Současná doba nabízí pro komunikaci se zákazníky nepřeberné množství marketingových nástrojů. Jedním z nich je také e-mail marketing, prostřednictvím kterého můžeme snadno sdílet novinky a nabídky společnosti. Co udělat proto, aby sdělení neskončilo v propadlišti internetových dějin a oslovilo ty, pro které je určeno?
Pravidelná příprava a distribuce firemních novinek v podobě informací o nových službách nebo nových produktech v podobě e-mailu je dnes nezbytností. Komunikace prostřednictvím e-mailu patří mezi nejrychlejší a v určitém pohledu i nejjednodušší. V době sociálních sítí samozřejmě vyvstává otázka, zda tyto platformy nejsou pro komunikaci účinnější. Při výběru komunikačních nástrojů je nezbytné pohlížet na cílovou skupinu, kterou svým sdělením chceme oslovit. Nemůžeme očekávat, že všichni aktivně využívají sociální sítě, a z toho důvodu bude e-mailová komunikace pro efektivnější oslovení jednou z těch vhodnějších variant.
Na co při přípravě e-mail marketingové komunikace nezapomínat a jak minimalizovat možný neúspěch? Stejně jako u marketingové komunikace přes jakýkoliv jiný marketingový nástroj, i zde je dobré myslet na určitá pravidla, a zajistit tak maximální úspěšnost.
Stanovení cíle
U každé komunikace směrem k zákazníkům by neměl nikdy chybět hlavní cíl, kterého má být danou aktivitou dosaženo. Má to být pouze informování zákazníků o novinkách, nebo je přímo motivovat k nákupu? Ujasnění tohoto bodu může zásadním způsobem úspěšně ovlivnit výsledek vaší práce. Komunikace prostřednictvím e-mailu má vytvořit nebo povzbudit vztah mezi vaší společností a internetovými uživateli a na toto je dobré vždy pamatovat.
Příjemci sdělení
Při přípravě e-mailového sdělení si určete, na které segmenty zákazníků budete komunikovat. Bude to na celou databázi nebo komunikaci rozdělíte dle pohlaví, vzdělání, zájmů a podobně? Zároveň přihlédněte k tomu, zda budete oslovovat pouze ty zákazníky, kteří u předchozího mailingu provedli nějakou akci (nákup služby, produktu nebo registraci). Pokud budete oslovovat zákazníky, kteří už nějakou akci provedli, můžete poté změnit pomyslný tón e-mailu a být o něco osobnější. U obecných e-mailů, které zasíláte plošně všem příjemcům, se příliš osobní tón nedoporučuje.
Motivujte k otevření e-mailu
Každý internetový uživatel do své e-mailové schránky dostává několik desítek i stovek e-mailových sdělení denně. Jak v této záplavě sdělení zazářit a přitáhnout pozornost? Základním pravidlem je, že předmět e-mailu musí být chytlavý a podněcovat zvědavost stejně jako u novinových titulků.
Předmět e-mailu by měl slíbit, že uživatelé ve sdělení něco dostanou. Něco, co je udělá spokojenějšími, dostanou nové a užitečné informace, popřípadě najdou řešení svého problému. Nebojte se v předmětu využívat také čísla (např. 5 tipů pro letní dovolenou). Čísla mají lepší vypovídací schopnost a uživatelé si jich spíše všimnou než jenom slov. U čísel obecně platí, že je dobré používat 7 +/− 2. Pokud jste hotel, pak můžete pro své zákazníky připravit tipy, kam mohou v průběhu pobytu vyrazit (např. 5 osvědčených tipů pro dovolenou plnou zážitků).
Vzbuďte svým sdělením zvědavost. Každý z nás je občas rád „objevitelem" a zajímavým titulkem již zmiňovanou zvědavost můžete velmi dobře podpořit a silně uživatele motivovat k otevření vašeho e-mailu. Zkuste také experimentovat a dělat i tak trochu rebelské věci. Někdy právě změna tradičního může udělat neuvěřitelný pokrok a také přinést vysněné výsledky.
Nemůžeme očekávat, že všichni aktivně využívají sociální sítě, a z toho důvodu bude e-mailová komunikace pro efektivnější oslovení jednou z těch vhodnějších variant.
|
V neposlední řadě se inspirujte a zkoumejte! Přihlaste se k odběru newsletterů kvalitních zdrojů, které vám mohou posloužit jako velmi dobrá inspirace. Dívejte se i na konkurenci, jak komunikuje, a hledejte náměty pro vlastní psaní.
Obecně platí, že když vaši čtenáři vědí, co mohou od vašeho marketingového sdělení očekávat, pak je zde větší pravděpodobnost otevření a přečtení e-mailu. Formát a také téma vašich reklamních e-mailů se stává součástí zprávy vaší značky. Jste firma, která udává trend ve svém oboru? Můžete pravidelně zveřejňovat zajímavé články? Jakmile se rozhodnete jaká témata a v jakém rozsahu budete publikovat, pak se tento styl snažte začlenit to své korporátní komunikace, která by měla být co nejvíce jednotná.
Myslete na své zákazníky
Před samotnou přípravou e-mailu promyslete, co bude hlavním sdělením. Po tomto kroku se pusťte do psaní a pište rychle. Možná nyní přemýšlíte, proč rychle. Velkou výhodou je, že do tohoto „rychlého" psaní dostanete emoce, které budou pro vaše sdělení neuvěřitelně přínosné. Vaše sdělení se stane přesvědčivým a více čtenáře zaujme. Vždy se ptejte sami sebe, jak by se líbilo vám číst bezduché nebo čistě obchodní informace?
Šetřete časem a buďte užiteční – při psaní také pamatujte na to, že i vaši zákazníci mají limitované časové možnosti a vyhněte se tomu, abyste jejich časem zbytečně plýtvali. Z tohoto důvodu e-maily rozesílejte pouze tehdy, když pro ně máte skutečně plnohodnotné sdělení. Zároveň buďte užiteční a snažte se, aby vaše zpráva byla pro příjemce přínosná. Můžete to postavit do roviny „přátelství", v rámci kterého chcete svému zákazníkovi (kamarádovi) poradit nebo pomoci. V případě, že plánujete zákazníkům posílat pouze obchodní sdělení, pak počítejte s tím, že po čase na vaše e-maily nebudou vůbec reagovat a hrozí, že se úplně odhlásí z vašeho mailingového listu.
Zachovejte si důvěryhodnost – v rámci své obchodní komunikace dejte svým zákazníkům jasně najevo, co mohou od vás a vaší nabídky očekávat. Zároveň jim dejte zřetelnou zprávu, že jste na jejich straně a máte zájem vyřešit jejich problém nebo uspokojit potřeby.
Odměňte své čtenáře – každý rád dostáváme malé dárky nebo odměny. Možná se teď leknete, když si představíte, že bude nutné dávat za čtení nějaký dárek a hlavou vám proběhne myšlenka s názvem marketingové náklady. Nemusí to tak ale být. Odměnou může být dobrá a užitečná rada v závěru e-mailu. A věřte, že dobrá rada je někdy mnohem víc, než „skutečný" dárek.
Buďte struční – při psaní také nezapomínejte na to, že všichni máme určitou časovou kapacitu a čtení dlouhých románů nás spíše demotivuje, než motivuje. Z tohoto důvodu je dobré, aby vaše sdělení bylo co nejkratší.
Pokládejte otázky – v textu se nebojte svým e-mailovým čtenářům položit otázku a nabídnout na ni odpověď. Představte si svůj e-mail jako vzájemný rozhovor, v jehož průběhu byste také určitě položili nějakou otázku a nebyl by to jen čistý monolog. Takto je vždy dobré přistupovat k přípravě jakéhokoliv sdělení.
Pište lidsky – při svém psaní zapomeňte na svůj „obchodní" nebo „marketingový" hlas a pište zcela přirozeně – vložte do textu osobní či lidský tón.
Načasování distribuce
Jakmile máte svoji komunikaci připravenu, přichází na řadu plánování distribuce vašeho sdělení. Při časování distribuce je vhodné přihlédnout také k tomu, zda cílíte na B2B nebo B2C segment. Pokud vaši příjemci spadají více do B2B segmentu, pak počítejte s jejich vyšší pracovní vytížeností. Obvykle není nejvhodnější zasílat sdělení ráno na začátku pracovní doby nebo na jejím konci. Optimální dobou je v rozmezí mezi 11. a 14. hodinou.
U segmentu B2C je to o něco flexibilnější. Převážná část uživatelů kontroluje své e-maily v podvečerních nebo večerních hodinách v době od 19. do 21. hodiny. Pokud připravujete e-maily pro tento segment, určitě zvažte vložení funkce „Přeposlat příteli", díky které můžete uživatele motivovat, aby zajímavé nabídky přeposlali svým známým a zvýšili celkový zásah vaší zprávou.
A který den v týdnu nejlépe vybrat? Na tuto otázku opět můžeme odpovědět dvojím způsobem, neboť i zde je dobré přihlédnout k segmentům B2B a B2C. U B2B obecně platí, že od pondělí do středy není mailing příliš dobrým řešením, neboť jsou to dny, kdy je většina příjemců ponořena do svých pracovních povinností. Vhodným dnem je čtvrtek, který se v mnoha případech jeví jako ten skutečně nejlepší. Naopak u B2C jsou možnosti víceméně neomezené.
Závěrem
E-mail marketing byl, je a bude i nadále neoddělitelnou součástí komunikační strategie jakékoli společnosti. Při přípravě každé komunikace myslete na své zákazníky, aby vaše sdělení pro ně bylo co nejpřínosnější a užitečné. Vždy se na to zkuste podívat svýma očima, protože i vy jste velmi často zákazníkem. Zkuste si vybavit i své pocity při čtení nezajímavých marketingových sdělení a při psaní na ně myslete, protože právě to posune vaše psaní dál. Do spodní části e-mailu nezapomeňte přidat ikonky pro sdílení, aby zákazníci snadno předali vaši zprávu dál, a tak podpořili virální šíření vašeho sdělení.
 Autorkou textu je Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu
Tel.: +420 605 376 527
www.destmark.eu
|