Jací návštěvníci a turisté k nám přijíždějí?

Institut turismu agentury CzechTourism se detailně zaměřil na zahraniční návštěvníky, kteří zavítali do České republiky v posledních několika letech. Data z výzkumu Příjezdový cestovní ruch posloužila k sekundární analýze a rozpadu výsledků do jednotlivých krajů. ­„Věřím, že s výsledky těchto regionálních analýz bude pracovat nejen naše agentura, ale poslouží k dalšímu rozvoji nabídky služeb jednotlivých turistických destinací v ČR,“ uvádí ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.

„Informace o zahraničních turistech, které pro nás dlouhodobě sbírala agentura STEM/MARK, si přímo říkaly o další detailní analýzu, a to s rozpadem do jednotlivých krajů České republiky. O takováto data také projevili zájem regionální koordinátoři a díky možnosti spolufinancování se nám detailnější analýzy podařilo s agenturou Mind­Bridge Consulting zrealizovat. K dispozici tak máme 15 regionálních zpráv (14 krajských a jednu souhrnnou), které vypovídají o trendech příjezdového cestovního ruchu v regionech České republiky,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.

Regionální analýzy byly připraveny z dat za období od ledna 2012 do konce prvního pololetí roku 2016. V tomto období bylo získáno celkem 128 923 rozhovorů se zahraničními návštěvníky ČR. Zhruba 52 % tvoří jednodenní návštěvníci, 39 % turisté (ti, kteří u nás přespali alespoň jednu noc) a 9 % tranzitující.

Hlavní výsledky za celou ČR

Ve sledovaném období přijelo do České republiky 112 milionů zahraničních návštěvníků (z toho 58 milionů jednodenních, 44 milionů turistů a 10 milionů tranzitujících osob). Jejich útraty v České republice ve sledovaném období dosáhly téměř 574 miliard Kč (tato částka zahrnuje pouze výdaje, které byly hrazeny na území Česka, případně byly příjmem organizací působících v České republice). Jednodenní návštěvníci utratili 193 miliard korun, turisté 370 miliard Kč a tranzitující 9,7 miliard Kč. Počty i útraty zahraničních návštěvníků meziročně rostou ve všech sledovaných skupinách.

 Nejčastěji k nám přijíždějí návštěvníci ze sousedních zemí – na prvním místě je Německo (tvoří odhadem 40 % všech návštěvníků), dále Slovensko, Rakousko a Polsko. Z dalších států je to Rusko, Velká Británie, Itálie, Francie, USA, Španělsko a Nizozemsko. Od roku 2013 jsme zaznamenali pokles ruské klientely, naopak nám roste návštěvnost ze zemí, jako jsou Itálie či Velká Británie.

Detailně – zaměřeno na kraje

Nejvíce zahraničních návštěvníků zamíří tradičně do Prahy, a to přibližně 27,4 % (28 milionů), přičemž se v naprosté většině jedná o turisty, neboť ti tvoří 95 % všech návštěvníků Prahy.

Graf 1 – Struktura návštěvníků Česka

 Graf 1 – Struktura návštěvníků Česka

Ve sledovaném období byl druhým nejnavštěvovanějším krajem Ústecký kraj, kam zamířilo bezmála 22 milionů osob, tj. 21,5 % ze všech návštěvníků Česka. Jednoznačnou převahu měli jednodenní návštěvníci, kteří tvořili 94 % všech návštěvníků tohoto kraje.

Graf 2 – Jednodenní návštěvníci a turisté v krajích ČR

 Graf 2 – Jednodenní návštěvníci a turisté v krajích ČR

Třetí pozici z pohledu návštěvnosti obsadil Jihomoravský kraj, do něhož zavítalo 15,3 % zahraničních návštěvníků České republiky, tj. 15,6 milionu osob, přičemž i v tomto případě převažovali jednodenní návštěvníci, a to přibližně ze 74 %.

14 milionů zahraničních návštěvníků zavítalo do Jihočeského kraje. Taktéž v tomto kraji měli převahu jednodenní návštěvníci, kteří se na zahraničním příjezdovém ruchu v tomto kraji podíleli z 82 %.

Do Karlovarského kraje zavítalo 11,7 % ze všech zahraničních návštěvníků Česka. Tento podíl odpovídá necelým 12 milionům osob, z nichž 77 % navštívilo tento kraj jako jednodenní návštěvníci. Do Plzeňského kraje ve sledovaném období zavítalo 10,8 milionu zahraničních návštěvníků, tj. 10,6 % ze všech návštěvníků Česka. Jednodenních návštěvníků bylo bezmála 88 %.

Výdaje

Od ledna 2012 do konce června 2016 utratili v započítávaných výdajích jednodenní návštěvníci a turisté 566,6 miliardy Kč. Jedná se přitom již o výdaje, které byly vynaloženy buď přímo v České republice, nebo byly do České republiky s největší pravděpodobností transferovány. Z finančního pohledu větší finanční sumu v součtu vydají turisté (373 miliard Kč), a to i přesto, že jich do Česka zavítá méně než jednodenních návštěvníků.

Nejvíce peněz je vynaloženo v souvislosti s návštěvou či pobytem v Praze. Celkově návštěvníci Prahy (jednodenní a turisté) vydají 43 % všech započítávaných příjmů z ČR. V případě turistů je to dokonce 64 %.

Graf 3 – Celkové výdaje: jednodenní + turisté

 Graf 3 – Celkové výdaje: jednodenní + turisté

V rámci turistů měli ve sledovaném období nejvyšší průměrné denní výdaje na osobu turisté, kteří navštívili Karlovarský kraj, a to konkrétně 2 110 Kč. U těchto turistů byla zaznamenána taktéž nejdelší doba pobytu, který v průměru trval 6,3 dne.

V absolutním vyjádření vydali, pokud jde o turisty, největší částku ti, kteří byli ubytováni v Praze (237 miliard Kč), následovaní turisty ubytovanými v Karlovarském kraji (37 miliard Kč) a Jihomoravském kraji (27 miliard Kč).

Jednodenní návštěvníci vydali v průběhu sledovaného období přibližně 194 miliard Kč. Největší výdaje jednodenních návštěvníků měli cizinci v Ústeckém kraji, a to ve výši 38 miliard Kč. S nevelkým odstupem ve výši výdajů jednodenních návštěvníků následuje kraj Plzeňský s výdaji ve výši 36 miliard Kč. Třetím krajem s nejvyššími výdaji jednodenních návštěvníků je kraj Jihočeský s 33 miliardami Kč.

Důvod návštěvy Česka

Z celostátního pohledu převažují dva hlavní důvody návštěvy Česka, a to dovolená a nákupy. Regionální pohledy však nabízejí perspektivu značně variabilní. Zatímco některé kraje lákají zahraniční návštěvníky jako dovolenkové lokality (Praha, Středočeský a Olomoucký kraj), jiné můžeme označit z pohledu zahraničních návštěvníků za kraje nákupní (Ústecký, Karlovarský a Plzeňský kraj).

Návštěvníci, kteří do Česka míří kvůli dovolené, směřují z 58 % do Prahy.

Nákup byl hlavní motivací návštěvy krajů Ústeckého, Karlovarského a Plzeňského, do nichž směřovalo více než 60 % z těch návštěvníků, jejichž hlavní motivací byly právě nákupy.

Tab: Vývoj incomingu ve sledovaném období

rok Celkem Jednodenní
návštěvníci
Turisté Tranzitující
osoby
2012 22 646 551 11 572 387 8 900 094 2 174 069
2013 23 023 749 11 880 254 9 002 286 2 141 209
2014 25 560 356 13 189 144 10 019 660 2 351 553
2015 27 868 899 14 491 828 10 924 609 2 452 463
1. pol. 2016 13 210 589 6 869 506 5 178 551 1 162 532

Zdroj: CzechTourism

Pakliže byla hlavním důvodem návštěvy práce, pak cizinci více než v polovině případů mířili do Prahy. Bezmála 19 % pracovních cest zavedlo cizince do Jihomoravského kraje.

Nejvíce návštěvníků motivovaných pro cestu do ČR návštěvou kulturní či sportovní akce směřovalo do Prahy nebo do Jihomoravského kraje. Podobně tomu bylo v případě studijních cest a pobytů.

Zdravotní pobyty lákají hlavně do Karlovarského kraje, kam směřovalo 73 % zahraničních návštěvníků, pro něž byl právě zdravotní pobyt hlavním důvodem návštěvy ČR.

Spokojenost s návštěvou Česka

Zahraniční návštěvníci jsou s návštěvou České republiky poměrně spokojeni, neboť průměrná míra spokojenosti na celorepublikové úrovni činila ve sledovaném období 1,43 (hodnocení 1–5 jako ve škole).

Z pohledu jednotlivých krajů vykazují celkovou nejvyšší míru spokojenosti s návštěvou cizinci pobývající v Libereckém kraji (1,08), v Jihočeském kraji (1,23), v Karlovarském kraji a na Vysočině (shodně 1,27).

Foto: Resul Muslu / Shutterstock.com

Prezentaci s detailními výsledky průzkumu najdete v knihovně na iCOT.cz: https://goo.gl/B6oG9G

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více