Izrael je jako opuncie – drsný a ostrý navenek, ale jemný uvnitř

 

Další ze série výzkumů, zabývajících se detailně potenciálem příjezdového cestovního ruchu, byl výzkum zaměřený na Izraelce a jejich cestovatelské zvyklosti.

Pár čísel na úvod

Izrael se z hlediska počtu příjezdů do HUZ v ČR nachází na 18. příčce. Izraelští turisté u nás ovšem tráví v průměru výrazně více dnů, a v počtu přenocování se tak vyšplhají až na 14. pozici, a přeskočí tak dokonce návštěvníky z Rakouska či Ukrajiny. Většina Izraelců zavítá do Prahy; dalším regionem je pak Karlovarský kraj, který si zároveň udržel v roce 2018 výši příjezdů na stejné úrovni jako v roce 2017 (celorepublikově došlo meziročně k poklesu o 11 %).

Z výzkumu, který realizujeme přímo na území České republiky, je pak patrná i bližší struktura turistů, kteří k nám zavítají. Výraznou skupinu zde tvoří turisté, kteří přijeli do ČR za obchodním účelem (28 %). Zároveň jsou nadprůměrné i útraty Izraelců, v průměru vycházejí na osobu a den na 2 500 Kč, přičemž 64 procent utratí před cestou. (Aktuální údaje za rok 2018; zdroj: ČSÚ – návštěvnost HUZ, CzechTourism – Tracking PCR, DCR)

Hrdý národ

Izrael je stát relativně malý rozlohou, zároveň ale hodně odlišný geograficky i společensky. Populaci tvoří přibližně ze tří čtvrtin Židé, 20 procent Arabové a 4 procenta další národnosti. Geograficky se dělí na 6 hlavních distriktů (Severní, Haifský, Centrální, Telavivský, Jeruzalémský a Jižní). Nejvíce obyvatel je soustředěno v Centrálním regionu. Arabská část populace je pak soustředěna v Severním distriktu, kde představuje více než polovinu obyvatel.

Izraelci jsou jako národ neobyčejně hrdí. Historická zkušenost (strach o přetrvání národa) je základním kamenem jejich identity a rodina je pro ně nade vše. Izrael často přirovnávají k sábře (opuncii), která je drsná a ostrá navenek, ale jemná uvnitř. Na první pohled jsou velmi otevření, hlasití a hovoří velmi rychle. Žijí přítomností, rádi slaví a o všem diskutují. Ne nadarmo se říká „jeden Izraelec = jeden názor, dva Izraelci = tisíc názorů“. Zároveň jsou ale zvyklí chtít vše, na co mají nárok a ještě trochu navíc.

Cestování je pro Izraelce možností získat řadu zkušeností i šancí alespoň občas uniknout napětí, které je v jejich zemi prakticky neustálé. Po skončení vojenské služby si velká část mladých dopřeje cestovatelskou pauzu, která trvá v průměru půl roku.

Heavy travelers

V porovnání s jinými zeměmi jsou Izraelci opravdu vášnivými cestovateli. Alespoň jednou ročně vyrazí do zahraničí tři z pěti Izraelců.

Třináct procent Izraelců se řadí do skupiny „Heavy travelers“. Cestují minimálně třikrát ročně. Častěji jsou to muži, nesezdané páry a lidé starší 55 let. Zároveň mají spíše nadprůměrné příjmy, které jim umožňují vyšší míru cestování. Co je podstatné, tito heavy travelers méně často využívají cestovní kanceláře a dávají také větší přednost regionálnímu turismu. Inspiraci pak hledají převážně v TV a knihách.

Klíčovým faktorem pro výběr země, kam vycestují, je atraktivita destinace. Pokud pomineme cenu a slevové nabídky, dalším důležitým faktorem je příroda. Naopak bezpečnost pro ně nepatří mezi rozhodující kritéria.

Budování loajality může být oříšek

Zhruba polovina Izraelců pravidelně cestuje do Evropy, velká část z nich navštíví i některou středoevropskou zemi. Výběr konkrétní lokality/země je ovlivněn zejména věkem a zájmem cestovatelů. Mladší preferují místa, kde „to žije“, rádi se baví, ocení noční život. Naopak pro starší cílovou skupinu je důležitá příroda, kombinace různých aktivit, ochutnávání místní gastronomie i městské procházky.

Přímou konkurencí jsou pro nás Maďarsko, Polsko a Švýcarsko. Největší šanci máme v případě oslovování „nových“ turistů, kteří u nás ještě nebyli. Izraelci rádi a hodně cestují, ale zároveň rádi objevují nová místa, proto je u nich velmi těžké budovat loajalitu a opakovanou návštěvu.

Graf – Faktory ovlivňující rozhodování Izraelců při výběru destinace

Graf – Faktory ovlivňující rozhodování Izraelců při výběru destinace

UNESCO, atraktivní příroda, dobré jídlo a pití, ale i hýčkání a luxus

Nejvíce izraelských turistů zasáhne kombinace rekreačního a regionálního turismu. Lázeňství je pak vhodné kombinovat s regionálním turismem.

Česká republika není zemí, která by byla automaticky vnímána jako vhodná destinace pro rekreační turismus. Nicméně máme silný potenciál oslovit izraelské turisty s nabídkou regionálního turismu a představit šíři kulturních a historických památek. Fungovat by mohl i „hybridní produkt“, který by kombinoval regionální turismus, návštěvu památek a lázeňství.

Pod regionálním turismem si Izraelci představí dovolenou, kde se koncentrují unikátní atrakce, památky, hezká krajina a dobré víno. Nejčastěji v tomto směru zmiňují evropské destinace a prim hraje Itálie. Zájem o Českou republiku je na úrovni Rakouska či Maďarska.

Tab.: Jakými produkty dosáhneme na izraelské turisty

  Rekreační turismus (preferuje 39 %) Regionální turismus
(preferuje 34 %)
Návštěvy památek
(preferuje 17 %)
Aktivní turismus
(preferuje 7 %)
Lázeňství
(preferují 3 %)
TOP 3 destinace Itálie, Thajsko, Španělsko Itálie, Spojené království, Německo Itálie, Spojené království, Francie Švýcarsko, Itálie, Francie Švýcarsko, Thajsko, Rumunsko
Je ČR pro takový typ dovolené vhodná? 72 % 88 % 85 % 43 % 73 %
Kdo? occasional travelers, věk 25–44, ženatí/vdané heavy travelers, se zkušeností s ČR, nepatrně častěji 55+ spíše starší generace cestovatelů, se zkušeností s ČR mladší cestovatelé (18–24), svobodní, bez zkušenosti s ČR Bez výraznějších sociodem. charakteristik
S kým? rodina (partner/ka a děti) partner/ka partner/ka partner/ka, přátelé partner/ka, častěji i sám/sama
Na jak dlouho a za kolik? prodloužený víkend; Ø 25 780 Kč prodloužený víkend; Ø 24 330 Kč prodloužený víkend i více než 5 nocí; Ø 22 030 Kč více než 5 nocí; Ø 30 550 Kč 1 noc; Ø 26 970 Kč
Co je pro ně na dovolené důležité? celková atraktivita destinace, cena celková atraktivita destinace, cena celková atraktivita destinace, cena krása/unikátnost přírodních atraktivit, cena atraktivní balíček, sleva, cena, bezpečnost

 
Návštěva památek je cílem spíše pro starší cestovatele, důležitá je možnost navštívit v daném místě další zajímavá místa. Rádi navštěvují země, které byly dříve velmocemi nebo se nějakým způsobem pojí s židovským dědictvím. Při výběru je poměrně důležitá i značka UNESCO. Toto jsou silné taháky i České republiky.

Lázně a Česká republika, to jde dohromady zejména v hlavách mladších cestovatelů, kteří vidí potenciál ve spojení s image Česka jako staré země s tradicí. Při tomto typu dovolené očekávají odpočinek, hýčkání a luxus. Důležité jsou dobrý hotel, personál, zdravé jídlo a hezké prostředí.

Oslovte je na sociálních sítích

Nyní již víme, jací Izraelci jsou, za čím cestují a jaká je naše šance v evropském měřítku. A jaký komunikační kanál ideálně zvolit, abychom doručili svou nabídku a byli co nejvíce efektivní? Využijme sociální sítě. Izraelci vedou v používání sociálních sítí a médií. Na sociálních sítích stráví v průměru 11 hodin denně (světový průměr se pohybuje okolo 6 hodin). Navíc toto není výsada mladé generace. Relevantní informaci přes sociální sítě doručíte i generaci 55+.

Aktivity CzechTourism a spolupráce s regiony

Od října 2018 má CzechTourism v Izraeli zastoupení 2. stupně, tedy v podobě PR agentury. Zástupci této agentury, B2B novinář a 4 touroperátoři se zároveň zúčastní Czech Republic Travel Trade Day, kde se osobně setkají přímo se zástupci regionů a subjekty z podnikatelské sféry.

Pro letošní rok navíc v Izraeli plánuje CzechTourism realizaci on-line kampaně, která je přímo zaměřena na regionální turismus a jako doplňkové téma je lázeňství. Ve vztahu k tomuto zdrojovému trhu mimo jiné synergicky velmi pomáhá i činnost destinační společnosti Živý kraj, která působí v Karlovarském kraji. Pro tento kraj jsou izraelští turisté jednou z důležitých cílových skupin. Všemu nasvědčují jak statistická čísla o návštěvnosti, tak i data z tohoto výzkumu. Podle slov Petra Židlického, předsedy spolku Živý kraj, projevili potenciální lázeňští návštěvníci zájem o tipy na volnočasové aktivity. Nabízenými výletními místy v tomto kraji jsou například hrad Loket, hrad a zámek Bečov, klášter v Teplé či rozhledna Diana.

Výzkum v Izraeli, jenž kombinoval několik výzkumných metod, realizovala pro CzechTourism agentura NMS Market Research. Výstup z tohoto, ale i řady dalších výzkumů naleznete na internetových stránkách agentury CzechTourism pod záložkou Institut turismu.

foto
Soňa MachováCzechTourism
vedoucí oddělení marketingového výzkumu
machova@czechtourism.cz
www.czechtourism.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Asie

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více