Jak kreativně využít QR kódy v marketingu

Jak využít QR kódy v marketingové komunikaci? Jaké může být jejich uplatnění? Pojďme se společně na toto téma více podívat. Někdo by mohl namítat, že se jedná pouze o „rozsypaný čaj", ale i tato řekněme podivná změť čtverečků a obdélníčků může být v marketingu užitečná.

Co jsou to vlastně QR kódy? Kód QR (Quick Response code) je 2-D čárový kód, který je možné naskenovat pomocí „chytrého" telefonu a zobrazit informace, které jsou v něm zakódovány. V závislosti na podobě kódu umožňují přístup k dodatečným informacím. Může odkazovat na webové stránky, přímo vytočit telefonní hovor, zobrazit vizitku, otevřít video a mnoho dalšího.

Kódy QR vznikly v Japonsku a odsud se jejich popularita rozšířila do dalších zemí. Nejprve se využívaly v automobilovém průmyslu a následně si získaly oblibu v oblasti marketingové komunikace. Hlavním důvodem je již zmíněná možnost zaznamenat v QR kódu určité informace a ty pak jednoduše zobrazit v chytrém mobilním telefonu.

Studie o využívání QR kódu

Před tím, než se podíváme na praktické využití QR kódu v marketingu, zmíníme výsledky studie, která byla realizována v červnu 2011 v USA. Na vzorku 14 milionů uživatelů mobilních telefonů bylo zjištěno, že 50 % uživatelů skenuje a získává informace z QR kódu v domácím prostředí, zatímco 39 % skenují QR přímo v obchodech. Téměř 20 % uživatelů skenuje QR kódy v práci, zatímco 12,6 % mimo domov nebo ve veřejné dopravě a 7,6 % využívají QR kódy v restauraci. Ze sledovaných 14 milionů uživatelů bylo 53 % mužů ve věku 18 až 34 let.

Jak skenovat QR kód?

Pokud uvidíte QR kód, není třeba se ničeho bát. Stačí vytáhnout svůj chytrý telefon a použít jakoukoliv bezplatnou aplikaci pro skenování QR kódů, stejně jako byste používali svůj telefon s fotoaparátem. Některé nové telefony mají již QR scanner předinstalovaný. Do budoucna to bude pravděpodobně standardní funkce většiny chytrých telefonů.

Po naskenování nebo vyfotografování QR kódu budete přesměrováni na webovou stránku, zobrazí se vám video, vygeneruje se SMS nebo se vám zobrazí vizitka v závislosti na tom, co tvůrce QR kódu nastaví.

Jak lze QR kód vytvořit?

Existuje spousta stránek, které vám umožní vytvořit QR kódy zdarma. Je pouze potřeba zadat adresu URL, na kterou chcete poslat lidi nebo zprávu, kterou chcete sdílet či jakékoli jiné informace, které chcete do QR kódu uložit. Vygenerované QR můžete přidat do tiskové reklamy, letáků, na plakáty, do TV reklamy atd. Kódy QR pak mohou odkazovat na podrobné informace o produktu, na informace o soutěži nebo promoakci, na video z YouTube, na slevové kupony a speciální nabídky, na formuláře pro získání zpětné vazby od zákazníků nebo třeba na určité telefonní číslo, na které lze přímo volat, odkaz na webové stránky nebo konkrétní profily na sociálních sítích (fan stránky, Twitter, Facebook nebo MySpace ID).

Určitě se budete ptát, kde všude je možné QR kódy umístit. Možností je celá řada na obchodní vizitky, v brožurách nebo jiných marketingových materiálech, na produktech, na regálech v obchodě, na označení účastníků konference, na vstupenkách nebo i třeba v restauracích na menu.

Jak využít QR kódy v marketingu a komunikaci?

Hlavní uplatnění nacházejí QR kódy při umístění ve fyzickém světě. Výhodou je, že v poměrně malém prostoru je zakódována dodatečná informace pro zákazníka, návštěvníka galerie, konzumenta pizzy, člověka stojícího na autobusové zastávce apod. Naskenováním kódu je zobrazena dodatečná informace, člověk je přímo přesměrován na webové stránky, může si uložit vizitku do mobilního telefonu apod.

Příklady využití QR kódu v marketingu mohou být následující:

Umístění QR kódu na firemních vizitkách. Mnoho podniků dnes začíná tuto možnost využívat. Díky tomu lze umožnit příjemcům vizitek jejich snadné naskenování do mobilního telefonu a uložení kontaktních údajů společně s odkazy na profily na sociálních sítích jako Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Flickr, Plaxo, Yelp, FourSqure, Digg, Delicious atd.

Umístění v propagačních materiálech. Cestovní kanceláře nebo destinace mohou zahrnout QR kód na reklamní tabule nebo do tištěné inzerce a umožní návštěvníkům zobrazit video nabízené destinace v jejich mobilním telefonu nebo iPadu.

Umístění na etikety produktů. To se využívá například u vín. Po naskenování kódu z lahve vína se zákazníkovi zobrazí webová stránka s popisem dané vinice, bližšími informacemi o daném vínu apod. S úspěchem se dá využít i odkaz na blogy s recenzemi daného produktu, doplňujícím produkty k danému výrobku apod.

Umístění do výloh obchodů a restaurací. Jen některé podniky mají otevřeno 24 hodin denně. Do výlohy lze umístit QR kód, který nasměřuje zákazníka na webové stránky restaurace, formulář pro rezervaci, nebo odkáže na on-line shop, kde lze výrobky pohodlně zakoupit. Kód QR může odkazovat i na internetové stránky s recenzemi dané restaurace nebo hotelu.

Informování o promo akcích, slevách apod. Do QR kódu lze vložit informaci určenou specifické vybrané skupině zákazníků. Tyto kódy je možné vložit do tištěné inzerce nebo na další místa. Dokonce je možné i podnítit zákazníky, aby tyto kódy přeposílali svým známým, a tím je možné využít virálního efektu. Zákazník se může o slevu podělit se svými kamarády nebo členy rodiny. U takovýchto QR kódů lze nastavit i sledování, aby bylo možné zjistit, jak byl daný kód využíván a kolika uživatelům se zobrazil. Tím se dá jednoduše vyhodnocovat účinnost jednotlivé inzerce.

Umístění QR kódu na tričkách, čepicích, bundách. Toho lze využít v rámci reklamních kampaní nebo promoakcí. Hostesky, které budou mít na sobě tričko s QR kódem určitě vzbudí zájem a přirozená zvědavost povede k zjišťování, jaká informace je na tričku umístěna. Efekt je možné zvýšit ještě tím, že na jednotlivá trička zakomponujete různé informace a můžete vytvořit třeba zajímavý příběh.

Použijte QR kódy jako facebookové tlačítko „Like". Můžete si vytvořit mobilní vstupní facebookovou stránku a nasměrovat uživatele, aby se přímo stali vašimi fanoušky nebo je směrovat na přihlášení k twitterovému účtu.

Umístění QR kódu k exponátům. Kódy QR u jednotlivých děl by mohly pomoci více se orien­tovat v umělecké galerii nebo muzeu a postupně nahradit současné audio průvodce.

Přihlášení účastníků pro odběr newsletteru. Kód může být umístěn například v tištěných materiálech, na účtenkách apod. Důležité je poskytnout zákazníkům přesvědčivý důvod, proč by se měly k odběru newsletteru přihlásit.

Jak připravit správnou strategii pro využití QR kódu?

 I pro využití QR kódů v marketingové komunikaci je důležité zvolit vhodnou strategii. V první řadě je třeba poznat a pochopit vaši cílovou skupinu zákazníků. Budou vaši zákazníci potřebovat pro použití QR kódů podrobné pokyny? Využívá vaše cílová skupina „chytré telefony"? Budou QR kódy skenovány ve venkovním (billboard, venkovní reklama) nebo domácím prostředí (časopisy, letáky apod.)? Zároveň je třeba stanovit jasné cíle pro využití QR kódů, např. rozšíření e-mailingového seznamu, zvýšení počtu fanoušků vašeho profilu na Facebooku, zvýšit návštěvnost blogu nebo webových stránek. V okamžiku, kdy se rozhodnete pro využití QR kódů, pak před jejich umístěním na marketingové materiály určitě zkontrolujte jejich funkčnost, protože nefunkční QR kód bude vaší špatnou vizitkou. Pokud budete uživatele směrovat na vaše webové stránky, pak je vhodné stránky zoptimalizovat pro mobilní zařízení.

Popularita QR kódu bude růst s rozvojem chytrých mobilních telefonů. V nich již budou předinstalované programy pro naskenování QR kódu a jejich jednoduché využívání. V závislosti na vaší obchodní strategii můžete využít QR kódy pro zapojení vašich zákazníků, generování přístupu na webové stránky (a další funkce), které mohou podpořit vaše podnikání.

 

			Kateřina Rotterová			Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

 

Ing. Kateřina Rotterová, MBA
katerina.rotterova@destmark.eu 
Tel. +420 605 376 527
www.destmark.eu

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více