Nástroje na sledování cen konkurence na různých veřejných portálech (tzv. rate shoppers) jsou již dnes u mnoha hotelů naprostou samozřejmostí. Ubytovací zařízení mají na výběr z celé škály produktů od tradičních stabilních poskytovatelů, které jsou na trhu 15 let, až po nové, které přišly na trh v posledních letech a neustále přicházejí.
V tomto článku nechci analyzovat výhody jednotlivých rate shopperů, to s dovolením ponechám na uživatelích, nicméně bych rád poukázal na některá úskalí spojená s využívaním těchto srovnávačů cen a na to, jak je zohlednit v rozhodování o cenové strategii (viz obrázky a popis).
V neposlední řadě bych přece jen zmínil dva faktory, které jsou při výběru rate shopperu důležité – a možná důležitější než přátelskost uživatelské plochy. Zaprvé by měl rate shopper umožňovat aktualizaci cen, a to kdykoli je to potřeba. Často se stává, že některé rate shoppery stáhnou cenu na konkrétní datum, např. jen jednou denně, čímž hotelu znemožní správné srovnání cen kdykoli během dne. Zadruhé by měl rate shopper mít ideálně přímé propojení s OTAs, ze kterých stahuje ceny hotelů. Pokud tomu tak není, rate shopper neúměrně zatěžuje OTA, a může tak dojít k jeho blokaci ze strany konkrétního OTA. Hotel má pak sice rate shopper, ten mu ale neukazuje ceny z nejdůležitějších portálů.
Zde tedy několik tipů:
1 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu

Nikdy nestanovujte cenu pouze podle nejnižší ceny konkurence bez zohlednění vlastní obsazenosti, předpovědi poptávky a cenového positioningu. Jak ukazuje obr. 1, udržovat cenu podle nejlevnějšího hotelu by např. 27. 10. vedlo ke značným potenciálním ztrátám v podobě ušlého zisku.
2 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu včetně mezitýdenních změn

Spíše než podle výše ceny se orientujte podle změny cen u konkrétního hotelu za určitý časový úsek (ideálně týden), jak je znázorněno na obr. 2. Znázornění změny konkurenčních cen může celkový pohled zrelativizovat. Dne 27. 10. jsou ceny téměř všech hotelů vysoké, ale mají značně klesající tendenci, což může odpovídat poklesu poptávky, stornům nebo nesprávnému předpokladu obsazenosti.
3 – Ukázka popisu pokoje a ceny v rate shopperu

Vždy mějte na paměti, že pokud srovnáváte nejnižší ceny, může se jednat o různé typy pokojů.
Před každým cenovým rozhodnutím byste si měli ověřit, k jakému typu pokoje se cena vztahuje.
4 – Ukázka některých možností, jak filtrovat ceny

V ideálním případě, pokud to funkcionalita rate shopperu umožňuje, lze nastavit různé filtry (např. typ pokoje, typ ceny, ceny včetně daně atd.) pro generování cen, které poskytnou přesnější a detailnější obraz o cenové hladině.
5 – Ukázka vývoje ceny na konkrétní datum

Zajímavým doplňkem při stanovování ceny může být (opět v závislosti na funkcionalitě konkrétního rate shopperu) sledování vývoje ceny na konkrétní datum za posledních např. 30 dní. Tímto lze dedukovat, zda se obsazenost konkurence zvyšovala a v důsledku toho docházelo též ke změně ceny.
Zdroj: TravelClick