenta další národnosti. Geograficky se dělí na 6 hlavních distriktů (Severní, Haifský, Centrální, Telavivský, Jeruzalémský a Jižní). Nejvíce obyvatel je soustředěno v Centrálním regionu. Arabská část populace je pak soustředěna v Severním distriktu, kde představuje více než polovinu obyvatel.
Izraelci jsou jako národ neobyčejně hrdí. Historická zkušenost (strach o přetrvání národa) je základním kamenem jejich identity a rodina je pro ně nade vše. Izrael často přirovnávají k sábře (opuncii), která je drsná a ostrá navenek, ale jemná uvnitř. Na první pohled jsou velmi otevření, hlasití a hovoří velmi rychle. Žijí přítomností, rádi slaví a o všem diskutují. Ne nadarmo se říká „jeden Izraelec = jeden názor, dva Izraelci = tisíc názorů“. Zároveň jsou ale zvyklí chtít vše, na co mají nárok a ještě trochu navíc.
Cestování je pro Izraelce možností získat řadu zkušeností i šancí alespoň občas uniknout napětí, které je v jejich zemi prakticky neustálé. Po skončení vojenské služby si velká část mladých dopřeje cestovatelskou pauzu, která trvá v průměru půl roku.
Heavy travelers
V porovnání s jinými zeměmi jsou Izraelci opravdu vášnivými cestovateli. Alespoň jednou ročně vyrazí do zahraničí tři z pěti Izraelců.
Třináct procent Izraelců se řadí do skupiny „Heavy travelers“. Cestují minimálně třikrát ročně. Častěji jsou to muži, nesezdané páry a lidé starší 55 let. Zároveň mají spíše nadprůměrné příjmy, které jim umožňují vyšší míru cestování. Co je podstatné, tito heavy travelers méně často využívají cestovní kanceláře a dávají také větší přednost regionálnímu turismu. Inspiraci pak hledají převážně v TV a knihách.
Klíčovým faktorem pro výběr země, kam vycestují, je atraktivita destinace. Pokud pomineme cenu a slevové nabídky, dalším důležitým faktorem je příroda. Naopak bezpečnost pro ně nepatří mezi rozhodující kritéria.
Budování loajality může být oříšek
Zhruba polovina Izraelců pravidelně cestuje do Evropy, velká část z nich navštíví i některou středoevropskou zemi. Výběr konkrétní lokality/země je ovlivněn zejména věkem a zájmem cestovatelů. Mladší preferují místa, kde „to žije“, rádi se baví, ocení noční život. Naopak pro starší cílovou skupinu je důležitá příroda, kombinace různých aktivit, ochutnávání místní gastronomie i městské procházky.
Přímou konkurencí jsou pro nás Maďarsko, Polsko a Švýcarsko. Největší šanci máme v případě oslovování „nových“ turistů, kteří u nás ještě nebyli. Izraelci rádi a hodně cestují, ale zároveň rádi objevují nová místa, proto je u nich velmi těžké budovat loajalitu a opakovanou návštěvu.
Graf – Faktory ovlivňující rozhodování Izraelců při výběru destinace

UNESCO, atraktivní příroda, dobré jídlo a pití, ale i hýčkání a luxus
Nejvíce izraelských turistů zasáhne kombinace rekreačního a regionálního turismu. Lázeňství je pak vhodné kombinovat s regionálním turismem.
Česká republika není zemí, která by byla automaticky vnímána jako vhodná destinace pro rekreační turismus. Nicméně máme silný potenciál oslovit izraelské turisty s nabídkou regionálního turismu a představit šíři kulturních a historických památek. Fungovat by mohl i „hybridní produkt“, který by kombinoval regionální turismus, návštěvu památek a lázeňství.
Pod regionálním turismem si Izraelci představí dovolenou, kde se koncentrují unikátní atrakce, památky, hezká krajina a dobré víno. Nejčastěji v tomto směru zmiňují evropské destinace a prim hraje Itálie. Zájem o Českou republiku je na úrovni Rakouska či Maďarska.
Tab.: Jakými produkty dosáhneme na izraelské turisty
|
Rekreační turismus (preferuje 39 %) |
Regionální turismus
(preferuje 34 %) |
Návštěvy památek
(preferuje 17 %) |
Aktivní turismus
(preferuje 7 %) |
Lázeňství
(preferují 3 %) |
TOP 3 destinace |
Itálie, Thajsko, Španělsko |
Itálie, Spojené království, Německo |
Itálie, Spojené království, Francie |
Švýcarsko, Itálie, Francie |
Švýcarsko, Thajsko, Rumunsko |
Je ČR pro takový typ dovolené vhodná? |
72 % |
88 % |
85 % |
43 % |
73 % |
Kdo? |
occasional travelers, věk 25–44, ženatí/vdané |
heavy travelers, se zkušeností s ČR, nepatrně častěji 55+ |
spíše starší generace cestovatelů, se zkušeností s ČR |
mladší cestovatelé (18–24), svobodní, bez zkušenosti s ČR |
Bez výraznějších sociodem. charakteristik |
S kým? |
rodina (partner/ka a děti) |
partner/ka |
partner/ka |
partner/ka, přátelé |
partner/ka, častěji i sám/sama |
Na jak dlouho a za kolik? |
prodloužený víkend; Ø 25 780 Kč |
prodloužený víkend; Ø 24 330 Kč |
prodloužený víkend i více než 5 nocí; Ø 22 030 Kč |
více než 5 nocí; Ø 30 550 Kč |
1 noc; Ø 26 970 Kč |
Co je pro ně na dovolené důležité? |
celková atraktivita destinace, cena |
celková atraktivita destinace, cena |
celková atraktivita destinace, cena |
krása/unikátnost přírodních atraktivit, cena |
atraktivní balíček, sleva, cena, bezpečnost |
Návštěva památek je cílem spíše pro starší cestovatele, důležitá je možnost navštívit v daném místě další zajímavá místa. Rádi navštěvují země, které byly dříve velmocemi nebo se nějakým způsobem pojí s židovským dědictvím. Při výběru je poměrně důležitá i značka UNESCO. Toto jsou silné taháky i České republiky.
Lázně a Česká republika, to jde dohromady zejména v hlavách mladších cestovatelů, kteří vidí potenciál ve spojení s image Česka jako staré země s tradicí. Při tomto typu dovolené očekávají odpočinek, hýčkání a luxus. Důležité jsou dobrý hotel, personál, zdravé jídlo a hezké prostředí.
Oslovte je na sociálních sítích
Nyní již víme, jací Izraelci jsou, za čím cestují a jaká je naše šance v evropském měřítku. A jaký komunikační kanál ideálně zvolit, abychom doručili svou nabídku a byli co nejvíce efektivní? Využijme sociální sítě. Izraelci vedou v používání sociálních sítí a médií. Na sociálních sítích stráví v průměru 11 hodin denně (světový průměr se pohybuje okolo 6 hodin). Navíc toto není výsada mladé generace. Relevantní informaci přes sociální sítě doručíte i generaci 55+.
Aktivity CzechTourism a spolupráce s regiony
Od října 2018 má CzechTourism v Izraeli zastoupení 2. stupně, tedy v podobě PR agentury. Zástupci této agentury, B2B novinář a 4 touroperátoři se zároveň zúčastní Czech Republic Travel Trade Day, kde se osobně setkají přímo se zástupci regionů a subjekty z podnikatelské sféry.
Pro letošní rok navíc v Izraeli plánuje CzechTourism realizaci on-line kampaně, která je přímo zaměřena na regionální turismus a jako doplňkové téma je lázeňství. Ve vztahu k tomuto zdrojovému trhu mimo jiné synergicky velmi pomáhá i činnost destinační společnosti Živý kraj, která působí v Karlovarském kraji. Pro tento kraj jsou izraelští turisté jednou z důležitých cílových skupin. Všemu nasvědčují jak statistická čísla o návštěvnosti, tak i data z tohoto výzkumu. Podle slov Petra Židlického, předsedy spolku Živý kraj, projevili potenciální lázeňští návštěvníci zájem o tipy na volnočasové aktivity. Nabízenými výletními místy v tomto kraji jsou například hrad Loket, hrad a zámek Bečov, klášter v Teplé či rozhledna Diana.
Výzkum v Izraeli, jenž kombinoval několik výzkumných metod, realizovala pro CzechTourism agentura NMS Market Research. Výstup z tohoto, ale i řady dalších výzkumů naleznete na internetových stránkách agentury CzechTourism pod záložkou Institut turismu.