Nástroje na sledování cen konkurence na různých veřejných portálech (tzv. rate shopper) jsou již dnes naprostou samozřejmostí u mnoha hotelů. Na výběr mají ubytovací zařízení z celé škály produktů – od těch od tradičních stabilních poskytovatelů, jež jsou na trhu 15 let, až po produkty nové, které přišly na trh v posledních letech a neustále přicházejí.
V tomto článku nechci analyzovat výhody jednotlivých rate shopperů, to s dovolením ponechám na uživatelích, nicméně bych rád poukázal na některá úskalí spojená s využívaním těchto srovnávačů cen a na to, jak je zohlednit v rozhodování o cenové strategii.
Zde tedy několik tipů:
1. Nikdy nestanovujte cenu pouze podle nejnižší ceny konkurence bez zohlednění vlastní obsazenosti, předpovědi poptávky a cenového positioningu. Jak ukazuje obr. 1, udržovat cenu podle nejlevnějšího hotelu by např. 1. října vedlo ke značným potenciálním ztrátám v podobě ušlého zisku, jelikož ostatní konkurenční hotely již mají prodej zavřený.
Obr. 1 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu
|
2. Spíše než podle výše ceny se orientujte podle změny cen u konkrétního hotelu za určitý časový úsek (ideálně týden), jak je znázorněno na obr. 2. Znázornění změny konkurenčních cen může celkový pohled zrelativizovat. Dne 21. září vykazují konkurenční ceny rostoucí tendenci, což může odpovídat zvýšené poptávce, a tudíž by mohl náš hotel uvažovat o navýšení svých cen.
Obr. 2 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu včetně mezitýdenních změn
|
3. Vždy mějte na paměti, že pokud srovnáváte nejnižší ceny, může se jednat o různé typy pokojů. Před každým cenovým rozhodnutím byste si měli ověřit, k jakému typu pokoje se cena vztahuje.
Obr. 3 – Ukázka filtru v podobě kategorie pokoje
|
4. V ideálním případě, pokud to funkcionalita rate shopperu umožňuje, lze sledovat různé typy cen podle podmínek (např. ceny s předplatbou, ceny bez možnosti storna atd.), tedy podobně jako v případě kategorií pokojů – viz obr. 4.
Obr. 4 – Ukázka možnosti filtrovat dle typu ceny
|
5. Zajímavým doplňkem při stanovování ceny může být (opět v závislosti na funkcionalitě konkrétního rate shopperu) sledování vývoje ceny na konkrétní datum za posledních např. 30 dní. Tímto lze dedukovat, zda se obsazenost konkurence zvyšovala a v důsledku toho docházelo též ke změně ceny, viz obr. 5.
Obr. 5 – Ukázka vývoje ceny na konkrétní datum
|
V neposlední řadě bych přece jen zmínil dva faktory, které jsou při výběru rate shopperu důležité – a možná důležitější než přátelskost uživatelské plochy. Zaprvé by měl rate shopper umožňovat aktualizaci cen, a to kdykoli je to potřeba. Často se stává, že některé rate shoppery stáhnou cenu na konkrétní datum např. jen jednou denně, čímž hotelu znemožní správné srovnání cen kdykoli během dne. Zadruhé by měl rate shopper mít ideálně přímé propojení s OTAs, ze kterých stahuje ceny hotelů. Pokud tomu tak není, rate shopper neúměrně zatěžuje OTA, a může tak dojít k jeho blokaci ze strany konkrétního OTA. Hotel má pak sice rate shopper, který mu ale neukazuje ceny z nejdůležitějších portálů.
Zdroj: TravelClick