Institut turismu agentury CzechTourism se detailně zaměřil na zahraniční návštěvníky, kteří zavítali do České republiky v posledních několika letech. Data z výzkumu Příjezdový cestovní ruch posloužila k sekundární analýze a rozpadu výsledků do jednotlivých krajů. „Věřím, že s výsledky těchto regionálních analýz bude pracovat nejen naše agentura, ale poslouží k dalšímu rozvoji nabídky služeb jednotlivých turistických destinací v ČR,“ uvádí ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

„Informace o zahraničních turistech, které pro nás dlouhodobě sbírala agentura STEM/MARK, si přímo říkaly o další detailní analýzu, a to s rozpadem do jednotlivých krajů České republiky. O takováto data také projevili zájem regionální koordinátoři a díky možnosti spolufinancování se nám detailnější analýzy podařilo s agenturou MindBridge Consulting zrealizovat. K dispozici tak máme 15 regionálních zpráv (14 krajských a jednu souhrnnou), které vypovídají o trendech příjezdového cestovního ruchu v regionech České republiky,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.
Regionální analýzy byly připraveny z dat za období od ledna 2012 do konce prvního pololetí roku 2016. V tomto období bylo získáno celkem 128 923 rozhovorů se zahraničními návštěvníky ČR. Zhruba 52 % tvoří jednodenní návštěvníci, 39 % turisté (ti, kteří u nás přespali alespoň jednu noc) a 9 % tranzitující.
Hlavní výsledky za celou ČR
Ve sledovaném období přijelo do České republiky 112 milionů zahraničních návštěvníků (z toho 58 milionů jednodenních, 44 milionů turistů a 10 milionů tranzitujících osob). Jejich útraty v České republice ve sledovaném období dosáhly téměř 574 miliard Kč (tato částka zahrnuje pouze výdaje, které byly hrazeny na území Česka, případně byly příjmem organizací působících v České republice). Jednodenní návštěvníci utratili 193 miliard korun, turisté 370 miliard Kč a tranzitující 9,7 miliard Kč. Počty i útraty zahraničních návštěvníků meziročně rostou ve všech sledovaných skupinách.
Nejčastěji k nám přijíždějí návštěvníci ze sousedních zemí – na prvním místě je Německo (tvoří odhadem 40 % všech návštěvníků), dále Slovensko, Rakousko a Polsko. Z dalších států je to Rusko, Velká Británie, Itálie, Francie, USA, Španělsko a Nizozemsko. Od roku 2013 jsme zaznamenali pokles ruské klientely, naopak nám roste návštěvnost ze zemí, jako jsou Itálie či Velká Británie.
Detailně – zaměřeno na kraje
Nejvíce zahraničních návštěvníků zamíří tradičně do Prahy, a to přibližně 27,4 % (28 milionů), přičemž se v naprosté většině jedná o turisty, neboť ti tvoří 95 % všech návštěvníků Prahy.
Graf 1 – Struktura návštěvníků Česka

Ve sledovaném období byl druhým nejnavštěvovanějším krajem Ústecký kraj, kam zamířilo bezmála 22 milionů osob, tj. 21,5 % ze všech návštěvníků Česka. Jednoznačnou převahu měli jednodenní návštěvníci, kteří tvořili 94 % všech návštěvníků tohoto kraje.
Graf 2 – Jednodenní návštěvníci a turisté v krajích ČR

Třetí pozici z pohledu návštěvnosti obsadil Jihomoravský kraj, do něhož zavítalo 15,3 % zahraničních návštěvníků České republiky, tj. 15,6 milionu osob, přičemž i v tomto případě převažovali jednodenní návštěvníci, a to přibližně ze 74 %.
14 milionů zahraničních návštěvníků zavítalo do Jihočeského kraje. Taktéž v tomto kraji měli převahu jednodenní návštěvníci, kteří se na zahraničním příjezdovém ruchu v tomto kraji podíleli z 82 %.
Do Karlovarského kraje zavítalo 11,7 % ze všech zahraničních návštěvníků Česka. Tento podíl odpovídá necelým 12 milionům osob, z nichž 77 % navštívilo tento kraj jako jednodenní návštěvníci. Do Plzeňského kraje ve sledovaném období zavítalo 10,8 milionu zahraničních návštěvníků, tj. 10,6 % ze všech návštěvníků Česka. Jednodenních návštěvníků bylo bezmála 88 %.
Výdaje
Od ledna 2012 do konce června 2016 utratili v započítávaných výdajích jednodenní návštěvníci a turisté 566,6 miliardy Kč. Jedná se přitom již o výdaje, které byly vynaloženy buď přímo v České republice, nebo byly do České republiky s největší pravděpodobností transferovány. Z finančního pohledu větší finanční sumu v součtu vydají turisté (373 miliard Kč), a to i přesto, že jich do Česka zavítá méně než jednodenních návštěvníků.
Nejvíce peněz je vynaloženo v souvislosti s návštěvou či pobytem v Praze. Celkově návštěvníci Prahy (jednodenní a turisté) vydají 43 % všech započítávaných příjmů z ČR. V případě turistů je to dokonce 64 %.
Graf 3 – Celkové výdaje: jednodenní + turisté

V rámci turistů měli ve sledovaném období nejvyšší průměrné denní výdaje na osobu turisté, kteří navštívili Karlovarský kraj, a to konkrétně 2 110 Kč. U těchto turistů byla zaznamenána taktéž nejdelší doba pobytu, který v průměru trval 6,3 dne.
V absolutním vyjádření vydali, pokud jde o turisty, největší částku ti, kteří byli ubytováni v Praze (237 miliard Kč), následovaní turisty ubytovanými v Karlovarském kraji (37 miliard Kč) a Jihomoravském kraji (27 miliard Kč).
Jednodenní návštěvníci vydali v průběhu sledovaného období přibližně 194 miliard Kč. Největší výdaje jednodenních návštěvníků měli cizinci v Ústeckém kraji, a to ve výši 38 miliard Kč. S nevelkým odstupem ve výši výdajů jednodenních návštěvníků následuje kraj Plzeňský s výdaji ve výši 36 miliard Kč. Třetím krajem s nejvyššími výdaji jednodenních návštěvníků je kraj Jihočeský s 33 miliardami Kč.
Důvod návštěvy Česka
Z celostátního pohledu převažují dva hlavní důvody návštěvy Česka, a to dovolená a nákupy. Regionální pohledy však nabízejí perspektivu značně variabilní. Zatímco některé kraje lákají zahraniční návštěvníky jako dovolenkové lokality (Praha, Středočeský a Olomoucký kraj), jiné můžeme označit z pohledu zahraničních návštěvníků za kraje nákupní (Ústecký, Karlovarský a Plzeňský kraj).
Návštěvníci, kteří do Česka míří kvůli dovolené, směřují z 58 % do Prahy.
Nákup byl hlavní motivací návštěvy krajů Ústeckého, Karlovarského a Plzeňského, do nichž směřovalo více než 60 % z těch návštěvníků, jejichž hlavní motivací byly právě nákupy.
Tab: Vývoj incomingu ve sledovaném období
rok |
Celkem |
Jednodenní
návštěvníci |
Turisté |
Tranzitující
osoby |
2012 |
22 646 551 |
11 572 387 |
8 900 094 |
2 174 069 |
2013 |
23 023 749 |
11 880 254 |
9 002 286 |
2 141 209 |
2014 |
25 560 356 |
13 189 144 |
10 019 660 |
2 351 553 |
2015 |
27 868 899 |
14 491 828 |
10 924 609 |
2 452 463 |
1. pol. 2016 |
13 210 589 |
6 869 506 |
5 178 551 |
1 162 532 |
Zdroj: CzechTourism
Pakliže byla hlavním důvodem návštěvy práce, pak cizinci více než v polovině případů mířili do Prahy. Bezmála 19 % pracovních cest zavedlo cizince do Jihomoravského kraje.
Nejvíce návštěvníků motivovaných pro cestu do ČR návštěvou kulturní či sportovní akce směřovalo do Prahy nebo do Jihomoravského kraje. Podobně tomu bylo v případě studijních cest a pobytů.
Zdravotní pobyty lákají hlavně do Karlovarského kraje, kam směřovalo 73 % zahraničních návštěvníků, pro něž byl právě zdravotní pobyt hlavním důvodem návštěvy ČR.
Spokojenost s návštěvou Česka
Zahraniční návštěvníci jsou s návštěvou České republiky poměrně spokojeni, neboť průměrná míra spokojenosti na celorepublikové úrovni činila ve sledovaném období 1,43 (hodnocení 1–5 jako ve škole).
Z pohledu jednotlivých krajů vykazují celkovou nejvyšší míru spokojenosti s návštěvou cizinci pobývající v Libereckém kraji (1,08), v Jihočeském kraji (1,23), v Karlovarském kraji a na Vysočině (shodně 1,27).
Foto: Resul Muslu / Shutterstock.com
Prezentaci s detailními výsledky průzkumu najdete v knihovně na iCOT.cz: https://goo.gl/B6oG9G.