Jak efektivně využívat nástroje na sledování cen konkurence

Nástroje na sledování cen konkurence na různých veřejných portálech (tzv. rate shoppers) jsou již dnes naprostou samozřejmostí u mnoha hotelů. Na výběr mají ubytovací zařízení z celé škály produktů od tradičních stabilních poskytovatelů, které jsou na trhu 15 let, až po nové, které přišly na trh v posledních letech a neustále přicházejí.

V tomto článku nechci analyzovat výhody jednotlivých rate shopperů, to s dovolením ponechám na uživatelích, nicméně bych rád poukázal na některá úskalí spojená s využíváním těchto srovnávačů cen a jak je zohlednit v rozhodování o cenové strategii.

Zde tedy několik tipů:

1. Nikdy nestanovujte cenu pouze podle nejnižší ceny konkurence bez zohlednění vlastní obsazenosti, předpovědi poptávky a cenového positioningu. Jak ukazuje obr. 1, udržovat cenu podle nejlevnějšího hotelu by např. 1. 9. vedlo ke značným potenciálním ztrátám v podobě ušlého zisku, jelikož ostatní konkurenční hotely již mají prodej zavřený.

Obr. 1 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu

Obr. 1 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu

2. Spíše než podle výše ceny se orientujte podle změny cen u konkrétního hotelu za určitý časový úsek (ideálně týden), jak je znázorněno na obr. 2. Znázornění změny konkurenčních cen může celkový pohled zrelativizovat. Dne 21. 10. vykazují konkurenční ceny rostoucí tendenci, což může odpovídat zvýšené poptávce, a tudíž by mohl náš hotel uvažovat o navýšení svých cen.

Obr. 2 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu včetně mezitýdenních změn

Obr. 2 – Ukázka zobrazení nejnižších cen v rate shopperu včetně mezitýdenních změn

3. Vždy mějte na paměti, že pokud srovnáváte nejnižší ceny, může se jednat o různé typy pokojů. Před každým cenovým rozhodnutím byste si měli ověřit, k jakému typu pokoje se cena vztahuje.

Obr. 3 – Ukázka filtru v podobě kategorie pokoje

Obr. 3 – Ukázka filtru v podobě kategorie pokoje

4. V ideálním případě, pokud to funkcionalita rate shopperu umožňuje, lze sle­dovat různé typy cen podle podmínek (např. ceny s předplatbou, ceny bez možnosti storna atd.), tedy podobně jako v případě kategorií pokojů – viz obr. 4.

Obr. 4 – Ukázka možnosti filtrovat dle typu ceny

Obr. 4 – Ukázka možnosti filtrovat dle typu ceny

5. Zajímavým doplňkem při stanovování ceny může být (opět v závislosti na funk­cionalitě konkrétního rate shopperu) sledování vývoje ceny na konkrétní datum za posledních např. 30 dní. Tímto lze dedukovat, zda se obsazenost konkurence zvyšovala a v důsledku toho docházelo též ke změně ceny, viz obr. 5.

Obr. 5 – Ukázka vývoje ceny na konkrétní datum

Obr. 5 – Ukázka vývoje ceny na konkrétní datum

V neposlední řadě bych přece jen zmínil dva faktory, které jsou při výběru rate shopperu důležité – a možná důležitější než přátelskost uživatelské plochy. Zaprvé by měl rate shopper umožňovat ak­tualizaci cen, a to kdykoli je to potřeba. Často se stává, že některé rate shoppery stáhnou cenu na konkrétní datum např. jen jednou denně, čímž hotelu znemožní správné srovnání cen kdykoli během dne. Zadruhé by měl rate shopper mít ideálně přímé propojení s OTAs, ze kterých stahuje ceny hotelů. Pokud tomu tak není, rate shopper neúměrně zatěžuje OTA, a může tak dojít k jeho blokaci ze strany konkrétního OTA. Hotel má pak sice rate shopper, který mu ale neukazuje ceny z nejdůležitějších portálů.

Zdroj: TravelClick

foto
Ing. Jan Kameníček MBAregionální viceprezident společnosti TravelClick
jkamenicek@travelclick.com
Tel: +420 604 817 317
 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více