Jak jsme postavili hotel, ve kterém hosté při odjezdu pláčou

Většina lidí si exotickou dovolenou na Zanzibaru užívá naplno a poslední, na co myslí, je byznys. Ne tak Jirka Tlapák, který se po pár dnech takové dovolené z nudy vydal do kamenného města a za výlohou realitní kanceláře (myslím, že je to jediná realitka na ostrově) objevil pozemek. Ten koupil a za rok a půl byla na světě hrubá stavba resortu.

Tato etapa jeho života by vydala na několik knih a, mimo jiné, v tu dobu jsem dostal možnost se stát partnerem projektu. Pomáhám investorům a majitelům provozovat, rozjíždět a restartovat hotely, a tak jsem byl Jirkou vybrán a vydal se na první cestu do Tanzanie. Protože jsem do projektu vstoupil až v závěrečné fázi stavby, byly základní věci už prostě dány a musel jsem je akceptovat. Resort je postaven v zálivu na východním pobřeží ostrova, s vlastní pláží, a celá rozloha areálu je 2,5 hektaru. Kolem resortu je třímetrová kamenná zeď a bezpečnost resortu stráží desítky Masajů.

Celá stavba byla pojata tak, jak si investor přál, aby vypadal resort, kam chce jezdit na dovolenou, bez ohledu na výnosnost. Já bych totiž na pozemek umístil dvakrát tolik vil, než jich v resortu je. Takhle ale kolem každé vily vznikl unikátní prostor, který vyplňuje nádherná, udržovaná zahrada. Tým zahradníků se stará o desítky tisíc rostlin a zahrada je koncipována tak, aby neustále někde byly čerstvé květy. Resort tvoří šestnáct vil, z nichž každá má 64 m2, a atriová stavba s dvoulůžkovými studii. Každá vila má nezávislou klimatizaci, a co je velmi důležité, zděný strop. Některé resorty mají lokální střechy makuti z palmových listů, ale asi tušíte, že klimatizace a palmové listí nejdou dohromady. Z jiných resortů víme, že mají kvůli tomu velké problémy s plísněmi a někdy i hmyzem a hady. Naši hosté milují Afriku, ale za prahem své vily, v ložnici a koupelně, tam chtějí Wi-Fi, Evropu a Ameriku. V resortu je stále česky mluvící management a je to po desítkách hotelů můj první, kde před recepcí třikrát ročně sklízíme banány. Od mělkého kraje oceánu a soukromé pláže dělí resort jen obrovský bazén s moderní technologií a nočním osvětlením, který patří mezi největší na ostrově.

Pří výběru vybavení jsme využívali lokální zdroje, keramiku, kokosové dřevo i tkaniny. Spotřebiče a technické zázemí je dovezeno z Evropy. Každé vile vévodí obrovská postel z lokálního kokosového dřeva s ručně šitou moskytiérou. Zdravotní 30cm vysoké matrace jsme dovezli z Dubaje a stejně tak ložní prádlo. Restaurace Waka-waka, ve které probíhá stravování formou servírovaného, denně čerstvého menu, doplňuje ráno a večer malý bufet, aby si mohli hosté při čekání na objednávku sami vybrat salát, ovoce, polévku anebo nějakou svahilskou specialitu. V restauraci se vaří africká kuchyně a nejoblíbenější jsou pokrmy z čerstvě lovených ryb a mořských plodů. Kuchaře jsme vytrénovali za pomoci kolegů z michelinské restaurace v Praze. Kávu kupujeme z oblasti Mbeya, pastry chef denně peče čerstvý chléb a pečivo, vyrábí vlastní zmrzlinu a čerstvé ovocné sorbety. I když je na ostrově vysoká fluk­tuace a jen 67% populace je gramotných, a lidé nemají ani nejmenší pracovní návyky, my máme stabilní tým.

Některé hotely mají strategii často měnit „kus za kus“, my jsme se rozhodli jít jinou cestou, snažíme se s lidmi pracovat a trénovat je na denní bázi. Ukázalo se, že soustavný a nepřetržitý trénink a sdílení zkušeností nesou výsledky. Všiml jsem si, že bez výjimky každý zaměstnanec vyžaduje zpětnou vazbu. Je to pro management vyčerpávající, ale vysoce funkční. Pokaždé, když šéf směny dostane pozitivní zpětnou vazbu, je to jako když doplníte krev do žil. Zpětnou vazbu zaměstnanci nejenže potřebují a přijímají, ale také poskytují, a tak se někdy stane, že i z Prahy odpovídám na desítky zpráv. Musím, protože na to čekají. Otevřený a přátelský přístup se nám podařilo přenést na personál i směrem k hostům, takže je automatické, že personál si zjistí v den příjezdu jména hostů, při příchodu do restaurace je každý nový host přivítán jménem a servírka nebo číšník hosta seznámí se vším, co potřebuje znát, aby si dovolenou užil. Většina hostů to vítá a opětuje, a tak vznikají nezapomenutelné vztahy i situace, včetně dojemného loučení. Více o českém resortu na Zanzibaru najdete na www.white-paradise.com.

Foto: white-paradise.com

foto
Milan Pavelka MBA.mentor hoteliérů
pavelka.milan@gmail.com
Tel: +420 602 348 368
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více